Hirdetés

A gamerek sokkal nagyobb jótékonykodók, mint gondolnád

|

Utánajártunk, hogy a charity streamek jelensége hogyan fonódik össze a videós tartalomgyártókkal, és hogy miért is jó csapatban adakozni.

Hirdetés

Az internet valóságunk és társadalmunk egy új dimenziójává nőtte ki magát, a saját törvényeivel, és íratlan szabályaival: a felhasználó közösséggel szemben sajátos elvárásai vannak, amennyiben ezekhez nem érünk fel, az következményeket von maga után. Az emberi tudásbázis egészét magába foglalja, és lassan egyre közelebb jutunk ahhoz, hogy az emberi szórakozás teljességével is ezt tegye. 

Természetesen a modernkori szórakozás alapvető eleme lett a videós tartalomfogyasztás, de ezen belül is akad egy egészen különleges műfaj, amit ebben a cikkben kicsit közelebbről vizsgálunk majd meg, és ami a célját, formáját és a kapott reakciókat tekintve is egyedi helyzetben van.

Az ilyen videók nagy népszerűségnek örvendenek online - gyakorlatilag mindenki kedveli őket -, sokszor a platform megszokott VOD-jai helyett egy nagyobb kaliberű "livestream" alkalom köré összpontosulnak, és a legtöbb tartalommal szemben - leginkább mindennel szemben manapság - nem a saját magunknak való nyereségszerzés motiválja, éppen ellenkezőleg, az adakozási vágy tüzeli őket. Ha még nem találta volna ki valaki: a jótékonysági (charity) streamek a témánk.

Hirdetés

Az emberi természet velejárója, hogy a proszociális vágyainkat és késztetéseinket kiéljük, hogy adjunk, megosszunk és segítsünk. Ezen jótékonysági események segítenek abban, hogy a rászorulókhoz közelebb kerülhessünk (legtöbbször az élő közvetítés során több interjút és statisztikai eredményeket is bemutatnak, melyek segítenek kötődni a célhoz, anélkül, hogy túlterhelnének minket, úgy, ahogy a minket körülvevő világ teszi nap, mint nap), ráadásul látni, hogy azok az emberek, akikre felnézünk és, akik videói nézésével hetente akár több órát is eltöltünk ilyen formában filantróp módon viselkednek, az a saját döntéseinket is igazolhatja és növelheti az önbecsülésünket.

Annak ellenére, hogy valójában akár több tízezren is nézhetik a streamet, valószínűleg mégis egyedül, vagy legalábbis kis társaságban követjük figyelemmel a videón történteket: ez kivédheti az úgynevezett bystander effektust, így esélyesebbé teszi, hogy mi is adakozzunk.

A charity streamek jelenségének a története összefonódik a YouTube gaming történetével: a gamer közösség volt az, aki elterjesztette ezeket az eseményeket (például a három nagy alkotó: PewDiePie, Markiplier és Jacksepticeye) és a mai napig is ők maradnak a legaktívabbak a rengetegféle tartalmat követő csoportok közül - tekintve, hogy ez legalább annyira elterjedt a Twitch felületén is, a videojátékosok lelkesedése úgy tűnik átíveli az online platformok határait.

Természetesen a kezdetektől mára már több közösség köreiben is elterjedt, olyannyira, hogy a YouTube például bevezette a "Fundraiser" címkét, mely zölden jelenik meg azon videók alatt, amelyek valamilyen jótékonysági szervezethez kapcsolódnak.

Bár nincsen megszabva, hogy melyik szervezetekkel dolgozhatnak a content creatorok, az évek alatt pár kedvenc mégis kiemelkedett: a Red Nose Day, amely az egyik legelső szervezet volt, ami több alkotó figyelmét is felkeltette a szegénységben élő gyermekeknek próbál segíteni, a St. Jude Gyermekkórház, ami a rákkutatás és gyógyítás egyik úttörője, és az elmúlt pár évben rendszeresen online jótékonysági kihívásai voltak, az AbleGamers, akik azon dolgoznak, hogy a különféle fogyatékossággal élők számára is elérhető legyen a videojátékozás, illetve a Thankmas esemény, amely december folyamán a hajléktalanság ellen küzd.

Talán az egyik legnagyobb oka, hogy a gamerek ilyen lelkesek és ennyire jók az adománygyűjtésben- amellett, hogy aktív, óriási követőseregeik vannak-, hogy ezt olyan formában csinálhatják, amelyet megértenek és, ami az általuk normálisan gyártott tartalmakkal viszonylag sok hasonlóságot mutat: az adománygyűjtést játékká alakítják. Ezt nevezzük gamificationnek: ez a játéktervezés bizonyos mechanizmusainak egy játékon kívüli helyzetbe való átültetését takarja, mely célja a motiváció és az aktív részvétel növelése, az egész rendszer működésének fokozása.

Hogyan alkalmazzák a jótékonysági livestreamek a gamification stratégiáit?

Nagy részben az adakozóknak nyújtott jutalmazás mechanizmusával: habár a legtöbb közvetítés során manapság a résztvevők sorsolásokba léphetnek be különböző nyereményekért, például az alkotók kollekciói egyes darabjaiért, művészeti alkotásokért, vagy akár viszonylag drága árucikkekért is (például a 2019-es Game Theory - St. Jude #CancelCancer kihívás során több Nintendo Switch konzolt is elajándékoztak), az alapköve ezen eseményeknek az egyre "vadabbá" váló incentívek.

Ezek lehetnek cselekedetek (például haj bizonyos színre festése, jelmez viselése..) vagy kihívások (például nagyon csípős étel fogyasztása, Ice Bucket Challenge…). Ezek aktiválásához szükséges egy megadott adománymennyiség-célt elérni: ez nem csupán abban segít, hogy kisebb, könnyebben elérhető részekre bontja a végső összeget, de a nézők többszöri jutalmazását is lehetővé teszi - a beküldött pénzösszegek gyakorlatilag gyűjthető pontokként működnek, amelyekkel közösen szintet léphetünk.

A stream során mostanában már folyton látható, a célhoz legtöbbet hozzájárulókból álló ranglista, és a felvillanó kártyák az éppen adakozók neveivel (még ha csupán egy pár dollárt tudtak felajánlani) szintén motiválóak lehetnek: esélyt adnak arra, hogy a nevünk egy akár tízezrek által nézett képernyőn jelenjen meg, vagy, hogy kedvenc online alkotóink észrevegyenek minket, ha csak egy pillanatra is.

Nem szabad elfeledkeznünk a szociális aspektusáról sem ezeknek az eseményeknek: az élő közvetítések során részesei lehetünk egy közösségnek, részt vehetünk valami nálunk sokkal nagyobban.

Azt látni, hogy mások adakoznak, az minket is hasonlóra inspirálhat, és tekintve, hogy mind a livestream, mind az adakozáshoz szükséges link könnyen hozzáférhetőek, és, hogy valóban a legkisebb összeg is számít, nem sok akadály áll az utunkban, ha a példát szeretnénk követni. Sok online közösség ki is használja ezt, például Markiplier úgynevezett "Kick Club"-ja (amely eredetileg mások jótékonysági streamjei megsegítésére alakult), amely úgy működik, hogy Mark a lehető legtöbb követőjét arra ösztönzi, hogy ha csak egy-két dollárt is, de adakozzanak: több tízezer vagy akár több, mint százezer nézővel így rengeteg pénz felhalmozódhat: könnyű belevetni magunkat ebbe az árba és sodródni vele.

Természetesen a játékosított charity livestreamek nem fedik le az internet egész altruista mivoltát: a Kickstarter és a GoFundMe már sok éve lehetővé teszik a rászorulóknak, hogy adományokat fogadjanak, például gyógyszerekért vagy orvosi ellátásért, illetve a Tiltify felkínál rengetegféle éppen folyamatban lévő jótékonysági eseményt és biztonságossá teszi az adakozást a világhálón.

Még csak a YouTube felületén sem egyedül charity streamekkel találkozhatunk: az elmúlt években több különböző stratégia is kialakult, köztük MrBeast metódusa, aki az egyetlen élő közvetítés helyett a többi alkotó támogatását használja ki, akik mind a saját módjukban tudnak hozzájárulni az adománygyűjtéshez. A kollaboratív jótékonysági kihívásai, például a #TeamTrees (ami több, mint 20 millió dollárt gyűjtött össze 20 millió fa ültetéséhez 2020-ra) több, mint 600 alkotótársa segítségét élvezhette, és a 2021-ben kezdődő #TeamSeas projekt, ami nagy mennyiségű tengeri törmelék kiszűrését és a koszos tengerpartok megtisztítását célozza meg világszerte, ismét online tartalomgyártók és influencerek sokaságát tudhatja maga mögött, akik támogatják és hírét keltik az eseménynek az internet mindenféle zugában.

Összességében ezek a rendezvények és kihívások szórakoztatóak, könnyen hozzáférhetőek, és azt bizonyítják, hogy közösen sokkal többet elérhetünk, mint azt gondolnánk. Ez pedig olyan aspektus, amire ritkán gondol a gamerek világát kívülről szemlélő.

Még van mit mesélnünk neked, minden érdekességet megtalálsz itt!

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd, hogy értesítéseket küldjünk, és cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a GTA VI-ot vagy a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)