Hirdetés

FIFA 10 - Teszt

|

Egy országban, ahol mindenki ért a focihoz, a FIFA-hoz is mindenki ért 2009. október archív

Hirdetés

Amióta csak FIFA-król és PES-ekről cikket írok, mindig azt vettem észre, hogy egy dologhoz szinte minden magyar fiatalember ért: a focihoz. Talán nem is annyira az igazihoz, amit ugye füvön, stadionban űznek, hanem a videojátékokhoz. Letöltik a demót, játszanak vele 2 percet és utána elképesztő magabiztossággal állapítják meg, hogy „ez má megin xar", vagy „Én sokkal többet vártam", vagy bármi mást. Tudom, mindenkiben kialakulhat egy első benyomás, és értem, hogy azt egy ilyen játék esetében is sokan végső ítéletnek veszik - azonban szögezzük le, hogy egy fociprogram, amelyben ekkora funkcionalitás van, nem mérhető fel sem 2 perc, sem 2 nap alatt igazán, hiszen csak a Be a Pro módot eleve négy szezonra tervezték, ami sok-sok napba fog telni. És itt domborodik ki a focijátékok igazi ars poeticája: ezek a játékok olyan embereknek valók, akik kitartóan, hosszú távon próbálják jól érezni magukat, hiszen egy szezon alatt is most már lehet enyhe menedzserkedést űzni, cserélni a játékosokat stb., így igazán a 38 meccses szezon végigjátszása lesz az öröm, nem egy apró meccs, ahol csináltunk 4 látványos cselt és ne adj' Isten, rúgtunk 2 gólt. Úgy vélem, akinek a fociból elég 2-3 meccs, az nem is igazán szereti a focit. Az kb. olyan, mintha a CoD-ban lelőném az első 3 ellenfelet, aztán hátradőlnék, hogy „milyen jól kicodoztam magam" - bár ismerve saját affinitásomat a CoD irányába, már a 3 lelövés is csúcsteljesítmény lenne. Azonban ez a cikk persze nem a CoD-ról, hanem a FIFA-ról szól.

Ez a FIFA már nem az a FIFA

 

Minden idők legjobb FIFA-ja kétségtelenül a FIFA 96 volt - a keresztfiam édesapjával, aki egyben nagyon jó barátom, szénné játszottuk magunkat vele PS1-en. Ugyanezt támasztja alá a GameRankings is, amely a FIFA-k közül a 96-ot hozza ki legfölül. Hogy miért emlegetem azt a régi, dicső őst? Okosabbak és értelmesebbek már tuti rájöttek, hiszen a FIFA 10 talán végre méltó lehet ahhoz, amit az EA Sports még '95-96-ban csinált. No persze ne hasonlítgassunk grafikát, játékmenetet, hiszen 14 év alatt rengeteget fejlődött (PS1-en játszottunk vele, képzelhetitek), viszont ami végre kezd hasonlítani rá, az a hangulat. És ez az, amit sokáig a FIFA elveszített. Most nem arról beszélek, hogy milyen hangulati elemeket használtak a játékban, hogyan szurkol vagy fütyül a közönség, hogyan beszél a szpíker - ezek mind-mind jó dolgok, de igazából részletek. A hangulat ugyanis számomra egyértelműen azt jelenti, hogy hogyan ugrom fel a székemről, miután gólt lőttem, vagy gólt kaptam - ha úgy játszom, ahogy mondjuk megnézek egy Villareal-Sevilla meccset, akkor az egész rég vacak. Mert igen, jó meccs, de valahogy nem élek együtt a játékkal. Itt viszont, hála a fejlesztőknek, éjjel 1-kor úgy ordítottam fel egy 92. percben szerzett egyenlítő gólnál, mintha a világbajnokság döntője zajlott volna. S ugyanígy úgy szisszentem fel egy centikkel mellészálló bomba, egy ügyetlenül kihagyott helyzet miatt, mintha közvetítésen lettem volna. És ez az a hangulat, amelyet nem lehet matematikai képletekkel leírni, nem lehet játékdizájnnal kitalálni - erre „születni" kell. S ez az, amiben számomra a FIFA 10 ugyanazt hozza, mint a FIFA 96 - élvezet vele játszani, élvezet egy meccset végigvinni, szinte várom, mikor van egy-két szabad percem, hogy akkor gyorsan meccseljünk egyet a gép ellen.

Ez nem jelenti azt, hogy könnyű

Ahogy az évek telnek, én sem fiatalodom: kopnak a reflexek, lassulnak a reakciók - lassan a FIFA-tesztelések helyett valami járókeret-szimulátort kéne vállalnom. Viccet félretéve nem tudom, emlékeztek-e még rá, hogy a FIFA sorozat mélypontján, úgy 6-8 éve milyen volt az amatőr szint? Az ellenfelek szinte álltak, úgy nézték közelről, amikor az ember berámolta a 90. gólt valamikor a 70. percben - ha valós időben játszottál. Az nem is amatőr, hanem bábumód volt. Mára megváltozott a dolog: az amatőr szint kb. azt a kihívást adja, amit az eggyel erősebb adott 6-8 éve: az ellenfél játszik, képes váratlan húzásokra, képes taktikát váltani stb. Ez miért fontos? Mert azoknak is elérhetővé teszi az élvezetes játékélményt (mert hiszen a bábuk ellen játszani nevetséges volt, nem élvezetes), akik esetleg nemigen játszottak még a játékkal, nem próbálták, milyen egy számítógép ellen „focizni", vagy esetleg nem olyan gyorsan reagálnak, mint egy 12-14 éves. Ezt lefordítom magyarra: a FIFA néhány éve amolyan „trigger-happy" srácoknak-lányoknak szólt, akik gyors reflexekkel megáldva egy alapvetően árkád játékot kitapasztalhattak és annak hibáit kihasználva nyerhettek. Manapság ez már nem így van: rengeteget fejlődött a fizika, a mesterséges intelligencia - ugyanazt a trükköt kétszer nemigen lehet megcsinálni, arról nem is beszélve, hogy a számítógépes ellenfél is vált taktikát, aztán csak figyelhetünk, amikor jön a nyakunkra, mert egyenlíteni akar.


Persze ettől még mindig nem hasonlít annyira az igazi focihoz, amennyire kéne, bár ezt a sok unalmas meccset elnézve nem sajnálom. Sok dolog van, amit változatlanul hiányolok: a valódi fociban sokkal több a test-test elleni küzdelem. A játékban is jelen van, kétségtelenül, de nem olyan szerves része. Az igazi fociban meccsenként néha 30-40 szabálytalanság is előfordul - itt még olyan meccsek is szoktak lenni, ami (bár gyorsított órát használok) egy szabálytalansággal sem számol. A bedobások száma elenyésző, szemben a valósággal. És ezek tényleg csak „külsőségekben" fontos játékelemek. S akkor nem is beszélek olyasmiről, hogy 10 meccs lejátszása után sem tapasztaltam a „hibafaktot". Ez alatt azt értem, hogy még a legnagyobb játékosok is képesek néha lukat rúgni, aláfutni a labdának, rossz irányba fejelni valamit - a PES ebből a szempontból még mindig jobb, hiszen a FIFA-ban a védekező test blokkolja a labdát szinte minden alkalommal, míg a PES-ben megpattanhat róla a labda, amely ma már az igazi fociban az egyik leggyakoribb gólszerzési módszer. Ami viszont tényleg nagyon hiányzik, az az, hogy a játékosoknak nincs egyénisége - persze a menők tudnak egy-két olyan cselt, amit a többiek nem, de speciel a valós fociban lehet „provokálni" az ellenfelet, amitől hibázik, vagy odacsap, és ekkor kiállítják. Nem egy sportszerű dolog, de a foci ilyen. S képzeljétek el, ha a FIFA 10 nem lenne egy jó játék, mennyit fanyalognék rajta...

Az a fránya grafikus engine

Az „elhanyagolt" PC-s FIFA 10 esetében mindig az az első kérdés (azután, hogy jobb-e, mint a PES), hogy a grafikus motor most már nextgen? A válaszom erre megint egy egyértelmű nem, azonban ez az engine végre sokkal nextgenebb, mint az előzők voltak. Ugyanúgy alkalmazza a bizonyos távolságon túli elmosást, amely főleg visszajátszásokkor zavaró, hiszen ha 30 méterre is van az a csatár, akkor is őrá fókuszál elvileg a szem és nem kéne elmosni. No mindegy, ezt a koncepciót évek óta használják, és évek óta nem értem. Ami számomra nagyon furcsa, hogy ebben az évben néhány cutscene-et átvettek a játékmenetből - magyarán amikor mondjuk a csatár kihagy egy helyzetet, akkor amíg a kamera rá nem zoomol, addig nem kap a fejéhez, csak akkor. Az pedig elég hülyén néz ki többször, hogy 5 másodpercig csak néz bután, aztán amikor ráközelít a kamera, hirtelen a fejéhez kap... Tehát a pályán még nem csinál semmit, bele sem kezd a mozdulatba, csak akkor, amikor a köztes animáció jön. Elég hülyén néz ki. Ugyanígy hülyén néz ki, hogy míg a középcsatár szétlövi a hálót, a csapattársai sztoikusan bámulják a gólt, senki sem emeli a kezét, amikor az egyedül kilépő játékos már rég elgurította a labdát a kapus mellett - ilyesmire is oda kellett volna figyelni. A másik, ami érdekes, hogy minden háló ugyanolyan, legalábbis nem tudtam felfedezni túl nagy különbségeket. Amíg a valós fociban előfordulhat, hogy a kapuból a gólvonal előttre visszagurul a labda, mert a kifeszített hálóról visszapattant, itt ilyet nem nagyon láttam - úgy gondolom, hogy az egyre tökéletesebb fizikai szimuláció korában erre is lehetne figyelni. Mindent összevetve a grafikával elégedett vagyok; lassú, öreg gépeken tuti úgy néz ki, mint egy 200-szor mosott GameStar-póló, de gyors gépen tisztességgel teszi a dolgát. A mozgások is elég folyamatosak, bár szinte minden védekező játékos nehézkesen fordul, ha a mi csapatunkban van - ha az ellenfélben, akkor érdekes, de nem. Hogy mik vannak... A lényeg az, hogy ugyanúgy, mint a PES 3-4-5 esetében itt is sokat kell gyakorolni az ütemérzéket és mindig a labda felé kell mozogni - akkor van esélyünk. Ja és egy utolsó dolog tényleg: ma már nagy divat, hogy ha valamelyik csapat gólt szerez a 90. perc környékén szoros állásnál (főleg ha hátrányban van), hogy a gólszerzők nem ünnepelnek, hanem berohannak a kapuba a labdáért és azt cipelik a középkezdéshez, hogy minél kevésbé teljen az idő - ilyet aztán tényleg nem láttam itt, pedig vívtam szoros meccseket utolsó percekben lőtt/kapott gólokkal.

Új is, meg nem is

Na jó, nézzük meg, mik is az újdonságok az előző évi FIFA-hoz képest. A lista nem túl hosszú, belátom, de legalább érdekes. Legtöbb változás a sok kritikát kapott Be a Pro módot érte, amelyben változatlanul egy játékos karrierjének négyéves szakaszát kísérjük végig: először a játékmód történetében 4 teljes szezon bajnoki, kupa és nemzetközi meccseit tolhatjuk végig. Mivel Club and Country a Be a Pro alcíme, így sejthető volt, hogy kijuttat minket a 2010-es világbajnokságra is, ha jól játszunk - ez azt is jelenti, hogy szimulált formában a világbajnokság is be van építve a játékba, még akkor is, ha ez csak egy „sima" FIFA. No persze nemcsak te szeretnél a válogatottban játszani, hanem más honfitársaid is, így tényleg jónak kell lenni. Megjelent a játékban a Be a Pro akcióikonok rendszere - ezek segítségével dinamikus visszajelzéseket kaphatsz arról, hogyan akcióztál a játékban, és segít továbbfejleszteni a tudásodat. Teljesen új Performance Rating System, azaz teljesítményértékelő rendszer került be a Be a Próba - akár egy rossz passz lehúzhatja az értékelésedet. Szóval oda kell figyelni, nincs mese.

Ami viszont tényleg tetszett számomra (hiszen a Be a Pro voltaképp egy játék a játékban), az az, hogy végre a szezon módban is tudunk picit menedzserkedni - nem olyan mély a dolog, nem olyan komplikált, mint a szintén játszható Manager Mode, de legalább végre van „valami", nemcsak 30 vagy 38 meccs a szezonban oszt' kész. S most, a rövid lista vége felé sajnálattal kell közölnöm, hogy ez csak egy rövid lista; igazából a FIFA 10 nem sokban különbözik a FIFA 09-től. Ilyenkor lehet hozni, hogy „ez bizony rókabőr a javából", vagy „miért nem adtak ki egy frissítő patch-et a 09-hez", azonban a nyilvánvaló újítások hiánya mellett meg kell védjem a játékot, hiszen - mint írtam - 14 év után végre azt a FIFA-élményt adja, amiért érdemes FIFA-zni. A szituációk változatosak, egyre kevesebb a script - én valahogy nem is éreztem scripteltnek semmit sem, biztos ügyesek a fejlesztők. A gép persze megint picivel könnyebben fér a labdához, mint mi, de ezt megfelelő ütemérzékkel kárpótolni tudjuk, gyakoroljunk sokat. Apropó gyakorlás: sajnos még mindig csak 4 alapelem (meccs, szöglet, szabadrúgás, tizenegyes) gyakorlására van lehetőség, ez utóbbiban VÉGRE amikor mi védünk, akkor nem szemből, hanem hátulról, azaz saját perspektívánkból látjuk a lövést... Ez tetszett. Sajnos a driblit, cselezést, trükközést csak meccskörülmények között lehet gyakorolni, másképp nem. Mindemellett a szokásos dolgok megtalálhatók: a magyar csapatból talán Fülöp Marci és Bodnár Laci ismerhető csak fel, még a magyar címlapra kerülő Dzsudzsák Balázs sem látható teljesen. Ezt azért sajnáltam egy picit, hiszen a mi Balázsunk egész jó kis nemzetközi karriert kezd befutni.

A hangok jók, a közönség jól reagál, nem tépkedi fel a székeket, mint egyesek, nem csap össze a lovasrendőrökkel, mint egyesek: egyszerűen közönségként, és nem csürheként viselkedik, nagyon helyesen.
Mindent összevetve rég voltam ennyire elégedett PC-s FIFA-val - hangsúlyozom, a magyar közvetítést nem ismerem, lévén a nemzetközi verzió tesztpéldányával játszottam - biztos jó lehet, passz. Hogy mégis miért a sok fanyalgás a cikkben annak ellenére, hogy ez egy igen jó játék? Azért, hogy felhívjam a figyelmet rá, hol lehet még javítani, hogyan lehet sokkal jobbá tenni, hogy aztán a FIFA 96-ot is felülmúlja hangulatban... Például jöhetne végre a nextgen grafika és a nextgen irányítás: a PC-s engine-ből kihozták szerintem a maximumot. Remélem, illetékesek elolvassák majd és hallgatnak rám, ha már csak minimum egy dologban, akkor már megérte. És még egy gondolat: a FIFA 10 PC-s változatát tilos hasonlítgatni a konzolos verziókhoz, nem azokkal fut versenyt, hanem önmagával.

2009. október archív


Ami tetszett
Ami nem tetszett
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)