Hirdetés

The Sims 4 teszt - mondd, hogyan érezzek?

|

Életszimulátor 4.0 betöltve. Érzések és hangulatok installálva, indításra kész.

Bizonyára nem kevés fejtörést okozhatott a Maxisnek, hogy a számos kiegészítő után még egy újabbat adjon ki, vagy nagyobb fába vágva fejszéjét elkészítse a Sims sorozat folytatását. A bejelentés óta a korábbi részekkel összegereblyézett rajongók milliói lankadatlan figyelemmel kísérték a játékról kiszivárgott újabb és újabb infókat. Mindenki izgatottan várta, hogy mivel lepik meg őket szeptemberben a fejlesztők. Be kell vallanom, jómagam azóta tartozom a simsezők közé, mióta Barbie babáimat lecseréltem a virtuális babaházban élő simekre, így a tucatnyi kiegészítővel bővített The Sims 3-mal igyekeztem átvészelni a hosszú várakozást.

Annak idején, amikor megjelent a harmadik rész, többet nem is nyúltam az előzőekhez, mivel legnagyobb újdonsága, miszerint simem szabadon mozoghatott a városon belül gyalogszerrel és kocsival is, teljesen kielégítette igényeimet. Ezt megelőzően gyakran elvette a kedvem a játéktól a kényszerű várakozás, míg egy-egy helyszín betöltött, ha kiléptem otthonomból.

A The Sims 4 fejlesztői által megfogalmazott ígéret valahogy úgy hangzott, hogy rengeteg eddig még feltérképezetlen oldalról vezetik majd körbe a játékost a simek életében. Jó esély van arra, hogy aki először ül le elé, csak akkor áll fel az asztal mellől, ha már nagyon muszáj, ugyanis a régebbi epizódokban nem létezett szociális lehetőségek és kihívások teljesen magával ragadják a játékost. Majd miután a kötelesség (vagy a szükség) visszarántja az embert a valós életbe, eltarthat néhány percig, míg rádöbben, hogy már nem Oasis Springsben tartózkodik egy fényűző villában, modellalkatú női és férfi simek társaságában a tengerparton. Mi egyebet is tehetne, mint hogy hirtelen elhatározásból elugrik a nightclub melletti edzőterembe, ahol levezetheti felgyülemlett keserűségét egy bokszzsákon, majd a sportolástól energikusan kocog néhány kört a parkban?
Ily módon máris közelebb kerültünk a játék szlogenjéhez, a hangulatokhoz.

A Maxis által 2000-ben útjára eresztett The Sims világában ma vélhetően többen játszanak, mint amennyi a Föld népessége volt a 8. században. Számukra a nagy kérdés: miben fog többet, mást nyújtani a játék, melynek világában számtalan életet leéltek már.

Hangulatok kavalkádja

A már eddig is jól ismert hangulatjelző palettája többek között olyan új elemekkel bővült, mint a „flörtölő”, a „magabiztos”, az „inspirált”, vagy a „hisztis”. Így simjeink természetesebben reagálnak az őket ért hatásokra, vagyis az érzelmeik jobban befolyásolják cselekedeteiket és viszonyulásukat a többi simhez vagy feladathoz. Magabiztos simünk például jobban és gyorsabban elsajátítja a jártasságokat, mintha szomorú vagy szimplán boldog lenne. Egy boldog, vidám sim festménye teljesen máshogy néz ki, mint egy borús, szomorú hangulatúé.

Alkotásaik tükrözik mindenkori állapotukat, de ez akár fordítva is működhet. Nemcsak a simek lehetnek hatással a külvilágra, hanem egy festmény szemrevételezése, egy kis ruhapróbálgatás a tükör előtt vagy egy hideg zuhany is módosíthatja kedvüket. Csakúgy, mint a 3-ban, simünk aktív vágyai itt is előbbre juttatják élete történetét. A vágyak közül azonban most az egyik mindig hangulatalapú lesz, tehát végrehajtása után vagy olyan hangulata lesz, amihez a vágy kapcsolódott, vagy segít abban az állapotban maradni, amiben éppen volt.

Az igaz tesók mindig összetartanak

Mindemellett a tulajdonságok között is megbújt egy-egy új darab. Egy partin könnyű megállapítani, hogy kik rendelkeznek „magányos farkas” jellemvonással, és kik azok, akiket „derűs” vagy „magabiztos” jelzőkkel áldott meg a játékos. Külön története van a „bro”, avagy magyarosítva „tesó” tulajdonságnak. Ryan Vaughan és Graham Nardone, az EA játékproducerei a tesztalany simnek létrehoztak egy olyan jellemvonást, amely saját személyes tulajdonságaikat tükrözi. Ezután a Sims tervezői megalkották az ehhez kapcsolódó cselekvéseket és a hozzá illő hangulatokat. Azokra a simekre jellemző ez a vonás, akik a lelkükben ugyanolyan baráti kapcsolatot ápolnak egymás iránt, kölcsönösen segítik a másikat néhány interakció során. Már a „tesó” jelenléte elég ahhoz, hogy a sim hangulata javuljon (míg ha egy ismeretlen sim van a közelében ugyanazokkal a tulajdonságokkal, az nincs rá ilyen hatással).

Egyszerűbb, mint valaha?

A plasztikai sebészek következő generációja a Sims karakterszerkesztőjében fogja megalapozni jövőjét. A „Create a Sim” demója már hetekkel előbb megjelent, mint a játék, ebben bárki belekóstolhatott az emberkék megformázásába. Így a tökéletesebbnél tökéletesebb vagy éppen a túlzottan csúf simek sora hontalanul kóválygott addig, amíg nem volt lehetőségünk otthont teremteni nekik. Ez a kis ízelítő ösztönzőleg hathatott sokakra, hogy már a megjelenés napján megvegyék a játékot. Abból kiindulva, mennyire sikerült már a simek létrehozását is megújítani, találgatták a rajongók, mi lehet még a játékban – és fejvesztve indultak el szeptember negyedikén lecsapni egy példányára.

A legszembetűnőbb változás, hogy eltűntek csúszkák; a karakterszerkesztőben szabadabb teret adnak a játékosnak azáltal, hogy a határok még szélsőségesebbé váltak. Sokkal nagyobb szabadság jutott az egérnek, mert nincs meghatározva, hogy mely testrészeket változtathatjuk meg simünkön. Elegánsan megragadjuk az átalakítani kívánt testrészt, és kedvünk szerint, ízlésesen formázva nagyíthatjuk, kicsinyíthetjük a megfelelő helyen. Vádlit, combot, lábfejet, fel- és alkart, hasat, derekat, csípőt, és khm… egyéb testrészeket is megnagyobbíthatunk. És ezzel kész is van szélsőséges esetekben anorexiás vagy túlsúlyos simünk. Persze ki az, aki ilyenkor arra törekszik, hogy valami ronda bányarémet teremtsen sörhassal és 46-os lábbal, mikor modelleket meghazudtoló szépségeket is alkothat?

A járás, a hang és a név mind-mind különbözővé tesznek minket is és simjeinket is. Szórakoztató látvány, mikor egy rocker fazon végigflangál Oasis Springs utcáin tipikus női csípőmozgással, majd ráköszön simedre csengő-bongó dallamos hangján. De az is meghökkentő, ha egy díva elmasírozik otthonod előtt vagányan, és leáll veled beszélgetni mély, basszus hangon. Szerintem e kettő után itt nem kell ismét taglalnom a szélsőséges, ijesztő vagy nevetséges végeredményeket, amiket mind elérhetünk az új karaktergenerátorral.

A névre is muszáj kitérnem, mert nálam ezzel szerezte meg a játék az első jó pontot (de persze csak ezután kezdtem el játszani, úgyhogy nem árválkodott sokáig az a pont). Sok fejtörést, „gondolj, gondolj” helyzetet keltett korábban, mikor elértem oda, hogy volt egy simem, de nem volt neve. Első pillantásra, amolyan „Ezazz! Na végre!” reakciókat váltott ki belőlem az a kis randomizáló opció a sim neve mellett, ami képes véletlenszerű neveket előállítani. Környezetem is fellélegzett, mert már nem kell többé nekik szegeznem, hogy „Szerintetek hogyan kellene hívni az új simemet? De ez nem illik hozzá, inkább mondj másikat!” A név mellett az arc és a testalkat vonásait, a haj vagy a bőr színét is generálhatjuk (egyszerre akár többet is) egy kattintással.

Nem a ruha teszi a simet

Az lehet, hogy a mondás az új epizódra nézve igaz is lenne a belső tulajdonságok bővülése okán, mégis mindenki szereti divatosan öltöztetni emberkéit. A főbb opciók ugyan megmaradtak mint a ruhák kategóriáihoz tartozó külön fülecskék, de ezen belül még további csoportokra különülnek a ruha- és cipőfajták. Például ha csak ujjatlan pólókat keresünk a felsők között, akkor a többit kiszűrhetjük, hogy tisztábban lássuk a keresett öltözék választékát.

Cipőknél ugyanezen szisztéma szerint külön vehetjük a magas sarkúakat, papucsokat, csizmákat stb. Egy újabb szembeötlő újdonság a „Styled Looks” opció, amelyben – egy ruhakatalógushoz hasonlóan – modellsimeken tekinthetjük meg az összeállított öltözeteket, majd kiválaszthatjuk a ruha színét. Könnyes búcsút kellett vennünk viszont a sokak által kedvelt „Saját stílus létrehozása” eszköztől és a hozzátartozó színpalettától. Immár csak a Maxis által létrehozott csekély számú színből és mintából választhatunk mind a ruhadaraboknak, mind a szem- és hajszínnek. Korábban ennél nagyobb szabadság volt a játékos kezében, mert akár neon pink is lehetett simünk szeme vagy frizurája, most azonban rövidebb a póráz. De ha kreativitásunk ennél az opciónál nem is, a sim alakításánál biztos az egekig szárnyalhat, így a fejlesztők nyugodtan mondhatják, hogy kompenzálták ennek az eszköznek a hiányát.

Játék a génekkel

Mivel simjeink már sokkal intelligensebbek, lehet, hogy nem ártana a családon belüli kakukktojás érzése vagy örökbefogadottság gyanújának elkerülése végett egy simpár gyermekét a két sim génjeiből megalkotni, és nem egy harmadik, külön létrehozott kis emberkét hozzájuk csatolni.

Volt, mikor egy gyermekes családot úgy hozhattunk csak létre, ha a pár már gyerkőccel szerette volna kezdeni az életet, hogy a karakterszerkesztőben mindhármukat külön-külön megszerkesztettük, így a lány/fiú nem mindig hasonlított vonásaiban szüleire. Miután kiválasztottuk két sim, például Csongor és Tünde között a kapcsolatot, eljátszadozhatunk kicsit a génjeikkel, és megteremthetjük közös utódukat, aki, tegyük fel, szemét Csongortól, alkatát pedig Tündétől örökölte. Ugyanígy nagyszülőkkel, szülőkkel, testvérekkel és ikertestvérekkel is megtoldhatjuk a család háztartásának fogyasztói rétegét, egészen nyolc főig.

Galéria – avagy oszd meg, hadd lássák, mit műveltél

A megosztások hulláma a Sims világát is elöntötte. Nem maradhatott ki az alapjátékból, ha trendi akart lenni. Ha építesz egy kunyhót, családi házat, villát vagy kastélyt, megoszthatod a többi simsezővel a galériában, így le tudják tölteni, és ők is élvezhetik az egyedi alkotásod. Másodpercek alatt te is üres telked helyére varázsolhatod a számodra tökéletes otthont, csakis simoleonokért, hiszen ilyen az ingatlanpiac. Családok, háztartások és külön szobák is le/feltölthetőkké váltak. A művészlelkek mellett, akik ízléses alkotásaikat szeretnék a világ számára láthatóvá tenni, azoknak is hasznos mindez, akik nem szeretnek az építkezéssel és a sim létrehozásával bíbelődni, és inkább a cselekedetek emberei.

Építkezés mesterfokon

A fejlesztők fő célja az volt, hogy a játékos bármilyen nagyra törő ötletekkel rukkoljon is elő, lehetősége legyen megvalósítani azokat. A határok az építkezések területén is kijjebb tolódtak, így könnyebben alkothatunk összetettebb épületeket, mint korábban. Ahogy a sim létrehozása panelen eltűntek a csúszkák, itt megjelentek az alaphoz, oszlopokhoz és falakkal kapcsolódóak. Az oszlopoknál például most már nemhogy csak magunk állíthatjuk be a magasságot, de csalás nélkül be is építhetjük őket a kerítésbe és a falba, sőt további díszítőelemekkel dobhatjuk fel kinézetüket. Tetszőleges szintezéssel vagy magasságváltoztatással tehetjük robusztusabbá a megépített házat, így az ablakok elhelyezési lehetőségének száma is megnő, mert már bárhová, szobánként is beépíthetők. Ez annyit tesz, hogy az ablakokat a játék a szerinte megfelelő mennyiségben rakja be a szobába. Alájuk pedig ablakpárkány rakható, akár virágcserép formájában is.

A telekinfónál adatokat tudhatunk vagy adhatunk meg ingatlanunkról: szobák számát, telek értékét, címét, nevét, típusát. Ezek hasznosak lehetnek, ha esetleg eladásra szánnánk, vagy feltöltenénk a galériába, és szeretnénk, hogy a többiek lássák házunkról a fontosabb információkat. Itt található még az az eszköz is, amivel az egész épületet eltávolíthatjuk birtokunkról, miután azonban használatba vettük a buldózert, nem vonhatjuk vissza a pusztítást, úgyhogy tanácsos előbb elmenteni az egész kócerájt a saját könyvtárunkba.

Álomotthonunk berendezésére három lehetőség áll rendelkezésünkre. A bútorok funkciója szerinti elrendezés vagy az eddig már jól ismert szobánkénti, mikor kis fülek jelzik a helységek típusát, egy képet adva az adott szobában lévő tárgyakról; ezzel rendszerezetten végighaladhatunk szobáról szobára. Az újdonság pedig a keresőfunkció. A keresősávba begépelve egy adott tárgyat a kereső kidobja a lehetséges találatokat, melyek közül aztán kiszűrhetjük a vágyott darabot. Mintha csak egy bútorkatalógusból rendezte volna be szobáit – sugdolóznak szomszédjaid. És valóban nem tévednek. Kész, berendezett szobákat helyezhetsz el telkeden egymás mellett.

Szabadon forgathatod, mozgathatod, kicsinyítheted, nagyíthatod őket csakúgy, mint magát a házat. Ha egy bútor már nem fér el a kicsinyítés következtében a helységben, akkor az automatikusan átkerül simed családi eszköztárába.
A játék építkezéses részébe egészen beleszerettem, mert még így, kész alapokkal is szükséged lesz kreativitásodra, hiszen százféleképpen állíthatod össze ezeket a berendezett szobaalapokat, melyeknek egy kattintással más színharmóniát is adhatsz. A szobaalap képére kattintva ki is ragadhatsz elemeket, tárgyakat a katalógusból, ha a teljes tervrajzot nem akarod megvalósítani.

Talán ha a Sims világában élnék, nekem sem pusztulnának ki a növényeim, és valami csoda folytán sim-évek után is ugyanolyanok maradnának locsolás nélkül is, nem úgy, mint a valóságban, ahol a kaktuszom is átmegy száraz kóróba, és még csak kis üzenetet vagy figyelmeztetést sem kapok róla, hogy már rég megromlott valami az eszköztáramban.

Hiányosságok

Annak ellenére, hogy ez egy teljes értékű folytatás, mégis voltak olyan tárgyak és lehetőségek a korábbi részekben, amelyek most egyszerűen eltűntek. Én speciel hiányoltam a városon belüli szabad mozgást. Simem gyalog, taxival vagy akár saját kocsijával bárhová eljuthatott a városban, ahol élt. A The Sims 4-ben hatalmas csalódást okozott nekem, hogy ha kilépek otthonomból, pár telket látogathatok ugyan, de csak a közvetlenül a szomszédaimét; mikor messzebb szeretnék menni, már ugyanúgy várnom kell, míg betölt, mint a The Sims 2-ben, majd egyszer csak ott terem a simem azon a helyen, ahová küldtem. Egyértelmű visszalépés.

Nincsenek autók, biciklik, semmi közlekedési eszköz, amit simem igénybe vehetne. A városban néha fel-feltűnik egy-egy autó vagy most már villamos, de nem használhatom őket. A munkahelyek sem lettek láthatók még épület formájában sem, csakúgy, mint a könyvesbolt, vegyesbolt és a többi vendéglátóipari vagy közösségi egység. A szociális interakciókon kívül szinte nincs más lényege, kihívása a játéknak.

Mindazonáltal ez egy képlékeny játék, minden bizonnyal számos kiegészítő fogja még alakítani. Az még rendben van, hogy lehetőségeit tekintve aligha állítható párhuzamba a megszégyenülés veszélye nélkül hat éven át fejlesztett, számtalan kiegészítővel felvértezett elődjével, de hogy a hármas sorszámot viselő alapjáték egyes opciói feltehetőleg csak azért maradtak ki, hogy aztán újra megvásároltassa velünk a kiadó a háziállatokat, a munkahelyeket, az időutazást vagy épp az úszómedencéket, nos, az minden, csak nem simpatikus.

Ami tetszett
Ami nem tetszett
Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd, hogy értesítéseket küldjünk, és cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a GTA VI-ot vagy a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)