Hirdetés

E3 2016 - mire képes igazából a Project Scorpio?

|

A Microsoft hivatalosan is lerántotta a leplet a Project Scorpióról, ami teljesen a feje tetejére állíthatja a konzolháborút.

Hirdetés

Bár szerintünk a Sony E3-as előadása volt az erősebb, nem mehetünk el szó nélkül a hardveres bejelentések mellett, amelyekből a Microsoft kettőt is hozott. Egyrészt bemutatták az Xbox One S-t, másrészt pedig megvillantották a Project Scorpiót, amelyre ugyan még másfél évet várnunk kell, de jobb, ha már most számolunk vele.

"Eltörli a határokat."

"A világ legerősebb konzolja, amilyet mindig is szerettünk volna."

"A legmagasabb felbontás, a legjobb frame-rate."

Ilyen és ehhez hasonló hangzatos, de sokszor semmitmondó (mégis mit jelent az, hogy "tömörítetlen pixelek, amikhez foghatót még sosem láttunk"?) idézetekkel indították a Project Scorpio prezentációt, melynek során meséltek egy kicsit a hardverről is. Túl sok konkrétumot ugyan nem árultak el, de szerencsére az elhangzott specifikáció és a mellékelt képanyag alapján már el tudunk indulni. A Digital Foundry-s srácok összegyűjtöttek mindent, amit a konzolról tudunk, és párba állították a Sony végül távol maradó üdvöskéjével, a PS4K-val (vagy Neóval, ha így jobban tetszik).

Grafikus teljesítményben nem lesz hiány

Kezdjük is mindjárt a GPU-val, amire a Microsoft a legbüszkébb. A hat teraflopsos teljesítményt tegnap hivatalosan is megerősítették, ami azt jelenti, hogy nemcsak az Xbox One-nál lesz négyszer erősebb, hanem a PlayStation Neo állítólag 4,2 teraflopsos teljesítményére is ráver 40%-ot, ami bizony nem kevés. 

A Sony új konzoljában minden bizonnyal egy AMD Polaris 10 dübörög, ami mellett egy 36 CU-val (compute unit, amit az Nvidiánál SMX-nek, vagyis streaming multiprocessornak hívnak) rendelkező, GCN architektúrájú chip kapott helyet, melynek magjait 911 MHz-re húzták. Ez gyakorlatilag az RX 480 lebutított változata. Valószínűsíthető, hogy egy eddig be nem mutatott, 40 CU-s hardver a technológia alapja, ami azért is hasznos, mert így a selejtes chipeket is fel tudják használni (ezt egyébként már az Xbox One és a PlayStation 4 esetén is kihasználták).

Figyelembe véve a teljesítménybeli különbséget, elég valószínűtlen, hogy a Microsoft is a Polaris mellett döntött volna, hiszen még a 40 CU-s chipet is brutálisan túl kéne húzni, hogy kierőszakolják belőle a 6 teraflopsot. Ebből adódóan sokkal valószínűbb, hogy az AMD következő generációs Vega technológiája dübörög a motorháztető alatt. Itt 56-60 CU-val számolhatunk, amelyek 800-850 MHz-en dolgoznak.

Memóriából is több kell

Itt sem titkolózott a Microsoft, a 320 GB/s-es sávszéllel feladták a leckét a Sony-nak. Úgy tűnik, hogy vége az ESRAM bohóckodásnak, amit az Xbox One-nal eljátszottak, már csak az a kérdés, hogy a GDDR5 vagy a GTX 1080-ban található G5X mellett teszik-e le a voksukat.

Az említett 320GB/s-et vagy 8 GB, 256 bites busszal elérhető G5X szabványú rendszermemóriával, vagy 12 GB GDDR5-tel tudják elérni, utóbbihoz azonban 384 bites buszokra van szükség. Akik figyelmesen nézték a videót, azok megszámolhatták a 12 memória modult, így arra következtethetünk, hogy a Scorpio nemcsak a 100GB/s-es sávszéllel tud többet a PlayStation Neónál, hanem 4 GB-tal több memóriával is rendelkezik.

A Neo mindössze 512 MB-tal több RAM-ot kínál a fejlesztőknek, ami nem túl acélos, és komoly probléma lehet a nagyobb felbontású textúráknál. Már csak az a kérdés, megmaradnak-e az 5400rpm-es merevlemezeknél. Egyes fejlesztők arra is panaszkodtak, hogy a PlayStation Neo 8 GB RAM-ja egyszerűen nem elég ahhoz, hogy érdemben 4K-s textúrákkal dolgozhassanak.

Mire elég 8 processzormag?

Míg a memóriát és a GPU-t nagyon dícsérték, a CPU felett elegánsan elsiklott a Microsoft, amiből arra következtethetünk, hogy olyan hatalmas előrelépés nem várható. Az biztos, hogy egy nyolcmagos chipet üdvözölhetünk, de ha az AMD készülő Zen technológiájáról lenne szó, azt valószínűleg megemlítették volna. Emellett az új GPU mellett egy új CPU már jelentősen megdobná a konzol árát. A DX12 egyre több terhet vesz majd le a processzorról, így nem feltétlen van szükség hatalmas fejlesztésekre, de a magok várhatóan magasabb órajelen dolgoznak majd.

Akkor ez már 4K?

A létező Radeon technológiák alapján a 6 teraflops teljesítmény még nem feltétlen elég ahhoz, hogy 4K-ban élvezhető sebességgel fussanak a játékok. Az újgenerációs GCN architektúra minden bizonnyal segít majd valamennyit, és a konzolos fejlesztők könnyebb helyzetben is vannak, így nem zárhatjuk ki, hogy élvezhető, natív 4K-ban futó játékokat kapunk majd. Azonban egyelőre a felskálázott 4K-t is lehetséges, és bár ez nem olyan mutatós, a különbség így is érezhető lehet.

VR szempontból a 6 teraflopsos Radeon GPU simán túlteljesíti a PC-s virtuális valósághoz ajánlott GTX 970-et, így  ezzel nem lehet baj.

A fordulópont

A PS4 népszerűsége többek közt a teljesítménybeli előnynek köszönhető, a hardcore játékosok ugyanis érthető okokból a legtöbbet szeretnék kihozni a játékaikból. A Sony előnye az új konzolokkal egy csapásra eltűnhet, és mivel a kiszivárgó dokumentumok alapján a Neo nem képes a natív 4K támogatásra, sokan pártolhatnak át a Microsoft oldalára.

Sokak szerint a Sony is bemutatta volna a konzolt az E3-on, erről azonban letettek, mikor kiderült, mekkora fölényben van a Scorpio, és visszaküldték a konzolt a tervezőasztalra. Arra elég kicsi az esély, hogy kukázzák az egészet és újrakezdik a fejlesztést, hiszen a chipeket már véglegesítették és a fejlesztői változatokat is kiküldték. 

Marad tehát a processzor tuningolása, amivel a PlayStation Neo közelebb kerülhet a Scorpióhoz, azonban azt már most elfelejthetjük, hogy sikerül túlszárnyalni azt a 6 teraflopsot, ehhez ugyanis egy 40 CU-s, 1,2 GHz-re húzott Polaris 10-re lenne szükség, és a 100 GB/s-es szávszélkülönbségről akkor még nem is beszéltünk.

Persze az új konzolgeneráció népszerűsége sem csak ezeken a számokon múlik majd, nem hagyhatjuk figyelmen kívül az árat sem. Az új GPU előállítási költsége jóval magasabb és az extra memória sem lesz olcsó, így egyáltalán nem lennénk meglepve, ha az új Xbox One ára akár 100 dollárral magasabb lenne a mostanihoz képest.

Ettől függetlenül elég nagy a nyomás a Sony-n, hiszen ha a PlayStation Neo még idén piacra kerülne, akkor lenne egy év előnyük, erre azonban elég kicsi az esély, egy tavaszi megjelenés esetén pedig könnyen lehet, hogy a vásárlók inkább kivárnak őszig és megnézik, hogy mit tud a Project Scorpio.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)