Hirdetés

URU: Ages beyond Myst

|

A Myst sorozat új epizódja sok tekintetben különlegesebb elődeinél és a műfaj képviselőinél. Lélegzetelállító 3D-ben tündököl, és nemcsak egyjátékos módot tartalmaz, hanem arra is lehetőséget ad, hogy kalandjainkat később online folytathassuk.

Hirdetés

Közel tíz év telt el minden idők legsikeresebb kalandjáték-sorozata, a Myst első részének megjelenése óta. Több mint 12 millió példányban kelt el – ezt azóta csupán a The Sims

volt képes túlszárnyalni – és máig számtalan rajongója van. Ez annál is érdekesebb, mivel a Myst a legkevésbé sem "populáris" játék. Valódi kihívást jelent még az elvetemült rajongóknak is, éppen ezért mindig is voltak, akik idegenkedtek tőle. A játékban semmi sem "kézenfekvő", nem kapunk tippeket, nem rágják a szánkba – az egyébként rettentően bonyolult – sztorit, és az egykor virágzó civilizáció maradványai között bóklászva folyamatosan "kívülállónak" érezzük magunkat. Persze, mások éppen emiatt szeretik – méghozzá a jelek szerint nem is kevesen. Bár az Uru sok tekintetben követi az alpkoncepciót, valahogy mégis barátságosabb az eddigi részeknél. Anélkül, hogy csalódást okozna a keményvonalas Myst-fanoknak, bárkinek lehetőséget ad arra, hogy bekapcsolódjon a mítoszba.


Welcome to the (un)real world!
A korábbi részekkel ellentétben az Uru a jelenben kezdődik, Új-Mexikóban találjuk magunkat, közel a D’ni-ásatásokhoz. Mint minden korban, itt is az a fő feladatunk, hogy rábukkanjunk hét darab kéz formájú mágikus szimbólumra: ezek mindegyikét megérintve "teljesítettük" az adott kort. A sivatag csupán a bevezető: miután bóklásztunk kicsit, megismerkedtünk Zandival – a bahama-inges pacákkal, aki a lakókocsija előtt ülve olvasgat, és Peter Gabrielt hallgat –, bejártuk az ásatást, meghallgattuk Yeesha üzenetét, és megtaláltuk az összes szimbólumot, egy apró, lebegő szigetre érkezünk. Mostantól ez lesz a főhadiszállásunk, a játékban ugyanis nem lehet menteni; ha később esetleg "meghalunk" – például lezuhanunk egy szakadékba –, mindig ide kerülünk vissza. A szigeten egy apró kunyhó áll, amelyben a többi korhoz vezető könyveket gyűjtögetjük, és egy szekrény, ahol a külsőnket változtathatjuk meg. Ez egyébként hatalmas poén: aprólékosan meghatározhatjuk kinézetünket, testalkatunktól, korunktól kezdve egészen az általunk viselt ruháig. Ennek igazából csak online módban lesz jelentősége, de azért jól el lehet szórakozni vele, főleg az olyan részletek meghatározásánál, mint az arc: ha akarjuk, kis munkával elkészíthetjük saját hasonmásunkat, hiszen a száj szélessége, az áll, a szemek mérete, az orr formája mind-mind állítható. Később kunyhónkon is változtathatunk, az ún. Relto-könyv segítségével, bár ez ugyancsak az online játékban kap fontos szerepet. Találunk még négy oszlopot a szigeten, amely négy korba vezet, így azonnal el is kezdhetjük felfedezni őket.


Szép új világ
A különböző korokba érve tudatosodik csak igazán bennünk, hogy milyen fantasztikus részletességgel van kidolgozva az Uru világa. A grafika végre teljes egészében 3D-s – ami nem kis szó, mivel a gyakran használt "Myst-klón" kifejezést a panorámanézetes, szimulált térbeli kalandjátékokra szoktuk érteni. Ami ennél is megkapóbb, hogy az eddig csodaszépnek hitt 2D-s rajzok ugyanolyan jól mutatnak 3D-ben is, sőt! Nem úgy tűnik, mintha a fejlesztő Cyan különösebb kompromisszumokat kötött volna – bár ez meg is látszik a gépigényen –, hiszen a Myst-játékok legnagyobb erőssége, a helyszínek egyedi hangulata megmaradt. Persze, aki nagyon akar, az felfedezhet apróbb hibákat, közelről elnagyoltnak tűnő textúrákat vagy néhány darabosabb tereptárgyat, de ez nem változtat azon, hogy néhány órás játék után egyszerűen "beszippant" a világ, és az ember azon kapja magát, hogy nem is igazán töri a fejét a különböző rejtvényeken, csak tátott szájjal nézelődik… és ez hatalmas dolog. Számtalan apróságot csak azok látnak meg, akik játszottak az előző részekkel: rengeteg apró utalást találunk a korábbi részekre, melyeket nem kell feltétlenül értenünk, de az avatott, fanatikus Myst-rajongók biztosan elalélnak majd ezektől.


Miénk itt a tér
Érdekes továbbá, hogy a jellegzetesen belső nézetes Myst ezúttal külső nézetből indít: őszintén szólva nem nagy öröm, érdemes inkább azonnal belsőre váltani ([F1]), mert így sokkal precízebben irányítható, ráadásul jobban látjuk a környezetet is. Semmiféle kezelőfelület nem "csúfítja" a képet, nincs inventory sem – tehát nem kell különféle tárgyakat gyűjtögetni és kombinálni. A 3D nemcsak "fless" (:D), hanem bizonyos fejtörőkben fontos szerepet kap: egyrészt futkározhatunk, szakadékokon ugrálhatunk át (minő öröm), másrészt néha a földön található tárgyakat nekünk kell "odalökdösni" a kívánt helyre, ahol használhatjuk őket – ez még mozgalmasabbá, élőbbé teszi a világot, és távolabb visz az eredeti Mystek sokat szidott, steril mozdulatlanságától. A hangok, effektek is kihasználják a 3D-t, tökéletesen illeszkednek az atmoszférához, arra pedig, aki térhatású hangrendszerrel rendelkezik, garantáltan nagy élmény vár. A zene szintén nagyon jó, bár csupán néha szólal meg, de éppen emiatt sosem válik unalmassá.


Online kalandjáték?!
Bár az alapjáték nem túl hosszú, az Uru egyik legérdekesebb újdonsága, hogy kalandjainkat online is folytathatjuk. Maga az ötlet meghökkentő, hiszen kalandjáték esetében nehéz elképzelni, miként is fest ez. Már működik az MMORPG-khez hasonlóan havi díjas Uru Live, amely játékélmény terén lényegesen mást, illetve többet nyújt az egyjátékos módhoz képest. A Cyan új kalandokat, új korokat tesz elérhetővé, az új helyszíneket másokkal együtt is bejárhatjuk. Mindez úgy is felfogható, mint egy virtuális klub, ahol látjuk azokat, akikkel beszélgetünk: mindenkinek lehet saját háza, amelyet ízlése szerint testre szabhat, és barátaival kialakíthatja a saját szomszédságát. Csatangolhatunk a már bejárt korokban, ahol már nem leszünk egyedül, és számtalan kalandorral futhatunk össze, leállhatunk trécselni, vagy meghívhatjuk őket saját rezidenciánkra. Az egész Myst sorozat hátterében álló Randy Miller szerint a lényeg voltaképp az, hogy maguk a játékosok állítsák helyre a rég letűnt D’ni civilizációt, hiszen előbb-utóbb hatalmas lakóövezetek, virágzó városok jönnek majd létre. Ezek mellett néhány hónapon belül elérhetővé válnak azok az eszközök is, melyekkel akár új korokat is teremthetünk... Ha belegondolunk, a lehetőségek korlátlanok.

92%

A cikket eredeti formjban minden extrjval megtallhatod a GameStar magazin 2004/01-es szmban!


Kapcsolódó linkek:
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)