Hirdetés

"Nem fogjátok fel, hogy működik a média" - kiverte a biztosítékot a YouTube

|

Tovább gyűrűzik a videómegosztó szerzői jogi botránya, sokan tiltakoznak, a kiadók nem ezt akarták. Mi jöhet most?

Hirdetés

Miután a Google kedvére fürdött a YouTube kommentrendszerének átalakítását kísérő tömegmámorban (ezt értelmezze ki-ki saját szájíze szerint, mindenkinek megfelelni úgysem lehet), úgy gondolták, ideje még jobbá tenni oldalukat, és kisebb átalakítást eszközöltek a szerzői jogok kezelését illetően. Furcsa módon úgy tűnik, egyedül a lap üzemeltetői nem értik, hogy ezzel a lépéssel veszélybe sodorták rengeteg népszerű tartalomgyártójuk megélhetését, közvetve pedig saját vállalkozásukat, még akkor is, ha a szerzői jogok védelme tényleg mindenkit megillet. Persze az is szinte biztos, hogy nem lesz itt nagy csőd, sem forradalom, de azért a kérdéssel érdemes foglalkozni.

Kis bibi van

Az üggyel kapcsolatosan kiadott közleményük is pontosan arról árulkodik, hogy nem látják a helyzet valódi súlyát: "A napokban beindítottuk a Content ID (egy automatizált szoftver, amolyan Google robot, amely a jogdíjköteles anyagok kiszűrésére alkalmas) szkennelését azokon a csatornákon, amik az MCN-ek (sok csatornát szerződéses viszony alapján segítő partnerek, mint a Maker Studios, vagy a Machinima - a szerk.) társult csatornáiként vannak nyilvántartva. Ez néhány felhasználónál új szerzői jogi igények megjelenését okozta, az adott tartalmak tulajdonosai által felállított alapelvekkel összhangban. Mint mindig, a csatornák tulajdonosai ezúttal is könnyedén fellebezhetnek, amennyiben úgy hiszik, az ellenük tett lépés igazságtalan."

Ezzel csupán annyi a probléma, hogy "néhány felhasználó" helyett masszív tömegek szembesültek ezzel a problémával, rengeteg szerzői jog tulajdonosa kifejezte, hogy esze ágában sem volt az adott videókat letiltani, végül pedig a fellebbezést is nehezíthei, hogy amennyiben valakinek elutasítják egy ilyen beadványát, utána hat hétig(!) nem élhet ezzel.

Akiket elárult a YouTube

Az utóbbi napokban sorra bukkannak fel a tartalomgyártók videói is a témával kapcsolatban, amik leggyakrabban (frusztrációjuk kifejezése mellett) igyekeznek tisztázni, mi a fene is történik (ha már a YouTube nem nagyon erőltette a helyzet egyértelmű kommunikációját), illetve tippeket adnak, miként kerülhetik el kollégáik a szerzői jogi vitákat, és így jövedelmük elvesztését.

A témával kapcsolatban egy nála szokásos kirohanást intézett a YouTuber Angry Joe (1,1 millió feliratkozó), a témának szentelte hírműsorának egy egész epizódját TotalBiscuit (1,4 millió feliratkozó), illetve a gaming újságírás egyik veteránja, Adam Sessler talk showja, az "Address the Sess" legutolsó epizódja is kizárólag erről szólt.

Angry Joe elmondja, hogy 62 videóját (zömében a legnépszerűbbeket) érinti a reklámbevételek elvétele, köztük a egy saját maga által készített interjút, de másoknál például a teljesen szabadon felhasználható, "Creative Commons" jogi kategóriába eső zenékre is lecsapott az automatizált rendszer. Persze itt nem áll meg a szisztéma ostorozásában, leginkább azt kifogásolja, hogy ha elveszíti az audiovizuális illusztrációk lehetőségét, a videói gyakorlatilag a nézhetetlenségig lesznek unalmasak, ha pedig előre kell ellenőriztetnie az effajta tartalmakat a kiadókkal, az a lehető legrosszabb állapothoz, az öncenzúrához vezet. Persze a Youtube inkompetenciája mellett sem ment el szó nélkül, amellett, hogy mélyen csalódott, hogy a cég miután milliókat keresett a hozzá hasonló alkotókon, így kihúzza alóluk a padlót, nem kevesebbet üzent a cégnek: "Nem fogjátok fel, hogyan működik a média".

TotalBiscuit ennél kissé higgadtabban állt hozzá az ügyhöz: az eredeti végzettsége szerint jogász John Bain arra helyezt a hangsúlyt, hogy mivel nincs megfelelő törvényi háttér, az érintetteknek kell "egy kis józan ész" használatával megoldaniuk a problémát. Bár ő ugyanannál a cégnél van "menedzselt" státuszban, ahol a fent említett Angry Joe csatorna, a múltban őt is érték hasonló támadások kiadók részéről. A Nintendo magának követelte egy háromórás podcast reklámbevételét egy percnyi, hang nélkül lejátszott Pokémon trailer miatt, illetve egy Greenlight-játék, a Day One: Garry's Incident fejlesztője is szerzői jogokra hivatkozva vette le ideiglenesen Bain igen lesújtó kritikáját. Persze a fejlesztők és kiadót zömének mára jól felfogott érdeke lett, hogy támogassák az effajta tartalmakat azoknak egyértelmű reklámértéke miatt. Szerinte a videók készítői nagyobb tiszteletet kell kivívjanak maguknak azzal, hogy minőségi tartalmakat gyártanak.

Azért ezt mégse így kellene...

Az Oddworld Inhabitants és a Just Add Water mellett csatlakozott a Valve is közben azok táborához (Ubisoft, Deep Silver, Capcom, Naughty Dog, Codemasters, Bossa Studios), akik engedélyezik a játékaikról készült videók közzétételét, illetve reklámok útján azokból bevétel szerzését. Erről jogi közleményt adtak ki, melyben azt kérik, a YouTube-bal szembeni érdekérvényesítéskor ahelyett, hogy egyénileg keresné meg mindenki a kiadót, inkább a közleményre hivatkozzon. A Valve azonban a videók direkt árusítását tiltja, illetve a játékaik különböző eszközeinek (hangok, tárgyak, modellek, stb.) külön engedély nélkül történő használatát is.

A magyar vonatkozás

Adta magát, hogy a legnagyobb magyar gamer YouTube csatorna készítője, Sirius barátunk is megszólaljon a témában: "Véleményem szerint ez egy borzalmasan nehéz kérdés, de ez eddig is így volt. A különböző alkotókat, legyenek azok zenei, vagy akármilyen más műfajban munkálkodók védeni kell. Nem feltétlenül így. Szerencsére én nem tapasztaltam semmilyen plusz problémát az elmúlt napokban, de sok ismerősöm - köztük pl. a frissen indult a GameDayIroda - bizony beleszaladt ilyenekbe és nem egy videójukkal kapcsolatban felmerült ez a probléma, ami természetesen erősen nehezíti, sőt, szinte teljesen ellehetetleníti a munkájukat. Miért jelent ez másoknak problémát de nekem nem? Szerencse. Egyszerűen abból ered, hogy mivel foglalkozom. Indie-k, free to play játékok, és szerencsésen választott nagy címek. Valamiért ezek kikerültek a szórásból, de ki tudja, mi lesz a következő? Bukhat a StarCraft is, mehetnek a legújabb CoD mellett a régebbiek is. Ez a helyzet elég bizonytalan, elég nehéz építeni egy olyan rendszerre, ami bármikor összeomolhat. Nyilván ez eddig is tudható volt: ki vagyunk szolgáltatva. Ezt mindenki tudja aki egy kicsit is gondolkodik, de ez az eset jól mutatja, hogy mennyire". 

A változások kapcsán a YouTube területén igen jártas HD marketing csapatát is megkerestük a témában, az ő tippjeikkel frissítjük majd a cikket hamarosan.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)