A FIA licenc aranyat ér, különösen egy olyan kiadó kezében, amely ki is tudja használni a benne rejlÅ‘ lehetÅ‘ségeket. A jogokat 1999 óta birtokló Electronic Arts minden évben megörvendeztetett bennünket egy F1 szimulátorral, ám egészen a 2002-es verziószámot viselÅ‘ "csoda" megjelenéséig az elképesztÅ‘ hardverkövetelmények és az amúgy is gyenguska szimulációs rész miatt a legtöbbször csak annak örülhettünk játék közben, hogy az éppen aktuális szezonban versenyezhetünk. A sorban negyedik, F1 2002-re keresztelt alkotás azonban szakÃtott a hagyományokkal és végre az F1 rajongótábor elégedett lehetett; a játék nem csak egyszerűen aktuális, élethű és szép, de egyben remekül irányÃtható és gyors is volt. A kritikusok és játékosok körében egyaránt óriási sikert aratott a program, Ãgy az EA gondolt egyet és a törvényszerűen eljövendÅ‘ F1 2003 elÅ‘tt – a még mindig érvényes FIA jogokat kihasználva – F1 Challenge 99-02 cÃmen piacra dobta az F1 2002 kibÅ‘vÃtett, kicsinosÃtott változatát.
A „kibÅ‘vÃtés” jelen esetben az 1999, 2000 és 2001-es szezonok szerepeltetését jelenti, vagyis a 2002-es évvel együtt összesen 14 versenyistállót, 44 autót, 34 pilótát és 17 pályát próbálhatunk ki a játékban. Van itt minden, Prost csapat és szép hosszú hockenheim-i pálya, egyedül Katayama hiányzott... A körÃtésre tehát nem lehet panaszunk, Ãgy térjünk is át a szimulátor rész módosÃtásainak boncolgatására.
A "bárányfelhő-hatás"...
Szokásomhoz hÃven ezúttal is monaco-i pályán kezdtem az ismerkedést a programmal, és bár tudtam, hogy az F1 Challange a 2002-es motort használja, érdekes módon az elsÅ‘ megtett körök után szentül meg voltam gyÅ‘zÅ‘dve róla, hogy a grafika valahogy mégis szebb – pontosabban inkább részletgazdagabb – lett. Ugyanez az érzés kerÃtett hatalmába a többi pálya vizsgálatakor is, de alaposabban szemrevételezve a dolgokat rá kellett jönnöm, hogy rossz helyen keresem a változtatásokat; a pályák és a pályák környéke ugyanis semmit sem változott, az ég viszont mintha kicsinosodott volna. Nagyobb és látványosabb bárány- illetve esÅ‘felhÅ‘k jelentek meg a horizont felett, és bár grandiózus változásokra azért ne számÃtsatok, az apró módosÃtások mégis remekül látják el feladatukat; szebbnek, újabbnak látjuk tÅ‘lük a jól ismert vidéket. Megjelentek a helikopterek is, amelyek általában egy kicsit elÅ‘ttünk haladva követik a pálya vonalát, mindvégig azt az érzést keltve, mintha bizony éppen minket mutatnának a TV közvetÃtésben.
Hasonló mértékű ráncfelvarrásokon mentek keresztül a pilótafülkék is; lényeges változás nincs, az egyes autók orrának árnyalatnyival finomabb vonalvezetése és a textúrák minimális átalakÃtása azonban Ãgy is tökéletesen elegendÅ‘ a "bárányfelhÅ‘-hatás" elérésére. A körÃtésen is csinosÃtottak egy adagot, gondolok itt elsÅ‘sorban a rendkÃvül csinos, animált felvezetÅ‘ lányok megjelenésére, bár az autóból sajnos nem csodálhatjuk meg Å‘ket (pedig az igazi pilóták elÅ‘tt hosszú percekig illegetik magukat a névtáblába kapaszkodva...)
A grafika finomhangolásához képest a hangok lényegesen komolyabb evolúciós változásokon mentek keresztül. Ennek köszönhetÅ‘en az F1 Challenge-ben minden motornak jól elkülönÃthetÅ‘, jellegzetes hangja van; némelyik brummog vagy duruzsol, mások ellenben inkább visÃtanak. Az autentikus motorzúgás mellett a sebességváltó fokozatainak váltogatása is másképpen hangzik egy BMW-ben és egy Minardi-ban, sÅ‘t, esetenként még a gázadásnál is érdekes - helyenként egészen nyugtalanÃtó – zörejeket tapasztalhatunk. Emellett megjelent egy sebességfüggÅ‘ egyéb zajforrás is, ami vagy a guminak, vagy a menetszélnek köszönhetÅ‘ – ezt még vizsgálgatni kell...
Új törésmodell, eltérő(bb) autók?
A hivatalos közlemények szerint egy egészen új, sokkal életszerűbb törésmodell került a programba, de az igazat megvallva az általam tesztelt verzióban semmilyen érezhetÅ‘ változást nem sikerült felfedeznem (még mindig túlontúl elnézÅ‘nek éreztem a rendszert). Az irányÃthatóság és az autók mozgása se változott, bár az egyes tÃpusok közötti különbségek talán karakteresebbek lettek az F1 2002 óta. Gondolok itt például arra, hogy mÃg az alapbeállÃtásokat használva Montoya autója stabil, jól kormányozható és gyors, addig Panis BAR Honda-ja rendkÃvül bizonytalan, többnyire alulkormányzott és nehézkes – ergo többet kell benne "gépészkedni", hogy egy "nagy klasszikust" idézzek... Az autó bütykölésével persze sokat javulhat a helyzet, de az biztos, hogy a kisebb csapatokkal nehezebb lesz jó eredményt elérni, mint eddig.
A tuning képernyÅ‘k is ismerÅ‘sek lesznek – akárcsak a telemetrikus rendszer -, az egyetlen emlÃtésre méltó változás a kezelÅ‘felületen fedezhetÅ‘ fel; egy közepes méretű ablak közreműködésével ezután akár edzés vagy kvalifikáció közben is bepillanthatunk versenyzÅ‘társaink viselt dolgaiba. Kényelmes mód ez ellenfeleink vezetési stÃlusának tanulmányozására...
A "konzol lobbi" közbelép...
PC-s újságokban általában felesleges a programok konzol verziójáról beszélni, most azonban egy rövid kitérÅ‘ erejéig mégis kénytelen leszek kivételt tenni. Az F1 Challenge minden platformra pontosan egy idÅ‘ben jelenik meg, a PS2 és az Xbox változatoknak a cÃme azonban – most figyeljetek! – F1 "Carrier" Challenge lesz. Ugye már sejtitek, hogy mirÅ‘l maradt le ismét a PC-s tábor? Bizony-bizony, az évek óta hÅ‘n áhÃtott karrier módról van szó, amelyet a konzolok tulajdonosai teljes pompájában élvezhetnek végig, nekünk pedig maradt az évek óta változatlan, unalomig ismert recept. Ne kérdezzétek a konkrét okokat, mert én is csak találgatok, de valószÃnűleg nem járok messze az igazságtól, ha azt mondom a legfÅ‘bb indok ezúttal is "P"-vel kezdÅ‘dik és "énz"-el végzÅ‘dik (dekódolva: majd ha veszel egy konzolt, akkor Neked is kijut a jóból...).
A karrier módban egyébként saját nevünkön indulhatunk az F1 sorozatban, a cél pedig természetesen minél jobb eredmények illetve minél elÅ‘nyösebb szerzÅ‘dések megszerzése lesz. Konzolon is az 1999 és 2002 között lefutott szezonok szerepelnek a repertoárban, a különbség mindössze annyi, hogy mÃg PC-n minden évadot külön-külön élhetünk végig valamelyik kedvencünk bÅ‘rébe bújva, addig itt teljesÃtményünk határozza meg, hogy milyen messzire jutunk; önerÅ‘bÅ‘l kerülünk a BMW boxba, avagy az Arrows-al együtt mi is elveszünk a süllyesztÅ‘ben? Olyan kivételes motiváció ez, amely véleményem szerint sokkal jobban hajtja elÅ‘re a játékosok többségét, mint az ezernyi beállÃtási lehetÅ‘ség (vessetek csak egy pillantást a Toca Race Driver-re, amelyben pontosan a karrier mód az, amely garantáltan a toplisták élére repÃti a programot). A legbosszantóbb az egészben, hogy a sajtóközlemények alapján minderre az EA-nál is rájöttek, csak hát ugye az a bizonyos "konzol lobbi"...
Félreértés ne essék, az F1 Challenge karrier mód nélkül is messze az eddig megjelent legjobb, leghitelesebb, legélethűebb és legélvezetesebb F1 szimulátor PC-n, csak hát ugye az ember egy picit mindig telhetetlen, többet szeretne, fÅ‘leg ha ilyen bosszantó módon húzzák el az orra elÅ‘tt a mézesmadzagot. A négy teljes évad összes pályája, csapata és pilótája természetesen hosszú idÅ‘re leköti majd a Forma 1 szimulátorok rajongóit, de addig legalábbis biztosan, amÃg el nem készül az új szabályrendszerrel felvértezett F1 2003. IdÅ‘vel talán majd azt is megéljük, hogy a PC-s társadalmat is megtisztelik egy olyan apró menüponttal, amelyre már akkor is vágyott, amikor a konzol gépek még elméletben sem léteztek...
92%
A cikket eredeti formájában megtalálhatod a GameStar magazin 2003/04-es számában!
Kapcsolódó linkek: