Hirdetés

Mit tehetsz a téli levertség és depresszió ellen?

|

A hideg hónapokban tapasztalt levertség és depressziós hangulat mögött bizonyítottan sokkal több áll, mint az esős, hideg napok okozta melankólia. Segítünk pár javaslattal, hogy ne fordulj magadba.

Hirdetés

Korán sötétedik, hideg van, mindenkit felőröl az év végi hajtás, aztán az ünnepek elteltével újra munka, suli, vizsgák jönnek. Nem véletlenül javasolják a szakemberek, hogy amint kisüt a nap télen is, irány a szabad levegő - különösen, ha egyébként is sokat ülsz a lesötétített szobában: a napfény pozitív hatásai ugyanis nem csak a lelket töltik fel, hanem a szervezet D-vitamin készletét is. 

Mi az a D-vitamin és miért van szükségünk rá?

A D-vitamin a nevével ellentétben nem vitamin, hanem egy úgynevezett pro-hormon - más nevén D-hormon -, ami a kálciumháztartás és a foszfát, valamint a citromsav anyagcsere szabályozásáért felel. Míg a vitaminokat a szervezet nem képes előállítani, addig a D-vitamin termelésére képesek vagyunk a napfényből érkező UV-B sugarak hatására. Ezek mellett még fontos szerepet játszik a pajzsmirigyműködésben és az agyi hírvívő molekulák szintézisében. Összességében pedig a szervezet minden megfelelő sejtműködéséhez szükségünk van D-vitaminra, ezért különösen fontos odafigyelni a hiánytünetekre.  

Mit jelent ez pontosan?

A kálcium és foszfát elengedhetetlenek a csontok, az ízületek és az izmok egészségéhez, márpedig D-vitamin hiány esetén ezek nem tudnak megfelelően felszívódni és komoly panaszokat okozhatnak. A citromsavnak pedig a fehéjék, szénhidrátok és zsírok energiává történő alakításában van szerepe.

Így lehet az, hogy ősztől tavaszig hiába fogyasztasz ugyanannyi tápanyagot, a szervezeted nem képes megfelelően energiává alakítani és sokkal enerváltabbnak érzed magad.   

A D-vitamin és a "téli depresszió" kapcsolata

Számos kutatás rávilágított már a D-vitamin hiány és a depresszió közötti összefüggésre. A D-vitamin ugyanis növeli az örömhormonként is ismert szerotonin szintjét, ami a hangulatért, a szexuális vágyért, az alvásigényünkért és az étvágyért felel. Miután Magyarországon októbertől márciusig nagymértékben csökken a nap UV-B sugárzása, nem meglepő, hogy 10 emberből 9 D-vitamin hiányban szenved.  Ez is okozza a "téli depresszióként" emlegetett, úgynevezett szezonális affektív zavart, ami a szorongásért és hangulatingadozásokért felel.

Ez a fajta levertség azonban nem csak az őszi-téli hónapokban jelentkezhet. A napfény teljes kizárása, a kevés szabadban töltött idő vagy a túl rétegzett öltözet, ami nem engedi a napfény a bőrrel érintkezni, akár nyáron is akadályozhatják a D-vitamin termelődését.

Ha az alábbiakat tapasztalod, neked is szükséged lehet D-vitamin pótlásra:

  • aluszékonyság
  • hangulati nyomottság
  • aktivitás csökkenése
  • nagyfokú fáradékonyság
  • szociális tevékenységektől való elzárkózás
  • fokozott étvágy, különösen szénhidrátokra

Hol és miben fordul elő D-vitamin?

Ha természetes úton szeretnél gondoskodni a vitaminpótlásról, akkor ne idegenkedj a napi 15-20 perc szabadban töltött időtől - különösen, ha a Nap is megmutatja magát. Ezen kívül csak rendkívül kevés ételben található D-vitamin, mint például halmájolajokban és meglehetősen kis mennyiségben a marhamájban, tojásban és sajtokban. Egyértelműen nem ebből fogsz télen sem a legtöbbet fogyasztani, ezért jobban jársz, ha beszerzed táplálék-kiegészítőként.

Ma már nincs olyan márka, aki ne gyártana valamilyen D-vitamin készítményt, de a BioTechUSA például azokra is gondol, akik a D-vitamint tabletta formában vinnék be vagy inkább egy üdítő D-vitamin italporként fogyasztanák el - utóbbi kimondottan praktikus, hiszen elég csak bekeverni és megtámogattad a napi folyadékbeviteled is.     

Mennyi a napi ajánlott D-vitamin mennyiség?

A vitaminokat mikrogrammban szokták meghatározni, vagy NE (Nemzetközi egység) mértékegységgel találkozhatsz még a dobozokon. Utóbbi esetén az alábbiakkal számolhatsz: 1 NE = 0,025 μg (mcg = mikrogramm) kolekalciferol (D3-vitamin).

A napi ajánlott D-vitamin bevitel pedig a következő:

  • Újszülött 0-12 hónap - 400 NE (10 mcg).
  • Gyermek 1-18 év - 600 NE (15 mcg).
  • Felnőtt 70 éves korig - 600 NE (15 mcg).
  • Felnőtt 70 év felett - 800 NE (20 mcg).
  • Várandós és szoptatós anyák - 600 NE (15 mcg).

Ne feledd tehát, hogy nem (kizárólag) a hideg hónapok és a megrövidült nappalok tehetnek a rossz hangulatért, hanem elképzelhető, hogy szervezeted jelez, hogy talán ideje lenne kimozdulni - ha viszont nem engedsz a játékkal tölött időből, akkor szerezz be egy jó D-vitamin készítményt!

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd, hogy értesítéseket küldjünk, és cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a GTA VI-ot vagy a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)