Hirdetés

Vasárnapi szubjektív: MALÉV a szimulátorokban

|

A Magyar Légiközlekedési Vállalat sajnos nincs többé. A játékok segítségével azonban továbbra is repülhetjük a kék-fehér festésű gépeket.

Hirdetés

Repülést szerető és művelő emberként engem is mélységesen lesújt, hogy a MALÉV befejezte működését. Ez a cikk - ahogyan a címben is szerepel - nem az okokkal kíván foglalkozni, mert az egyébként sem a GSO-ra való téma. Éppen ezért kérném, hogy a kommentekben is tartózkodjatok ennek taglalásától. Azt le lehet írni, hogy sajnáljátok a dolgot, vagy éppen hidegen hagy, de ennél tovább ne menjetek. Köszönöm.

A levegő egy teljesen más világ. Az emberek többsége kétféle módon viszonyul hozzá, vagy retteg tőle, vagy szerelmes belé, és kevesen vannak, akikből semmilyen érzést nem vált ki. Jómagam azok közé tartozom, akiket örökre megfertőzött a repülés, éppen ezért nem volt kérdéses, hogy ha a Vének Tanácsa beleegyezik, akkor ily módon emlékeznék meg a sajnálatos eseményről a GSO "hasábjain". De térjünk vissza a levegőhöz, melyet lehet szeretni, és mellé illik tisztelni is.

Gondoljunk csak a pusztító hurrikánokra, vagy a troposzféra szintjében található futóáramlásokra (jet stream), melyek akár 80 m/s (közel 300 km/h) sebességre is képesek. Éppen ezért nem mindegy a repülőgépnek sem, hogy az áramlással megegyező, vagy ellenkező irányban halad. De a lényeg nem is ez, hanem az, hogy a levegőben lenni, azaz repülni, semmihez sem hasonlítható, csodálatos érzés.

Monitor előtt ülve messze nem ugyanaz az élmény, de mégis léteznek a szimulátorokért rajongó játékosok, akik hosszú órákat képesek eltölteni a repüléssel foglalkozó játékokkal (is). Élénken él bennem az élmény, amikor az IL-2 Sturmovikban egy Me-210-et repülve sikerült idióta módon  a fordulóban átesni, és már dugóztam is lefelé. Hiába, hogy csak egy játékról volt szó, igencsak leizzadtam, mire 2-300 méteren sikerült végre kivenni. Ami azonban még hitelesebbé tehet egy szimulátort, azt a kiegészítők, átfestések, mod-ok jelentik.

A Microsoft Train Simulator-ban hatalmas móka volt egy Bzmot fülkéjében hasítani a Békéscsaba-Szeged vonalon, vagy éppen beérni a Budapest Nyugatiba V43 vontatta szerelvénnyel. Nem csoda hát, hogy a repülős szimulátorokban is sorra megjelennek a hazai repülésben használt repülőgépek, illetve a honi repterek. Ez főleg akkor jó, ha az eredeti játékban nyoma sincs ezeknek, pedig mekkora móka például egy AN-2-vel repülni Miskolcról (LHMC) Szegedre (LHUD). Így történhet meg az is, hogy az ismert MALÉV festésű gépekkel repülhetünk fotelből is. Mindegy, hogy Flight Simulator X, Flight Simulator 2004, vagy X-Plane van-e a birtokunkban, a kiegészítők mindenütt jelen vannak.

Amit azonban kevesebben tudnak, hogy a szimulátorok köré virtuális társaságok is létesülnek, mint amilyen például az IL-2-vel kapcsolatos Puma század, vagy az OMSI kapcsán létrejött Virtuális Közlekedési Társulat, és a MALÉV Hungarian Airlines Virtual. Ez utóbbi ugyanazokat az útvonalakat és gépeket repüli, mint a valós MALÉV, azzal a különbséggel, hogy náluk még az egykori TU-154 is repülhető.

Van saját légiforgalmi irányításuk, így az eljárás ugyanaz, mint a tényleges repülések alkalmával. Személyes tapasztalataim alapján úgy vélem, hogy otthon ülve nem lehet megtanulni repülni, de szórakozásnak nagyon megteszi. A neten nagyon szép munkákkal találkozhatunk, akár átfestésről, akár komplett gépről van szó, így ha a valóságban már be is fellegzett a MALÉV-nak, virtuálisan még hasíthatjuk az eget a függőleges vezérsíkon nemzetiszín festést viselő gépmadarakkal. Isten Veled, MALÉV.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)