Hirdetés

Tudtad, hogy magyar származású professzornak köszönhető a játékosok képességét osztályozó rendszer?

|

Élő Árpád neve talán kevesek számára ismerős, az általa megalkotott rendszerrel azonban már a legtöbb játékos találkozhatott.

Hirdetés

Ha játszottál már valamilyen online kompetitív játékkal, legyen az a Counter-Strike: Global Offensive, a Dota 2 vagy bármilyen más cím, az Elo-rendszerrel is kapcsolatba kerültél, csak éppen lehet, hogy nem tudsz róla. Az Elo-rendszert (más néven Élő-pontrendszert) egy magyar születésű amerikai fizikaprofesszornak köszönheti a világ.

Élő Árpád, vagy ahogy külföldön ismerik, Arpad Elo az alapítástól (1939) tagja volt az Egyesült Államok Sakkszövetségének (USCF), amely annak idején még a Kenneth Harkness-féle értékelési szisztémát használta a játékosok pontozására. Élő ezt váltotta le a róla elnevezett Elo-rendszerrel, ami később még számtalan helyen megvette a lábát a széles körű alkalmazhatósága miatt.

Hirdetés

Élő Árpád fogta a korábban használt szisztémát, ami ugyan egyszerű volt, de csak a győzelmeket és a vereségeket vette számításba, kijavította a hibáit és ez alapján alkotta meg az Élő-pontrendszert. Ezt először a USCF kezdte alkalmazni 1960-ban, tíz évvel később pedig már nemzetközi szinten is ezzel mérték a sakkjátékosok szintjét. A rendszer lényege, hogy adott játékos statisztikáját és teljesítményét is figyelembe veszi. Ha valaki többet nyer, mint ami várható lett volna, feljebb megy az értékelése, ha azonban sokat veszít, hamar bezuhanhat a pontszáma.

Hogyan működik a játékokban?

Nem tudom, hogy hosszútávon jót tesz-e az egészségemnek, de kétségtelen, hogy rajongok a kompetitív játékokért. Ha egy címben van online PvP mód és nem érzem magam borzasztó rossznak benne, szinte biztos, hogy elkap a gépszíj és beleteszek a játékba jó néhány órát, hogy bebizonyítsam, igenis tudok játszani vele.

Így lehet, hogy több mint 10 éve játszom a League of Legendsszel, 3000 óránál is többet tettem a CS:GO-ba és még sorolhatnám. A lényeg, hogy egész jól megismerkedtem az Elo-rendszerrel és biztos vagyok benne, hogy most sokan együttéreztek velem. Mivel sosem tartoztam a legkiválóbb játékosok közé, nekem minden rendszer hasonlóan nehéznek érződött, a játékok pontrendszerei között azonban komoly eltérés lehet.

Szinte minden kompetitív játék az Elo-rendszer valamilyen módosított változatát használja. A Valve népszerű FPS-e, a Counter-Strike: Global Offensive például a meccsek során figyelembe veszi azt is, hogy hány kört nyertek a csapatok, mekkora volt a különbség és még a csapattársak egymáshoz viszonyított rangját is belekalkulálja, mikor rangsorolja a játékosokat.

Gyakori tévhit például, hogy a Rainbow Six Siege rangrendszere mennyire összetett. A Siege a rangokat figyeli: ha például egy silver játékos győzni tud egy átlagosan gold rangsorolású csapat ellen, az sokkal többet számít, mintha a saját, vagy esetleg alacsonyabb divízióból verne meg játékosokat.

A személyes kedvencem, a League of Legends is egy szuper példa, hiszen a Riot Games MOBA-ja egy időben konkrétan az Elo-rendszert alkalmazta, mindenféle módosítás nélkül. A fejlesztők a harmadik szezon kezdetekor mutatták be a saját megoldásukat, ami ugyan szintén Élő Árpád rendszerén alapszik, azonban sokkal alkalmasabbá tették csapatjátékok értékelésére. A Matchmaking Rating, vagy másnéven MMR szintén figyelembe veszi a csapattársaink és ellenfeleink rangját, az ő közelmúltbeli teljesítményüket, győzelmeiket és vereségeiket, és ez alapján számítja ki, hogy mennyi pontot ad, vagy vesz el a meccs végén a játék.

Ez csak néhány példa, de az Elo-rendszer számtalan játékban jelen van. A teljesség igénye nélkül olyan címek is használják (vagy használták), mint az Overwatch, a World of Warcraft, az Age of Empires II, a FIFA Mobile és még hosszan sorolhatnánk.

A technikai fejlődéssel azonban elkerülhetetlen volt, hogy lassan az Elo-rendszer is elavultá váljon. Élő Árpád alapvetően 1 az 1 elleni játékokhoz, leginkább a sakkhoz találta ki a számítási rendszerét, ami a mai játékok egyre összetettebb világaiban már nehezen állta meg a helyét, azonban egy stabil alapot adott a fejlesztők kezébe, hogy azt tovább finomítva és a saját játékaikra szabva tovább éljen a rendszer és mi magyarok erre is büszkék lehessünk.

Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!


Mit tehetsz, ha úgy érzed beragadtál?

Az ún. Elo hell minden kompetitív játékos rémálma. Aki játszik e-sport címekkel, valószínűleg érezte már úgy, hogy bármennyire is próbálja a legjobb tudását nyújtani meccsről-meccsre, egyszerűen nincs eredménye. Adunk néhány tippet, hogy miképp lehet kitörni ebből az állapotból, a matek ugyanis azt mondja, hogy az Elo hell inkább egy mentális állapot, mintsem valós zsákutca a rendszerben.

Tartsatok velünk, még ha klisésnek érzitek is:

  • Kommunikálj hatékonyan: Csak azt írd le, vagy kommunikáld le, amit tényleg kell. A felesleges információk közlésével magadtól és a társaidtól is értékes másodperceket veszel el. A kompetitív játék nem az udvariaskodásról szól.
  • A saját teljesítményedre koncentrálj: Igen, tudom, elképesztően bosszantó, mikor valaki úgy játszik, mintha először ülne gép előtt. Ilyenkor én is nagyon szeretnék feltenni neki néhány kérdést, de higgyétek el, nincs értelme. Tanácsot esetleg megéri adni, de valószínűleg ő is tudja, hogy valami nincs rendben, ha pedig megkéred, hogy játsszon jobban, csak felidegesíted vele.
  • SOHA ne lépj ki: Akkor sem szabad kilépni, ha teljesen biztos vagy benne, hogy véget ért számotokra a mérkőzés. Egyfelől tiszteletlenség a csapattársaid felé, másfelől pedig sokkal rosszabbat teszel a pontszámodnak, mintha csak kivárnád a vereséget. Az Elo-rendszer azonnal büntet, a kilépés nem jellemző a tehetséges játékosokra.
  • Ne akarj mindenben jó lenni: Ha igazán jó szeretnél lenni egy MOBA-ban, vagy FPS-játékban, döntsd el, hogy mit szeretnél játszani, nézz profikat és gyakorolj sokat, de csak azt a role-t, ha ugyanis több szerepben is helyt szeretnél állni, értékes időt vesztegetsz el és nem is lesz olyan hatékony a gyakorlás.

Bízunk benne, hogy ez az írás kicsit közelebb hozott benneteket az Elo-rendszerhez és ezután már nem fogtok úgy tekinteni rá, mint egy Dark Souls-beli főellenségre, akinek egyetlen gyenge pontja sincs. Legyünk inkább büszkék arra, hogy egy magyar professzor fektette le a mai játékok rendszerének alapjait és ha már ott vagyunk, próbáljuk meg abból és magunkból is a legjobbat kihozni. Jó játékot!

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)