Hirdetés

Project Spark teszt - játék, amivel játékot készíthetsz

|

Megérkezett a Microsoft innovatív játéktervező szoftvere, amelynek csak a képzeletünk szabhat határt. Végre kihívójára akadt a Minecraft.

Hirdetés

Könnyű a játékfejlesztőket hibáztatni egy kihagyott ziccerért vagy rossz technikai megoldásért, de amikor nekünk kell odafigyelni mindenre, rájövünk, hogy ez a szakma nem is olyan egyszerű. A Project Spark lehetővé teszi, hogy belebújjunk a játékfejlesztők bőrébe, és kipróbáljuk magunkat ezen a téren. Persze nem kell azonnal fejest ugranunk egy hatalmas forráskódba, de minden eszközt megkapunk, hogy összerakjuk a világ legeredetibb, legszórakoztatóbb, leglenyűgözőbb játékát. Csak rajtunk múlik, hogy sikerül-e mindezt megvalósítani.

Ha valaki eddig játékot akart fejleszteni, akkor beszerezhette többek között az Unreal Engine-t vagy a Unityt, és ha megvoltak a szükséges háttérismeretei, hosszú, kemény munkával összerakhatott valamit. A Microsoft új játékával azonban mindenféle előképzettség nélkül csinálhatunk fantasztikus játékokat, ehhez pedig csak kreativitásra és mérhetetlenül sok időre lesz szükségünk. Végül is lehetséges, hogy a világ legeredetibb játékötlete ott bújik valakiben, akinek esze ágában sincs megtanulni programozni (ahogy az is lehet, hogy a következő Einstein egy kambodzsai faluban árvaként tengeti életét).

Mások hogy csinálták?

Microsoftos cím lévén nyilvánvaló volt az exkluzivitás, így a Project Spark csak Xbox One-ra és Windows 8-ra érhető el, ezekre azonban teljesen ingyenesen. A játék mellé vásárolható Starter Pack, és a különböző DLC-k sokat dobnak az élményen, de kizárólag kozmetikai elemeket tartalmaznak, a játékmenetet befolyásoló eszközök mindenki számára elérhetőek.

A Team Dakota összeállított magányos farkasoknak és társas lényeknek egyaránt javasolható kampányt, ami nem túl lenyűgöző ugyan, de magába foglalja szinte az összes lehetőséget, amelyet mi is beépíthetünk majd a játékunkba, ezért mindenképp érdemes néhány órát ennek szentelni, hogy megismerkedjetek az alapokkal. Egy kis inspirációért ne féljünk kipróbálni mások alkotásait sem, hiszen egyes darabokban munkaórák százait fedezhetjük fel, olyan megoldásokkal, amikre mi magunk sosem gondoltunk volna. A több száz játék közt szűrhetünk értékelés, stílus és egyéb szempontok szerint is, így viszonylag egyszerű felfedezni a kiemelkedő kreálmányokat. Ezekbe a játékokba bármikor bele is piszkálhatunk, így ha nem tetszik valamelyik megoldás, azt azonnal megváltoztathatjuk, vagy belekukkanthatunk a kódba, hogy ellessünk pár trükköt.

Nyögvenyelős tanulás

A játékfejlesztős rész egy leírhatatlanul vontatott tutoriallal kezdődik, amit sajnos kénytelenek vagyunk végigcsinálni. Az alapvető építőelemek megismerése persze kulcsfontosságú, a bevezető azonban teljesen megköti a kezünket, semmiféle szabadság nincs. Fix sorrendben nyomogatjuk a gombokat, hogy a szükséges beállításokat elvégezzük, ami olyan szinten monoton, amilyennel ritkán találkozik az ember. Visszalépésre nincs lehetőség, így egyszer egy bug miatt kellett újrakezdenem a dolgot, egy másik alkalommal pedig sikerült teljesíthetetlen pályát alkotni, így idő előtt kellett kilépnem. Volt szerencsém mindkét platformon kipróbálni a Project Sparkot, és bár alapvető különbségek nem fedezhetők fel, a konzolos irányítás nem tűnt a legmegfelelőbbnek.

El ne vessz a lehetőségek erdejében!

A Project Sparkban bármit alkothatunk: 2D puzzle-t, összetett RPG-t vagy akár érmegyűjtögetős platformert is. A pályatervezés rendkívül egyszerű, néhány pillanat alatt felhúzhatunk egész hegyvonulatokat, hogy azokat egy perc alatt benépesítsük állat- és növényvilággal. A lehetőségek tárháza határtalan, ám a játék szépségét nem az egyszerű teremtés, hanem a tényleges programozás adja. A Project Spark egy Kode nevű rendszerre épít, amellyel minden objektumnak saját agyat, egyedi mesterséges intelligenciát állíthatunk be.
Elképesztően sok lehetőség közül választhatunk, így egyszerű kapcsolatokat, összefüggéseket állíthatunk be karakterünk, az NPC-k és gyakorlatilag minden tárgy számára: a legapróbb részleteket is beállíthatjuk az olyan, egészen egyszerű megoldásoktól, mint hogy az X-gomb lenyomására ugorjunk egyet, egészen odáig, hogy megszabjuk egy napszaktól függően reagáló NPC viselkedési formáit.

Természetesen vannak előre generált modellek, illetve mi is menthetjük a beállításokat, így a későbbiekben újra felhasználhatunk egy komplex Kode-ot. Itt valóban ugyanazt csináljuk, amit a hivatásos programozók is, csak egy leegyszerűsített, grafikus felületen. Ennek használatát mindenféle előképzettség nélkül is pillanatok alatt elsajátíthatjuk, de a programozói ismeretek hatalmas előnyt jelentenek, hiszen jóval hamarabb ráérzünk majd a dolgok működésére. Az már más kérdés, hogy amit egy tapasztalt programozó egy egysoros kóddal megoldana, ahhoz itt át kell nyálazni az összes menüpontot, így előfordulhat, hogy tovább tart valamit implementálni, mintha forráskódban dolgozna az ember, de ezt sajnos el kell fogadnunk.

Ahogy az összes felhasználói tartalomra építő játékban, úgy itt is a többi játékos lesz majd segítségünkre, ha fogalmunk sincs, hogy mire jó egy logikai változó; a hosszú béta-időszaknak köszönhetően már rengeteg videó és tutorial érhető el a neten. Egy komolyabb játék megalkotása bizony több tíz, ha nem száz órát is felemészt, így bár a Project Spark minden perce szórakoztató, csak akkor éljük bele magunkat nagyon az alkotás lehetőségeibe, ha rengeteg szabadidővel rendelkezünk.

A nagyok sem egyedül dolgoznak

A játék egyik legerősebb pontja a kooperatív tervezés, ahol egy barátunkkal közösen eshetünk neki a pályakészítésnek. Elsőre talán nem is gondolnánk, de egymás ötleteinek kiegészítése fantasztikusan jó móka, különösen akkor, ha megosztjuk a feladatokat. Míg az egyik játékos a dizájnért felelős, a másik implementálhatja az újszerű játéktechnikai megoldásokat, így akkor is lehet sikerélményünk, ha a Kode-olást nem sikerült maradéktalanul elsajátítanunk.

Hogy az elkövetkező évek során mivé növi ki magát a Project Spark, az csak és kizárólag a közösségen múlik, hiszen a Microsoft minden eszközt megteremtett ahhoz, hogy ez legyen a következő Minecraft. Próbáljátok ki, hátha olyan játékot alkottok, ami aztán egy komoly fejlesztőcsapat érdeklődését is felkelti.

Ami tetszett
Ami nem tetszett
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)