Hirdetés

Az első lépések - Álom-világ 2. rész

|

Álom-világ sorozatunkban sokéves MMO-játékosi és virtuálisvilág-kutatói tapasztalattal felvértezve, lépésről lépésre keresi a választ Szonja.

Hirdetés

Megszöksz vagy megszoksz? Egy új és ismeretlen világba lépve az első pár tétova lépés meghatározó lehet, hiszen csak a legelvetemültebb játékosok mnem pártolnak el, ha már itt sem egyértelmű, hol, hogyan és mit kell tenniük.

Jó pár évvel ezelőtt persze nem volt még ennyire fontos, hogy egy játék ilyen mértékig gondoskodjon még alfelünk higiéniájáról is. Emlékszem, amikor több mint tíz évvel ezelőtt családi Anarchy Online-ozásba kezdtünk, nem volt még evidens, hogy egy MMO-ban a térkép megmutatja, merre is találjuk a küldetéseinket.

Hetekkel a játék elkezdése után fedeztük fel ezt a funkciót. De az öreg rókák is elkényelmesednek: ma már kevéssé szeretetteljes jelzőkkel, fejhangon emlegetném felváltva a kiadót és fejlesztőt, ha akár csak kis erőfeszítésembe is kerülne e praktikus funkció elővarázslása a felhasználói felületen. És akkor a kezdő MMO-sokról még nem is beszéltünk.
A felhasználóbarátság trendje – halkan jegyzem meg: nem összetévesztendő a casual játék fogalmával – szerencsére hosszú évek óta tart, nem csak a játékiparban, de a teljes szoftverpiacon. Akárhonnan is érkezzen egy új játékos, ha ült már korábban számítógép előtt, hozzászokott, hogy nem magától kell kitalálnia, merre induljon el.



Pálya...?
A klasszikus értelemben vett tutorial pálya az MMO-kban talán soha nem volt divat, de mára a kezdő területek is egyre kevésbé válnak el jellegükben a továbbiaktól, talán csak annyiban, hogy többször villannak fel kis ablakokban a tippek-trükkök, legalábbis amíg ki nem kapcsoljuk őket. A dolog tulajdonképpen érthető: a tutorial pálya végigjátszása a játékos felkészültségétől függően több-kevesebb elvesztegetett idővel jár, márpedig a játékosok többsége jobban szeret rögtön belecsapni a közepébe.
Az igazán jól eltalált sztori persze elvben megmenthetné ezt a klasszikus intézményt, de ha a tutorial már a sztori részét képezi, elvész a kihagyhatósága, és talán túl nagy kihívást is jelentene olyan sztorit (vagy kasztonként és fajonként sztorikat) tervezni, ami amellett, hogy nem untatja a tapasztaltabb játékosokat, még az idő, azaz a sokadik alternatív karakter próbáját is kiállja.



...vagy nem pálya?
Ezzel szemben a pop-upos rendszerrel kihagyhatjuk az inkubátort, és már az első pillanatban a tényleges világba léphetünk be, a tippek elolvasása pedig nem vesz igénybe sok időt. Ennek a rendszernek viszont az a hátulütője, hogy folyamatosan kizökkent a játékból, ráadásul a sok, gyakran fölösleges tipp miatt a legtöbb játékos viszonylag hamar kikapcsolja, s emiatt a később esedékessé váló fontos információk elvesznek a számára.
Egyelőre tehát nincs tökéletes megoldás: a tanulási folyamat mindenképp elválik valamennyire magától a játéktól. Akármilyen agymosásos-amnéziás történetet találunk is ki, a legritkább esetben tehetjük hitelessé a történet szempontjából, ha a világot megmenteni hivatott hősöknek még járni is újra kell tanulniuk. Bemesélhetjük a történetbe a gyermekkort, adhatunk olyan társat a karakter mellé, aki indokoltan ismeri nála jobban a világbeli körülményeket, de a tutorial legnagyobb része szükségszerűen a játékosnak szól, és nem a karakternek. A legjobb megoldás az, ami a legkevésbé időrabló, és ami közben megpróbál a lehető leginkább a háttérbe húzódni.

Ha a tippes megoldás a befutó, akkor jöjjön elő magától lehetőleg akkor, amikor tényleg szükség van rá. Ideális esetben a játékos mindig akkor kap segítséget, amikor neki szüksége van rá, és csak olyan segítséget kap, amire tényleg szüksége van: egy rutinos játékost fölösleges azzal terhelni, hogy tud W-A-S-D billentyűkkel közlekedni, egy kezdőnek viszont jó eséllyel fontos lehet ez az információ. Ezt persze még viszonylag könnyen meg is állapíthatjuk: ha a játékba belépve bizonyos ideig nem indul el a játékos, megkapja a tippet, ha elindult, értelemszerűen nem lesz rá szüksége.
Sok esetben azonban ma még nem tudjuk úgy felmérni a játékos viselkedését, hogy a teljes tutorialt a viselkedésre adott válaszok formájában oldjuk meg. Amíg ezek az idők eljönnek, addig esetleg érdemes lenne bevezetni a választható részletességű tutorialt: például a tapasztalt MMO-játékosoknak talán elég lenne csak azt megmutatni, amiben a játék eltér a megszokott rutintól.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)