Hirdetés

Bárcsak másképp történt volna... - 2017 legnagyobb csalódásai

|

Alapvetően egy jó évet zártunk, sok kiváló, élvezetes és emlékezetes játékkal, de kijutott kellemetlen pillanatokból is. Összeszedtük, mi volt az, aminek nem örültünk annyira idén.

Hirdetés

Szeretünk minden év végén inkább a jóra emlékezni (és fogunk is majd egy vagy több külön cikkben), de nem mehetünk el a játékipari botlások mellett sem, amikből remélhetőleg mindenki tanult, levonta a következtetéseket, és jövőre már nem lesznek hasonló blamák, kivesznek loot boxok, nem adnak teljes áron félkész játékokat, vagy nem kínálják 6000 forintért átfestve ugyanazt, amiért már nem egyszer fizettünk. Ezt majd meglátjuk a következő 12 hónap során, most nézzük vissza, milyen negatív dolgok történtek a játékvilágban 2017 folyamán. Még valami: az alábbi nem toplista, az, hogy mi volt a legrosszabb, annyira szubjektív, hogy inkább nem is akarjuk  mi megmondani, inkább időrendben megyünk.

Hirdetés

A For Honor nem lett olyan, amilyen lehetett volna

Azt nem lehet elvitatni tőle, hogy mind játékmenetében, mind témájában egyedi volt a Ubisoft februárban megjelent játéka, a For Honor, viszont sajnos nem lett sikeres, hiába jöttek és jönnek még hozzá újabb és újabb frissítések. Pedig egész jól indult, több mérés szerint is a legkeresettebb játék lett februárban (ami egyébként nem volt egy nagyon erős hónap, de így is szép az eredmény), viszont a játékosbázis nagyon hamar összezsugorodott: áprilisban komolyan lepontozták a felhasználók, júniusra - steames adatok szerint, ami, mivel uPlay-es játékról beszélünk, nem igazán pontos - 95%-kal lett kisebb a tábor, és azóta sem tudott érdemben megnőni. A bugok és a balanszproblémák idővel egyre kisebb gondot jelentettek, de ez nem volt elég, hogy visszacsábítsa az elpártolt játékosokat. A Ubisoft ugyanakkor reménykedik, tervekkel készül a következő évre is, meglátjuk, mi lesz belőlük. Szorítunk, hogy ahogy a Siege, ez is szárnyra kapjon.

A Mass Effect Andromeda nem volt méltó sem a sorozathoz, sem a BioWare-hez

Már a megjelenést megelőző csendből, halogatásokból, a fejlesztők a fejlesztés közepén bekövetkezett távozásából és a nem túl sokatmondó trailerekből is lehetett sejteni, hogy valami nincs rendben az új Mass Effect játékkal, de a rajongók nem adták fel a reményt. Elvégre mégis csak egy legendás sorozat folytatásáról van szó, kizárt, hogy elbaltázzák - gondoltuk. Az edmontoni stúdióhoz képest tapasztalatlan BioWare Montréalnak egy új motorra kellett gyakorlatilag a nulláról felépítenie a játékot, mely feladatot a csapat nem tudta jól teljesíteni, és végeredményben egy technikai szempontból problémás, bizarr animációkkal és arcokkal, egyéb fura problémákkal teli játékot kaptunk, vitatható minőségű sztorival. A megjelenés után javítgatták még, de végül elengedték, és magát a szériát is betették a raktárba. A BioWare Montréal már a Motive Studioshoz tartozik, és Star Wars projekteknél segít, az edmontoni alakulat meg remélhetőleg minden erejét bedobja, hogy az Anthem kifogástalan legyen.

A Sniper: Ghost Warrior 3-mal a CI Games nem cáfolt rá hírnevére

A korábban City Interactive néven ismert, budget kategóriás játékokat gyártó csapat végre megpróbált előre lépni, és nyílt világgal turbózta fel legkevésbé rossz játéksorozatát. Kár volt. A potenciált nem sikerült elég jól kihasználni, és bár alapvetően a játékmenet élvezhető lett, a játék maga egyáltalán nem volt kifogástalan, hosszú töltési idők, bugok, egy suta sztori tolta lefelé az értékét. Az egészben az a legszomorúbb, hogy a fejlesztők azt nyilatkozták, legközelebb inkább meg se próbálnak nagyot álmodni, maradnak a lineáris, alsó kategóriás játékoknál a AAA minőség kergetése helyett.

Óriásit bukott a Lawbreakers

Cliff Bleszinski arról híres, hogy nem fogja vissza magát, mindig hozza a faszagyerek-figurát és magabiztosan nyilatkozik (nem tudom, ez-e a legjobb jelző, de mondjuk így). A LawBreakers egy izgalmas új ötleteket felvonultató arena shooter volt, ami bebizonyította, hogy a Doom és a Quake Champions mellett nincs szükség még egy versenyzőre a műfajban, és a kutyát nem érdekelte megjelenésekor. Bleszinski többször is elmondta, hogy semmi gáz, majd jobb lesz, és amúgy lehet, hogy PC-n nem kelendő, de PS4-en jól fut - könnyű ilyet úgy állítani, hogy PS4-es adatokra nem látunk rá. Most a SteamCharts adatai szerint úgy áll, hogy az elmúlt 30 napban 82 volt az egyszerre játszó játékosok legmagasabb száma. A novemberi ingyenes hétvége nem segített rajta, úgyhogy valami drasztikus lépésre van szükség a sikerhez; vagy el kell engedni, és valami másra koncentrálni.

Nem lett jó az Agents of Mayhem, és ezt alig néhányan tapasztalták meg

Az utóbbi években a Saints Row sorozattal foglalkozó Volition úgy gondolta, a szenteknek most jár a pihenés, kipróbál valami mást. Az Agents of Mayhem hero shooterek inspirálta koncepciója alapvetően jó volt, csak valahogy mégse állt össze az egész, a sztori lagymatagra sikerült, a játékmenet önismétlővé vált. Ezt sokan csak kritikákból tudhatták meg, ugyanis az eladások rettenetesen alakultak, minek következtében a 200 fős csapat létszámát 30 fővel csökkenteni kellett. Állítólag az elbocsátottak között volt a vezérigazgató is. Nem kérdés, vagy a Saints Row V kell, vagy valami teljesen új, különben egy újabb tehetséges csapattól kell majd búcsút vennünk.

A Visceral bezárt, egy ígéretes Star Wars játék elúszott

2017 egyértelműen nem az Electronic Arts éve, az Andromeda-botrány után az őszi szezonra is kijutott még ez-az. Októberben teljesen váratlanul bezárt a Visceral Games, és lényegében arra hivatkozva, hogy nem az egyjátékos játékokban látja a jövőt, a kiadó újraindította az évek óta készülő, nagyon izgalmasnak tűnő Star Wars játék fejlesztését, amiből valószínűleg valami online komponenseket tartalmazó, alighanem live service-es (folyamatosan frissülő, mikrotranzakciókból fenntartott) alkotás lesz, ha egyáltalán bármi. Ezzel kapcsolatban megszólalt a játékipar apraja-nagyja, sokan megnyugtatták a játékosokat, hogy a sztoriközpontú, egyjátékos élményeknek van hely a mai világban, és nem egy tendenciát látunk, csak egy önálló esetet. Nagyon sajnáljuk, hogy ami ez a Star Wars játék lett volna, annak már végleg annyi, de reméljük, az EA összekapja magát, mer kockáztatni és rizikós pénzügyi döntéseket hozni. 

A Need for Speed Paybackkel a Ghost Games még lejjebb tolta a sorozat reputációját

Azt látni kell, hogy a Need for Speed sorozat évről évre milliókat hoz az EA-nek, az alkalmi játékosok körében is jelent valamit a széria neve, és nem a hardcore autóversenyrajongók veszik, hanem azok, akiket a huszonharmadik Halálos iramban filmmel is a mozikba lehet majd csábítani, mert vannak benne autók, robbanások, izmos és komolyan néző arcok. A Ghost Games évek óta rosszabbnál rosszabb részeket készít, és hiába lehetett volna valami érdekes, izgalmas, vadonatúj a Paybackből, végül egy silány vacakot tettek elénk. Egy versenyjátékban a borzasztó dialógusokat és a nevetséges sztorit még el lehetne nézni (bár ha már valaki ezekkel operál, csinálja jól, vagy ne csinálja sehogy), de azt, hogy a fejlesztési rendszert lootboxosították, az előrehaladás csak grindolással lehetséges, a gyér autóválasztékból pedig tényleg csak a legjobb teljesítményű kocsikat érdemes választani, nehéz megbocsátani. Lehet, hogy jövőre, vagy két év múlva jön még egy NFS, ami valójában egy kétórás demó lesz Coca-Cola, Braun, meg Samsung-festésű kocsikkal, meg az is lehet, hogy az EA más csapatnak adja végre a széria folytatásának feladatát. Jelenleg úgy látjuk, hogy az előbbi sanszosabb.

Megszaladtak a loot boxok

A Shadow of War és az NBA 2K18 után már egyre többen ráncolták a szemöldöküket a loot boxok miatt, de az egész parádé a Star Wars Battlefront II-vel érte el a csúcsát. Ami vicces, hogy abban nem is a loot boxokat emelték ki a panaszkodók, hanem a lelakatolt, kreditekért feloldható hősöket, mégis ez a játék késztette arra a belga, a francia és az új-zélandi kormányt, hogy vizsgálni kezdje, szerencsejátéknak számítanak-e a véletlenszerű tartalmakat adó ládák. Jövőre akár be is tilthatják őket, most egyelőre még lóg a dolog a levegőben, de biztos, hogy változások lesznek - akár kényszerítettek, akár nem. Csirke írt egy nagyon jó cikket a témában, olvassátok el.

Mélypontra ért a Bungie a Destiny 2: Curse of Osiris-szel

A Destiny 2-nek vannak hibái, ahogy a Destiny 1-nek is voltak, és mindenki máskor ér el arra a pontra, amikor már nem tud szemet hunyni felettük. A játékmenet eddig mindenért kompenzálta a játékosokat, de amikor már elfogyott az értékelhető endgame tartalom az alapjátékban, mindenki csak abban bízott, hogy majd a Curse of Osiris változtat a helyzeten. Nem tette; egy nagyon rövid, semmitmondó sztorival rendelkező kampányt, egy apró új területet, átszínezett vexeket, egy mini-raidet, pár Crucible-pályát hozott csupán, meg néhány új tárgyat és fegyvert, amik nem működnek rendeltetésszerűen (de a Prometeus Lens legalább kibalanszolta a Crucible-t: akinek nem volt meg, annak nem volt esélye). Aki hamar beleun a repetitívségbe, már egy hét után végzett mindennel, amit a kiegészítő számára kínált. Ha nem akarja, hogy a játékosbázis más elfoglaltság után nézze, jövőre nagyon össze kell kapnia magát a csapatnak.

Nem kapott szárnyra a virtuális valóság

És hát a végén muszáj megemlékeznünk arról, hogy 2017 sem lett a VR éve. Jött pár nagy szabású játék, a Bethesda például a Fallout 4-et és a Skyrimet is átültette, a Gran Turismo Sport pedig jobb élmény, mint a Driveclub VR volt, de sem PC-s, sem PS4-es fronton nincs olyan játékkínálat, ami segítene széles körben elterjeszteni a virtuális valóság eszközöket. Készülnek vezeték nélküli headsetek, de kétséges, azok mennyire tudják fellendíteni az ágazatot. Addig várjuk az árcsökkenéseket, hátha azok segítenek.

Kihagytunk valamit? Esetleg nem értetek egyet velünk? Írjátok meg kommentben!

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)