Hirdetés

Eltűnnek a pontszámok a GameStar tesztekből, azt is elmondjuk, miért

|

Régóta gondolkodtunk már rajta, most a 20. szülinapunk alkalmából meglepjük magunkat és titeket azzal, hogy elhagyjuk a százalékos vagy pontszámos értékelést. De mégis miért gondoljuk ezt jónak?

Hirdetés

"Hogy lehet erre a játékra ennyit adni? Miért kapott ilyen kevés pontot ez a cím, ha a másik meg többet, amikor az sokkal rosszabb?  Nálatok hogy van a pontozás? Nem is 10-es skálában gondolkoztok!  Mi a 10-es játék, ha nem ez? Hogy lehet, hogy a szövegben le van írva egy csomó hiba, erre ez a pontszám?"  - ismerős mondatok ezek számunkra. Olyan tesztet ugyanis nem lehet írni, ami mindenkinek megfelel. Játszhatjuk azt, hogy végletesen objektívek vagyunk, mert a szélesebb játékipari rálátás alapot képezhet erre, de a helyzet az, hogy a kritika szubjektív műfaj, személyes élményből és megközelítésből származik, mégis mindenki egy egyetemes skálára próbálja meg elhelyezni azt, ami sokszor többet árt, mint használ. Ezért úgy döntöttünk, hogy változtatunk. A most 20 éves GameStar elég felnőtt lett ahhoz, hogy már nem osztályzatok mentén gondolkodjon.

Hirdetés

20 év után számok nélkül tovább

Sok szempontból különösen fontos lapszám a szerkesztőség számára a 2019/10-es. Egyrészt egy kerek évfordulót, egészen pontosan a 20. születésnapját ünnepli a GameStar magazin, másfelől pedig az ünnepi alkalmat kihasználva teljes dizájnváltáson estünk át, formálódott az újság külseje és tartalma is. Sok apróbb és pár nagyobb változás is fel fog tűnni nektek, mikor kézbe veszitek az októberi GS-t, ezek közül pedig most a leghangsúlyosabbról szeretnénk egy kicsit mesélni: innentől fogva száműzzük értékeléseinkből a pontokat. Ez azonnal látható lesz természetesen itt, a GSO-n is. Nincs százalékos értékelés, nincs tízes vagy ötös skála, csak és kizárólag a betűk erejére hagyatkozunk.

A gyakorlatban ez úgy fog kinézni, hogy a megszokott cikkek, mondjuk egy videojáték tesztje esetében a szöveg egésze adja át az író véleményét, az adott teszt végén pedig egy olyan értékelődobozt találtok, amiben az olvasható, hogy mi tetszett és mi nem tetszett a szerzőnek (ez váltja az eddigi pro és kontra felsorolást, de funkciójában hasonló), valamint természetesen ott lesz majd a végszó is, ami feladatát tekintve arra szolgál, hogy egy vagy két mondatban összegezze azt a képet, ami az íróban kialakult. Ezt nyilván mostantól sokkal komolyabban vesszük, hiszen itt kell elmondani röviden, mit is érzünk, gondolunk az adott cím kapcsán. Ha egy játék valamilyen téren akár negatív, akár pozitív irányba kilóg a nagy tömegből, akkor plecsnikkel fogjuk jutalmazni, vagy épp büntetni. Ilyen plecsnit kaphat tehát egy cím, ha valóban kihagyhatatlannak érezzük, ha csak saját felelősségre ajánljuk a kipróbálását, ha ár-érték arányban verhetetlennek ítéljük, vagy ha épp olyan játékról van szó, ami alapvetően jó lehet, de bőven vár még rá patch és javítás. 

What do the numbers mean Mason?

Most, hogy vázoltuk a helyzetet, térjünk is rá gyorsan a miértekre. A GameStar szerkesztősége úgy gondolja, hogy bármennyire is szakmai és jól megalapozott egy teszt, akármennyire is jól felépített érvrendszer húzódik egy írás mögött, mégis egy szubjektív műfajról beszélünk. Sosem fog a világon mindenki egyetérteni abban, hogy egy film vagy játék jó, avagy esetleg pocsék.

Itt nincs megkérdőjelezhetetlen végső igazság, így objektív pontszám sem létezik.

Illetve nincs egy skála, amin minden játékot el lehet helyezni, legyen az casual móka, vagy elmélyülős RPG, mégis mindig egymáshoz hasonlította az almát és a narancsot a tisztelt köz. Míg egy matekdolgozatnál egyértelmű, hogy melyik egyenlet megoldása helyes és melyik helytelen, egyértelmű százalék kerülhet a felmérő végére, addig a művészetben (és mi a videojátékokat mindenképp művészi alkotásoknak tekintjük) ez már nem állja meg a helyét. 

És lássuk be, sokan nem is vették a fáradságot, hogy megértsék az egyéni értelmezést. Megnézték az értékelést, majd saját véleménybuborékjukhoz hasonlítva magát a tesztet is elhelyezték azon a bizonyos nem létező skálán, amely bizonyos fejekben az egyetemes norma zsinórmértéke. Pontszámok alapján kezdtünk el vitázni, ami gyakran egészen nonszensz irányokat vett. Persze, lehet velünk vitatkozni, kell is, formálhatjuk egymás látásmódját, de akkor azt a leírt gondolatok, ne pedig egy pontszám okán tegyük.

Arra fogunk törekedni, hogy minél jobban átadjunk nektek egy személyes tapasztalatot, élményt, látásmódot, amit aztán akár együtt ki is beszélhetünk.

Videót (jobb esetben demót) amúgy is láthattok már játékokról, nem az alapokat kell bemutatni, hanem közösen gondolkozni, elemezni az élményt, ami nyilván egyénfüggő is. De ezért jó, hogy ennyien vagyunk itt, mert van lehetőség máshogy értelmezni bizonyos dolgokat, és bizony a saját nemesebbik felünkön túl is van világ, tele érdekességgel. 

Arccal a lap felé

Bízunk benne, hogy megszeretitek az új rendszert, amelynek használatát mi már most, első új köntösbe bújtatott magazinunk esetében is nagyon élveztük. Számítunk a ti visszajelzéseitekre is, úgyhogy mindenképp meséljetek majd arról, hogy tetszik, amit hamarosan már itt, a GSO-n is láthattok. A 2019/10-es lapszámot október 18. péntektől találjátok meg az újságárusoknál, ott már a letisztult világ köszön rátok, merüljetek el benne. Szép, friss és új magazin lett a 20 éves GameStar, barátkozzatok vele, jó fej és szereti a társaságot.

Köszönjük, hogy olvastok minket és megosztjátok velünk véleményeteket, tegyétek ezt a jövőben is!

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)