Hirdetés

FIFA Manager 09 - Teszt

|

Aki él-hal a fociért, és meglehetősen sok idővel rendelkezik - ez az ő játéka

Hirdetés

A minap a FIFA Manager 09-et tesztelgetve elgondolkodtam azon, vajon milyen emberek játszanak ilyen, adatbázis alapú játékokkal, ahol a számok, az értékek a legfontosabbak, s ahol a játékmenet izgalmai néha egy Excel tábláét is épphogy felülmúlják. S rájöttem, hogy nyugodt, ráérő, nem kapkodó emberek tolják az ilyen játékokat (ezek mind pozitív jelzők ám), és mindehhez hozzájárul a foci igaz szeretete. Magyarán, aki FIFA Managerezik, az rossz ember nem lehet (vagy valamilyen módon megunta az eddig bizony jobban teljesítő konkurenciát, és annak ez az életstílusa).

Lássuk, ki fog gólt lőni?

A teszt elején kipróbáltam régi kedvenc funkciómat - létrehoztam egy új klubot, elhelyeztem valahol a nagy magyar Alföldön, elneveztem Sehonna FC-nek, majd elindítottam a bajnokságban. A fiúk szépen szaladgáltak a labda után/elől, amikor bekapcsoltam a 3D-s módot, azonban gólt, azt egy darabot sem szerzett senki. Leigazolni is csak Nyíregyházáról tudtam egy spílert, más nem akart idejönni, s persze a saját játékosállomány semmire sem volt jó. Mindehhez rendes magyar szokásként rettentő létesítményi feltételek voltak adottak, amely bár kétségtelenül reális, ismerve a körülményeket, azonban nem segítette a játékélményt. Magyarán a 10. lőtt gól nélküli, elvesztett meccs után úgy gondoltam, ebből elég - valami itt nem stimmel. Át is tértem gyorsan egy angol első osztályú klub, a Gera Zoli-féle Fulham menedzselésére. Itt jöttek a 0-0-ák szép sorban egész addig, amíg át nem tértem a 3D-s meccsről az instant eredményre - egyből megtalálták a srácok a góllövő-cipőjüket, attól kezdve legalább aránylag elfogadható eredmények jöttek ki. A cél egyértelműen a bentmaradás, ez talán sikerülni is fog - főleg ilyen nemzetközi csapattal. Apropó nemzetközi - sajnos lehetetlen elkerülni, hogy az ember kezdő menedzserként valamelyik kis labdarúgó nemzet kapitánya legyen (nekem például felajánlotta Bolíviát, Örményországot, és a Feröer-szigeteket) - készüljünk fel, ezek azok a csapatok, amelyeket ellenfeleik pofozózsáknak használnak - például az acélos bolíviai csapat 4 meccsen majd 27 gólt kapott, és rúgott vagy egyet. Persze Bolívia a valóságban is elég gyönge - de ennyire azért nem. Magyarán én úgy vélem, a játék mérkőzést lejátszó engine-je igencsak elrugaszkodott a valóságtól - vagy csak nem mér egyformán, amennyiben 3D-s vagy instant közvetítést választunk.

Kéne egy jó csatár

Jöjjön a feketeleves - mert bár ebben a játékban millió opció van, amelyekkel rengeteg mindent el lehet érni, a legfontosabb az átigazolási rész. Nos, ez nem sikerült a legjobban. Egyrészt elég nehezen átlátható az 1-100-as skálázás miatt, másrészt pedig maga a folyamat, ahogy leigazolunk valakit, nehezen követhető. Én többször jártam úgy, hogy nem kaptam visszautasító vagy megerősítő e-mailt, így nem engedett a játék tovább, mert mindenképp ki kellett az új játékos számát jelölnöm - pedig elvileg van egy jó kis iroda, ahova bejönnek ezek az e-mailek, de úgy látszik, ha valaki visszautasít, akkor elfelejt írni. Ezt valahol egy másik képernyő valamelyik eldugott zugából kapartam ki végül. A keresés opció nem sikerült a legjobbra ebben az évben, igaz ez a játékosok keresésére ugyanígy, mint amikor működtető személyzetet akarok felvenni. Megfigyelőkkel játékosokat megnézetni elég bonyolult és macerás, azt pedig végleg nem értem, miért nem kapom meg kapásból az igényeit, miért a megfigyelőnek kell kideríteni, kb. mennyit akarhat a srác. Még egy szerencsétlen dolog: ha 1024x768-as felbontásban játszunk, és alul meg akarjuk nyomni a „Tovább" gombot, ha kicsit továbbszalad az egér, akkor mindenféle statisztikák ugranak fel a gomb helyére megakadályozva, hogy tovább haladhassunk. Később nagyobb felbontásra váltva persze elmúlt ez a probléma, azonban ez kétségtelenül a rossz tervezés eredménye. Egyébként is jellemző a játékra, hogy a felhasználói felület sokszor zavaró - nagy mennyiségű adatot zsúfoltak a képernyőre -, így nem kell almenükön kattintgatni, minden marhaság ott van (melyik csapatnak épp mennyi az energiája, kik a legjobb góllövők, melyik csapat hogyan teljesített az előző fordulókban, stb. Nem is tudom, én opcionálisan eltűntethetővé tettem volna ezeket, ugyanis speciel nem hiszem, hogy a játékidő 80%-ában kint kéne lennie a képernyőn, melyik játékosoknak jár majd le a szerződésük, főleg akkor nem, ha nem is én, hanem az MI foglalkozik ezzel a kérdéssel. Emiatt is hadd nevezzem a felhasználói felületet zsúfoltnak és kesze-kuszának. A legfárasztóbb, amikor már csak 24 óra van hátra az átigazolásból, kapunk egy digitális órát, amely csak akkor áll meg, ha nekünk ajánlanak valakit - mi nem tudjuk megállítani - ez ismerve a nemzetközi futballban szokásos utolsó perces átigazolásokat, elég nevetséges.

A focimenedzser, aki egyben pszichiáter és könyvelő

Bizony, hihetetlen mennyiségű „háttérmunkára" van szükség a siker eléréséhez. Rendszeresen kell csevegni a srácokkal, hogy a morál magasan maradjon, mindehhez csak az a gond, hogy a program nem jegyzi meg, előzőleg mit mondtunk nekik, de majd fejből csak emlékezni fogunk, nemde? Ezt a részt túl macerásnak és mechanikusnak találtam, az pedig tényleg minden FIFA Managerben maximális hülyeség, hogy egyik csapatnak sincs alapban mondjuk külföldi utánpótlás-iskolája, így mire azok megépülnek, egy-két év játékidő eltelik, arról nem is beszélve, hogy akkor még nem neveltek ott ki senkit. No, mindegy, mondtam én sok rosszat erről a programról, pedig például a 3D-s meccs új felülete elég jó, sokkal egyszerűbb közbeavatkozást tesz lehetővé, mint régebben, sőt, a lejátszott meccs is igazi focira hasonlít néha - a baj csak az, hogy néha nem úgy működik, ahogy akarom. Sajnos azonban emellett új fejlesztést nemigen vettem észre, ami kimondottan csalódottá tett, hiszen ha kivesszük a 3D-s meccset, akkor végül is ugyanazt kapjuk, amit tavaly is. Az pedig minden személyes karrier, családépítés, Sims-szerű építkezés, egy játékost irányító player-manager mód (stb...) ellenére sem lesz jobb konkurenseinél. Pedig az 1500 klubból és 25ezer játékosból álló adatbank tiszteletreméltó - de önmagában kevés.

Ami tetszett
Ami nem tetszett
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)