Hirdetés

A konzol, ami mindenkit megdöbbentett – így telt a Nintendo Switch első öt éve

|

Öt év sem kellett ahhoz, hogy a Switch a Nintendo eddigi legsikeresebb otthoni konzolja legyen. Fél évtizede semmit sem veszített lendületéből, sőt épp a csúcson jár.

Hirdetés

Jellemző újabban a Nintendóra, hogy egy gyengébben teljesítő konzolja után olyat ad ki, amivel úgy tarol, mint senki más. A Nintendo 64 sikeres lett (kivéve hazájában, ahol a Sega Saturn és a PlayStation is lenyomta), az utána következő GameCube nem teljesített a vártnak megfelelően, mindössze 21,74 millió példányban kelt el, majd jött 2006-ban a Wii, amely baráti árával és intuitív, mozgásérzékelős irányítóeszközével 101 millió háztartásba jutott el, játékosok új rétegeit szólítva meg.

Hirdetés

Ezt a Wii U követte, ami viszont a konzolok történelmének egyik legcsúfosabb bukását mutatta be: a Nintendo ezzel a Microsoft és a Sony gépeinek kívánt vetélytársat állítani, hardvere azonban korszerűtlen volt, ára túl magas, megjelenése után egy évvel pedig már jött is a PlayStation 4 és az Xbox One, ami végképp betett neki. Gyenge startja miatt a nagy kiadók hamar elpártoltak tőle, és exkluzív, saját gyártású játékokból sem jött elég ahhoz, hogy meggyőzze a fogyasztókat. Élettartama alatt mindössze 13,56 millió darabot sikerült eladni belőle, ami iszonyú kevésnek számít.

Érthető volt a szkepticizmus 2016 végén, amikor bemutatkozott a Nintendo Switch.

A cég nem állt túl jól, az elemzők attól tartottak, hogy a Wii U bukását okozó problémákat nem sikerült megoldani, az új gép pedig egy szűk rétegnek szól, hardvere nem elég korszerű, ára viszont magas, ezek együttese miatt pedig nem lehet sikeres. Nem javított a helyzeten az egészen kevésnek tűnő, 32 GB-os beépített tárhely sem (bővíthetőség ide vagy oda), valamint az, hogy megjelenése napján mindössze öt játék volt elérhető rá. Óriási szerencse, hogy ezek egyike lehetett a The Legend of Zelda: Breath of the Wild.

Hív a természet lehelete

A Nintendo Switch egyik leginkább megnyerő tulajdonsága a hibrid mivolta, illetve összességében a sokoldalúsága. A konzolt egy dokkolóba állítva tévére csatlakoztathatjuk, de ha kivesszük, kvázi kézi konzolként használhatjuk - nem szabad elfelejteni, hogy bár a Wii U elbukott, ezzel párhuzamosan a Nintendo 3DS kézi konzol óriásit ment, 2017 tavaszán 66 millió eladott példánynál járt (lendületét egyébként a Switch sem törte meg, 2021 márciusára 75,94 millióig jutott). Ráadásul a Switch innovatív kontrollerei, a Joy-Conok leválaszthatók, egyenként is használhatók kooperatív vagy kompetitív játékokhoz, mozgásérzékelő van bennük, így azt az élményt is képes a gép nyújtani, amit a Wii-től kaptunk annak idején - akár egy tévére kötve, akár otthonunktól távol használjuk.

Miután 2017 márciusában ráengedték a piacra, hamar nyilvánvalóvá vált, hogy nem ismétlődik meg a Wii U esete. Az öt játékból álló kezdő felhozatal is elegendő volt ahhoz, hogy megjelenése hetében rögtön a Nintendo leggyorsabban fogyó konzoljává váljon, egy hónap alatt pedig már 2,74 millió példány talált gazdára, ami jelentősen túlszárnyalta a cég várakozásait.

A vásárlók nem csak a hardverre pályáztak, kiegészítőket és játékokat is olyan mértékben vásároltak, amire az egyik legnagyobb külföldi viszonteladó, a GameStop egy illetékese szerint nagyon régen nem volt példa. Japánban a konzoleladásokat akkor már a mobiljátékok terjedése lassította, de a Switch ide is fellendülést hozott.

Az első hónapban eladott 5,46 millió játék közül 2,76 millió a The Legend of Zelda: Breath of the Wild egy példánya volt - igen, több kelt el belőle, mint ahány konzolt értékesítettek (néhányan bizonyára a Wii U-s verzióra csaptak le). A Nintendo olyan helyzetbe került, hogy a szokásos, jellemzően nem túl költséges tengeri szállítmányozás helyett kénytelen volt a drágább, konzolonként 45 dollárba kerülő légi szállítást választani, hogy képes legyen tartani a tempót a kereslettel.

Az áprilisban megjelent Mario Kart 8 Deluxe évekig az eladási listák élvonalában állt, az októberben debütáló Super Mario Odyssey-ből három nap alatt kelt el kétmillió, továbbá még abban az évben több mint egymillió darabot vettek a játékosok a Splatoon 2-ből, a 1-2 Switchből és az Armsból. A Ubisoftnak lehetősége adódott arra, hogy idegesítő nyulait a Nintendo karaktereivel barátkoztassa össze a Mario + Rabbids: Kingdom Battle-ben, ami exkluzív, nagy költségvetésű, de nem a Nintendo által kiadott játékként is rengeteg rajongót szerzett.

Első éves eladásait tekintve a Switch több régióban is minden idők leggyorsabban fogyó otthoni konzolja lett: ezt a címet megszerezte Japánban, az Egyesült Államokban, Franciaországban és Kanadában is.

Huszonegy hónap kellett neki, hogy az USA-ban felülmúlja az Xbox One-t és a PlayStation 4-et, mindkettőből kevesebbet vásároltak a játékosok azonos idő alatt.

Érkeznek a többiek

Miután a Nintendo látta, hogy merész vállalását siker koronázza, és hogy nem csak az újdonságokra, hanem az újrakiadásokra is van kereslet, bátran vágott bele 2018-ba. Az év exkluzívfelhozatalát részben bejáratott franchise-ok új részei alkották, részben olyan játékok, amelyek Wii U-n debütáltak, de ott nem érhettek el akkora sikert, amekkorát érdemeltek volna. Ilyen volt például a Donkey Kong Country: Tropical Freeze, a Bayonetta 2 és a Captain Toad: Treasure Tracker, de az ismerős koncepcióra épülő Super Smash Bros. Ultimate sem okozott csalódást. A külsős fejlesztők is egyre nagyobb létszámban kéredzkedtek be a platformra, elkezdtek ömleni más gépeken már sikert aratott játékok portjai, megjelent a Dark Souls, a Wolfenstein II, a Civilization VI, a Minecraft és a Diablo III: Eternal Collection is, hogy csak párat említsünk a több százból, ezerből. Az évek óta küszködő kiadó részvényeinek értéke hét esztendeje nem látott magasságokba szökött.

Ugyancsak ebben az évben mutatta meg először a cég, hogy a konzol még annál is többre képes, mint addig hittük - és ehhez csak némi kartonra van szükség. Ugyan végül nem lett egy kimondottan hosszú életű termékvonal, a Nintendo Labo csodálatos volt a maga módján. Kartonelemekből építhettünk horgászbotot, zongorát, kormányt és pedált a Mario Karthoz, játszhattunk VR-ban, vagy kreativitásunkat használva kísérletezgethettünk egy programmal.

Nem titkoltan a gyerekek felé nyitottak ezzel - illetve, ahogy a cég amerikai ágának akkori elnöke, Reggie Fils-Aimé fogalmazott, a gyerekeknek és a gyermeklelkű felnőtteknek találták ki.

2019-ben, amikor már látszott, hogy a Nintendo 3DS hosszú és tartalmas élete végéhez közeledik, megjelent a Switch Lite azoknak, akik kizárólag kézi konzolként használták volna, és nem ragaszkodtak a leválasztható kontrollerhez sem. A kompakt masinát nem lehetett tévére kötni, egy-két játékot nem támogatott, és a Joy-Con kontrollereket is külön kellett megvásárolni hozzá, viszont kedvező ára miatt ez is hamar keresett lett, eladásait fellendítette a Pokémon Sword és Shield is.

A játékiparnak egészében is jót tett a járvány, karanténba zárva több időt töltöttünk a képernyők előtt, mint valaha, de a Nintendo még ebből is vastagabban profitált, elsősorban két újdonságának köszönhetően. Az egyik a Ring Fit Adventure volt, ami játékosította a testmozgást: a felhasználók egy pilatesgyűrű és egy combra erősíthető pánt közreműködésével úgy kalandozhattak és küzdhettek válogatott szörnyekkel, hogy futniuk, tornázniuk kellett közben, a játék pedig visszajelzést adott arról, mennyire csinálják jól a gyakorlatokat. Miután az edzőtermek bezártak, rengetegen érdeklődtek ez iránt, óriási hiánycikk lett világszerte.

A másik nagy sláger a 2020 márciusában megjelent Animal Crossing: New Horizons lett. A játékban egy szigetet kellett ízlésünknek és saját tempónknak megfelelően fejlesztenünk, továbbá lehetőséget adott arra, hogy interakcióba lépjünk másokkal, ami iránt a járvány következtében bevezetett korlátozások miatt megnőtt az igény. Olyannyira nagy volt iránta a kereslet, hogy minden idők második legnépszerűbb Switch-játéka lett, csak a Mario Kart 8-at nem tudta megelőzni - még.

Nem lehet minden tökéletes

A menetelésbe azért becsúszott egy baki: a Joy-Con kontrollerek visszatérő, sokakat érintő, de a Nintendo által jelentéktelennek nyilvánított hibája, az analóg gombok meghibásodása. Ebből fogyasztóvédelmi per is indult, ami még nem zárult le, viszont az beszédes, hogy ennek kirobbanását követően egy belső levélben a cég arra kérte szervizes munkatársait, hogy a hibás eszközöket ingyen orvosolják.

A legfrissebb pénzügyi jelentés kapcsán tett nyilatkozatok alapján a Switch most életpályája felénél jár; hiába az egyre inkább elavult hardver, a Nintendo úgy érzi, öt évig még a piacon maradhat. Ez nem jelenti egyértelműen, hogy nem jön majd belőle frissített, erősebb modell - idővel elkerülhetetlenné válik, ha a kiadó nem csak saját játékaira akar építeni - ugyanakkor még nincs a láthatáron. Egyelőre a nagyobb, OLED-kijelzős, de teljesítményét tekintve változatlan verzióban bíznak.

Az biztos, hogy az idei évben sem fognak szomorkodni a részvényesek: egyelőre csak az első félév felhozatalát ismerjük, de már ebben is lesz egy Nintendo Switch Sports (a százmilliós nagyságrendben eladott Wii Sports utódja), egy Kirby játék, nyáron érkezik a Splatoon 3, és ha minden igaz, az év végén a Breath of the Wild folytatásában is elmerülhetünk. Ennél több nem kell a sikerhez.

A Nintendo Switch eddigi legkelendőbb játékai:

Mario Kart 8 Deluxe (43,35 millió eladott példány)

Eredeti változata 2014-ben debütált, 8,46 millió eladott példányával a Wii U legjobban fogyó játéka lett, de ez semmi ahhoz képest, amit a switches változat produkált. Sikerét részben annak köszönheti, hogy a géppel együtt is kapható volt, másrészt pedig mindenki tudja, hogy gokartokkal versenyezni jó móka.

Animal Crossing: New Horizons (37,62 millió eladott példány)

A karantén elején érkezett, és azonnal magába szippantotta a nyugodt, békés élményre vágyó játékosokat. Aranyos karakterünkkel egy szigeten tevékenykedhetünk, és saját tempónkban haladhatunk előre, miközben folyamatosan fejlesztjük környezetünket, alkotunk, kereskedünk, csináljuk, amihez kedvünk szottyan.

Super Smash Bros. Ultimate (27,4 millió eladott példány)

A verekedős játékoknak központi eleme az erőszak, ami a Nintendótól távol áll, de a Smash Bros. sorozattal sikerült megtalálni a középutat: nem kell kitépnünk senki gerincét, elég ellenfeleinket kitaszítani az arénákból. Kiváló szórakozást nyújt, hatalmas szereplőkínálatában mindenki talál magának szimpatikus hőst.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild (25,8 millió eladott példány)

Nagy előnyt jelentett a legújabb Zelda számára, hogy a Switch egyik első játékaként jelent meg, de sikerét inkább annak köszönheti, hogy kiemelkedően jó, rettentő ötletes, kreatív és a legapróbb részletekig kidolgozott lett. A világot szabadon, iránymutatás nélkül járhatjuk be és fedezhetjük fel.

Pokémon Sword és Shield (23,9 millió eladott példány)

A Pokémon Sword és Shield indította el a nagy múltú és közkedvelt játéksorozat nyolcadik generációját, egyben ez volt a második olyan cím, amely nem csak kézi konzolokra jelent meg. A későbbiekben két újabb Pokémon játék is követte, de azok egyelőre még nem tudták beérni - igaz, az Arceus még csak januári.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)