Hirdetés

Pszichológiai trükkök a Pokémon GO mögött

|

Nem véletlen, hogy jelenleg az egész világ Pokémon-lázban ég. Pszichológusok is megkísérelték feltárni az új mobiljáték körüli rajongás mögött húzódó okokat.

Hirdetés

A Nintendo legújabb játéka egyik pillanatról a másikra óriási siker lett. A megjelenése óta szinte a csapból is ez folyik, milliónyi letöltést tudhat a magáénak, és természetesen dollármilliárdos hasznot hozott a készítőinek. A pokémonos AR-kaland nem a nulláról indult, hiszen nagyon egy erős rajongói bázis várta, hogy megjelenjen egy ilyen játék. Viszont a fejlesztő Niantic korábbi játéka, az Ingress, ami nagyjából hasonlít a Pokémon GO-hoz, nem tudott ekkora sikert elérni. Mi lehet vajon a Pokémon GO sikerének a titka? Mi annyira vonzó benne, hogy egy egész világ megőrüljön érte?

Nemrégiben Andrew Przybylski pszichológus tanulmányozta azokat a sajátosságokat, amelyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy sikeres legyen egy játék. Számos tényezőt vizsgált (mint például a nehézséget, a szociális interakciókat), és szerinte az a legfontosabb, hogy a játék szórakoztató legyen.

A játék egyik alapja, hogy mindenki által ismert és használatos technológiákra támaszkodik - az okostelefonokra és a GPS-re. A legtöbb játék, amik a múltban rendkívül nagy érdeklődésnek örvendtek (a Snake-től az Angry Birds-ig), egyesítették magukban a szórakoztató játékmenetet az új, de könnyen használható technológiával. A Pokémon GO tudja ezt is. Olyan emberek is elkezdtek játszani a játékkal, illetve megpróbálták kicselezni a rendszert, akik korábban nem, vagy csak nagyon keveset játszottak a telefonjukon. Egy könnyen kezelhető alkalmazást kapott a közönség, a kiterjesztett valóság újdonságával.

A szórakoztatás mellett nem elhanyagolható faktor a nosztalgia sem. A legtöbb Pokémon GO-játékosnak rengeteg emléke van 1996-ból, amikor a sorozat első része kijött. A tény, hogy szinte állandó beszédtéma a játék, emlékezésre késztette a régi rajongókat. Nem mehetünk el amellett sem szó nélkül, hogy ezek a rajongók, akik '96-ban még gyerekként játszottak a játékokkal és nézték a belőle készült rajzfilmsorozatot, ma keresőképes felnőttek. És habár maga a Pokémon GO ingyenesen letölthető, az alkalmazáson belüli vásárlásokból milliós bevétel származik.

Przybylski véleménye szerint "Az egyetlen módja, hogy a játék szórakoztató legyen az, hogy a játékosoknak magabiztosságot sugalljon, a felfedezés lehetőségét adja nekik, illetve szociálisan összekösse őket egymással - ezt a hármast figyelembe véve úgy tűnik, hogy a Pokémon GO-nak mindez sikerült."

A pszichológusok egyre inkább kezdik megérteni, miért is annyira élvezetes a közösségi média használata. Az érdeklődés középpontjában leginkább az önképünk megalkotása és felfedezése áll. Ezt offline is csináljuk, de online több lehetőségünk van, meg persze ott vannak különböző jutalmaink is, mint például az új barátok és növekvő szociális interakció. Érdekes, hogy nagyon sok olyan történetet találunk az interneten, ahol a játékosok vadászat közben egymásba botlanak. A játék tehát egyértelműen támogatja a szociális kölcsönhatásokat, mind a játékban, mind pedig a való életben, ami még elég szokatlan. A Pokémon GO lehet a közösségi média korának ideális játéka, erre lettünk nevelve, a közösségi média készített fel minket az ilyen jellegű játékokra - emeli ki Przybylski.

A Pokémon GO sikeressége vitathatatlan. Ugyan nem a nulláról indult, de így is szédületes "karriert" futott be már a megjelenése utáni néhány napban. Rekordokat döntöget, uralja a letöltési listákat, alig találunk embert, aki ne hallott volna róla. Bármi is legyen a sikerének igazi záloga, a készítők valamit nagyon eltaláltak.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)