Hirdetés

Conflict Zone

|

Ki ne emlékezne a "Szerbia leggyorsabb embere" címmel elhíresült képsorokra? A háború manapság szinte ugyanolyan médiaesemény, mint egy kormányfői találkozó. Hogyan élhetjük meg mindezt egy játékban? A Conflict Zone megadja a választ.

Hirdetés

A régi, konvencionális, 2D RTS-ek ideje lejárt. A műfaj legnagyobb nevei - Blizzard, Ensemble Studios - mind saját, 3D-ben pompázó stratégiai játékukat fejlesztgetik. Aki a mai időkben hasonló típusú termék készítésébe fog, igencsak fel kell kötnie a nadrágot, amikor beáll ebbe az új csapásba. Azt hiszem, a francia illetőségű MASA (Mathématiques Appliquées SA.) újonc létére kitűnően oldotta meg ezt a feladatot, nagyon pörgős, véresen komoly, de ugyanakkor egy jó adag, az amerikai kultúra kifigurázására épülő poénnal nyakon öntött, valós idejű stratégiai játékot sikerült készíteniük. Haladjunk sorban, remélem, fejtegetéseim során többen kedvet kapnak majd ahhoz, hogy kipróbálják, amikor kapható lesz.

CNN forever?

A Conflict Zone (korábbi címe Peacemakers) meghagyta a stílus bizonyos alapjait; így a bázisközpontú építkezést, a földi-vízi-légi egységek termelését. Elveti viszont az eddigi RTS-ek (esetenként 4-5 féle) nyersanyaglelőhelyekért folytatott csatározásait. Ennek oka az, hogy a termelés alapja egyszerűen a pénz (egyébként is mi más kell a háborúhoz, mint pénz, pénz és pénz?). Zsetont pedig támogatóinktól szerezhetünk; ők az egyszerű civil lakosság, akik a mindenhová begyűrűző média segítségével követik nyomon az eseményeket, ahogy az már szinte természetes az első "médiaháború", a "Sivatagi vihar" óta. Éppen ezért nem mindegy, hogyan robogsz végig a játéktéren tankjaiddal; ha kiégett falvakat és jelentős civil áldozatokat hagysz magad után, a nép elpártol tőled, és bizony a szükséges tőke is lassabban csordogál.

Nem csoda: a bal alsó sarokban időnként felvillanó TV híradó mindenről beszámol a nagyközönségnek. A népszerűség növelése érdekében egészen új típusú épületek húzhatók fel: médiaközpont, menekülttábor, kórház. Ha a hadműveleti területeken rekedt civileket kimentjük (ezt tulajdonképpen vehetjük nyersanyag-gyűjtögetésnek, de korántsem követel annyi időt), a támogatottságunk nő - ezt folyamatosan figyelemmel kísérhetjük a játéktéren százalékos formában - és a pénz máris folyik a számlánkra.

Erős kéz politika

Nem szőttek túl nagy kerettörténetet a játéknak. Konfliktus van, és meg kell oldani - tárgyalásos módszer kizárva. Kampány-módban két csoport közül választhatunk: az ICP (a békéért küzdő nemzetközi erők - értelem szerint a jó fiúk) és a GHOST (terroristák - magyarázat szerintem nem szükségeltetik) szervezet között. Az ICP kampányt Ukrajnában kezdjük, ahol a helyi rebelliseket kell megtanítanunk némi jó modorra. A GHOST kampány Niger megszállásával kezdődik, az olajhatalmak érdekeinek "védelmében". Egységek terén nincs semmi futurisztikus kütyü, meg agyhullámokkal manipuláló sorkatona; a hagyományos háborús kellékeket vonultatja fel a játék, mint például a tank, tengerészgyalogos vagy harci helikopter.

Szép, szép?
...és nincs de. Mindegy melyik kampányt kezdjük, az elénk táruló látványtól szerintem elakad a szavunk: a játéktér egyszerűen gyönyörű. Minden teljesen 3D-s, szabad kameramozgatási lehetőséggel. Az irányítás, mozgatás a gyakorló részben (tutorialban) gyorsan megtanulható, aki erre képtelen, annak ott az izometrikus beállítású fix kameraállás. A kötelező zoom jól működik, persze nem mérhető a Black & White-hoz, de legtávolabbról jól belátható a játéktér, a legközelebbi fokozatban pedig szinte láthatók a katonák arcvonásai. Itt el is érkeztünk az egységek kinézetéhez: a helikopter szegecseitől kezdve látni a műszerészkolléga szájában a fogpiszkálót, természetesen a megfelelő nagyításban. A megjelenítésben a nap is közrejátszik, úgy kell forgatnunk a nézetet, hogy az egységre süssön, egyébként árnyékban marad, és csak a sötét sziluettje látszik. A játéktéren nyomot hagynak a lánctalpak és a bombák - le a kalappal. A négyféle alap pályatípus: a zöld kontinentális, a havas, a trópusi és a sivatagi mind szépen kidolgozott. Ehhez igazodik ez egységek álcázó festése is. A hab a grafikai tortán a sérülés: az egységeknek van hp-jük, melyet egy kis csík jelöl, de személyes statisztikájukban számszerűen is látható. Ha ez eléri a piros értéket, az emberek például képtelenek mozogni, vagy a lábukat fájlalják, ami rájuk közelítve látszik is!

Igazi villámháború

Ennél a játéknál valóban szükséged lesz reflexeidre! A csaták során pár mobil tüzérségi egység pillanatok alatt felőröl egy nem jól elhelyezett állást. Az elhelyezést nem véletlenül említettem: minden egység más-más távolságra lát el, amit nagyban korlátoz a 3D játéktér mindenféle természeti képződménye. Magaslatra (dombra, hágóba) helyezett egység kétszer annyi ellent tud felőrölni gond nélkül. A korlátozott beláthatóság miatt a légi egységek felderítő képessége óriási, használatuk elengedhetetlen, és már csak a légvédelemre kell vigyázni. Az egységeknek van tapasztalati szintjük, mely a kezdőtől öt fokozaton keresztül a veteránig terjed. Magas szinten a harcértékek sokkal jobbak, igaz, nagyon kevés katona vagy jármű éri meg ezt a tisztes kort.

A sokak által alkalmazott "tank rush" a környezet figyelembe vételével jól alkalmazható, igaz nem tankokkal, hanem önjáró lövegekkel (A játékban: mobile artillery). Ezek a többi játékban tapasztaltakhoz képest jobban bírják a strapát és iszonyú pusztítást tudnak véghezvinni.

Sajnos az egyik nagy negatívuma a játéknak, hogy a két szervezetnek nincsenek külön egységei. Ugyanazokkal a típusokkal találkozhatunk mindkét oldalon, csak kék illetve piros sisakban vagy festékpöttyel mázolva. A másik a mozgatással kapcsolatos: ha egy meghatározott pontra szeretnék kommandírozni egy egységet, előfordul, hogy az nem hajlandó pont oda menni. Ez a már említett hágóbevédésnél kifejezetten zavaró volt, a védelem felállítása ilyen mód kicsit sokáig tartott (igaz, megérte).

A kiszolgáló egységek nagyon jól működnek: a kórházhelikopter önműködően elszállítja a kórházba a sebesülteket, a technikusok pedig a látóterükbe kerülő roncsolódott járműveket maguktól megjavítják. Ezután visszatérnek eredeti helyükre, így nem ragadnak a támadó alakulat közé keveredve, hogy aztán hősi halált haljanak -csavarhúzóval a kezükben.

"Mi ez a lazaság, közlegény!?"
Háborús mozifilmbe illő a játék közbeni zene, az egységek rádiózörej kíséretében jelentkeznek be, a robbanások és fegyverek hangjai igen valósághűek.

A játék komolyságával ellentétben a videóknál a készítők szabadjára engedték Top Secret-en és Airplane-en felnevelkedett fantáziájukat. Hihetetlen poénokkal találkozhatunk: a szuperkém beverekszi magát a titkos bázisba, majd a kulcsinformációk lemezre mentése közben a gép elszáll egy kékhalállal? Nézzétek meg a stáblistát is, garantáltan lefordultok a székről.

Összefoglalásul annyit, hogy én nagyon élveztem ezt a játékot. Biztos vagyok benne, hogy a francia M.A.S.A.-ról még fogunk hallani, mert igen erős kis progit készítettek így elsőre. Aki kedveli a pörgős harcokat, és megfelelően erős gépe van a 3D-s megjelenítéshez, mindenképpen próbálja ki.

Grafika: 5/5
Zene: 5/5
Hang: 4/5
Játszhatóság: 4/5

Pro:
Nagyon szép a 3D-s kivitelezés
Király Videók

Kontra:
Kevés egység
Időnként "engedetlen" egységek

90%

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)