Hirdetés

Nvidia vs. AMD - most telt be a pohár

|

Bár évek óta kiélezett harc dúl a két óriás között, a Watch Dogs megjelenése jelentősen felkavarta az indulatokat. Most akkor kinek van igaza?

Hirdetés

A Ubisoft üdvöskéje már most több millió PC-n és konzolon fut, az AMD és az NVIDIA pedig természetesen maximálisan ki szerette volna szolgálni a vásárlóit, ezért a megjelenésre ki is dobtak egy-egy drivert, hogy ezzel optimalizálják saját hardvereik működését. Az optimalizáció ugyanakkor sajnos nem lett tökéletes, amiért az AMD az Nvidiát okolja.

Az Watch Dogs az Nvidia GameWorks technológiáját használja, amely természetesen remek hír a gyártó rajongóinak, az AMD tulajokat azonban hátrányosan érinti. Az AMD-s Robert Hallock elmondta, a GameWorks program megpróbálja ellehetetleníteni őket, és ezzel növelni az Nvidia piaci részesedését. A programban való részvétel nem teszi lehetővé a játékfejlesztők számára, hogy az AMD-vel is kommunikáljanak, ezáltal fontos észrevételek és javaslatok nem jutnak el a programozókhoz, ami természetesen senkinek sem tesz jót... az Nvidián kívül.

Az AMD mindig is azt szorgalmazta, hogy a fejlesztési időszak során elérhetővé kell tenni a kódot, így ők és az Nvidia is megvizsgálhatják, pontos képet kaphatnak arról, mire is kell felkészíteni a GPU-t. A teljes kód ismerete nélkül a mérnökök ilyenkor sötétben tapogatóznak, ami azt eredményezi, hogy a driverek közel sem lesznek annyira effektívek. Bár a programozóknak sikerült egy egész pofás drivert összedobni, az AMD kártyák jóval gyengébben teljesítenek a Watch Dogs alatt, mint Nvidiás társaik.

A képen jól látható, hogy a 290x alig tud lépést tartani az Nvidia GTX 770-es kártyájával, pedig az utóbbit a 290x árának közel feléért is megkapjuk. A kártyák Intel Core i7 4770K processzorral, 16GB 1866MHz-es memóriával voltak tesztelve. A Metro: Last Lightban a 290x több mint 50%-ot ver a GTX 770-re, így az ember azt várná, hogy máshol is inkább a 780 Ti-vel versenyez.

Természetesen az Nvidia sem hagyhatta szó nélkül az esetet. A Forbes kérdéseire Cem Cebenoyan, az Nvidia fejlesztési igazgatója válaszolt, aki immár 14 éve dolgozik a cégnél, ezért elég jól átlátja az ilyen helyzeteket. Cebenoyan elmondta, sok esetben már a kezdetektől szorosan együttműködnek a fejlesztőkkel, közösen találják ki az egyes effekteket és újításokat. Nem csak a programozókkal, hanem a grafikusokkal és más kreatívokkal is együttműködnek, tanácsokat adnak a teljesítmény optimalizálása érdekében.

A fejlesztés későbbi szakaszában újra összeülnek a mérnökök, ilyenkor már a különböző feature-ök finomhangolása zajlik, mint a részecskeszimuláció, vagy a fény és árnyékhatások beállítása. Az Nvidia mérnökei sok esetben össze is bútoroznak a fejlesztőkkel néhány hétre, hogy minél tökéletesebben beállíthassák a különböző funkciókat, mint a HBAO+ vagy a TXAA. A Watch Dogs esetében erre 2013-ban került sor.

Cebenoyan nem igazán tudta hová tenni az AMD azon állítását, miszerint ők megtiltanák a fejlesztőknek, hogy más cégekkel is konzultáljanak. „Hallottam már ezt korábban is, de semmi valóságalapja nincs. Sem a Watch Dogs, sem más játék esetében nem történt ilyesmi. A megállapodás értelmében arra koncentrálunk, hogy minden PC-s játékos, és természetesen a mi vásárlóink számára egy minél tökéletesebb élményt hozzunk létre. A fejlesztők azzal osztják meg a kódot, akivel csak szeretnék, hiszen az az ő tulajdonuk." - mondta. Szerintük a kód megosztása egyébként is fölösleges. „A játék forráskódja nem nélkülözhetetlen egy driver elkészítéséhez. Játékok ezrei jelennek meg úgy, hogy fogalmunk sincs a kódról. Az, hogy az AMD szerint forráskód nélkül nem lehetséges az optimalizáció, teljesen őrültség." - tette hozzá. Az Nvidia szerint a Ubisoft bármit megtehet, nyugodtan összedughatja a fejét az AMD-vel. Azti is elmondták továbbá, hogy a GameWorks semmi olyat nem tartalmaz, ami bármilyen módon megnehezíteni az AMD dolgát, az alapvetően AMD-támogatott játékoknál viszont érezhetően nehezebb dolguk van.

Felmerült az is, hogy az Unreal Engine 4 kapcsán az Epic már régóta szoros együttműködésben van az Nvidiával, és Cebenoyan elmondta, hogy a GameWorks az UE4 egyik sarokköve. Az Epic cáfolta, hogy az általuk készített motor tartalmazna GameWorks integrációt, csak és kizárólag a PhysX-et használják. Az Nvidia oldalán ezzel szemben inkább arra való utalásokat találunk, hogy a GameWorks teljes palettája a motor részét képezi, de próbáltak óvatosan fogalmazni.

A két cég rivalizálása egyre kiélezettebbé vált az elmúlt időszakban, és valószínűsíthető, hogy a dolog nem marad ennyiben. A nyilatkozatok mögött vélt és valós sérelmek húzódhatnak, de szinte biztos, hogy egyik oldal sem teljesen objektív a témában. A Ubisoft egyelőre nem nyilatkozott az ügyben, amennyiben bármi újat megtudunk, feltétlenül tudatjuk veletek.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)