Hirdetés

Evolve teszt - a lejárati idő a szörny hátulján található

|

Az Evolve egy tökéletesen koreografált szörnybalett, ami az aszimmetriában képes megtalálni az egyensúlyt, a játékvilágban viszont nem.

Hirdetés

Az Evolve már az első pillanatban levett a lábamról, pedig akkoriban még az alfának is csak az alfája volt. Ez igazából nem számított, hiszen az ember legtöbbször csak egy lehetőségbe szeret bele.

Az Evolve-ban pedig nem volt nehéz meglátni a lehetőséget. A Valve-nek ugyan még a Left 4 Dead sikere után sem sikerült, viszont a később becsődölt THQ és a 2K Games is bízott a srácokban. Az utóbbi több mint 10 milliót fizetett azért, hogy módszeresen kirabolhassa az előbbi hulláját és - mint most kiderült - az Evolve-ot a saját képére formálhassa. Az Evolve megjelent és sajnos meglehetősen élethű képet fest az ipar jelenéről. Az utóbbi időben egyre nehezebb a játékvilágra csodákkal és varázslattal teli gondtalan helyként gondolni, ahol rózsaszín pónik vágtatnak végig a szivárványokon, mert a kiadók félreérthetetlenül tolják az arcunkba, hogy ez bizony egy üzlet. Ezzel egészen addig nincs is semmi baj, amíg a játékot borító fizetős letölthető tartalmakból és különböző mikrotranzakciókból szőtt bőr nem vastagabb, mint ami updatenorbi arcát fedi. A teszt érdekében vonatkoztassunk el ettől egy kicsit, oké? 

 

Amikor a farok csóválja

Az Evolve a Titanfall óta az első előremutató dolog, ami az utóbbi időben igencsak fáradni látszó FPS stílusban történt. Egy aszimmetrikus lövölde, amiben négy vadász harcol egy folyamatosan fejlődő szörny ellen, amit egy másik játékos irányít. Egy játék, amiben az egyik percben még vadász vagy, a másikban pedig már préda. Az Evolve egy folyamatosan változó többjátékos élmény, ami az első pár körben még izgalmasan kaotikusnak hat, de amint elkezdjük átlátni a helyzetet egy tökéletesen koreografált szörnybaletté válik.

Az Evolve elég egyszerű ahhoz, hogy egy casual játékos is nagyon tudja élvezni egy-egy meccs erejéig, de ugyanakkor hihetetlenül összetett is, amivel a hardcore réteg legnagyobb örömére rengeteg teret hagy a fejlődésnek is. Phil Robb, a Turtle Rock stúdió társalapítója egy "könnyen tanulható, de nehezen tökéletesíthető" játékként írta le az Evolve-ot és az elmúlt pár napban belepakolt egészségtelen mennyiségű óra után már értem, hogy mire gondolt.
Az alapjátékban - és ezt sajnos fontos kiemelni - a vadászok oldalán négy kaszt van, egyenként három karakterrel, míg szörnyből összesen három közül lehet válogatni. Ez alapvetően elég soványnak tűnhet, de még a kasztokon belül is olyan szignifikáns különbségek vannak, ami játékmódtól függetlenül alapjaiban tudnak felforgatni egy 12-20 perces meccset. Nemcsak arra kell figyelni, hogy milyen szörny ellen megyünk, hanem arra is, hogy a vadászok tulajdonságai szinkronban legyenek, és ezzel is támogassák egymást.

Eleinte csak egy-egy karakter érhető el minden kasztból, a többiért bizony meg kell dolgozni. A néhol igazságtalan fejlődési rendszerben a választott vadász vagy szörny speciális képességeit és fegyvereit kell használni, hogy feloldjuk az osztály következő karakterét, aki nem feltétlenül erősebb, inkább csak máshogy erős, és ezzel együtt egy egész más játékstílust követel meg. A karakterünkkel együtt persze mi is fejlődünk és minden szintlépés után kapunk egy-egy buffot (vagy avatart, nyilván), amik közül minden meccs elején választhatunk egyet - a szörny esetében nemcsak a buff jár, hanem három pontot is eloszthatunk a szkillek között, amiket a játék során még tovább fejleszthetünk.
Az Evolve egyértelműen a változatos játékélménnyel igyekszik eladni magát, de igazság szerint a történetével nehéz is lenne.

A többi sheari csend

(Illetve bocsánat) Az Evolve sztorija sokban hasonlít a Titanfalléra. Mármint abban az értelemben, hogy lényegében nincs neki. Az egyjátékos kampányt is a Respawn játékának mintájára oldották meg, az Evacuationben öt multis játékmód váltakozik, viszont annyi csavart azért raktak a dologba, hogy egyes körök kimenetele hatással van a következőre; ha a szörny elpusztítja a töltőállomást, akkor a következő meccsben mérgező gáz borítja a pályának azt a részét. A Turtle Rock nem ragozta túl a dolgot, az Evolve története megmagyarázza, hogy mi a vérveretes vihart keresünk egy olyan bolygón, amin lényegében minden és mindenki meg akar minket hamizni, de nem bonyolították a helyzetet barátból ellenség-ellenségből barát-szerű csavarokkal. A Shearen lévő telepeseket kell megmentünk és ehhez bizony meg kell ölni egy családi ház méretű szörnyet. A szörnynek pedig nyilván a vadászokat.


Mindkét oldal dolgát nehezíti a Shear élővilága, amitől még a cápákkal úszkáló és kígyókkal bratyizó National Geographic csapatának is a híg fos csorogna a lába szárán. A szörny számára a legtöbb élőlény csak kaja, amivel fejlődhet, de persze vannak olyan "elit" lények, amibe még neki sem érdemes belekötnie. Ezzel szemben a vadászoknak ugyan adhatnak különböző buffokat a lelőtt állatok, de ők inkább számítanak intergalaktikus ingyenfragnek ezen a bolygón, akiknek az egyetlen barátaik a madarak, amik jelezhetik a szörny helyzetét a térképen.

Egy egészségtelen kapcsolat

A 4v1-es felállás ugyan meglehetősen újszerű és izgalmas, több buktatója is van. A legnagyobb veszély az aszimmetriából eredő végtelenül törékeny egyensúly, amibe sok fejlesztőgárdának még normális keretek között is beletörik a kódja. A Turtle Rock megszámlálhatatlan órányi egyensúlyozással igyekezett kiküszöbölni az esetleges hibákat és ez az esetek nagy részében sikerült is, de sajnos a szörnyeknél a Wraith például még mindig túlontúl erősnek tűnik és a vadászok fegyvereinek erőssége között sem tökéletes az egyetértés. Ezeket és a tesztelés alatt előkerült textúra és a játékmenet-bugokat minden bizonnyal egy patch-csel megoldják majd - ha már a háromgigás első napos frissítéssel nem sikerült -, úgyhogy nem is érdemes vele foglalkozni. A srácok egyébként kiváló munkát végeztek a balanszolással, egyedül talán a már említett Wraith esetében éreztem magam egy kicsit tehetetlennek a vadászok oldalán, de biztos vagyok benne, hogy egy jól összeszokott és tapasztalt csapattal abszolválható a feladat.

Bevallom, mi a bétázás ellenére sem voltunk még azok. A vadászok karakterei nem magányos hősök és ugyan mindegyiknek megvan az erőssége, valahol mindnyájuk egy support kari. A speciális képességeik és egyedi fegyvereik egyedül kevesek a szörny ellen, kizárólag okos csapatmunkával győzhetnek, ahol egymás gyengeségeit elfedve és egymás erősségeire építve támadnak vagy védekeznek. Itt jön be a másik, talán még kényesebb kapcsolati tényező:
a matchmaking. Ezért is késett az Evolve teszt. Offline módban lehet tapasztalatot gyűjteni, számolgatni a képkockákat és begyalázni a botokat, viszont ez egy online shooter, aminél a játékélmény mellett ugyanolyan fontos, hogy a szerverek bírják a gyűrődést és egy intelligens párosító-rendszer működjön alatta. Az első benyomás nem volt különösebben kellemes: hárman képtelenek voltunk játékosokat találni és amikor ketten voltunk, akkor is rengeteget kellett várni. A helyzet továbbra sem hibátlan - bár valamicskét javult -, PS4-en és PC-n is sok időbe kerül játékostársakat találni, illetve gyakran szétdobálja a partyt. Ugyanakkor sajnos beigazolódott az, amitől már az előzetesem írásakor is féltem. Az Evolve túl sokat feltételez a játékostársadalomról.

Nem tudom ti hogy vagytok vele, de nekem nincs négy olyan barátom, aki ugyanazon a platformon, ugyanazzal a játékkal és ugyanakkor játszik, amikor én. Ez az Evolve estében azért probléma, mert a legritkább esetben dob össze olyan emberrel a rendszer, akivel játék közben tudsz kommunikálni, ami a játékélmény - és persze a siker - szempontjából elengedhetetlen. A szörnynél nyilván más a helyzet, a Call of Duty játékosok megszokták, hogy csak magukra számíthatnak, de a vadászoknál nagyon fontos, hogy olajozott gépezetként tudjanak együttműködni, mert ha egy játékos nem teszi a dolgát, akkor kuka az egész meccs, és a harmadik ilyen után a szórakoztatás helyett frusztrálni kezd a játék. Az Evolve ugyan játszható egyedül is, viszont a BOT-okat irányító mesterséges intelligencia a szörny esetében néha talán már túlságosan is halálos, a vadászoknál pedig gyakran félreérti a szándékainkat.

Nem az innováció a siker kulcsa

Amikor kijön a lépés, akkor az Evolve egy rendkívül szórakoztató játék. A négy különböző játékmód és az ezeket tömörítő Evacuation ugyan egyszerű alapokra építkeznek, de a karakterek sokszínűsége és a mindegyikbe belerejtett kis csavar változatossá teszik az élményt és teret hagy a taktikázásnak. A legtöbb játékmódot 12 különböző pályán játszhatjuk, a hármas szintű szörny ellen védekezős Defend az egyetlen, amihez különálló mapok vannak. A Hunt, a Nest és a Rescue pályái leginkább csak látványvilágukban különböznek, mindegyik a sziklákkal, patakokkal, barlangokkal és egy nagyobb objektummal telepakolt dzsungel vonalán mozog, ami a szörnynek remek búvóhely, a vadászok számára pedig egy méretes játszótér. Viszont mindkét csapat megtalálhatja bennük azokat a területeket, ahol számára előnyösebb a harc. Az induláshoz egyelőre ennyi elég is ennyi, a Turtle Rock pedig mindenki számára ingyenessé tette a jövőben érkező pályacsomagokat, hogy ne osszák meg a közösséget. A 2K-től egyáltalán nem szokatlan módon viszont elképesztő mennyiségű fizetős DLC is érkezett, amikre már a megjelenés napján még egyszer el lehet tapsolni a játék árát. Jelenleg 120 dollárba kerül mindenestül az Evolve. Ez pedig szomorú.

 

Annyira szeretném, ha az Evolve sikeres lehetne, mert rengeteg eredeti ötlet és előremutató megoldás van benne, ami kiemeli az önismétlő FPS-ek közül és a gondolkodó csapatjátékos lövöldéjévé teszi. Az FPS-ek jelenébe belekényelmesedett játékosok számára viszont ez egyszerűen sok lehet és egy tökéletesen működő matchmaking-rendszer nélkül pedig azok is hamar kiszeretnek belőle, akiknek egyébként nem lenne az. A fizetős és ingyenes frissítésekkel, és esetleg a moddolás támogatásával életben lehet tartani egy darabig, de messze nem addig, amíg megérdemelné és félő, hogy a végére csak egy kiemelkedően jó LAN-parti játék lesz belőle.

A GameDay Irodás pajtásokkal, Imivel és Gergővel is elvittük egy körre az Evolve-ot, itt tudjátok megnézni az eredményt.

Az Evolve teszt a Evolve PS4-es és PC-s példánya alapján készült, amit a 2K Games magyar forgalmazója biztosított számunkra. A GameStar magazin februári számában egy hatoldalas, a szerkesztők másvéleményével is kiegészített teszt vár titeket.

Ami tetszett
Ami nem tetszett
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)