A tavalyi év tisztán a fantázia jegyében telt: ugyanis a már ismert körülmények miatt (lásd keretes Ãrásunkat) a Nemzeti Hoki Liga nem tartott bajnokságot 2004–2005-ben, a játékosok szétszéledtek a világban (még Magyarországra is jutott belÅ‘lük kettÅ‘), a rajongók pedig csalódottan várták, hogy vége legyen a dumának, és végre a korongé legyen a fÅ‘szerep. S bár felszállt a fehér füst, és lesz szezon (elvileg október ötödikén el is kezdÅ‘dik), egyelÅ‘re a kérdÅ‘jelek száma végtelen: vajon visszatérnek-e a sztárok, vajon melyik csapat hogyan tud erÅ‘sÃteni, vajon bemutatkozik-e a Dallas Starsban a mi Vas Janink (lásd keretes Ãrás)? Sok a kérdés, viszont egy tény: az NHL 06 készÃtÅ‘i a saját virtuális elképzelésük szerint összerakták a ligát, nekünk nincs más dolgunk, mint játszani vele, játszani benne. És ez jó!
Menjünk meccsre gyerekek!
Ami a legjobban hiányzott egy évig, az most visszatér: ki lehet menni a stadionba, és végre lehet hot-dogot zabálva, tülkölve, ugrándozva szurkolni kedvenc csapatunknak. Felmerülhet persze a kérdés, miért ezzel kezdem? Egyszerű: hihetetlen módon bosszant, hogy bár újabbnál újabb Next-Gen cuccokat épÃtenek a játékba (lassan már a jobb fülünkkel is elcsúsztathatjuk a korongot a kapus lába között), de a közönségen érdemi javÃtás nem történik, pedig ez is fontos hangulati elem. Például egy Toronto Maple Leafs meccsen egy barátomnak le akartam fotózni Mats Sundint, hogy megnézhessük, mennyire részletes a mimika. A fotó tökéletesen sikerült, az arc ábrázolása tökéletes, azonban a saját védekezÅ‘ harmadában korcsolyázó világsztárt egy nézÅ‘ sem figyeli: mindnyájan az ellenfél kapusa felé fordÃtják a fejüket, ami azért is furcsa, mert Sundinnál volt a korong. Azt már meg sem emlÃtem, hogy milyen mintázatokban ismétlÅ‘dik a textúra a közönségen, mert örülök, hogy legalább az elsÅ‘ néhány sorban 3D-sek a fejek. De ez a rémes közöny, az egy irányba bámulás igazán gyomorforgató, komolyan mondom. Javaslom az EA Sportsnak, épÃtsen be egy "Közönség kikapcsolása" funkciót: ennél még üres lelátók elÅ‘tt is hangulatosabb játszani.
Félre a búval, bánattal...
Rendben, egy darabig most kidühöngtem magam, bár lesz még mibe belekötni, de azt majd késÅ‘bb: maradjunk egyelÅ‘re a játék beÃgért és megvalósÃtott újdonságainál. ElsÅ‘ként egybÅ‘l szerepeljen egy olyan dolog, amelyet billentyűzettel játszók nemigen tudnak élvezni. Ez pedig nem más, mint a Skill-Stick. A dual analog joypad jobb oldali kis josystickjével lehet extra mozdulatokat bemutatni, esetlegesen adott játékosra jellemzÅ‘ mozdulatot, trükkös kötényadást, azonnali emelést és hasonló, valós jéghokiban nagy ügyességet igénylÅ‘ megoldást választani. Természetesen nem egyszerű a használata, és könnyen összekeveredhetnek az ujjaink az elsÅ‘ alkalmakkor, de egy pici gyakorlással el lehet érni, hogy bármilyen helyzetre lehessen egy váratlan megoldásunk. EttÅ‘l ugye igencsak közelÃt a valósághoz a játék, még akkor is, ha mondjuk a korongot nem is látjuk, amikor ellÅ‘jük, hiszen a játékos teste könnyen takarhatja. Ehhez tartozik az ismét továbbfejlesztett botkontroll is, amely segÃtségével a bothoz "ragasztott" koronggal lehet skillezni, trükközni, húzogatni: még inkább hatásos, mint eddig volt. S hogy ne érjen véget az innováció: ahogy a valódi hokiban is, végre a sprintben korizó játékos itt is maga elé üti a korongot és úgy gyorskorcsolyázik mögötte, hogy elszakadt a játékszertÅ‘l: Ãgy nagyobb a sebesség, azonban nagyobb a rizikó is, hiszen a hátvédek könnyebben odabökhetnek a szabadon levÅ‘ korongnak. Ezért ezt a srpintelési módszert lehetÅ‘leg csak olyankor alkalmazzuk, amikor nagy, szabad tér van elÅ‘ttünk, majd a botkontrollal húzogassuk a korongot kicsit, megzavarva a kapust. S ne feledjük, hogy visszatér az Å‘si NHL '94 módszertana, hiszen egyszerűen a bal oldali kis joystick használatával is tudunk "cselezni" a korongvezetésben elfektetve kapust, hátvédet stb. Ez az Å‘sidÅ‘kben szenzációs dolog volt, most is az. Köszi, hogy visszakaptuk!
Itt van újra Bagaméri, a fagylaltját maga méri...
...helyett itt van újra a Player Creator Center, amely tavaly eléggé hiányzott, most szerencsére visszatért, méghozzá egy frenetikus arcátgyúró rendszerrel, amelyet akár a hazai plasztikai sebészeteken is lehetne használni: az akkurátusan modellezhetÅ‘ arckészÃtÅ‘ szisztéma szinte végtelen szabadságot ad akár ahhoz is, hogy magunkat elkészÃtsük (ha valaki nagyon ráér, akkor akár a GS teamet is megcsinálhatná ennek segÃtségével, engem érdekelne a dolog). Persze ez mind nem elég: csapatot is létre lehet hozni, szóval akit nemcsak a bottal ütés vagy a 180 km/h-ás sebességgel kapura küldött lövések érdekelnek, hanem szeret pepecselgetni, annak nem kell visszafognia magát – az NHL 06 a kreativitást is növeli. Király!
Sim Intervention – lÅ‘ni kell, nem ismerkedni
Az Electronic Arts sehogy sem képes a SIM kódszótól megszabadulni (elfogadom, ezen dagadtra keresték magukat, joggal lehetnek büszkék rá), Ãgy most már az NHL-be is bekerült egyfajta SIM. Nem, nem kell megijedni, nem kell felnevelni a kiskölyköt apró kora óta, cipelni edzésre, majd egyetemre beÃratni, ahol sztárjátékos lesz – a dolog sokkal egyszerűbb. Amikor egy mérkÅ‘zést nincs kedvünk lejátszani, rábÃzhatjuk a gépre ezt a funkciót: legjobb tudása szerint számolja ki az eredményt. Eddig nincs is újdonság benne. Azonban most jön a kunszt! Ha nem vagyunk elégedettek az eredménnyel, akkor meccs közben beszállhatunk, hogy személyes zsenialitásunkkal segÃtsük ki csapatunkat: mondjuk az elsÅ‘ két harmadot elvesztettük 4-2-re, akkor a harmadik harmadban simán fordÃthatunk 5-4-re, ha beszállunk és ütünk 3 gólt. Benne van a pakliban az is, hogy nagyobb zakót kapunk, viszont Ãgy a dolog tényleg csak rajtunk múlik. Apropó lövés: azoknak, akik hamar kikapcsolják az automatikus "célra tartást", egy új célzási lehetÅ‘séget épÃtettek be a fejlesztÅ‘k: lövésnél látható, hova is fog menni a korong. Régóta kérték ezt a dolgot a játékosok, az EASports végre teljesÃtette. Örülünk! (Tapsvihar, hurrázás, ellenfél kapusának merev bámulása bárhol is van a korong).
Cselezzük ki a kapust
MielÅ‘tt elfelejteném, dinasztia mód jól van, köszöni szépen, nagyobb élvezet, mint valaha. Az elit ligák is jól vannak, buli a svéd bajnokságban játszani. Szóval kitart egy darabig az NHL 06, az tuti. Sokat fejlÅ‘dött a korcsolyázás dinamikája: ez azt jelenti, hogy jeget spriccelve, nyomokat hagyva lehet gyors fordulókat végrehajtani, sÅ‘t, amerre sűrűn tartózkodunk, ott jobban kikopik a jég. Tényleg nagyon jópofa, reális bla-bla-bla. Ami azonban a nagy gond, az a kedves hátvédjeink teljesÃtménye. Könnyen elÅ‘fordul ugyanis, hogy a kapu mögé szeretnék vinni a korongot, de elakadnak a kapus lábában. Ilyenkor nagyon jól elvannak, egy fincsi bodicsekkel meg lehet Å‘ket zavarni, Ãgy nem a kapussal szabálytalankodunk, hanem a hátvéddel, s mivel nem a csatárnál volt a korong, a kapus sem úgy reagál, ahogy kéne. Buta hiba. Apró butaság az R.P.M. (ez a valós idejű korongvisszapattanás-számoló), amely játék közben jó teljesÃtményt nyújt, de a visszajátszásokon látszik, hogy a korong "beragad", mielÅ‘tt visszapattanna. S a legrosszabb dolog: ha sokan nyüzsgünk a kapu elÅ‘tt képes belassulni és szaggatni. Sajnos arról egyelÅ‘re nincs semmi hÃrünk, hogy a netkód felgyorsult-e az elÅ‘zÅ‘ verziókhoz képest (ez igencsak nagy panaszáradatot okozott, hiszen interneten ezáltal játszhatatlan lett a játék, az NHL 2005-tel internetes ligát sem volt érdemes indÃtani), Ãgy csak reménykedni tudunk, hogy ezen is fejlesztenek. Addig pedig a hibái ellenére is szerethetÅ‘ NHL 06 elég sok szórakozási lehetÅ‘séget ad majd. Játszom is vele, amÃg nem jön meg a Madden!
Kapcsolódó linkek: