Hirdetés

Spacebase Startopia előzetes - diszkópatkányok az űrben

|

A 2001-es Startopia szellemi örököse közel húsz évvel később próbál szerencsét, mi pedig lehetőséget kaptunk rá, hogy részt vegyünk a zárt bétában.

Hirdetés

Bár a Bullfrog volt fejlesztői által alapított Mucky Foot Productions számára 2003-ban lefőtt a kávé, két évvel azelőtt még megjelent a csapat különleges bizniszszimulátora, a Startopia, amelyben egy űrállomást kellett felvirágoztatnunk. Az Eidos által kiadott komikus hangvételű játék nem rengette meg a piacot, többnyire radar alatt maradt, de a debütálása óta eltelt két évtized során azért összejött egy kisebb közösség, amely kellemes nosztalgiával gondol vissza rá. Őket és természetesen a potenciális új vásárlókat célozza meg a Kalypso Media egy szellemi örökössel, az elődhöz lazán kötődő Spacebase Startopiával, a fejlesztéssel pedig a Dungeons játékokat jegyző Realmforge Studiost bízta meg. Hogy a csapatnak sikerült-e a múltidézés, azt teljes bizonyossággal csak az októberi megjelenéskor állapíthatjuk majd meg, viszont a zárt bétának köszönhetően már kaphattunk némi ízelítőt abból, hogy mennyiben újult meg a már ismert koncepció.   

Hirdetés

A Spacebase Startopia a városépítő stratégiai játékok és a gazdasági szimulációk stílusjegyeit ötvözi egy kevéske valósidejű harccal megfűszerezve, valamint nyakon öntve egy nagy adag humorral. A tíz küldetést felvonultató kampány nem kisebb célt tűz ki elénk, minthogy a címadó űrállomás a mi gondoskodásunknak köszönhetően váljon meghatározó kereskedelmi és turisztikai központtá. Ezt úgy érhetjük el, ha a háromfajta - az alapvető funkciókat ellátó Sub, az erőforrásokat megtermelő Bio és a szórakozásért felelős Fun - fedélzeten eleget teszünk a személyzet, valamint a turisták igényeinek. Persze nem a galaktikus bulinegyed létrehozásával, hanem a létszükségletek biztosításával indulnak galaxishódító terveink.

A kissé szájbarágós tutorialt végigpörgetve könnyedén megtanulhatjuk, hogy a rendelkezésünkre álló energiamennyiségtől függően milyen sorrendben és mekkora méretben érdemes lepakolni az alapvető épületeket. Ezen kívül a Spacebase-ben több faj is képviselteti magát és mindegyik más-más funkciót lát el, ami viszont közös bennük, hogy bizonyos időközönként szavaznak róla, mennyire elégedettek a körülményekkel. Vezetői kvalitásainkat százalékos mérővel értékelik és ajánlott folyamatosan figyelemmel követnünk a közhangulatot, mivel ha nem oldjuk meg a fizetett beosztottjaink problémáit minél előbb, akkor hamar azon kaphatjuk magunkat, hogy lelépnek, vagy ami még szörnyűbb, feldobják a… csápjaikat? Azt, ami a talpuk helyén van.

Mapkitörés

A high-tech környezet, a szüntelenül forgó háttér és gépi asszisztensünk (erre mindjárt visszatérünk) türelmetlen noszogatása miatt elsőre talán egy kissé kaotikusnak tűnhet az összkép, de a feladatok kipipálgatásával egyre jobban letisztul a játékmenet. Mint említettük, a kezdeti zavarodottsághoz hozzájárul a bázis mesterséges intelligenciája, az organikus létformákról lesújtó véleménnyel bíró VAL is, aki a Portal játékokból ismert GlaDOS stílusában egyszerre segíti haladásunkat és élcelődik rajtunk, továbbá képes pár pillanat alatt ledarálni bármennyi részletet. Az első pár órában még kifejezetten jópofa, azt követően viszont már-már frusztrálóvá válik a narrálása, bár az is igaz, hogy a bétateszt nem adott lehetőséget rá, hogy elmélyítsük vele a kapcsolatunkat.

A virtuális kóstoló ugyanis mindösszesen a kampány elejét, a tutorial missziókat és az egyetlen célt (gyűjtsünk össze adott mennyiségű energiát) felvonultató skirmish-t jelentette, ezáltal sem a fejlesztők által ígért sandbox módból, sem a négyfős kooperatív/kompetitv multiplayerből, sem pedig a valós idejű harcokról nem tudunk beszámolni. Ugyanakkor amikről igen, azok miatt érdemes lesz figyelemmel követni a projektet.

This is the (Milky) way

A próbakör alatt végig érezhető volt, hogy a Spacebase Startopia sokkal több tartalommal és komplexebb rendszerekkel kecsegtet, mint amit meg tudott villantani a tesztfázis alatt (képzeljétek ide a Nicolas Cage mémet), amit csak felerősít a bohókás atmoszféra és a stratégák álma, a mikromenedzsment. Űrközpontunk minden szegletére figyelnünk kell, ha kézben szeretnénk tartani a dolgokat, így többek között rajtunk áll a megfelelő képzettségű alkalmazottak felbérlése, az oxigéndús levegő biztosítása, a betegségeket terjesztő férgek kiirtása és a terrortámadások elhárítása is. Tudniillik, időközönként előfordulnak random események: ezek közé tartozik bolygóközi felügyelők raportja, a végtelen űrt járó tisztítóbrigádok szolgálatainak felajánlása, különleges turisták megjelenése (az Asari névre hallgató lény például mosolyt csalt az arcomra) és előfordul pokolgépek felbukkanása is - elvégre akadnak olyanok, akiknek szúrja a szemét a bizniszünk. Márpedig ha elrajtol a szórakoztatórészlegünk (skirmishben ezt is megnehezíti egy plusz funkció, a kutatás), az bizony mindenféle idegen népeket a portánkra csalogat és egy rakás új változóval jár.

A zárt béta alapján egyelőre korai lenne véleményt formálni arról, hogy az eddig elhangzottak mennyire állnak össze egy nagy egésszé, de a részeredmények biztatóak, és ha a következő hónapok során sikerül tovább csiszolni rajtuk, akkor a Spacebase Startopia túlszárnyalhatja az elődjét. Addig is visszatérek a Partyrius 32 planétára kikapcsolódni, mert az ottani lakosok fizetőeszköze a tánclépés: egy palack bor például hárompercnyi keringőbe kerül és én nagyon szomjas vagyok.  

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)