Hirdetés

Hogyan lehet játékot készíteni programozás nélkül?

|

Ma már bárki összedobhat magának egy működő játékot, még csak programozni sem kell hozzá. Segítünk az első lépésben.

Hirdetés

Nemrég felbukkant a Kickstarteren a Pixel Press, amellyel játékokat rajzolhatunk magunknak tableten. Akár sikeres lesz, akár nem, addig is kipróbáltunk néhány olyan szoftvert, amelyekkel videojátékokat készíthetünk, méghozzá kevés, vagy egyáltalán semmilyen programozási tudással.



Construct 2

Akárhonnan is nézzük, a 2007-es Construct Classic második verziója az utóbbi idők egyik legnagyobb dobása, ami a programozás nélküli játékfejlesztést illeti. 2012 októberében került fel a Steam Greenlight szoftverei közé, és megjelenése óta rengeteg nagyszerű kis játékot készítettek vele. A HTML5 alapú szerkesztőprogram nem csak azért vívta ki az elismerést, mert használata könnyű, lehetőségei pedig végtelenek, hanem mert egyetlen kattintásra készíthetünk projektünkből tabletes / böngészős / desktop alkalmazásokat is. A Scirra népszerű szoftveréhez egy pluginokban és kézikönyvekben gazdag támogatottság is jár, fórumain szinte bármilyen kérdést, problémát megpróbálnak megoldani.

Tapasztalatból mondom, hogy aki az első tutorialt végigcsinálja (ami maximum egy órás elfoglaltság), azonnal ráérez a már-már nevetségesen egyszerű kezelőfelület használatára. Aki tud eseményekben, rétegekben, viselkedésmintákban gondolkozni, máris előrébb van; innen már alig nehezebb használni, mint egy közepesen összetett képszerkesztő programot. Hogy egy példával szemléltessem: az ember behúz egy hátteret, néhány négyszögletű platformot, és egy kört (a főhősünk), jobb gombbal beállítja nekik a megfelelő viselkedéseket, és kész a legalapabb platform-játék. Egy depressziós grafikussal és egy elborult ambient-zeneszerzővel pár hét alatt összehozható egy szerényebb Limbo-klón. Komolyabb fejlesztők prototípusok és vázlat-játékok készítéséhez használhatják segítségként, minthogy egy jó ötlet percek alatt megeleveníthető a képernyőn - mozgásban. A program ingyen letölthető a Construct 2 honlapján, de ha több funkciót el akarunk érni, esetleg pénzt is akarunk játékainkkal keresni, meg kell venni a nagyobb csomagokat.

Elsősorban teljesen kezdőknek ajánlom a Construct 2-t, akik rá akarnak érezni egy játék működésének alapelveire. Jó rajzolók előnyben, mivel a legegyszerűbb 2D-s játékok akkor tűnnek ki a sokaságból, ha nagyon egyedi látványvilágot nyújtanak. Bár nagy odaadással lehet egészen sokat trükközni fizikával és scriptekkel, a végeredmény ritkán lesz több egy oldal- vagy felülnézetes kis apróságnál.

RPG Maker VX Ace

Az RPG Maker VX Ace egy nagy múltra visszatekintő szoftver legújabb változata. Feltételezem, sokan emlékeznek még az első PlayStation és a Nintendo Entertainment System korszakában született JRPG-kre, mint a Final Fantasy első hat része, vagy a Chrono Trigger - nos, az RPG Maker pontosan ilyen jellegű játékok létrehozására képes. Ez persze egy kicsit furcsának tűnhet, mert ennek köszönhetően az ezzel a programmal készült játékok külsőre és játékmechanizmusra is nagyon-nagyon hasonlóak lehetnek. Persze, egy edzett szerepjátékos tudja, hogy a vérbeli RPG szíve a történet (meg persze a lélekőrlő-léleknyugtató grindolás), ebben a tudatban pedig rengeteg gyöngyszemet találhatunk a piacon.

Hazánkban az egyik legismertebb RPG Maker-alkotás a MoonDragon Entertainment klasszikusa, az Amnézia. Láthatjuk, hogy nem kell japánnak lenni, hogy egy nagyon szépen kiegyensúlyozott, izgalmas történetű, összetett szerepjátékot készítsünk - bár nem túl hosszú, éppen elég tartalmas, hogy ajánlani tudjam mindenkinek, aki esetleg még nem próbálta. Emlékezetes RPG Maker-játékok még ízelítésképpen a Master of the Wind, a To the Moon, a Super Mario and the Seven Sages, vagy az Alter A.I.L.A. Genesis, de érdemes figyelni az RPG Maker Reviews című blogot is további okosodásra.

És hogy milyen maga a progi? Nem mondhatnám, hogy olyan egyszerű, mint aknakeresőzni, de aki már sokat bűvészkedett RTS-ek pályaszerkesztőivel és nem riad meg egy egyszerűbb script-nyelvtől, valószínűleg az alapokkal könnyen elboldogul. Azoknak ajánlom, akit nem érdekel a játék "játéksága", viszont vannak óriási történetek a tollában. Egy jó szerepjáték ismérve, hogy rengeteg időt beleölnek a tényleges történet és párbeszédek megírásába, valamint jól kidolgozzák a világot. Egy olyan ponton, ahol ez a két tényező kiválóra sikeredik, teljesen mindegy lesz, hogy "csak" egy hagyományos JRPG ad neki keretet. Képzettebb fejlesztők természetesen megpróbálhatják a lehetőségekből kihozni a legújszerűbb játékmenetet, de ez a szoftver inkább a nagy mesélők alkotóeszköze.

GameMaker

Ha a szoftver neve nem árul el semmit (gúny), kipróbáláskor érhet minket a sokk: a GameMaker egy játékfejlesztői eszköz. Becsapós, mi? Viszont amilyen egyszerű a név, annyira összetett maga a program. A Construct 2-höz hasonlóan természetesen naprakészek minden szempontból: könnyű betanulás után szinte végtelen lehetőségek, de azért itt már nem árt egy kicsit több tapasztalat kódolgatás terén, ha nagyobb terveink vannak.

Az eredetileg Mark Overmars által fejlesztett, most már a YoYo Games gondozásában folyamatosan fejlődő GameMaker hatalmas közösséget tudhat magáénak, a programmal készített játékok olykor egészen nagy sikereket érnek el. Az egyik személyes kedvencem a díjnyertes Desktop Dungeons, amely a roguelike műfajt támasztja fel egy csipetnyi innovációval. 

Kinek ajánlom? Drágább és körülményesebb, mint a Construct 2, de a programnyelveket ismerők előnyösebb helyzetben használhatják - így nekik érdemes egy próbát tenni vele. A lehetőségek így gazdagabbak, és a GameMaker jóval régebb óta van a piacon, így feltételezhetően kiforrottabb is (persze, attól függ, ki milyen ötleteket akar megvalósítani). Sokak szerint persze a legcélszerűbb mindkettőt kipróbálni, és ráérezni a megfelelőre. Én is ezt tanácsolom.

Futottak még

Természetesen még lehetne sorolni a különféle eszközöket és szoftvereket - a fentiek mellett népszerű és könnyen használható még a Multimedia Fusion 2, merészebbek pedig játszadozhatnak az Unity játékmotorral, vagy az abban működő FPS Constructor-ral is. Ezeken felül pedig nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy gyakran a hobbi-modderekből lesznek a legnagyobb játékfejlesztők: nagyon sokat segít, ha egy-egy meglévő játék pályaszerkesztőivel megismerkedünk. Elvégre a Half-Life 2 modjai közül is kerültek már ki világsikerek (Garry's Mod), és páran azt is bebizonyították, hogy teljesen jó Eye of the Beholder remake-et lehet készíteni a Legend of Grimrock szerkesztőjével...

Mint láthatjátok, a lehetőségek adottak. Ha nincs a közelben egy tapasztalt veterán, aki az orra alatt elmormogja leplezetlenül megvető véleményét a fenti amatőr megoldásokról, akár neki is lehet állni néhány egyszerűbb játéknak. Ti mit fogtok kipróbálni, vagy mit próbáltatok már? Osszátok meg a tapasztalataitokat!

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)