Hirdetés

Hirdetések a kedvenc játékainkban

|

Átok vagy áldás az advergaming? Ennek a kérdésnek jártunk utána.

Hirdetés

A Sony a jövőben a játékait esetleg reklámokkal szakítja meg. Május hónap egyik legnagyobb felhördülést keltett híre volt ez a felvetés. Több sem kellett a gamer társadalomnak, egyből nekiestek a Sonynak, csodálom, hogy az Anonymous még nem indított mindent elsöprő hackertámadást a japánok főhadiszállása ellen. Első hallásra tényleg kicsit vadnak tűnik a javaslat, de érdemes továbbgondolni ezt a lehetőséget. Mit is takar a felvetés valójában?



Gondolkodom, tehát vagyok
Nyilvánvalóan a japánok sem gondolták komolyan azt, hogy a 15 000+ forintért megvett Uncharted 10-et megszakítják mondjuk, egy Toyota reklámmal. Ez olyan lenne, mintha a fizetős kábelcsatornán leadott Trónok harcát pont egy szoftpornó vagy belezős jelenet közben szakítanák meg egy új, minden eddiginél jobb nedvszívó képességgel bíró pelenka reklámja kedvéért. Viszont miért ne alkalmazhatnák ezt a módszert az ingyenesen letölthető játékok esetében?
Elképzelhetőnek tartom, hogy találnak annyi fizetőképes hirdetőt egy több millió példányban letöltött játékhoz, hogy az már megérje anyagilag. A játékos megnézi szépen a hirdetéseket, cserébe viszont ingyen kapja meg játékot. Mindenki jól jár; a kiadónak lesz egy halom pénze, amiből finanszírozni tudja a következő részt, a hirdető előre dörzsöli a markát, mivel üzenete pont ahhoz a tehetős (akinek a videojáték a hobbija, az már ebbe a kategóriába tartozik) 18-35 éves férfi korosztályhoz fog eljutni, amely vélhetően nyitott a legújabb borotva vagy arcszesz márkákra. Végül, de nem utolsósorban a játékosok is jól járnak, mivel ingyenesen élvezhetik Drake legújabb kalandjait.

Advergaming


Egyre többen vesznek majd konzolokat (mivel az alapgép megvétele után ingyenesen letöltött reklámokkal dúsított játékok egész garmadája várja őket), nő a felhasználói bázis, egyre több fizetős DLC-t, kiegészítőt és piros avatar szalmakalapot lehet eladni az arra fogékony vásárlóknak. Botorság lenne azt gondolni, hogy ez az ötlet csak a Sony fejében fogant meg, a Microsoft még tavaly levédte azt az eljárást, mely a Kinect segítségével hanggal és mozdulatokkal irányított reklámokat tenne lehetővé Xbox 360-on. Csodálatos, pont erre van szükségünk.

Nincs új a Nap alatt
Azt azért mindenki vágja, hogy ez az egész hirdetési mizéria nem újkeletű dolog, évtizedek óta vannak már kereskedelmi jellegű termékelhelyezések a játékokban. Az egyik kedvencem a mellékelt képen bemutatott Pepsi Invaders, ahol a klasszikus lövöldözős játékba behelyettesítették az idegen űrhajókat a Pepsi szó betűivel, azokat kellett szétlőnünk. Bocs, előre kellett volna szólnom, hogy az egész fejlesztést (amit az Atari végzett) a Coca-Cola finanszírozta.
A játékot (a hozzá tartozó Atari 2600-as géppel) egy kiállításra készítette a cég, és az ott megjelent 125 képviselőjének adta ajándékba. Ne feledjük, akkor, 1983-ban ez azért egészen gáláns kis ajándék volt. Ráadásul a korlátozott példányszám miatt a gyűjtők egyik kedvenc célpontja lett, utolsó információink szerint 3000-4000 dollárnál kevesebbért nem nagyon juthatunk hozzá egy ilyen relikviához.

Advergaming


Az évek folyamán a hirdetési bevételek szép lassan nőttek, illetve nőtt azon játékok száma, ahol nyíltan vagy kevésbé nyíltan megjelentek a reklámok. A Doom 3 megvan mindenkinek, ugye? Ki gondolta volna, hogy még egy ilyen híres-hírhedt játékban is sikerült elhelyezni hirdetéseket valamilyen módon. Arról sajnos nincs információnk, hogy a Coca-Cola vagy a Mc Donald’s mennyit fizetett ezekért a megjelenésekért, de az biztos, hogy Carmack és a csapat nagy része egy darabig ingyen majszolta a Big Macet és szürcsölgette a cukros, buborékos vizet a fejlesztés alatt.
Nagy port vert fel anno a 2008-as amerikai elnökválasztás idején a Burnout Paradise Obama kampány poszter. Személy szerint nekem nincs semmi bajom az ilyen jellegű reklámmal, a kérdés már csak az, hogy egy autóversenyben, ahol minden idegszálunkkal arra koncentrálunk, hogy néhány tizedmásodpercet lefaragjunk az időeredményünkből, mennyire hatásos egy óriásposzter a pálya szélén.
Az egyik legnagyobb szabású ilyen projekt az USA hadseregéhez kapcsolódik. Ők támogatták az American’s Army fejlesztését, mely hivatalosan azt a célt szolgálta, hogy információt nyújtson a katonaság iránt fogékony fiatalok számára (ne a hathetes kiképzés során derüljön ki, hogy a harc közben szerzett sérülések nem gyógyulnak be varázslatosan). De nyílt titok volt, hogy csak Afganisztánba szerettek volna golyófogókat toborozni ezzel a módszerrel.

Advergaming


Hasonló eszközökkel dolgozott a Burger King is, csak az ő játékaikban az M16-os gépkarabély helyett a Whooper menüt népszerűsítették a Blitz Games által elkészített promóciós játékok. A dolog érdekessége, hogy ezek olyan jól sikerültek, hogy a kezdeti csak letöltős változatot hamar felváltotta a dobozos forma, amit a Burger King éttermekben árultak potom négy dollárért. Az akció nagyon bejött, három hét alatt 2 millió darabot adtak el az USA-ban, bezsebelve 8 millió dollárt. Iparági pletykák szerint dolgoznak a Kinect változaton is, hajrá!

GS-javaslatok a reklámozóknak
Sokat gondolkoztunk itt a szerkesztőségben, hogy milyen reklámokat tartanánk elfogadhatónak a játékokban. Kedvenc online szerepjátékunkból, a World of Warcraftból hoztunk fel példákat – előre szólok, hogy aki kényes arra, ha az MMO-k csúcsának kikiáltott játékból valaki viccet csinál, az most lapozzon. Mi szóltunk.
Ott tartottunk tehát, hogy WoW és a reklámok. A varázscsizmák oldalára feltett kis pipa enchant (Nike) alapból adhatna 3%-ot a sebességünkhöz. Vagy a varázsitalokat árusító vendornál megjelenhetne a Dr. Pepper márkájú főzet, ami adna egy jó kis spirit buffot. A bossokból kieső epic íjakat és számszeríjakat mintázhatnák valódi sportfegyverekről. A horgászverseny első helyezettje kaphatna virtuális, de a való életben csúcskategóriát képviselő pecabotot.

Advergaming


Nem féltem a Blizzard fejlesztőit, ennél sokkal ötletesebb és főként viccesebb megoldásokat is kitalálhatnak. A lényeg az, hogy olvadjon bele a környezetbe, adjon hozzá valamit a játékélményhez, ne érezzük azt, hogy „na, megint ránk akarnak sózni valami vackot”. Ez a megoldás a hirdetőknek is kifejezetten jól jönne, hiszen ők is látják azt, hogy a hagyományos tévéspotok és a felugró internetes bannerrengeteg egyre kevésbé fogja meg a pénzüket elkölteni kívánó vásárlókat (ezt hívjuk reklámvakságnak). Természetesen ezeket a megoldásokat csak akkor fogja a nagyközönség elfogadni, ha párosul mellé egy free-to-play modell is.

Sok beszédnek sok a… reklámértéke
Annyi bizonyos, hogy a hirdetők keresik azokat a kiaknázatlan területeket, ahol még labdába rúghatnak. A játékpiac tipikusan ez a terület, amerikai felmérések szerint „mindössze” 1 milliárd dollár bevételt produkál reklámokból ez a szegmens. A tanulmány szerint azonban ez a szám 2016-ra meghaladja a hét milliárd dollárt, és akkor most csak az észak-amerikai piacról beszélünk.



Tisztán látszik, hogy ez a terület óriási fejlődés előtt áll, teljesen meg fog változni a hirdetők és a játékosok hozzáállása ehhez a kérdéshez. Az eleje kicsit döcögős lesz, de néhány év múlva már a szemünk sem fog rebbenni, ha a Call of Duty 15 ingyenes verziójában Bobby Kotick mosolyogva issza a Coca-Colát (ugye mindenki tisztában van vele, hogy Bobby helyet kapott a Coca-Cola igazgatótanácsában) az egyik lerombolt amerikai nagyváros óriásplakátján. Fogadni mernék arra is, hogy addigra eljutunk arra a szintre, hogy a CoD rombolható lesz, és egy jól irányzott rakétalövéssel atomjaira robbanthatjuk a termékelhelyezést. Viszont egy életre megjegyezzük, és a hirdetők szempontjából ez a lényeg.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)