Hirdetés

Madden NFL 22 teszt - ez még nem az új generáció

|

Sok újdonságot nem nyújt a játék a széria tavalyi kiadásához képest, a furcsa és megmagyarázhatatlan hibák viszont évről évre halmozódnak.

Hirdetés

Kevés az olyan domináns sportjáték a piacon, mint a Madden NFL, amelynek utolsó komoly versenytársa 2004-ben jelent meg. Miután az Electronic Arts exkluzív szerződésben áll a ligával, a Madden Ultimate Team minden évben több milliárd dolláros bevételt termel neki. A kiadónak tehát nincs oka panaszra.

A játékosoknak azonban annál több, hiszen az egymást követő darabok már évek óta egyre kevésbé szórakoztatóak és élethűek, miközben hangsúlyosabbá válnak azok a játékmódok, amelyeknek gyakorlatilag semmi közük az NFL-pályákon zajló eseményeknek. E jelenség csúcsát (vagy mélypontját?) képviseli jelenleg a Madden NFL 22, ami a csillogó látványvilág ellenére komoly problémákkal küszködik, és mindezek fejvakarásra vagy rosszabb esetben dühkitörésre késztetik a csalódott NFL-rajongó játékosokat.

Hirdetés

Nagyon szomorú vagyok, hogy az egykori egyik kedvenc játéksorozatom olyan állapotba jutott, mint amit a 2021-es kiadás képvisel. A tavalyi Madden NFL 21 a széria egyik legrosszabb darabja volt a kritikákat gyűjtő oldalak alapján, és a jelek szerint a Madden NFL 22 is hasonló sorsra fog jutni. Tavaly a pandémia jelentősen megnehezítette a fejlesztők munkáját, és az sem tett jót a játéknak, hogy időszakos javításokkal próbálták olyan funkciókkal bővíteni, amiket alapvetően a next-gen konzolokra terveztek. A közösségi oldalakon elterjedt az #NFLdropEA, tehát a játékosok igyekeztek felhívni a liga figyelmét, hogy az exkluzív jogokkal rendelkező játék nem üti meg azt a színvonalat, amit a korábbi évek, sőt évtizedek alapján elvárhatnánk.

A fejlesztők nagy változásokat ígértek, helyettük viszont olyan funkciókat kaptunk, amik már 17 éve is jelen voltak NCAA-játékokban, míg a játékmenet vázát pedig továbbra is a Frostbite motor alkotja, ami a fizikát csak minimálisan veszi figyelembe, és szinte minden az animációk összefűzéséről szól. Ez hatalmas probléma egy olyan sportág esetében, amelyben minden pályán lévő játékos mozdulata nagy jelentőséggel bír. Arról nem is beszélve, hogy továbbra is azokat az animációkat láthatjuk, amiket már lassan ötödik éve, a Frostbite-ra elsőként épített Madden NFL 18 óta.

Otthon, édes otthon

Néhány izgalmas dologgal azért bővült az idei kiadás, mint például a momentum funkcióval, ami több különböző módon befolyásolhatja a meccseket. Egy-egy nagyobb, látványosabb játék vagy pontszerző akció végrehajtásával a momentum apróbb jutalmakat ad a csapatok számára. A hazai pálya előnye pedig végre tényleg érezhető, mivel a momentum befolyásolja, hogy milyen effektekkel javítja a vendéglátó csapat teljesítményét, vagy éppen zavarja össze az ellenfél játékhívásait a közönség. Ilyen funkció egyébként már az NCAA Football 2005-ben létezett.

Minden csapat stadionjában egyedi élmény a játék, így például a magaslaton, ritkább levegőben játszó denverieknél gyorsabban fárad az ellenfél, a nagyon hangos szurkolótáborral bíró csapatok pedig nehezen olvashatóvá teszik felrajzolt játékokat. A momentum és a hazai pálya előnye tehát izgalmas újítás - de csak az új generációs konzolokon játszók számára. PC-n, PS4-en és Xbox One-on ugyanaz a játékmenet, mint tavaly, ahogy az Amazon által szponzorált Next-Gen Stats statisztikai mutatók és grafikák is csak PS5-ön és Xbox Series X|S-en érhetőek el. Generációtól függetlenül pedig idén sincsenek játékvezetők a pályán, mivel a fejlesztők elmondása szerint túl nagy erőforrást igényelne ez a funkció.

A Franchise módban jelentősnek nevezhető az újítás, miszerint végre a vezetőedző mellett jelen vannak a koordinátorok is. Mindegyiküket lehet fejleszteni az úgynevezett edzői fán keresztül, de ezek súlytalanná válnak, mivel nincsen következménye, ha leváltunk valakit az adott pozícióról.

Hol marad a szimuláció?

A Madden NFL alapvetően egy szimulációs sportjáték, ennek ellenére egyre hangsúlyosabbá válnak azok a játékmódok, amiknek ehhez semmi köze. Visszatért a The Yard, ami az egykori NFL Street egyedi hangulatát próbálja visszaadni, de csak egy újabb platform, hogy valódi pénzt szórhassanak a játékosok a haszontalan kozmetikai cuccokra. Jelen van a Superstar KO, ami egy pörgős kooperatív mód egyedi szabályrendszerrel, tehát csak a bő keretét jelenti az amerikai futball.

Az Ultimate Teamben továbbra is ugyanúgy működik minden, ahogy eddig - időszakosan érkeznek az új tartalmak, kihívások és a promóciós paklik, amikre pénzt lehet költeni. A tavalyi Face of the Franchise mód megújult, mivel már irányító, futó és elkapó mellett linebackerként is belevághatunk a karrierbe, ám a sztori annyira unalmas és rövid, hogy nem érdemes rá időt pazarolni. Mindennek a tetejébe rengeteg az előforduló glitch, mint amikor a nyitómeccsen a saját csapatunk játszik önmaga ellen, vagy a linebacker esetében automatikusan sikerül az egyik edzés kihívás. Arról nem is beszélve, hogy a draftpozíciónk nem befolyásolja a valódi játékosokat - 1/1-es választásként ugyanúgy lehetünk irányítók a Jaguarsban, mint Trevor Lawrence, akit generációs tehetségként vártak évek óta az NFL-be.

A Franchise módban az újításokat ellensúlyozza az a komoly probléma, hogy gyakran a meccs végén megjelenő táblázat lenullázza a pontjainkat és több statisztikát is, annak ellenére, hogy végigjátszottuk a mérkőzést. A prezentáció pedig hagy kívánnivalót maga után, ugyanis sokszor beakadnak a vágóképek, és egy játékos hátát látjuk hosszú másodpercekig. 

Bétateszt vagy live service

Őszintén szólva senkinek sem tudom jó szívvel ajánlani a Madden NFL 22-t. Az előző generációs konzolokon és PC-n egy az egyben azt az élményt nyújtja, mint a tavalyi kiadás, az apró next-gen újítások pedig nem érik meg az összeget, amit az EA kér értük. Annak ellenére, hogy egyes animációk remekül festenek a megfelelő szituációkban, mégis rengeteg a játékosok mozgásában a hiba, kiábrándító az egymásba akadó modellek látványa és a teljesen buta mesterséges intelligencia. A Tiburon csapata több javítást is ígér a közlejövőben, illetve már a Madden 23-mal kapcsolatban is említenek újításokat, tehát felmerül a kérdés, hogy miért adták ki ebben az egyértelműen befejezetlen és csiszolatlan állapotban a játékot.

Olvasd telefonon csak a legfontosabb híreket!

Semmi spam, csak napi 2-3 értesítés Viberen, hogy képben maradj a játék- és filmvilág, a geek kultúra legérdekesebb híreivel.

Nyilvánvalóan kötelezi erre a kiadót a licencszerződés, de ha nem így lenne, a bevételért akkor is megérné, mivel az Ultimate Team és a The Yard mikrotranzakciós lehetőségeinek hála jelentős profitot termel a játék. De hacsak valaki nem ezekben a módokban szeretné elütni az idejét és költené a pénzét, inkább kerülje el a Madden NFL 22-t, és maradjon a korábbi kiadásoknál. A Franchise és az egykori Superstar módok rajongói semmi jóból nem maradnak ki, ha várnak még egy évet azt remélve, hogy a következő már jobban sikerül.

Madden NFL 22
Nem ártana a sorozatnak a teljes újragondolás, illetve a futball szimulációs aspektusainak erősítése.
Ami tetszett
  • a momentum és a hazai pálya előnye
  • koordinátorok alkalmazása és fejlesztése
  • több új animáció
Ami nem tetszett
  • rengeteg glitch és bug
  • nem nyújt sok újat az előző évhez képest
  • a PC-s verzió nem next-gen
  • túlárazott, tele mikrotranzakcióval
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)