Hirdetés

Hogyan fejlődj úgy az életben, ahogy a játékokban? 4. rész

|

Gamifikált életvezetés - elég furcsán hangzik, ugye? Sorozatunkban arra keressük a választ, hogyan lehet tudatosan tervezni életünket, mintha csak egy játékkaraktert terveznénk.

Hirdetés

A korábbi fejezetek:

- 1. rész

- 2. rész

- 3. rész

Csukd be szemed. Képzeld el, hogy anyuka/apuka vagy 2030-ban. Képzeld el a 10 éves gyerekedet, ahogy hazajön a suliból, leveszi a fejéről az Oculust VR-sisakot, mert vége a tanításnak, és ahelyett, hogy a fekete pontjairól, meg a beírásairól faggatnád, kitörő lelkesedéssel újságolja:

- APAAA! Nem fogod elhinni!
- Mi történt?
- Végre szintet léptem geometriából, és informatikából!
- Ez az én fiam! *büszke fej*
- Na várjál… ez semmi! Képzeld, én oldottam fel először a 'Kezdő Photoshop Tanfolyam' küldetést az osztályban! Ha így haladok, egy éven belül 3D-animátor leszek!
- Na jólvan fiam, hát ez elképesztő. Apád le van nyűgözve. Most bontok egy sört… tudod, én a te korodban örültem, ha ki tudtam oldani nagyanyád iPhone-ján a billentyűzárat….

Élnél ilyen jövőben? Tegyük fel, hogy igen. Ehhez muszáj lesz megreformálnunk az oktatást. Márpedig az összes nagy változás egyéni szinten kezdődik. („Te magad légy a változás, amit látni szeretnél a világban.” Gandhi)

Tehát az első lépés az, hogy a saját életedet játékosítod, igaz VR-sisak nélkül. Röviden: fogsz egy papírt, és sorra veszed az életed állomásait, a képességeidet, a szóba jövő kasztokat és szkilleket, illetve questeket határozol meg magadnak. Az Életed Szkillfáján szerepelhet a jogosítványtól kezdve az érettségin át egy érdekes tanfolyam, vagy a munkaalkalmasságihoz szükséges fekvőtámaszok lenyomása (pl. ha a rendőrségre készülsz), de akár a kedvenc szakkönyved elolvasása is. Ez a cikk erről a folyamatról fog szólni.

Még a mínusz egyedik lépésként szeretném, ha megcsinálnál egy gyakorlatot. Lehet, hogy most átugrod, és majd később visszatérsz hozzá, de hidd el, hogy nem írnám le, ha nem lenne fontos. Engedd szabadjára fantáziád, képzeld el magad öt-tíz-tizenöt év múlva.

• Milyen lesz egy átlagos napod?
• Milyen lesz az otthonod?
• Milyen lesz a munkád?
• Mennyit fogsz keresni?
• Milyen lesz a viszonyod a szüleiddel, barátaiddal?
• Milyen hobbijaid lesznek?

Minden kérdésre szánj öt-tíz percet, és írj alá egy bekezdést, mert ez alapozza meg a gyökereit a szkillfádnak. Ha van kedved, írhatsz is egy levelet a jövőből. E/1-es személyben, a dátum legyen mondjuk 2020, vagy 2030. Így még hatékonyabb a gyakorlat. Hidd el nekem, hogy ezt nem lehet, és nem is érdemes összecsapni. Az álmodozás véresen komoly dolog.

Nulladik lépés: Hogyan állj neki?

Az életed szkillfájának megtervezése nem lesz könnyű folyamat. Lehet hogy több napot is rá kell majd szánnod. Sokszor fogod átírni, és újratervezni. Teljesen soha sem lesz kész, mert minden pillanatban feltárulhatnak új küldetések (quest), szkillek (skills), vagy kasztok (class) lehetőségei. Ezért időt kell szánnod rá, és folyamatosan fejleszteni. A rendelkezésedre álló arany is befolyásolja a lehetőségeket, sajnos ilyen világban élünk, de ez a játékokban is így van, lehet morogni miatt, vagy alkalmazkodni (talán ez a szabad akarat, hogy ha ránk jön a szükség, akkor eldönthetjük, hogy keresünk-e mosdót, vagy összecsináljuk magunkat, sokan szeretik az egész életüket az utóbbi tevékenységgel tölteni). Van, hogy az ember reseteli az összes szkilljét, mert rájön, hogy más ösvényen szeretne haladni. Ez sok aranyba, illetve időbe kerül, de inkább ez történjen veled, mint hogy ne a saját utadat járd. Persze a reset esélye csökkenthető, ha tudatosan végiggondolod a „buildedet”, például azzal, hogy megcsinálod a saját szkillfád.
Még egy jó hír: a való életben megszerzett szkill sosem vész el örökre, legfeljebb elhalványul. A pénzzel és a hatalommal ellentétben amit megtanulsz, azt soha senki nem veheti el tőled!

Kezdésnek ne rajzolj semmit. Meg kell határoznunk, hogy miből építkezünk, merre fejlődünk, egyáltalán hogy milyen kaszt jöhet szóba és így tovább.

Mikor végigérsz ezeken a pontokon, akkor kezdődik az igazi szkillfatervezés. Ha van valami tuti digitális módszered, esetleg valamilyen folyamatábra-szerkesztő eszközöd, ami megkönnyíti a grafikai megjelenítést, akkor ne habozz megosztani velünk. Ha papíron csinálod, akkor nagy A3-as lapot javaslok, de minimum 5-10-szer újra fogod rajzolni, mire „jó lesz”, ezt garantálom. Arról is biztosíthatlak, hogy ha végigküzdöd magad a személyes szkillfakészítés rögös ösvényén, akkor egy kicsit más ember leszel a folyamat végén: kikristályosodnak a céljaid, és remélhetőleg több motivációd lesz majd azok eléréséhez. Akkor vágj is bele, amíg a sorozatunk újabb részét meg nem találod itt, a GameStar oldalán.

A sorozat hamarosan folytatódik!

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)