Hirdetés

Sztrájkot terveznek a videojátékos szinkronszínészek

|

A szinkronszínészek világában még mindig kőkori szabályok uralkodnak. Mégis hogy ragadhatott a múltban egy ennyire modern foglalkozás?

Hirdetés

Régebben még bőven beértük azzal, ha egy játék legalább pittyegett vagy valami hasonló, viszont manapság már nehéz elképzelni egy modern játékot a szinkronszínészek munkája nélkül. Az első, kétes minőségű szinkronokhoz képest ma már hatalmas előrelépések történtek ebben a szakmában, aminek köszönhetően olyan legendás karakterek születtek, akiknek neve végleg összefonódott hangjukkal. Elvégre ki ne ismerné fel azonnal Troy Baker, Nolan North vagy Jennifer Hale karaktereit?

Viszont ehhez képest a szakma elismertségét illetően a játékipar még rengeteg kívánnivalót hagy maga után. Mostanában gyakran vonunk párhuzamokat a játékok és a filmek világa között, viszont ha valamiben, akkor ebben még aligha sikerült utólérni a Hollywoodban már természetesnek vett sztenderdeket. A szinkronszínészek munkáját befolyásoló Interactive Media Agreementet a 90-es évek közepén írták alá és még azóta is érvényben van, viszont ez a szerződés semmilyen módon nem tartotta a lépést az iparban történt változásokkal, a videojátékos színészek szakszervezete, a SAG-AFTRA pedig most ezt az egyezményt szeretné átrángatni a 21. századba akkor is, ha ehhez sztrájkolniuk kell.

A szervezet a weboldalán részletezte követeléseit. Szeretné, ha a játékfejlesztők újragondolnák a színészek kompenzációját és elvárható munkakörülményeit, ennek érdekében pedig az ipar legnagyobb neveivel is leültek beszélni. Elmondásuk szerint az eddigi tárgyalások nem voltak túl eredményesek, ezért is szeretnének egy kicsit komolyabban fellépni. A színészek egyik legfontosabb napirendi pontja a kompenzációt tenné előnyösebbé a számukra: a javaslatuk az lenne, hogy a színészek kapjanak egy bónuszt minden 2 millió eladott példány vagy megszerzett előfizető után (legyen az akár dobozosan, akár digitálisan terjesztett játék), egy 8 millió példányos felső határral. Első blikkre ez csillagászati összegnek hangozhat, de viszonylag kevés az olyan játék, ami eléri ezt az álomhatárt.

A SAG-AFTRA javaslatában nagy hangsúlyt kapnak még a színészek hangszálait kímélő szabályozások. A szervezet szeretné elérni, hogy egyidőben maximum 2 óra hosszú felvételt legyen szabad rögzíteni, ami érthető, hiszen manapság az egyre monumentálisabb játékok már sokkal több párbeszédet tartalmaznak, főleg ha a főbb karakterekről van szó. Emellett igazodva egy kicsit a modern korhoz azt is igényelnék, hogy a motion capture-t igénylő szerepek esetében mindig kaszkadőr-szakértők segítsék a színészek munkáját.

A módosítások közül talán a legérdekesebb az átláthatóság kérdése. A filmek és tévésorozatok világában hétköznapinak számít, hogy a színészek előre tudják, milyen szerepekre jelentkeznek, viszont a játékiparban valamilyen oknál fogva sokszor zsákbamacskát kapnak. Ez valamilyen szempontból érthető, hiszen a fejlesztők szeretnek a meglepetés erejével élni (talán jobban is, mint a filmstúdiók), viszont ez a színészeket sokszor kellemetlen helyzetbe hozza, hiszen nem tudják, hogy hány felvételnek kell időt találniuk, milyen célcsoportnak készül a termék, mennyire erőlteti majd meg a szerep a hangjukat és hasonlók.

Nagyon érdekes ez a kialakult helyzet a szinkronszínész szakma körül, viszont ha egy kicsit jobban megnézzük az átfogó képet, akkor annyira nem meglepő, hogy egyszer ez a pillanat is eljött, hiszen évek óta kísérhetjük figyelemmel a játékvilág szakmai érettségét és felkészültségét érintő változásokat. Elég csak visszagondolnunk az eSportok szabályozásának szigorítására, a GamerGate botrányra vagy akár csak arra, hogy milyen komoly témáknak mennek neki egyes fejlesztők és a kép világos lesz: a médiumnak fel kell nőnie ahhoz a felelősséghez, amit a modern kultúra formálásában magára vállal. Ehhez persze még sok munkára van szükség, de ebből a példából is látszik, hogy tényleg haladunk valamerre.

Ti mit gondoltok? Melyik szinkronhang a legemlékezetesebb számotokra?

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)