Hirdetés

Port Royale 4 teszt - Karibi vakáció

|

Körökre osztott harcrendszerrel és a széria eddigi legnagyobb térképével jelentkezett az új Port Royale játék - de ez vajon elég a győzelemhez?

Hirdetés

Ha meg kellene neveznünk a legmegnyugtatóbb videojátékokat, valószínűleg a toplistán előkelő helyeken szerepelnének a városépítős és menedzselős címek. Az otthonunkba kényszerítő és megannyi stresszt okozó idei évben pedig az átlagosnál is nagyobb szükség van az idegszálaink kisimítására, amihez a Kalypso Media is hozzájárult a maga módján.

A Tropico franchise-t is gondozó kiadó a harmadik Port Royale óta már ezt a szériát is a szárnyai alá vette, és a negyedik fejezetet rábízta arra a Gaming Minds Studiosra, amely olyan szöszölős alkotásokkal jelentkezett a múltban, mint a Railway Empire vagy éppen a Rise of Venice (ráadásul a 2009-ben becsődölt Ascaron Entertainment munkatársai alapították, szóval a referenciáik között megtalálható a legelső Port Royale és Patrician is).

Hirdetés

A Port Royale 4 tehát egy a zsánerben járatos kiadó és egy tapasztalt fejlesztőcsapat együttműködésében érkezett meg a relaxálásra nagy igényt teremtő 2020-ban, hogy a kiéhezett virtuális stratégáknak legyen miben elmerülniük. Kár, hogy néhol léket kapott az élmény.

Így neveld a kufárodat

Bár a koncepció szerves részét képezik, a Port Royale 4-ben nem a hajóké a főszerep, hanem a kereskedelemé. Lényegében egy 17. századi bizniszszimulátorról van szó, amiben gyarmatosító nemzetek színeiben szállhatunk hadba. Spanyolország, Anglia, Franciaország és Hollandia más-más játékstílust képviselnek és a céljaik is eltérőek, abban viszont megegyeznek, hogy hol szövetségre lépve, hol háborúba bocsátkozva, de osztozkodni akarnak a Karibi-térségen. A hatalmi harcokba mi egy kolónia tettre kész és nagy terveket dédelgető fiatal kormányzójaként csöppenünk bele, akit sajnos nem formálhatunk kedvünkre a szánk íze szerint, be kell érnünk a minimális testreszabási opciókkal és az előre generált karakterekkel.

Ezekből legalább többé-kevésbé változatos a kínálat: akad közöttük kalmár, kalandor és kalóz is, a stúdió pedig igyekszik gyarapítani a számukat a tartalmi frissítésekkel (így került be utóbbi férfi változata is). Persze a kinézetük csak kozmetikai szempontból lenne érdekes, a játékmenet tekintetében fontosabb, hogy különféle előnyökkel és hátrányokkal bírnak. A kalmárnak például nem kell megvásárolnia az alapvetően kötelező kereskedési engedélyeket és háború idején is üzletelhet, míg a kalandor gyorsabban szerez tapasztalatot és újjáépítheti a legyőzött bárkáit. A rendszer nem olyan sokoldalú, mint kellene, de elég változatosságot kínál ahhoz, hogy többször, más kapitányokkal is kifussunk a nyílt tengerre, szóval az újrajátszás adja magát.

Magellán Kft.

Hacsak nem keveredünk a zsákmányszerző, halálfejes népséggel, akkor a legfontosabb feladatunk, hogy egy kis településből nyüzsgő kereskedelmi központot varázsoljunk és a Karib-tenger leghíresebb alakjává váljunk, ezt viszont csakis úgy érhetjük el, ha a kikötők között ingázunk a portékáinkkal. A recept egyszerű: olcsón kell árut felvásárolni ott, ahol túlkínálat van és drágán eladni abban a városban, ahol hiánycikknek számít az adott termék. Eleinte még magunk intézzük a kikapcsoló fuvarozást, később aztán rákényszerülünk a kereskedelmi útvonalak létrehozására. Az összetett funkció a komplexitása miatt akár káoszba is fulladhatott volna, de a Gaming Minds egy könnyen kezelhető rendszert alkotott, amiben még olyan körülményeket is figyelembe kell vennünk, mint a szélerősség, a viharok vagy a víz mélysége.

Az útvonalakat aztán bármikor átlátható módon menedzselhetjük és statisztikákkal fáradozásaink eredményességét is könnyedén mérhetjük, szóval a megvalósítás minden szempontból praktikus lett. Nagy piros pont, hogy akárcsak a játék többi része, úgy ez a komponens is fejlődött a megjelenés óta, ennek köszönhetően már harmincra emelkedett a kereskedelmi útvonalhoz adható városok száma, továbbá a sandbox módba bekerült egy újdonság, a "gazdasági sokk" is, ami olyan csapásokkal tesz minket próbára, mint a sáskajárás vagy a pestis.

Minél több rakományt sikerül leszállítani, annál fényesebben cseng a nevünk a régióban, a nimbuszunk növekedése pedig további lehetőségeket nyit meg többek között új épülettípusok, a flottánkhoz vásárolható bárkák, fejleszthető kapitányok és megkereshető kincsek formájában. Ajánlott odafigyelni a kormányzónk kívánságaira és a nemzetünk kolóniáinak igényeire is, amik valójában nem mindig izgalmasak, de ezek teljesítésével még híresebbek leszünk és új karakterfejlesztések nyílnak meg. Sőt, a Port Royale 4 egyik újdonságaként idővel akár a függetlenségünket is kivívhatjuk, és saját államot alapíthatunk, ehhez azonban két másik, nem is olyan egyszerű területen is jeleskednünk kell.

Fél lábbal a paradicsomban

Amikor éppen nem a széria eddigi legnagyobb térképén szeljük a tengert madártávlatból legeltetve szemünket a részletgazdag tájon, akkor ráközelíthetünk a városokra egészen az épületek szintjéig, méghozzá töltőképernyők nélkül. Itt lehetőségünk nyílik új létesítményeket felhúzni (mint a kocsma vagy a templom) és a természeti korlátokhoz mérten önálló vállalkozásba fogni különböző termékek gyártásával, hogy előbb-utóbb saját magunk állíthassuk elő az eladásra szánt árut.

Noha a városnézet meglehetősen fapadosnak érződik például az Anno sorozathoz viszonyítva, azt senki sem vitathatja el tőle, hogy lényegre törő és a minimalizmusa enyhít a Port Royale 4 más mechanikáinak súlyán. A frissítéseknek köszönhetően ráadásul már ez is fejlődésnek indult, mivel áthelyezhetővé váltak az épületek, bekerültek a titulusok (lásd: a Karibi-térség metropolisza), hozzáadtak egy kockás minijátékot és immáron a polgárok gondolatait, igényeit is láthatjuk kis buborékokban. Csupa hasznos pótlás, ami nem rendhagyó, ugyanis egy másik fontos kategóriában is megfigyelhető: a körökre-osztott harcrendszerben.

A korábbi részekben még valós időben zajlottak a tengeri ütközetek, ezúttal viszont jóval taktikusabbak lettek a csaták. Maximum tizenhat hajó feszülhet egymásnak egy hexamező-alapú pályán, de az összecsapás nem merül ki abban, hogy mindent az ellenfélre zúdítunk az ágyúinkból, amink csak van. Manőverpontokkal gazdálkodva, a körülményeket kihasználva, a kapitányok széles skálán mozgó speciális képességeit bevetve és akár az ellenfél fedélzetére lépve próbálhatjuk megtalálni a legmegfelelőbb stratégiát a győzelemre.

Ez sok gondolkodást és jó helyzetfelismerést igényel, emiatt viszont lassabbnak és körülményesebbnek is érezhető. Embere válogatja, hogy mennyire fekszik a körökre osztott módi, de az bizonyos, hogy temérdek lehetőséget adtak a kezünkbe egy ütközet eldöntéséhez, ám ha inkább egyszerűségre vágyunk, választhatjuk az automatikus küzdelmet, bár annak a végeredménye bizonytalanabb.

Már csak a Fekete Gyöngy hiányzik

A Port Royale 4 a felsorolt kellemetlenségeket és a multiplayer fájó hiányát leszámítva szórakoztató gazdasági szimuláció, igazán élvezetes a 17. század kereskedelmében részt venni és a körökre osztott módszer kedvelői örömmel megmártózhatnak a hadakozásban is, a kalózlét szépségeiről már nem is beszélve. A Kalypso Media és a Gaming Minds Studios kettőse nem teremtett új mérföldkövet a műfajban és meg sem reformálta azt, de aki imád lazító muzsika kíséretében órákat elszöszmötölni egy birodalom felvirágoztatásával, az örülni fog az új résznek.

Még van mit mesélnünk neked, minden érdekességet megtalálsz itt!

Port Royale 4
Már a megjelenéskor sem volt rossz, de az idő múlásával egyre jobbá válik.
Ami tetszett
  • csinos grafika, nagy térkép
  • élvezetes kereskedelem
  • folyamatosan bővítik, javítják
  • taktikus körökre osztott harc...
Ami nem tetszett
  • ...ami sokaknak lassú, körülményes lehet
  • nincs karakterkészítés
  • kissé fapados a városnézet
  • nincs multiplayer
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd, hogy értesítéseket küldjünk, és cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a GTA VI-ot vagy a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)