Hirdetés

15 flash játék, amit soha nem fogunk elfeledni

|

Rengeteg időnket rabolták el a Flash játékok, de pár nap múlva végleg leáldozik az elavult technológiának. Összegyűjtöttük személyes kedvenceinket.

Hirdetés

Nem hibáztatunk titeket, ha azt gondoltátok, a Flash már régóta halott - az elmúlt néhány évben egyre sürgetőbbé vált a kiiktatása, mert az erőforrásigényes, sebezhető formátumot kiváltotta a HTML5, a CSS3 és a Javascript kombinációja, ami minden szempontból jobb, és segítségével ugyanúgy készíthetők böngészőből futtatható játékok, animációk.

Az Adobe végre kész eltemetni a Flasht, 2020. december 31-én megszűnik a támogatása, és hivatalosan is lezárul a videojátékipar egy fontos korszaka, aminek egyébként nem hivatalosan már a mobiljátékok is véget vetettek - meg az, hogy az Apple az első iPhone bemutatásakor úgy döntött, ilyen-olyan okokból nem támogatja a Flasht eszközein.

A 2000-es évek elején, amikor a szélessávú internetkapcsolat már egyre kevésbé számított luxusnak, rohamosan megszaporodtak a böngészős játékok, létrejött a Miniclip, a Kongregate, a NewGrounds, és más gyűjtőplatformok, melyeken könnyű volt elveszni a kínálatban. Most ezekbe az időkbe utazunk vissza; megpróbáltunk kiválogatni tíz olyan Flash játékot, ami számunkra különösen fontos volt, aztán végül nem tudtuk a listát tovább szűkíteni, 15 lett belőle - ha valami még eszetekbe jut, tegyétek hozzá kommentben!

Hirdetés

Top 15 Flash játék

Alien Hominid

A The Behemoth nevét manapság inkább a Castle Crashers és a BattleBlock Theater miatt ismerhetjük, de a csapat első játéka a 2002-ben megjelent Alien Hominid volt. Ebben egy sárga földönkívülit irányítva küzdhettünk meg ügynökök hadaival. Hamarosan érkezik belőle egy új változat, az Alien Hominid Invasion, ami négy játékost támogat, valamint nagyobb változatosságot kínál.

Bejeweled

Ha maga a Bejeweled nem is ismerős mindenkinek, a játékmenet biztosan: a PopCap 2001-ben megjelent játéka tette igazán ismertté a match-3 formulát, ami a Candy Crush Saga és rengeteg további, sikeres mobiljáték alapja. Ebben drágaköveket húzogathattunk egymás mellé, hogy három vagy több egyformát eltüntethessünk. Milliók játszották, számos platformra megjelent, még a World of Warcraftban is játszható volt a fejlesztőcsapat másik klasszikusa, a Peggle mellett.

Bloons

A Bloons sorozat eredetileg olyan játékokból állt, amikben egy majommal kellett dartsnyilakat dobálnunk, hogy kidurrantsunk lufikat. Ebből lett aztán a Bloons TD sorozat, melynek részei a tower defense műfajba tartoznak: folyamatosan menetelnek a lufik, nekünk pedig "tornyok" lepakolásával kell megállítanunk őket. A pukkanás hangja máig a fülünkben cseng.

Bubble Shooter

A Bubble Shooter a Taito-féle Puzzle Bobble-től kölcsönözte játékmenetét: színes gömböket kellett lövöldöznünk, hogy legalább három egyformát egymás mellé juttatva letakarítsuk a képernyőt. Ebből is lett aztán sokféle változat, egyszerűsége miatt nem volt nehéz lemásolni.

Crimson Room

Jóval azelőtt, hogy számos más város mellett Budapestet is ellepték volna a szabadulószobák, flash játékokban is találkozhattunk a koncepcióval. Az egyik legismertebb a Crimson Room volt, amiben, ahogy azt neve sugallja, egy vörös (jó, karmazsinvörös) szobából kellett kijutnunk, átkutatva annak minden egyes szegletét utalások, rejtett tárgyak után.

Earn to Die 2: Exodus

Az Earn to Die játékokban az volt a célunk, hogy egy zombikkal teli posztapokaliptikus világban éljünk túl, folyamatosan fejlesztve járgányunk különböző alkatrészeit, egyre messzebbre jutva. Egy variációja egyébként most is elérhető iOS-en és Androidon. 

Fancy Pants Adventure

2006-ban debütált az első Fancy Pants Adventure, melyben egy kimondottan csinos nadrágot viselő pálcikaemberrel rohangálhattunk mindenféle pályákon. Az animációk és a gördülékeny játékmenet különösen élvezetessé tették. Később aztán folytatásai és portjai is lettek ennek a játéknak, de az eredeti örök kedvenc marad.

Line Rider

A 2006-os Line Riderben az volt a feladatunk, hogy egy szánkósnak útvonalakat rajzoljunk, amiken kényelmes tempóban, biztonságosan tud haladni. Inkább volt kreatív eszköz, mint valódi játék, de sokan rákaptak, még tudományos körökben is figyelmet kapott fizikai modellezése miatt, és 2008-ban jelent meg folytatása Windowsra, Nintendo DS-re és Wii-re, méghozzá a The Bard's Tale-t és a Wasteland játékokat is jegyző InXile Entertainment gondozásában.

Portal: The Flash Version

Igaz, hogy sokkal egyszerűbb volt, de a Portal ihlette 2D-s Portal: The Flash Version is tudott annyira szórakoztató lenni, mint a nagytestvér. 40 pályán kellett portálok, dobozok, lövegek segítségével átjutnunk, lehetőleg elkerülve a halált.

QWOP

Bennett Foddy 2008-ban mutatta be igen érdekes futójátékát, a QWOP-ot, amiben úgy kellett előrébb juttatnunk egy atlétát, hogy a Q, W, O és P gombokkal a lábainak különböző részeit irányítottuk. Rettenetesen nehéz volt kitapasztalni, hogy mit mikor nyomjunk meg a sikerhez, de a profik már egészen lenyűgöző videókat készítettek. Ha hasonlóan idegörlő játékot szeretnétek, próbáljátok ki a szintén Bennett Foddy által készített Getting Over Itet.

Red Remover

A Red Remover koncepciója sem bonyolult: úgy kell megszabadulni a vörös elemektől, hogy a zöldek semmiképp ne zuhanjanak a mélybe. A pályák aztán fokozatosan nehezedtek, új elemek jöttek be, változott a gravitáció iránya, és egyre keményebb feladat várt ránk.

Ricochet Kills

A Ricochet Kills sorozat játékai sem ígényeltek kimondottan nagy videojátékos tapasztaltot: célunk egy ügynökkel elintézni a riválisokat, kihasználva, hogy a lövedékek lepattannak a felületekről. A jó időzítés, a megfelelő taktikázás fontos volt, mert csak meghatározott számú lőszer állt rendelkezésünkre. Készült steames és mobilos változat is, ha kipróbálnátok, keressétek a megfelelő boltokban.

The World's Hardest Game

Ha nem is volt a világ legnehezebb játéka, tényleg nem volt könnyű a The World's Hardest Game. Ebben egy piros négyzetet terelgethettünk végig különböző pályákon úgy, hogy megpróbáltuk elkerülni a kicsi kék pöttyöket, és közben összegyűjtjük az érméket. Kellő gyakorlással persze nem volt teljesíthetetlen, de fontos receptje volt a sikernek, hogy ne kapjunk közben lehetőleg agyvérzést.

This is the Only Level

Nevével ellentétben a This is the Only level nem csak egyetlen pályából állt. Egy elefántot irányítottunk, aki látszólag ugyanazon a pályán ment végig, de valami mindig változott: vagy a fizika törvényei, vagy a pálya felépítése, netán az irányítás módja lett más. Ötletes és kreatív volt, el lehetett vele ütni az időt.

YetiSports

A YetiSports sorozat számos különböző minijátékból állt. Egy pingvinekkel nem kimondottan jó viszonyban lévő jeti volt a főszereplője, őt irányítva üthettük a szárnyasokat messzire, magasra, netán egy jégfalra festett céltáblába, de snowboardozhattunk is lazításképp.

+1 Don't Do That!

Bár nem voltak klasszikus értelemben vett játékok, a Don't Do That sorozatban különböző cselekedetekre kérhettük a főszereplőt, aki megmutatta, mit nem szabad temetésen, állásinterjún, étteremben, medencében vagy egyéb helyeken csinálni. Népnevelési kordokumentum, a maga idejében remek szórakozást kínált. 

Nektek mi a kedvenc Flash-emlék? Jöhetnek a kommentek! 

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)