Hirdetés

Nem is gondolnád, mekkora előrelépést jelent a játékiparban a Ratchet & Clank: Rift Apart

|

A Returnal még csak finoman mutatta meg, mi is a next-gen, de a Ratchet & Clank: Rift Apart ennél sokkal többet tud.

Hirdetés

Sokáig csak legyintettünk a rebootokra és remake-ekre (filmekre és játékokra egyaránt), mert okkal éreztük úgy, hogy lehúzás céljával készülnek, a fejlesztők a nevet akarják meglovagolni, a minőségre kevesebb figyelmet fordítanak. Ugyanakkor az utóbbi néhány évben értek minket pozitív meglepetések: 2016-ban például a Ratchet & Clank, amit az első részt is fejlesztő Insomniac Games dobott össze még a szintén fantasztikus Marvel's Spider-Man előtt. 

A játék félig-meddig megtartotta az eredeti főbb vonásait, de behozott új elemeket (fegyvereket, játékmenetbeli változtatásokat) is, eleve PlayStation 4-re született. Egy eleme sem érződött elavultnak, így nem csak azok lelhették örömüket benne, akik nosztalgiaélményre vágytak. A folytatás pedig még ütősebb lesz; mivel utazni még mindig nem javasolt, egy többnapos, online sajtóesemény során volt alkalmunk ezt-azt megtudni arról, milyen újításokkal készül az Insomniac, és mitől lesz a (nem mellékesen magyar felirattal megjelenő) Rift Apart olyan játék, ami a PlayStation 5 teljesítménye nélkül nem jöhetett volna létre.

Hirdetés

Ha Ratchet és Clank nem lenne...

Mint arról a játék borítója is finoman árulkodik, ezúttal három főszereplő áll az események középpontjában: az idősebb, érettebb lombax, Ratchet és robot barátja, Clank mellett megjelenik Rivet is, aki sok tekintetben Ratchet női megfelelője. Létezik egy alternatív univerzum, ahol hőseink nem tették helyre az ördögien gonosz Dr. Nefarioust, mindig ő győz, ezért átvette a hatalmat, és elnyomásban tartja a népet.

Rivet ebben a világban él, lázadóként próbál megtenni mindent, ami tőle telik; erős, de sebzett, magányos, de közben barátságos azokkal, akik az ő oldalán állnak. Nem elhanyagolható, hogy van egy sokoldalú műkarja, amihez hasonló egyre több játékban jelenik meg, és egyrészt iszonyú menő, másrészt a végtaghiánnyal élőknek is segíthet azonosulni a karakterekkel. Mi a dimenziók között ugrálva, hol Ratchetet, hol Rivetet, néha meg Clanket irányítva irtjuk a gonoszokat, küzdünk a rend helyreállításáért. Megjelennek további, régről ismert karakterek alternatív változatai is, ezért a sorozatot jól ismerők számára még jobb élményt ad majd a Rift Apart, de az újoncoknak sem kell megijedni és hevesen bepótolni az elmúlt közel 20 év minden Ratchet & Clank játékát.

A világok közti váltás azonnali, zökkenőmentes 4K-s felbontás és 60 vagy 30 fps mellett is (valószínűleg a részletességből kell majd engednünk, ha gyorsabb futást szeretnénk), ami a PS5 egyedi SSD-jének köszönhető, melynek használatával a motor instant le tud generálni egy teljesen más helyszínt - nem csak egy kis zónát, egy egész pályát. Lesznek vadonatúj területek, amik nem léteznek az általunk valamelyest ismert világban (például Nefarious City, egy sötét, nyüzsgő metropolisz), és előfordul, hogy ugyanazon terület két különböző változatát láthatjuk: egyiket Nefarious módosításaival, a másikat anélkül. A váltáshoz vagy egy hasadékon kell átugranunk, vagy egy kristályt megütnünk, és hopp, máris átrajzolódik minden.

A területek elképesztően részletgazdagok, sokkal jobban élnek, mint korábban bármi: az ujjongó tömeg, a Nefarious Cityben repkedő, árnyékot vető űrhajók és egyéb közlekedési eszközök sajátos hangulatot adnak, és még így is sikerült megoldani, hogy a váltás töltőképernyők nélkül, "természetesen" menjen végbe. Adott a ray tracing is, valamint a HDR, melyek együttese a bevilágítást, a tükröződéseket is új szintre emeli.

Az Insomniac nagy hangsúlyt fektetett a sztorira, a Sony más játékaihoz méltó történetmesélésre számíthatunk, jobban fogunk majd kötődni a karakterekhez. A narratívaközpontúság következtében  a játék szinte észrevétlenül vált az átvezető animációk és a játékmenet között. A textúrák közben tűélesek, a lombaxok összes szőrszála pontosan látszik, és fontosnak tartották, hogy Clank rozsdamentes acél teste is realisztikusan, tompán tükröződjön. Azok, akiknek kimaradtak az előző részek, ne ijedjenek meg: nem fogják elveszettnek érezni magukat sem a sztori, sem a játékmenet kapcsán.

Az irányítás és a mozgás folytonossága segít, hogy akár a kezdő játékosok is hamar belerázódjanak, de aki még így is nehéznek talál egy-egy szakaszt, gombnyomásra lelassíthatja a játékot, ami például a falon futkározásnál és az ugrándozásnál nagy segítség lehet.

Számos egyéb beállítás segít majd az akadálymentesítésben, egyebek mellett a színtévesztőknek is próbáltak kedvezni.

Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!


Az újítások ellenére a játék alapvetően azért még mindig egy akció-platformer: falon futunk, ugrálunk, vetődünk, szétverjük a dobozokat egy erősen csavarkulcsnak tűnő, de annál azért sokkal hasznosabb alkalmatossággal. Az élményt néha különleges minijátékok teszik majd színesebbé. Kapunk pár akciójátékokban elő-előforduló cuccot is: van egy Rift Tether nevű eszközünk is, amivel odahúzhatjuk magunkat a hasadékokhoz (lényegében olyan, mint máshol a szigony vagy grappling hook), a cipőink már nem csak a csövön csúszásra lesznek jók, hajthatjuk is őket, mint a görkorcsolyát, továbbá lehetőségünk nyílik vetődéssel közlekedni és kitérni a lövedékek elől, ami pedig még ezeknél is jobb: repülhetünk majd sárkányháton.

A rend eszközei

A sorozatban mindig fontos volt, hogy széles arzenálból válogathassunk, és itt sem lesz ezzel probléma. Szerencsére fegyverváltásnál mindig megáll az idő, úgyhogy nem kell elkapkodunk a döntést, amikor a legoptimálisabb flintát keressük, de a négy kedvencünket gyorsgombra is tehetjük. A régi fegyvereket a fejlesztők feltuningolták, és kihasználva a DualSense adaptív ravaszait, többféle tüzelési módot használhatunk majd attól függően, mennyire nyomjuk be az L2-t vagy R2-t: a Burst Pistol esetében például lesz egy gyors, de pontatlanabb, és egy lassú, de pontosabb tüzelési mód, az Enforcer shotgunnál pedig vagy csak az egyik, vagy egyszerre mindkét csőből kilőhetjük a lövedéket, eltérő hatást előidézve; egyiket úgy használhatjuk, hogy félig húzzuk meg az R2-t, másikat meg úgy, hogy teljesen. Ratchet és Rivet párhuzamosan fog fejlődni, nem kell külön-külön feloldanunk a cuccokat, új képességeket.

Bekerül egy Ricochet nevű puska is, amit a flipperek ihlettek, lövedékei többször sebzik célpontjaikat, és akár úgy is darálhatunk velük, hogy közben fedezékben tartózkodunk. Fegyverenként máshogy áll, más mértékben közelít és eltérő pozícióba helyezkedik a kamera, a fókusz pedig úgy változik, hogy a célpontunkon kívül minden egy kicsit homályos lesz, és mindig a célkeresztnél láthatjuk, hogy állunk lőszerrel. Egyébként az általános szabály itt is igaz: az erősebb stukkerekhez kevesebb lövedék áll majd rendelkezésünkre, úgyhogy jól meg kell gondolnunk, mit mikor használunk. Feltankolni és újdonságokat feloldani egy árusnál tudunk majd némi pénzért cserébe. A fegyverek mellett páncélokat is magunkra aggathatunk, amiket testreszabhatunk, és akkor is adnak valamilyen passzív bónuszt, ha csak tároljuk, de nem viseljük őket.

Van még egy terület, amiről általában kevés szó esik, de ebben a generációban érezzük majd igazán, milyen fontos az élmény szempontjából: ez pedig a hangok témaköre. A 3D audiónak köszönhetően mindent precízen hallunk, a hasadékoktól az ellenfelek pozícióján át minden helyzetét meg fogjuk tudni határozni pusztán a zajok alapján. A zenét nem más, mint a DEVO egyik alapítója és a Thor: Ragnarök zeneszerzője, Mark Mothersbaugh jegyzi. 

A fejlesztők elmondták, úgy esett rá a választás, hogy valami a harmadik Thor filmben hallottakhoz hasonló zenét képzeltek el, és ahelyett, hogy kerestek volna valakit, aki ezen irányelv mentén tud dolgozni, inkább megkérdezték magát Mothersbaugh-t, hogy vállalná-e. Gyorsan igent mondott, amiben valószínűleg az is közrejátszott, hogy

nem ez az első videojátékos projektje: az első négy Crash játék, a Jak-ek, a The Sims 2 és a Skate 3 stáblistáján is szerepel.

Nem csak gyerekeknek

A Ratchet & Clank: Rift Apart az eddig látottak alapján tényleg egy next-gen játék lesz, lenyűgöző részletessége, a PS5 és a DualSense funkcióinak teljes kihasználása mellett csak reméljük, hogy a sztorit is annyira eltalálják, amennyire látszólag minden mást. Kipróbálni még nem volt alkalmunk, és valószínűleg csak a június 11-én esedékes megjelenés környékén számolhatunk be nektek arról, hogy milyen élmény játszani vele, de izgatottan várjuk, és bízunk abban, hogy az év egyik legjobb Sony-exkluzívja lesz.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)