Hirdetés

Egy fejlesztő szerint még a kalózkodás is jobb, mint a G2A

|

A napokban több fejlesztő is - újra - felszólalt az egyik legismertebb szürke piacos kódárus oldal ellen. Egyikük azt kéri, aki nem akarja hivatalos forrásból megvenni a játékát, inkább töltse le illegálisan, mintsem a G2A-n fizessen érte.

Hirdetés

A videojátékok nem olcsók, ebben mindannyian egyetérthetünk. Sokan az egyszerű utat választják: nem fizetnek a játékért, hanem letöltik valahonnan, és nem érdekli őket, a fejlesztők mennyi munkát fektettek és pénzt öltek annak elkészítésébe. A Denuvo megnehezítette a dolgukat; a AAA játékok többsége az új másolásvédelmi eljárást használja, amivel egyelőre nem bírnak a releaser csapatok, így két lehetőség marad: megvenni a játékot teljes áron, vagy végigböngészni a netet a legjobb ajánlatokért.

Érthető, hogy mindenki a legolcsóbban akar hozzájutni mindenhez, ráadásul az, hogy fizetünk valamiért, azt a tévképzetet keltheti, hogy támogattuk a fejlesztőt; holott ha nem hivatalos forrásból vásárolunk, a pénzünk jó eséllyel nem a készítők számlájára kerül.

De hát mégis ott a játék a Steam könyvtárban, ami meg legális, hogy lehet az, hogy ezzel mégis kár éri a fejlesztőket?

Nem akarjuk megmondani, hol vásároljatok, mindenki maga döntse el, neki egyes játékok mennyi pénzt érnek meg, és milyen formában akar hozzájutni. Ugyanakkor elgondolkodtató, amit Lars Doucet, a Defender's Quest készítője írt. Elmagyarázta, hogyan működik a folyamat, miért olyan olcsók a G2A-n a játékok, ahogy azt is, miért javasolja inkább a kalózkodást helyette.

Olcsón, de milyen áron?

A G2A egy jól felépített, első ránézésre abszolút megbízhatónak tűnő oldal, mely youtubereket és esportolókat szponzorál, jótékonysági akciókat szervez, ügyesen alakít ki megtévesztő képet magáról. Sokan egyszerűen gondolkodnak, nem érdekli őket, hogy a háttérben mit hogyan csinál pontosan, hiszen az oldal a pénzért cserébe csak egy logó vagy egy link elhelyezését kéri. A támogatást élvezőknek ez nem egy nagy fáradság, és ők is csak azt látják, hogy ez egy oldal, ami digitális játékkulcsokat árul olcsón.

A site lényegében egy eBay a Steam kulcsoknak. Alapvetően felhasználók árulják fel nem használt kódjaikat, amiket ilyen-olyan, gyakran ködös forrásokból szereztek be. Néhány persze származhat legális vásárlásból, nyereményjátékokból, különböző bundle-ökből (az ezekben vásárolt, de továbbértékesített játékok kapcsán nyilván csak az eredetileg fizetett ár után kap jutalékot a készítő, az újabbi eladás után már nem), viszont Doucet állítása szerint (és nem ő az első, akitől ezt halljuk) a kódok jelentős részét lopott bankkártyákkal veszik meg. A pénz még így is a fejlesztőhöz jut - legalábbis addig, míg a kártya valódi tulajdonosa rá nem jön, hogy meglopják, és nem jelzi ezt a bank felé. A kártyakibocsátó megtéríti az áldozat kárát, és egy kis extra díjjal együtt visszaveszi a pénzt a bolttól, és így a fejlesztőtől. Aki viszont a G2A-n keresztül árul, megkapja a pénzét a vásárlóktól, ahogy a G2A maga is, 

főleg a nevetséges Shield miatt. 

Ha egy aránylag alacsony összeget befizetünk, abban az esetben, ha nem működő kódot kapunk, a bolt kicseréli azt egy működőre. Egy normális viszonteladó esetében fel sem merülhetne a nem működő kód lehetősége, az meg kiborító, hogy biztosítást kell kötni, különben a G2A szétteszi a kezét, hogy bocsánat, nem akartál nekünk fizetni, elbuktad a pénzed, így jártál. Még ha egy kód eredetileg működik is, a fejlesztőknek lehetősége van letiltani és visszavonni azt, amennyiben kiderül, hogy valami sántít. A G2A is simán dönthet úgy, hogy nem akar a problémával foglalkozni, esetleg elfogynak a működő kódok is, akár fizetett valaki a Shieldért, akár nem. 

Összegezve a dolgot, ha a G2A-ról lopott kulcsot veszel:

- Jól jár a G2A, mert kifizeted a Shield árát, biztos ami biztos.
- Jól jár az árus, mert történjék akármi, megkapja a pénzét.
- Egy darabig jól jársz te, mert olcsón van egy játékod, amíg el nem veszik (amire lehet, hogy soha nem kerül sor, de a kockázat benne van).
- Nem jár jól a fejlesztő, mert a lopott kulcsok után egy fillért nem kap, pedig pont az lenne a legfontosabb, hogy akinek munkája van benne, kompenzálva legyen. Főleg a kis, független fejlesztők esetében.

Kalózkodás esetén sem a G2A, sem a tolvaj nem jut pénzhez, viszont a fejlesztő sem. Mégis, kevésbé rossz ez, mint a fent részletezett eset. Persze sem Doucet, sem mi nem bátorítjuk a torrentezést, félreértés ne essék.

Megtévesztő továbbá az árusok értékelése is. Egy 97%-ban megbízhatónak ítélt felhasználó akár többezer negatív kritikát is kaphatott átverések miatt, csak ez elveszik a sok pozitív mellett.

Mit lehet tenni ez ellen?

A legjobb nyilván legális forrásból vásárolni. Magyarországon egy kicsit szerencsésebb helyzetben vagyunk, a PC-s játékok bolti ára nálunk lényegesen alacsonyabb, mint a digitális, és ellentétben a nyugati árakkal, itt nem egy szinten van a konzolos és a PC-s kiadások ellenértéke. Lehetne azon vitatkozni, hogy ez a különbség mennyire korrekt, és mi áll a hátterében, de az egy másik cikket érdemelne. Legtöbbször a dobozos játékok is aktiválhatók Steamen, Uplay-en, Originen, a Rockstar Social Clubon vagy a GOG.com-on, úgyhogy aki nem akar a lemezzel bajlódni, vagy csak kényelmesebbnek találja egy(néhány) helyen látni az összes játékát, az sem szenved hátrányt, ha boltban vásárol.

Fontos még azt is megjegyezni, hogy vannak hivatalos kódárus oldalak is, akik szerződésben állnak a kiadókkal és fejlesztőcsapatokkal, közvetlenül tőlük vásárolják a kódokat, és teljesen legálisan működnek. Ezért viszont az áraik sem lehetnek nagyon alacsonyak, gyakran az itthoni bolti ár fölé mennek, és leárazások során sem engedhetnek sokat. A G2A viszont nem ilyen, és nem kizárt, hogy ez az egyetlen, de ez a legnagyobb. 

Gyakran felmerül, hogy egy-egy leárazás során miért nem zuhan óriásit egy játék ára a hazai viszonteladóknál. Az ok - ellentétben azzal, amit sokan szeretnek habzó szájjal hangoztatni - nem a pénzéhség, hanem a különböző, törvényben meghatározott adók, terhek, valamint a beszerzési ár, ami alá csak úgy mehetnek, ha veszteséggel árulják az adott termékeket; azt talán nem kell ecsetelni, ez miért nem járható út. Ha valaki mindent hivatalosan csinál, hazai forgalmazótól vásárolja a viszonteladásra szánt játékokat, rendesen fizeti az adókat és költségeket, annál 12-15 ezer forintra jön ki egy PC-s játék, és 19-21 ezerre egy konzolos. Raktársöprések során azért még így is ki lehet fogni visszautasíthatatlan ajánlatokat, de akkor is inkább már veszteségcsökkentésről beszélhetünk.

Legyetek mindig körültekintőek, sokszor találni a G2A-nál jobb ajánlatokat akár digitálisan, akár a hazai boltokban - és ezeket kihasználva senkit nem ér kár. 

Akit jobban érdekel a téma, annak érdemes ezt a videót is megnézni.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)