Hirdetés

Hogyan befolyásol téged a zenei aláfestés a videojátékokban?

|

Mi a kedvenc játékod? Tuti, hogy a zenéjét is el tudod dúdolni. Vajon befolyásolnak téged a dallamok játék közben? Most kiderül.

Hirdetés

Kétségtelen, hogy a zene szerves része mindennapjainknak – olyannyira, hogy a zenehallgatás sok esetben elsődleges helyet foglal el szabadidős tevékenységeink között. Nem meglepő ez, hiszen például ha megvizsgáljuk a jelenséghez kapcsolódó idegi hátteret, kirajzolódik, hogy a zenehallgatás ugyan azokat az agyi területeket aktiválja, mint például a szexuális együttlét vagy a droghasználat. Az említett struktúra nem más, mint az ún. “jutalmazó rendszer”, mely akkor aktiválódik, ha szubjektíven pozitívnak ítélt ingerek érik a szervezetet – kiváltva például az öröm vagy a boldogság érzését.

Napjainkban már a média (így például a mozi) nagymértékben épít a zenei háttérre, elősegítve ezzel a filmnézés során létrejövő fokozott érzelmi hatásokat. Figyelembe véve a zene “erejét” és hatáskörét, érdemesnek tartottuk megvizsgálni a jelenséget a videojátékok világán belül is.

Zene, videojátékok és pszichológia

Amint azt már előző kutatások is sugallták (és mint játékos, első kézből is tapasztalhatjuk) a zenei háttér jelentős szerepet tölt be a játékélmény kialakításában. Hasonló hatást tapasztalhatunk a filmek esetében is, ahol a zenei alap információ-forrásként funkcionálhat (gondoljunk itt például az akciójelenetek alatt szereplő fokozott tempójú zeneszámokra, vagy a horror/ thriller műfajú alkotásokra jellemző baljós “zenei hangokra”). Követve a felvázolt gondolatmenetet érdemesnek tartottuk megvizsgálni, hogy pontosan miként rajzolódik ki a zenei háttér szerepe a videojátékok esetében, hogyan viszonyulnak a játékosok a zenei aláfestéshez és miként vélekednek ennek hatásáról. A kísérlet során az egyik közkedvelt MMORPG típusú számítógépes játékból (Lineage 2) származó vizuális, illetve zenei ingereket használtuk fel.

Az esetlegesen felmerülő hiányosságok kiküszöbölésének érdekében két oldalról közelítettük meg a kutatott jelenségkört – először is a “gamer” réteget szólítottuk meg egy interneten terjesztett kérdőív segítségével, majd egy kísérlet keretén belül egyetemistákat kértünk meg, hogy osztályozzanak kellemesség/ kellemetlenség alapján különböző játékrészleteket, eltérő zenei aláfestés kíséretében. A kérdőíves felmérés során 42 országból sikerült válaszokat begyűjteni, melyek egyeztetése után kimutathatóvá vált, hogy a játékosok legtöbbször kiiktatják a játékhoz tartozó zenei aláfestést és ezt helyettesítik az általuk kedvelt zeneszámokkal.

A vizsgálat második felében arra voltunk kíváncsiak, hogy a zenei aláfestés jellege miként változtatja a bemutatott játékrészletek megítélését. Ebben az esetben két különálló csoportnak mutattunk azonos játékjeleneteket, eltérő jellegű zenei ingerek kíséretében. Amint azt a vizsgálat alatt gyűjtött adatok alapján megállapíthattuk, a zenei háttér nagymértékben hatott a résztvevők véleményére, megváltoztatva azt, hogy mennyire ítélnek meg például barátságosnak vagy barátságtalannak egy bemutatott virtuális közeget (játékrészletet). 

Feltehetőleg a kapott eredmények nem meglepőek a videojátékokat kedvelők körében, viszont kérdéses, hogy a játékfejlesztők miért nem használják ki jobban a zenei preferenciát, létrehozva olyan audió lejátszó modulokat, melyek egyszerűbbé tennék a játékosoknak a zenei aláfestés alakítását a játékon belül – kedvük szerint. Természetesen megfigyelhetünk erre irányuló próbálkozásokat (lásd például a Grand Theft Auto sorozatban szereplő San Andreas-t), valamint az internetes rádiók/ zenei oldalak esetében is van már lehetőség arra, hogy saját playlist-et alakítsunk ki az általunk választott zeneszámok felhasználásával.

Ennek ellenére tudomásunk szerint nincs még a piacon olyan komplex rendszer, mely akár statisztikát számolva képes lenne regisztrálni a különböző helyzetekben hallgatott számok jellemzőit (például stílus, tempó vagy érzelmi jelleg) és ezekhez igazítani a továbbiakban – akár automatikusan is – lejátszandó számokat. Az említett alapelven működő rendszer feltehetőleg pozitívan hatna a játékélmény kialakulására, amely értelemszerűen kedvező lenne a játékos és így a játékipar szempontjából is. Ha már úgyis azt a receptet keresik, hogyan lehet minket rabul ejteni, itt az egyik lehetőség. 

És most idézzétek fel kedvenc játékotok zenéjét magatokban. Szívesen leülnétek most játszani vele, nem?

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)