Hirdetés

Pro és Scorpio - így változik a konzolpiac a következő egy évben

|

Nyakunkon a következő konzolgeneráció? Ideje kidobni a PS4-et és beruházni egy PS4 Pro modellre? Vagy majd csak a Project Scorpio hozza el a 4K forradalmat? Az új konzolok hatásairól elmélkedtünk.

Hirdetés

Hosszú hosszú hónapokkal ezelőtt kezdtek el pletykálni a világban arról, hogy a Microsoft és a Sony tervezőasztalán is készül egy-egy új konzol, amelyek komolyan átalakítják majd a jelenlegi piacot. Bár a titoktartási szerződések miatt akkor még szinte semmi konkrétum nem derült ki, most már tudjuk, hogy a Sony új masinái ekkor már jó eséllyel ott csücsültek a stúdiókban, rajtuk egy hatalmas "Developer Kit" felirattal, így egyáltalán nem volt légből kapott a dolog.

Eszünk ágában sincs szítani a konzolháborút, nyilván mindenkinek van valami ténynek gondolt véleménye a kérdésben, de ha tisztán a számokra hagyatkozunk, akkor a versenyben jelenleg toronymagasan vezet a PlayStation 4. A japánok világító dobozából már több mint 40 millió talált gazdára, ami körülbelül kétszer annyi, mint amennyi Xbox One-t sikerült elpasszolni. A Microsoft nyilván a megjelenés óta folyamatosan azon dolgozik, hogy extra funkciókkal bővítse a konzolt (mint a visszafelé kompatibilitás vagy épp a Play Anywhere), ezzel bevonzva egy egyre szélesebb közönséget, és bár egyértelmű, hogy igyekezetük nem hiábavaló, egyáltalán nem úgy tűnik, hogy le tudnák faragni a hátrányt. A redmondiak most abban bíznak, hogy a Project Scorpio prémium hardverével sikerül visszacsalogatni a hardcore játékosokat, de egyáltalán nem biztos, hogy néhány TFLOPS elég lesz ahhoz, hogy valaki egy vagyont fektessen a zöldek gépébe.

Harc a vásárlókért

A Sony idén karácsonykor három géppel lesz ott a boltok polcain. Egyrészt nyilvánvalóan kiárulják a normál PS4 modelleket, amiket valószínűleg kedvezményes árcímkével találnak majd meg a vásárlók. Másrészt ott lesz a PlayStation 4 Slim, ami nem konkurenciát állít majd az eddigi konzolnak, egyszerűen szép lassan átveszi a helyét. Hardveresen semmi nem változik, mindössze egy kisebb, valamivel energiatakarékosabb gépet kapunk, aminek kicsit dizájnoltak a kontrollerén is.

Jövő ilyenkor már ez lesz a standard gép.

Emellett természetesen jön a PlayStation 4 Pro, ami combosabb hardverrel, 4K és HDR támogatással (utóbbit egy szoftverfrissítéssel egyébként a mostani készülékek is megkapják majd) érkezik. A látvány érezhetően szebb, és mivel az új konzol ára is kifejezetten baráti, valószínűleg sokan ugranak majd fejest az új őrületbe.

Ezzel szemben a Microsoft jelenleg két konzollal próbálja meg berántani a vásárlókat. A normál Xbox One mellett a nemrég piacra dobott Xbox One S hardveresen szintén nem különbözik sokban az elődjétől, mindössze egy valamivel kisebb, mutatósabb dobozban kapott helyet. Emellett ugye ott a HDR támogatás (erről majd kicsit később) és az átdolgozott kontroller, amire végre jack csatlakozó is került.

A Project Scorpióval kapcsolatban egyelőre csak találgatni tudunk, hiszen a Microsoft sem a hardvert, sem az árat illetően nem bocsátkozott konkrétumokba.

Az már biztos, hogy egy "prémium" konzolt akarnak letenni az igazán hardcore vásárlóknak, ennek pedig ára van, így egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy akár egészen 1000 dollárig felcsússzon az ár. Egy ekkora összeg mögé pedig nem lehet üres ígéretekkel beállni, brutális teljesítményre, az Xbox ökoszisztéma kiterjesztésére, izgalmas exkluzívokra lesz szükség.

Miért jobb az egyik, mint a másik?

A Scorpióval a Microsoft maximálisan rámegy a 4K-ra, Phil Spencer azonban azt nyilatkozta, hogy akinek nincs ehhez 4K tévéje, az fölöslegesen vesz ilyen konzolt, mert egyszerűen semmit nem nyer vele. Ezzel szemben a PS4 Pro előnyei a tegnapi konferencia tanulsága szerint nemcsak 4K-s kijelzőkön, hanem Full HD tévéken is érezhetőek lesznek. ami hatalmas plusz pont a Sony-nak.

A másik központi elem a HDR (High Dynamic Range), amit Xboxos oldalról jelenleg csak az Xbox One S támogat (nyilván a Scorpio is fog), és nem is volt róla szó, hogy a régi vonalat is bevonnák a buliba, de mivel a One-ok egyébként sem remekelnek a hardverigényesebb AAA címeknél, ez valamilyen szinten érthető. Ezzel szemben a Sony két új konzolja már a megjelenéskor, a PlayStation 4 pedig valamivel később egy szoftverfrissítésnek köszönhetően támogatja majd a technológiát.

A HDR nem egy újkeletű technológia, a tévéknél azonban csak az elmúlt években kezdték el használni a gyártók. A dolog lényege, hogy ezek a megjelenítők nagyobb maximális fényerőre és jobb színtér lefedettségre képesek, ezáltal még részletesebb, valósághűbb képet kapunk. Fekete és fekete közt is van különbség, de a legtöbb ma használt LCD tévé nem képes ennek megjelenítésére, egyszerűen összemossa a színeket. Természetesen ehhez az kell, hogy maga a tartalom is HDR technológiával legyen rögzítve (vagy jelen esetben előállítva).

A Microsoft azonban továbbra sem csak mint játékkonzol, hanem mint a családi szórakozás középpontja tekint a konzolra, így míg a PS4 Próból kimaradt a 4K-s Blu-ray olvasó, addig az Xbox One S-ben megtalálható. Bár itthon ezek a lemezek nem kifejezetten népszerűek, a nyugati piacon lesznek olyan vásárlók, akiknél ez kifejezetten fontos szempont lesz konzolvásárláskor.

Akkor ez most igazi 4K?

A válasz egyértelmű nem. A PlayStation 4 Pro hardvere messze nem elég erős ahhoz, hogy AAA játékokat ekkora felbontáson élvezhető képkockaszámmal jelenítsen meg.

A trükk nyilván az, hogy egy alacsonyabb felbontású képet skáláznak fel, de a végeredmény már most is érezhetően jobb, mint a jelenlegi konzol esetében.

A helyszíni beszámolók alapján fantasztikusan néznek ki a játékok, a fejlesztők pedig értelemszerűen feszegetik majd a konzol határait. Elég csak összehasonlítani a PS3 megjelenésekor érkező játékokat a generáció életciklusa végén befutott The Last of Ussal, és azonnal kiderül, hogy elég idővel és támogatással (amit a Sony nyilván meg fog adni a saját stúdióinak) ha nem is bármire, de nagyon sok mindenre lehet képes egy fejlesztőcsapat.

Sokakat egyébként nem is érdekel a 4K, beérnék annyival, ha a játékok 1080p-ben fix 60 fpssel futnának. Jelenleg a legtöbb esetben még a fix 30 is problémás, így egy durvább résznél simán beesnek a játékok 20 képkockára másodpercenként. A jelek szerint azonban ezen a téren - értelemszerűen a hardveres korlátok miatt -még nem mertek nagyot álmodni a fejlesztők, mint kiderült, a Mass Effect: Andromeda még a PS4 Prón is csak 30 fpssel fut majd. Jobban örülnénk, ha a határok feszegetése helyett előbb a már meglévő technológiát tennék rendbe és políroznák ki, mert dobálózhatunk itt olyan jól hangzó frázisokkal, hogy " a filmes hatás érdekében...", de egyértelmű, hogy a játékosok stabilan futó, élvezetes és folyamatos játékélményt akarnak. 

Azt sem szabad elfelejteni, hogy az összes fentebb részletezett feature kihasználásához szükségünk lesz egy olyan tévére is, ami nemcsak 4K-s kijelzővel és HDR támogatással rendelkezik, de az input lagja is alacsony. Ez pedig jelenleg legalább 4-5 konzol árába fájhat.

Egy év rengeteg idő, így mire a Project Scorpio megjelenik, a PlayStation 4 Pro már egy bejáratott termék lesz sokmilliós eladással a háta mögött. Erre a piacra kell ismét belépnie a Microsoftnak, és eladni egy olyan konzolt, ami még generáción belül marad, de már a jövőt képviseli, ennek megfelelően pedig az ára is jóval magasabb, mint az addigra már valószínűleg lecsökkentett PlayStation 4 Pro modellé. Drukkolunk, hogy ez a félig-meddig generációváltás jól süljön el és mindkét kiadó olyan alternatívát tegyen le az asztalra, amelyek valóban megérik az árukat.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)