Hirdetés

F2P Command & Conquer - mi lesz veled RTS?

|

A Command & Conquer Generals 2 kapcsán sorra érkeznek az olyan hírek, amelyek gondolkodásra kényszerítik a műfaj szerelmeseit: vajon mi lesz a jövő?

Hirdetés

Az idei Gamescom nem tépte le az arcunkat. A kölni rendezvény eleve nem a nagy meglepetések színhelye, de idén aztán pláne nem hangzott el túl sok izgalmas bejelentés, ami viszont mégis az gazdag táptalaja lett a találgatásoknak. Az egyik ilyen hírnek sokan nem örülnek, hiszen a régi jó micro központú RTS-ek egyik utolsó reménységéről, a C&C Generlas 2-ről kiderült, hogy innentől ingyen adja oda magát bárkinek. Eleve sok nagy névnek jelentették be az ingyenes változatát (a Ubisoft szinte csak ebben a szegmensben igyekezett odatérdelni), de hogy az egyik legjobban várt stratégiai játék is belép az ingyenesség „elitklubjába”, arra senki sem számított.

Az elegáns hanyagsággal elénk vetett koncon most mi is jól elrágódunk. A meglepetés ereje főleg azért volt átütő, mivel a Generals 2-ről már tudni véltünk dolgokat, és az RTS rajongók is megnyugodhattak, hogy igazi nagyágyú érkezik. Aztán elérkezett az idei GC és mindent felborított: a Generals 2-t innentől nem így hívják, a neve egyszerűen csak Command & Conquer lesz, és a technikai dolgok ugyan megmaradnak a Generals 2-ből (tehát a Frostbite 2 mozgatja továbbra is a harci gépezetet) de az egyjátékos módról immáron le kell mondanunk (legalább is megjelenéskor).  A játékhoz folyamatos internet kapcsolat kell majd, valószínűleg mikro-tranzakciós rendszerrel lehet fizetni, és bárki letöltheti, akinek a gépe csak elbírja a játékot. Ezek, és a single player játékmód hiánya lesz a fő különbség az eddig ismert új részhez képest. Mondhatnánk akár azt is, hogy „na és akkor?” de a helyzet az, hogy akik egy kicsit is elmerültek már az eSportok világában, azok számára több kérdést vet fel a bejelentés, mint amennyit megválaszol.

Túllépve azon a tényen, hogy nem kapunk központi történetet (ami azért nem egyszerű, tekintve, hogy sokan emiatt várták a játékot), vajon mennyire lehet sikeres egy olyan multiplayer játék, ahol két játékos nem feltétlenül ugyanazokkal az eszközökkel bír?  Egyre több ingyenes stratégiai játék jelenik meg, de még mindig nehéz elképzelni, hogy versenyszinten működhet a dolog. Bár rengeteg ingyenes játékból lett a WCG főszereplője (például a 2011-es WCG-n a League of Legends komoly figyelmet kapott) de egy stratégiai játéknál más a helyzet. A MOBA játékok esetében könnyű a fizetési modellel előállni, ott csak egy karakterrel kell foglalkozni, hát bedobnak a filléres boltba néhány skint, vagy egyedi fegyvert és meg is van a bevétel, de egy olyan játékban ahol katonák tucatjait küldjük halálba mi értelme lenne ennek? Marad az, hogy különböző térképekhez és egységekhez csak jó pénzért juthatunk hozzá, de ez nem kicsit vághatja el a stratégiai szabadság érzetét. A Warcraft és a C&C stílusú, a mikro menedzsmentet (vagyis az egységek/osztagok irányítását) előtérbe helyező játékmenet megköveteli a tökéletes egyensúlyt, márpedig az még az alapesetben sem egyszerű egyensúlyozást brutálisan megbonyolíthatja, ha számolni kell azzal is, hogy adott játékos nem férhet hozzá mondjuk az „ÜberMegaLézer Squad”-hoz. Persze még mindig ott van a legoptimálisabb eset, ha csak portrékért, vagy kozmetikai dolgokért kell majd fizetni, de az elég lenne-e arra, hogy fenntartsa a játékot, pláne annak tudatában, hogy az RTS arcokat érdeklik a legkevésbé az ilyen adalékok?

Mivel az EA vállaltan eSport címként szeretné látni az új C&C-t, alaposan fel kell kötnie minden gatyáját. Ahhoz, hogy egy RTS megkapja azt a figyelmet, amitől az eAtléták rávetik magukat, komoly támogatás szükséges, ahhoz pedig komoly játékmechanika. Hogy azok is tudjanak viszonyítani, akik annyira nincsenek otthon az eSportok világában: egy népszerűbb európai, vagy amerikai (tehát még mindig nem Koreáról beszélünk) StarCraft II játékos egy magyar focista átlagfizetésével bír, ami nem rossz pénz, de idáig el kell jutnia egy játéknak, hogy a támogatók ilyen mértékű pénzeket megmozgassanak. Az ingyenes játékok esetében ez hatványozottan igaz. Miközben a WCG-k és a különböző események nagy színpadait megszállják a különböző MOBA játékok (League of Legends, Heroes of Newerth, DotA 2), addig RTS-ből csak egyet látni, és ennek csak az az oka, hogy a fejlesztő cégek maguk is komoly összegeket fordítanak ezeknek a versenyeknek a díjazására. Vajon az EA - aki nincs híján a tőkének - hajlandó lesz-e ráfordítani annyi pénzt arra, hogy sikeres versenyszám legyen az új F2P C&C?

És akkor engedtessék meg egy kis nosztalgikus kesergés. Amikor évről évre jártam az itthoni WCG döntőket, és figyeltem az akkor számomra mágusként 300APM-et (action per minute) produkáló játékosokat, ahogy a Warcraft III-ban zúzták egymást (vagy, ahogy Lead kellemes gitár kísérettel fogadta DNA győzelmét) el sem tudtam képzelni, hogy egy ingyenes stratégia felkerülhetne a színpadra, nem az ingyenes mivolta miatt, hanem egyszerűen azért, mert a pro éra erős szemráncoltatással viseltetik a F2P játékok iránt. Kevés olyan játékot ismerek, ami ingyenesen akkora névvé nőtte volna ki magát, mint a W3 vagy (hogy aktuálisabb példánál maradjunk) a StarCraft II. Az eSport érában mozgó minden játékos tudja, hogy ki az a Grubby, vagy Moon, de vajon ekkora nevek születhetnek-e egy olyan rendszerben, ahol a maximum motiváció a szintezés lehet? Amikor nem feltétlenül kell megküzdened egy szép ikonért vagy jól kinéző profilért, hanem csak beküldesz 1-2 ezer forintot, és máris minden a tiéd. Ilyenkor a HC közösség könnyen elveszti a fejlődni akarását, még akkor is, ha egyébként a „csudaikonos” játékost 3 perc alatt rusholja földig a komolyabb fél. Ilyenkor aztán azt is elkapja a hangulat, aki fizetett, hiszen nem azért vásárolt be, hogy rommá alázzák, ilyenkor pedig marad a coop vagy a single player, már ha van.

És a legutolsó információk szerint talán van. Egy interjúban megkérdezték a fejlesztőket, hogyha végül is egy online játékról van szó, akkor tulajdonképpen nem is lenne nehéz DLC formájában kampányokat adni hozzá nem? Erre határozott ködösítés volt a válasz, hogy „nem zárkózunk el a modelltől, de nem jelenthetünk be semmit ezzel kapcsolatban”. Nesze semmi, fogd meg jól, de legalább azt tudjuk, hogy coop missziók valamilyen formában lehetnek majd a játékban, csak a körítés nem tiszta.

Ugyan nem dicsértem agyon az ötletet, félreértés ne essék, nem kívánom én temetni az új C&C-t. Szinte biztos vagyok benne, hogy még így is egy remek stratégiai játékot kapunk. Amennyire nehéz tökéletes RTS-t csinálni, majdnem olyan nehéz azt totálisan el is rontani, az ingyenességnek ráadásul megvan az az előnye, hogy nagy a közönség, és sok visszajelzést kapnak majd a fejlesztők (még ha ennek nagy része félsoros troll-izzadság is), amik alapján javíthatnak a játékon. Emel,lett az MMO jelleg azt is magában hordozza, hogy folyamatos tartalmi frissítéseket kaphat a produktum. Az egyetlen komoly aggodalmam, hogy az eSport RTS-ek fehérlovaként beígért játék nem lesz-e meghajlott szürke szamár, akit sem szánni, sem szeretni nem lehet. Nem mintha szükség lenne a műfajnak egy mentőövre, hiszen a StarCraft II stabilan tartja magát a porondmesteri emelvényen, de mennyivel izgalmasabb lenne, ha színesebb lehetne a versenyek palettája.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)