Hirdetés

Gal6: látogatóban egy galaxis alkotóinál

|

Nemrégiben ellátogattunk a hazai MMOSG fejlesztőcsapathoz, akik a böngészőben játszható, ingyenes MMO-k piacán egy meglepően egyedi és komplex játékkal képviseltetik magukat.

Hirdetés

Böngészőben játszható játékokból, nos, akad a neten. Ingyenes MMO-kból is (bár ha pontosabbak akarunk lenni, a Gal6 a PBBG, azaz „Persistent Browser Based Game" kategóriába tartozik). Ami mégis kiemeli a Gal6 univerzumát a népes mezőnyből, az több éves múltja és lélegzetelállító kidolgozottsága. Már az első pillanatban is látszik rajta, hogy nem tömegjáték, hanem az igazi sci-fi stratégiára vágyókat célozza, de úgy tűnik, valamit nagyon tudhat, hiszen 2002 óta csiszolódik, formálódik, és sok-sok játékos már évek óta nem tud, nem is akar szabadulni tőle. Annak idején csupán négy fős baráti társaság indította be a projektet, később befektetők révén új lendületet kapott a fejlesztés: mára (a külsős tagok nélkül) 10 fős lett a csapat, és a játék elérhető angol nyelven is. A határ pedig a csillagos ég: a tervek közt 2010-ig többek közt 50 választható nyelv és 300 ezer játékos szerepel...



A Gal6 nyitólapján azonnal látszik az igyekezet, hogy a csapat zárt sci-fi környezetet teremtsen játékosai számára. (Ilyen például az elsőre meglehetősen zavarbaejtő óra, mely méri az időt, de... nem a mi időnket.) A hírfal cikkei a játékvilág eseményeiről szólnak, és csak mértékkel találunk bármiféle képet. Aki eddig csak néhány screent látott a játékból, azt elsőre elrettenthette a táblázatok tömkelege, de szándékoltan nincsenek képek karakterektől, a fajok képviselőiről, a hajókról... A Gal6 - elsőre bármilyen furcsán is hangzik - könyvszerű élményt igyekszik adni játékosainak, ezért kizárólag szimbólumokkal operál. Az érdemi munkát meghagyja képzelőerőnknek.



A képi világ Simon Attila keze munkáját dícséri (a fejlesztők nemzetközi kreatív díjat is nyertek vele), a 2009 márciusában indult 9. fordulóra átdolgozott háttérsztorit pedig a Galaktika magazin tudományos szerkesztője, Kovács „Tücsi" Mihály írta. Az oldalon régen csak toplisták voltak láthatók, most már valóban hatalmas mennyiségű a tartalom, aki bele akarja ásni magát a helyi történelembe, az áshat kedvére. Érdekes, hogy mivel a fejlesztők nem titkolt célja, hogy a játék teljesen nemzetközivé váljon (voltaképp már most is az, de a játékosok legnagyobb része még magyar), az amerikai igényeknek megfelelően külföldi segítséggel nem csupán lefordították a játékot, de sztoriját az alapoktól kezdve újra is írták. Párhuzamos univerzumok, mi? Lazán megoldották.



De hogy is épül fel a Gal6? Ha valaki belép a játékba, kap egy planétát és hadúrrá válik, eddig tiszta sor. Választ magának egyet a játék hat faja faja közül: adott a rovarszerű, szapora de tudatlan Zyk, az individuális, intelligens, de sérülékeny Human, a békés természetű Khaduuii, a mentális erő sötét oldalát használó, rejtőzködő Shin, az organikus gépek és hibridek csoportját alkotó Digitrox, illetve a renegát szuperkatonákból, bűnözőkből álló, kalózkodó Piraati. A fajok meglehetősen kiegyenlítettek, és más-más stratégiai lehetőségeket rejtenek: aki inkább magában játszogat, annak ajánlható például a teknőc-taktikára szakosodott, erős védelmű Digitrox. Aki szeret lesből hátbatámadni, megtévesztéssel összezavarni ellenfeleit, annak ott a Shin. Aki nyers létszámbeli fölénnyel hódítana, zerg-módra, annak ott a Zyk. És így tovább.



Szóval ott tartottunk, hogy fajt választunk magunknak, majd kapunk egy planétát, és megindul kis civilizációnk a maga útján, komótosan, körökre osztva. Fejlesztünk, termelünk, kiépítjük védelmünket és támadó flottánkat (a rendelkezésre álló technológiák fajonként eltérnek), felderítünk, kémkedünk. Már ezen a ponton kereshetünk magunknak egy szövetséget, mely tagjai közé fogad minket - de persze magányos farkasként is tengődhetünk planétánkon (az enyém nagyon vidám hely, tele jacuzzikkal és csajokkal, ezért is lett a neve Happyfalva). Ha fogytán a nyersanyag, kénytelenek leszünk terjeszkedni, ami miatt persze elkerülhetetlen lesz, hogy bele ne ütközzünk hamarost a szomszédokba... És indulhat a bunyó.



A csaták egy végletekig kidolgozott rendszerre épülnek. Mindenki gyárthat magának különféle osztályú, és így teljesen eltérő képességekkel, statisztikákkal rendelkező hajókat (vadász, naszád, fregatt, romboló, cirkáló és csatahajó jelenti a választékot), melyek flottákba rendezhetők. Sőt, flottáink alkalmilag más játékosok flottáival is összevonhatók, hogy akár szövetség- vagy régió szintű epikus küzdelmekben csapjunk össze az ellennel. Mindeközben persze gondoskodni kell otthonunkról is, azaz planéta védelmi rendszereket kell kiépíteni, mely űrkutyaként őrzi a űrhazát, és magától is képes feltartóztatni támadóinkat, míg haza nem érünk rendet csapni, vagy amíg valamelyik szövetségesünk a segítségünkre nem siet. Ez persze csak töredéke a harcrendszer komplexitásának, de nem is riasztanék el senkit: legyen elég annyi, hogy az MMOSG-s prezentáció alatt annyi számot kaptam az agyamba, mintha hozzám vágtak volna négy-öt telefonkönyvet. Persze azoknak a játékosoknak, akiknek fontos egy játék komplexitása, a „theory-crafting", ez maga a kánaán. (Mármint nem a telefonkönyvvel dobálás, az csak hasonlat volt.)



A játék 8. fordulója közel egy évig tartott, a számtalan változást hozó 9. forduló pedig idén márciusban indult, 1200-1300 játékossal. A bugfixálás, finomítás fázisa már lezajlott (a fejlesztők minden új fícsört, módosítást letesztelnek házon belül, illetve a kulcsjátékosok bevonásával is), úgyhogy aki most kapcsolódik be, az már kiforrott játékmenetet kap. A későbbi kezdés ugyan jelenthet némi hátrányt, de a fejlesztők szerint ez ledolgozható, és mivel a Gal6 meglepően erős és élénk közösséget tudhat maga mögött, a gyengébb játékosok is találhatnak maguknak olyan szövetségeket, melyekhez csatlakozva máris erős háttérre, hátszélre tehetnek szert. A játék jellegzetessége, hogy a többszáz fős csaták sem ritkák, így sok kicsi sokra megy alapon mindenki oda tudja tenni magát, és ha valakinek nem a személyes előmenetel a legfontosabb, az a szövetsége győzelmét ugyanúgy a sajátjának is tudja értékelni.



Bár a Gal6 alapvetően ingyenes játék, nyilván gyanítja az ember, hogy vannak opcionális pénzköltési lehetőségek benne. Ez kényes kérdés, mert a játékosok megérzik, ha mindenáron pénzt akarnak kihúzni a zsebükből, de az MMOSG csapata tartja magát ahhoz, hogy a Gal6 teljes élményt nyújthat azoknak is, akik egy kanyi vasat sem költenek extra opciókra: ezeket kreditrendszerben lehet megvásárolni, és krediteket nem csupán pénzért lehet szerezni, hanem akár úgy is, hogy segítjük a többi játékost, vagy toborzunk új tagokat. Persze ha valaki még csak ismerkedik a játékkal, nem is kell hogy ezen töprengjen: a „prémium" csomagok inkább a fanatikusabb réteg magasabb szintű elvárásait igyekeznek kielégíteni - de ők is, a kezdők is nyugodtan ellehetnek az extrák nélkül. Fontos az is, hogy a pénzen vett előnyök nem jelentenek automatikus győzelmet senkinek: ha valaki eszetlenül játszik, pénzen vett cuccait is könnyedén elszedhetik tőle a többiek.



A játék közössége nagyon erős, nem csoda hogy a fejlesztők ezt az aspektust kívánják tovább erősíteni. A fórumok pörögnek, rengeteg a visszajelzés. A magyar és angol nyelvű verziók mellett hamarosan jönnek a további honosítások (vagy ez esetben idegenesítések?), illetve a hosszabb távú tervek között szerepel az is, hogy a Gal6 a közös platform, a sci-fi világ szeretete révén is összehozza a látogatókat, közös fórumokkal, minden nyelvi verzióhoz külön társuló egyedi webshoppal, mely többek közt adott nyelvterület sci-fi irodalmából kínálna ízelítőt a játékosoknak. A lehetőségek tehát adottak, és mint magyar fejlesztőcsapatnak, ezúton kívánunk sok sikert az MMOSG-nek!

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)