Hirdetés

Lecsengett az NFT-láz, most az MI-be habarodtak bele a játékipar nagykutyái

|

A nagyvállalatok vezetői nem győzik méltatni a mesterséges intelligenciát, pedig a kripto- és NFT-lázzal már csúnyán megégették magukat.

Hirdetés

Nem is olyan régen még aggódva figyeltük, hogy a monetizáció új lehetőségeit megszimatoló játékipari fejesek micsoda vehemenciával vetették rá magukat a kriptovalutákra és az NFT-kre, holott nemcsak a célközönség, de még a fejlesztők egy része is kifejezte a határozott nemtetszését az új irány iránt.

A világon átívelő nagyvállalati lelkesedést végül nem a kontrollerrel a kézben barikádokat emelő népi ellenállók, hanem a kriptovaluták és az NFT-k piacának látványos összeomlása törte meg, ám mire kettőt pislogtunk volna, már be is robbant az új őrület a mesterséges intelligencia képében. A ChatGPT novemberi megjelenése óta ugyanis ez a tech világ legtrendibb hívószava, s habár ma még sejtelmünk sincs, hová fut ki ez az egész, a múltból mit sem okuló játékipar ismét az első megállóban kapaszkodott fel a hypevonatra.

Hirdetés

A GamesRadar volt olyan kedves, és összegyűjtötte nekünk, hogy miképpen nyilatkozott a mesterséges intelligencián alapuló fejlesztésekről néhány nagyobb vállalat első embere a nemrég lezajlott negyedéves pénzügyi eredménybeszámolókon. A bevezető után nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy az NFT-ken túllépő vezérigazgatók szívében ismét szerelem honol, no de lássuk a konkrét idézeteket, az EA első emberével, Andrew Wilsonnal kezdve a sort:

"Úgy gondolom, hogy [az MI] lehetővé teszi számunkra, hogy hatékonyabban végezzük azt, amit jelenleg csinálunk. Lehetővé teszi számunkra, hogy alkotóként gondolkodva több dolgot vigyünk véghez, hogy a mesterséges intelligenciát használjuk a hihetetlen csapataink kiegészítésére, és hogy még több szórakozást biztosítsunk egy olyan közönség számára, amelynek csillapíthatatlan étvágya van arra, amit csinálunk. Végső soron pedig az is hatalmas lehetőség számunkra, hogy az MI segíthet a játékosainknak és a rajongóinknak tartalmakat létrehozni a világunkban."

- véli a CEO, aki szerint a játékipar lesz az új technológia megjelenésének egyik legnagyobb haszonélvezője. Tovább evezve a Ubisoft-vezér Yves Guillemot akad a hálónkba, akitől nem is számíthatnánk kevesebbre a vegytiszta optimizmusnál, hiszen ő történetesen épp azt a vállalatot terelgeti, amely még most is kitart az NFT-k szajkózása mellett. A cégvezető szerint a Ubisoft a "méretéből és portfóliójából adódóan" kiváló pozícióban van ahhoz, hogy vezető szerepet játsszon a generatív MI alkalmazásában, az alkotóik és fejlesztői pedig már "minden szinten" kísérleteznek a technológiával.

"Ezzel párhuzamosan a csapatok évek óta tartó kutatás-fejlesztési erőfeszítéseket tesznek az MI és a gépi tanulási alkalmazások terén, különösen a La Forge programon keresztül, hogy azonosítsák a legjobb felhasználási területeket és kihasználják a technológia erejét, s hogy pozitív hatást gyakoroljanak a kreativitásra, a munkafolyamatokra és a játékosok élményeire."

Guillemot összességében arra számít, hogy a jövőben jelentős növekedést produkál majd a vállalat számára az MI-alapú megoldások munkába állítása, amit a buzzwordökre rárepülő befektetők is örömmel fogadhattak, hiszen az utóbbi napokban ismét emelkedőben van a Ubisoft-részvények árfolyama. A következő idézett fél a játékosok nagy "kedvence", az Activision Blizzardot dirigáló Bobby Kotick, aki épp azon munkálkodik, hogy az egész vállalatot átadhassa a Microsoftnak.

"Úgy gondolom, hogy ez [az MI] mélyrehatóan pozitív hatással lesz arra, amit a játékosainkért tehetünk a fejlesztés során. Lehetővé teszi számunkra, hogy olyan dolgokat vigyünk véghez, amelyekre már régóta nem voltunk képesek... És azt hiszem, ha a következő öt-hét évre tekintünk, rendkívüli lesz a hatása a játékok készítésére."

- véli Kotick, aki két éve ilyenkor még a metaverzumnak jósolt hasonló jövőt, csak az a ChatGPT színre lépése óta mintha  már a pénzügyi köröknek sem mozgatná annyira a fantáziáját. S ha már a fejlesztésnél tartunk, a Take-Two vezérigazgatója, Strauss Zelnick is nagy reményekkel tekint az algoritmusokban rejlő lehetőségekre:

"Míg a mesterséges intelligencia legújabb fejlesztései most sokak számára meglepőek és izgalmasak, számunkra is izgalmasak ugyan, de egyáltalán nem meglepőek. Véleményünk szerint az MI lehetővé teszi számunkra, hogy jobb és hatékonyabb munkát végezzünk. Itt eszközökről beszélünk, és ezek egyszerűen jobb és hatékonyabb eszközök."

Zelnick ugyanakkor némi hűvös józanságot is tanúsított, amikor megjegyezte, hogy az MI önmagában nem fog sikerjátékokat gyártani. Szerinte a slágerjátékokat a zsenialitás állítja elő, ami viszont mindig is hiányozni fog a generatív technológia mögött dolgozó adathalmazokból és nagy nyelvi modellekből.

A GS YouTube csatornája csak rád vár!

Videótesztek, magyarázók, érdekességek, beszélgetések, livestreamek, végigjátszások, magyar feliratos előzetesek.

Végezetül pedig a Sony is reflektált az új őrületre, a vállalat legutóbbi stratégiai értekezletén leszögezve, hogy a szeretnénk kihasználni az MI-ben és a VR-ben rejlő lehetőségeket, s hogy továbbra is támogatni fogják az ilyen célú kutatás-fejlesztéseket. A japánok itt élő a Gran Turismo 7 gépi tanulással trenírozott Sophyját emelték ki élő példaként, amelyet kimondottan arra terveztek, hogy a tökéletes vezetésével minél jobban megizzassza a maximális teljesítményre törekedő játékosokat.

A fentiekből tehát jól látható, hogy a játékipar nagykutyái óriási lelkesedéssel vetik bele magukat az MI korába, a védelmükben azonban érdemes leszögezni, hogy a zajosan bebukó NFT-vel és kriptovalutákkal ellentétben a generatív modellek már jelenlegi formájukban is alkalmasak arra, hogy nagyon is megfogható dolgokat adjanak a játékokhoz. Kiváló példa erre az Unreal Engine 5.2 félelmetesen élethű, gépi tanulás segítségével létrehozott emberei, vagy a Yves Guillemot által említett Ubisoft La Forge generatív algoritmusa, amely az NPC-k szövegeit képes megírni.

Az ehhez hasonló megoldásokat végső soron akár mi játékosok is üdvözölhetjük, amennyiben segítenek enyhíteni az iparágat sújtó krónikus munkaerőhiányt, és lehetővé teszik, hogy a tehetséges fejlesztők energiái és az anyagi források a valóban fontos területekre, például az optimalizálásra összpontosuljanak. Másrészt viszont félni is bőven lehet okunk, hiszen a gép által generált tartalmak a minőség romlását is magukkal hozhatják. Mindent összegezve az MI tényleges, hosszú távú hatását egyelőre a játékiparban is épp oly nehéz megjósolni, mint a társadalom vagy a környezetvédelem kapcsán, így nem tehetünk mást, mint hogy éberen szemléljük a fejleményeket.

Ti mit gondoltok, játékosként jó hír nekünk az MI berobbanása?

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)