Hirdetés

Farming Simulator 22 teszt - a nagy kaszálás

|

Kész talány a Giants Studios sorozata, mert úgy tud egyre jobb lenni, hogy közben látszólag semmit sem változnak az egyes részek.

Hirdetés

Kezd kicsit olyan lenni a Giants agrárszakember-szimulátora , mint egy házasság, amelyben a felek azért küzdenek, hogy a másik ne találja őket egyre unalmasabbnak. Habár az "alapanyag" nem változik, de egy térdig érő bőrcsizma, egy izgalmas tetoválás, egy addigiaktól merőben eltérő frizura, egy leborotvált mellkas az újdonság erejével hathat.

Írom mindezt azért, mert ha valaki ránéz a most megjelent Farming Simulator 2022-re, és a 2019-re, nem igazán fog különbséget tapasztalni, legalábbis ami a külcsínt illeti. Nem is csoda, hiszen a játékot megjelenítő és mozgató GIANTS Engine már igencsak benne van a korban, és már az is meglepő, hogy egyáltalán még elbír a feladattal, bár elég kompromisszumosan.

Hirdetés

Ugyanakkor a fejlesztők mégis minden egyes újabb részbe tudnak annyi pluszt tenni, hogy termékük továbbra is vonzó legyen a játékosok számára. Ezért tehát hiába megfejthetetlen rejtély nagyon sokak számára, hogy vajon mi a vonzó a digitális földművelésben, és a virtuális tehénfejésben, a helyzet az, hogy a mindössze néhány napja piacon lévő cím máris nagy sikernek örvend a felhasználói értékelések alapján, és játékosszám tekintetében lenyomta a Battlefield 2042-t a Steamen.

Gazdálkodás kezdőknek és haladóknak

A játék elején lévő intróból megtudhatjuk, hogy a mezőgazdaság nem csupán munka, hanem valódi kihívás, hiszen ki szeretne korán kelni, egész nap robotolni, hogy aztán este azon morfondírozzon, másnap hogyan csinálhatja ugyanazt egy kicsit jobban. A videóban egyébként egy farmer apuka fejti ki gondolatait, akinek a lánya zsákokat hurcol, elszomorodva nézi a beteg kukoricatáblát, ugyanakkor negyvennel cibálja a gumilánctalpas FENDT mögé aggatott kombinátort a havas talajon. Most attól tekintsünk el, hogy a kombinátorozás a magágyelőkészítés része, és nem feltétlen a legnagyobb hóban szokás végezni. De ne is ragadjunk le a részleteknél, vegyük inkább szemügyre, miként teljesedhetünk ki úgy, mint virtuális gazdálkodók.

Először is megalkotjuk önmagunkat a karakterformáló pontnál, aminek a komplikáltsága vélhetően senkit nem fog összezavarni, ezt követően pedig kiválaszthatjuk, milyen indulási paramétereket látnánk szívesen. Azok, akik a növénytermesztéssel és az állattenyésztéssel eddig csak valamelyik kereskedelmi csatorna valóságshowjában találkoztak, mindenképpen a kezdő szintre kattintsanak. Ilyenkor ugyanis minden nap maga az agrárkarácsony, hiszen van minden: ház, földek, erőgépek, művelőeszközök, bocik, kutya, macska, lapostetű. Gyakorlottabbaknak célszerű a középutat választaniuk, ahol nincs ugyan semmiféle ingó-és ingatlan vagyonunk, ellenben pénz van annyi, hogy sosem fogy el, tehát magunk építhetjük fel a birodalmunkat. Azoknak pedig, akik háromévesen már fejből fújták a Norfolki-négyest, és szervestrágya volt a jelük az oviban, adott a lehetőség, hogy fizikai értékeket tekintve nincstelenül, korlátozott anyagi lehetőségekkel, és sóher felvásárlókkal kezdjék meg dicsőséges menetelésüket a gazdálkodó mogullá válás rögös útján.

Változnak az évszakok

Mint írtam fentebb, a Farming Simulator 2022 nem a tökéletesre polírozott látvánnyal fog meg, bár egyébként összegészében azzal sincs baj. Sokkal inkább abban rejtőzik a varázsa, hogy igen komoly tartalmat tuszkoltak belé. Az természetesen alapértelmezés, hogy a földművelés, állattenyésztés, kertészkedés hármas jelen van, hiszen ezen diszciplínák adják az egésznek a fundamentumát. Ugyanakkor immáron arra is lehetőségünk van, hogy egész termékláncot tudjunk koordinálni, amit úgy kell elképzelni, hogy például betakarítjuk a kukoricát, elvisszük feldolgozásra, onnan a sörgyárba, hogy a gyorsabb erjedés érdekében felüssék vele a malátát, végül pedig az így képződött sört eladjuk a helyi boltnak, továbbértékesítésre. Oké, ilyen sörfőzős opció konkrétan nincs a játékban, de búzából készült lisztből sütött kenyérrel már számolhatunk, ami azért is jó, mert nagyobb rajta a haszon, mintha a szemesterményt csak úgy leborítanánk a felvásárló udvarán a pótról.

De ez csak egyetlen olyan dolog, ami eddig nem volt, és ezzel lendüljünk is át a legnagyobb durranás témakörére. Ez pedig, kérem, az évszakok változása. Bizony, most már nem az van, hogy locsolgatunk, permetezgetünk, betakarítgatunk, tarlóhántgatunk, magágyelőkészítgetünk, vetegetünk nap nap után. Nem takaríthatunk be napraforgót júliusban, mint ahogyan nem vethetünk kukoricát sem ebben az időszakban. Néznünk kell a naptárt, hogy minek mikor van itt az ideje, és mindig olyan tevékenységeket tudunk csak végezni, amelyek éppen alkalmasak az adott naptári hónapban. Ennek megfelelően tehát eljön a tél is, ami nem igazán a növénytermesztés fő szezonja, ekkor azonban akad másfajta lehetőségünk, és itt nem csupán a hólapátolásra kell gondolni. Ilyenkor végezhetjük az erdőkre vonatkozó munkákat, és kicsit jobban odafigyelhetünk az állatkáinkra, tehát nem fogunk unatkozni. Akinek viszont problémája van az idő múlásával, az akár meg is állíthatja azt, de akkor pont ott harapja ketté a játékélményt, ahol a legvastagabb.

Megszámolni sem tudom

Nem lehet azt mondani, hogy a Giants Software fukarkodott volna az erőgépek és a művelőeszközök számával, hiszen 400-nál is több masinát vonultat fel a repertoár, ráadásul ezek mindegyike valós gyártó terméke, így aki kicsit is otthonosabban mozog a témában, számos ismerős logót, és gyártóra jellemző festést láthat. Ahogy eddig, úgy most is adott a lehetőség, hogy az aprócska, bőven 100 lóerő alatti traktoroktól egészen a brutális megjelenésű, tekintélyes ménessel rendelkező erőgépekig válogassunk. Értelemszerűen, egy MTZ-85 (mondjuk ilyen pont nincs a játékban, viszont van Zetor) nem fogja elhúzni a 12 fejes ekét, mint ahogy egy JCB Fastracre sincs értelme függesztett apróságokat pakolni. Szinte azt lehet mondani, hogy a bőséges kínálatban nagyon elveszhet, aki most találkozik először a monitorra álmodott mezőgazdaság világával.

De nem kell megijedni, az oktatómód megmutatja, melyek azok az alapvető műveletek, amiket mindenképpen el kell végezni, a többibe meg majd beletanul mindenki. Ja, jut eszembe, használt erő-és munkagépeket is lehet vásárolni, ha valaki spórolni szeretne, de ezek között nem biztos, hogy éppen szerepel olyan, amilyenre szükségünk van. Itt említeném meg azt, hogy a játékban három térkép található, és ezek mindegyike más-más megközelítést tükröz, hiszen van alföld jellegű, de hegyvidékes is. A méretek minden esetben megfelelőek, és a megjelenítés is csinos.

Olykor kiborul a trágya

Mindamellett, hogy a Farming Simulator 2022 elődjeihez hasonlóan nagyon szórakoztató, nem mentes a hibáktól, hiányosságoktól, bár azonnal hozzáteszem azt is, hogy nálam egy megjelenés előtti verzió járt. Gondom volt például a kormányzással, mert a G29 jelentős holtjátékkal működött, bármit is állítgattam, ez pedig elég kellemetlen volt az aprónak szánt kormánymozdulatok esetében. Vállalhatunk bérmunkát is, például betakarítani valakinek a terményét, és pont egy ilyen feladatnál tapasztaltam azt, hogy hiába takarítottam le a táblát teljesen, a teljesítést csak 85 százalékosnak minősítette, ergo nem tudtam befejezni a feladatot. Aztán ott van a fizika, aminél úgy néz ki, továbbra sem történt semmilyen fejlesztés.

Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!


Minden olyan eszközünk, ami haladás közben kapcsolatba lép a talajjal, súlytalannak érződik, miközben egy faoszlopos drótkerítésre úgy aggattam fel az egyik legnagyobb kombájnt, mintha karácsonyfán csüngő gömbdísz lenne. Le sem akart jönni róla. Az egyetlen hiteles fizikai jelenség a játékban annyi, hogy ki lehet dönteni a jelzőtáblákat. Ám ha a szinte nem létező fizikán túlteszi magát a játékos, és kicsit odafigyel a környezetére, viszonylag hamar észreveszi, hogy miért is neveztem a teszt elején öregecskének a GIANTS Engine-t.

Habár az összképre nem lehet panaszunk, és minden egyes géperejű, vagy művelőeszköz kidolgozottsága parádés, a környezeten látszik a kor. Nem is feltétlenül abban, ahogy kinéznek a dolgok, hanem azért, mert kézzelfogható a kompromisszum. A csúcsra járatott motor csak úgy tud kellően optimalizáltnak és olajozottan működőnek tűnni, hogy közben életnek szinte semmi nyoma a játékban. A települések konganak az ürességtől, az utakon is mintha csak azok közlekednének, akiknek jutott benzinjegy, és bár a vetésből felszállnak a varjúk, meg Bambi is kiugrik az erdőszélen, de ettől mégis akad némi sterilitásérzet. Nem bántom a motort, dehogy teszem, csupán azt gondolom, ideje lenne valami újjal előrukkolni, a GIANTS Engine kilencedik verzióját pedig engedni, hogy nyugdíjasként végre valami mással foglalkozzon.

A Farm Simulator 2022 jelenleg 39,99 euróért (kb. 14 800 forintért) hozzáférhető a gőzboltban, és azt gondolom, azok számára, akik a téma nagy rajongói, simán ér is ennyit, tehát nem nevezhető túlárazottnak. Látszik, hogy a fejlesztők nemcsak a pénzre mennek, hanem igyekeznek valódi újdonságokat tenni minden részbe. Azt pedig csak mellékesen említem, hogy természetesen most is adott a moddolás lehetősége, ha valaki nem szeretne 0,99 eurókért egy új trakit venni.

Farming Simulator 22
Hibáitól eltekintve továbbra is remek szórakozást nyújtó játék, amin látszik, hogy részről-részre egyre több szeretne lenni.
Ami tetszett
  • évszakok változása
  • működő naptár
  • rengeteg gép és eszköz
Ami nem tetszett
  • nagyon korosodó motor
  • élettelen környezet
  • szinte nulla fizika
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)