Hirdetés

Grafikuskártya-tuning 12 lépésben

|

Így préseljünk ki több fps-t videokártyánkból.

Hirdetés

Figyelem! A videokártya-tuning kockázatos művelet, a legnagyobb körültekintés ellenére is meghibásodáshoz és garanciavesztéshez vezethet. Mindenki csak saját felelősségre vágjon bele!

A legtöbb valamirevaló videokártyában ott lapul még egy kis rejtett plusz sebesség, amit akár a kezdő felhasználók is előcsalhatnak. Mielőtt azonban belecsapnánk a grafikus kártya tuningolásába, azaz a GPU overclockingba, érdemes megállni egy pillanatra, és alaposan átgondolni a dolgot. Egyrészről a bizonyított túlhúzással elveszíthetjük gyári garanciánkat, rosszabb esetben pedig végleg gajra vághatjuk kedvenc videokártyánkat. Amennyiben ezen apróságokon túllendülünk, és mégis ellenállhatatlan vágy támad bennünk egy kis plusz fps előcsalogatására, akkor azt pár ingyenes alkalmazással és néhány fontos ökölszabály betartásával könnyedén megtehetjük. Mivel a videokártya-tuningnak létezik hardveres és szoftveres módja is, mi most a legegyszerűbb szoftveres lehetőséget mutatjuk be egy gyárilag túlhúzott Asus GTX 760-ason keresztül.

Asus GeForce GTX 760 DC 2GB OC az áldozat

Tesztalanyunk a nyár kellős közepén érkező, 28 nanométeres Kepler GK104-es architektúrára épülő GTX 760-as változat, ami jelenleg a GeForce 700-as család legkisebb és legolcsóbb tagja. A játékosok is jól járnak az „újítással”, mert paramétereit tekintve egy igazából csak hangyányit visszafogott GeForce GTX 670-ről van szó, viszont százezrek helyett mindössze 76 900 forintba kerül. A tesztre érkezett Asus GeForce GTX 760 DirectCU II OC egy normál méretű, dupla rotoros OC kiszerelés, mérete közepesen nagy, 21,84×12,7×3,81 centiméter helyet foglal el a gépházban. Működtetetéséhez egy 8 pines tápkábelre van szükségünk, amit a dobozban átalakító formájában meg is kapunk.

Az Asus az órajeleket is megpiszkálta, erre utal a dobozon díszelgő OC Edition logó. A referenciakártya 980 MHz-es GPU-órajeléhez képest itt némileg magasabb, 1006 MHz-es alapfrekvenciát és a GPU Boost 2.0-nak köszönhetően 1072 MHz-es turbó órajelet kapunk. A feldolgozó- és textúrázóegységek száma 1152 és 96, amihez 6008 MHz-es effektív memória-órajel társul, a nyákra pedig összesen 2 GB-nyi GDDR5 memóriát forrasztottak, ezek természetesen 256 bites memóriainterfészen kapcsolódnak.

A dupla kártyahelyen terpeszkedő VGA beszerelése után a szokásos csatolók közül választhatunk, kétszeres Dual Link DVI, HDMI és DisplayPort áll monitorunk rendelkezésére. A dobozban sajnos nem találunk teljes játékot vagy más nyalánkságot, ellenben a gyári driver mellé jár az Asus GPU Tweak program, amivel még tovább piszkálhatjuk a már így is alaposan felcsavart órajeleket, a feszültséget és a ventilátorok fordulatszámát.

Így kezdtünk neki

Hogy ne csak elméleti síkon mutassuk be a kártya tuningolását, a GTX 760-ast belevágtuk egy szerkesztőségi gépbe, ami egy Intel Core i5-2400k processzort, SSD-meghajtót és 8 GB memóriát is tartalmaz. A táp 750 W-os teljesítménye bőven elég a grafikus vezérlőnek, még tuning során sem lehet probléma a többletfogyasztásból. A táp teljesítményét különben érdemes minden GPU-tuning esetén felülvizsgálni, mert menet közben alaposan megviccelhet minket.

A cél tehát a rögtönzött konfigurációnk gyorsabbá tétele, amit reményeink szerint a GPU túlhajtásával érünk majd el. Mielőtt bárminek is nekilátnánk, ellenőrizzük aktuális meghajtóprogramunk frissességét, és ha van új elérhető driver a gyártó honlapján, akkor telepítsük fel azt is. Ezen kívül szükségünk lesz magára a tuningot végző szoftverre, amit az Asus szerencsére a kártya mellé csomagolt. Az Asus GPU Tweak legfrissebb verzióját azonban ne a CD-ről, hanem a gyártó honlapjáról töltsük le, mivel a legújabb 2.4.3.1 verzió már sok új extra funkciót is tartalmaz. Ezzel a programmal lényegében a grafikus központi mag, a shaderfeldolgozók és a memóriamodulok megahertzben megadott órajelét, valamint feszültséget és a ventilátorok fordulatszámát módosíthatjuk. Ez utóbbit nem érdemes piszkálni, a ventilátorvezérlés automatikus beállítások mellett a leghatékonyabb.

Ahhoz, hogy megtudjunk minden fontos információt a kártyánkról, nem árt beszerezni a GPU-Z információs segédprogramot. Ezt akár külön is letölthetjük, de a GPU Tweak beépítve is tartalmazza a friss változatát. Ezzel lényegében mindig nyomon követhetjük az aktuális beállításokat, és ezek hatásait is vizsgálhatjuk. Szükségünk lesz még egy tesztprogramra, amivel egyrészt ki lehet próbálni az aktuális beállításokat, másrészről mérni tudjuk az adott beállítás stabilitását. Ehhez mi a DX11-támogatással rendelkező Heaven Benckhmark 4.0 ingyenes változatát használtuk, valamint a jó öreg 3DMark 11-est is bevetettük a pontszámok kedvelői számára. A rendszert végezetül túl is kell majd terhelnünk, erre a célra a Kombustor programot izzítottuk be, ami pillanatok alatt képes extrém, 100 százalékos terhelést zúdítani a GPU-ra, ezzel lényegében a tuning sikerességét tudjuk majd ellenőrizni a procedúra legvégén.

Gyárilag is jó az OC verzió, de tuningolva még jobb

Az általunk tesztelt Asus GeForce GTX 760 DC 2GB OC már alapból is egy igen jól sikerült tuningkártya, a gyárilag húzott értékeket viszont szépen lehet még tovább piszkálni. A referenciakártya esetében 980 MHz-ről induló érték itt 1072 MHz-es GPU-boostot kapott gyárilag, amit mi egészen 1200 MHz-ig fel tudtuk tornászni. Ehhez persze zsonglőrködni kellett a feszültséggel is, hiszen a 10 V alatti kezdeti érték végül 12,12 V-nál állt meg maximális terhelés mellett. A memória-órajel módosítása bár kevésbé látványos eredményeket szokott hozni, az alap 6008 MHz-es érték 6800 MHz-re történő növelése plusz 1 fps-ben kifejezhető; érdemes ezt is kihasználni. Mindeközben azt se felejtsük el, hogy extra hűtést egyáltalán nem alkalmaztunk, ráadásul a hangszigetelő Cooler Master Silencio számítógépház szellőzés terén nem nevezhető a legjobb választásnak. Komolyabb tuningszándék esetén ez a kártya is megérdemel egy profi vízhűtést, amivel még a fenti értékek is biztonságosan átléphetőek, igaz, a vízhűtés már komolyabb plusz költséget jelent.

Megéri tuningolni?

A tesztek egész jó eredményt hoztak, hiszen alig pár órás állítgatással a Heaven Benchmark értékei is szépen fejlődtek, 1719-ről 1904-re nőtt az elért pontszám. A körülbelül 11 százalékos növekedés mellett az átlag fps-értékek szintén emelkedtek, ultra beállítás mellett például 8 fps-t kaptunk az Asus GeForce GTX 760 DC 2GB OC tuningolásával. A 3DMark 11 értékek picivel gyengébbek lettek, mint amit vártunk, 7166-ról 7740-re tudtuk növelni a pontszámokat, ami 574 pontos növekményt, azaz 7 százalékos pluszt jelent.
Az igazi megmérettetés persze játék alatt történik, így a Metro 2033 demóját is bevetettük. A legmagasabb grafikai részletesség mellett 3 fps pluszt tudtunk kihozni, ami látszólag nem túl sok, de ne felejtsük el, hogy mindent maxra toltunk. High beállítások mellett viszont már stabilabban hozta az átlagosan mérhető plusz 6 fps-t, ami majdnem 10 százalékot jelent. Komolyabb növekedést a normal mód hozott, 1600×900-as felbontás mellett már 10 fps-t nyertünk. Ezek alapján a tuning igazából két dologra lehet jó: vagy a jelenlegi változatlan beállításokkal nyerünk plusz fps-t és ezáltal stabilabb játékot, vagy felhúzhatjuk a grafikai részletességet, és javíthatunk a képminőségen. Mindazonáltal azt is hozzá kell tenni, hogy ez a kártya a gyári tuning mellett is kellően erős, a plusz fps-eket szabad szemmel nem is fogjuk észrevenni, így nem biztos, hogy érdemes a garanciát kockáztatni.

A legtöbben vitatják a tuning eredményességét, főként csak egy hardverkomponens esetében, és ebben van is valami. De gondoljunk bele, még nem nyúltunk a memóriamodulokhoz, az alaplaphoz, és az igazán komoly potenciállal kecsegtető processzort sem piszkáltuk meg. Mindezek nélkül a körülbelül 8-10 százalék plusz akár 10-15 fps többletet is jelenthet a felbontás és a grafikai részletesség függvényében. Ez egész jó eredmény egy egyszerű szoftveres VGA-tuningtól és egy gyárilag már amúgy is megpiszkált OC-kártyától. A grafikai tuning nyilván főként azoknak lehet érdekes, akik nem 10-15 ezres vagy négy-öt éves, belépőszintű kártyával rendelkeznek, mert az eleve gyenge alsó szegmensben történő hasonló százalékos növekedés nem hoz sokat a konyhára, és valószínűleg nem is elégíti ki az új játékok által támasztott nagy hardverigényeket.

Ezeket a programokat használtuk:

Asus GPU Tweak: VGA-tuningoló program

Heaven Benchmark: teszteléshez és méréshez

MSI Kombustor: stabilitást tesztelő alkalmazás

Metro 2033 demo: játékszoftver a méréshez

3DMark 11: grafikus teljesítmény méréséhez

Fraps: játékszoftverek fps-számának méréséhez

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)