Hirdetés

Botrányos játékok, amiket meg kellett semmisíteni

|

Van úgy, hogy elkészül egy játék, meg is jelenik, ám valamilyen oknál fogva később kiderül, hogy a kukában a helye.

Hirdetés

Kellemetlen lehet, hogy hónapokon, akár éveken át dolgozol valamin, majd amikor végre átadhatod a célközönségnek és elkezdhetnél vele pénzt keresni, felmerül valamilyen probléma, ami miatt az egész, minden befektetett munkád semmissé válik. Nem csak a fiatalokat védő hatóságok dönthetnek úgy, hogy blokkolják egy játék forgalmazását, jogi konfliktusok, súlyos technikai problémák, fogyasztóvédelmi okok is állhatnak a háttérben.

Az alábbi játékokat nem tiltották be, megjelenhettek, de valamilyen oknál fogva vissza kellett őket vonni. A digitálisan terjesztett címek esetében ez könnyebb volt, de azoknál, amiket lemezen adtak ki, komoly logisztikával járt a megsemmisítés.

Hirdetés

Grand Theft Auto: San Andreas

Sok ütést kapott bizonyos köröktől megjelenésekor az egyébként óriási sikert arató Grand Theft Auto: San Andreas, hiszen a franchise akkor már ismert volt nem csak a játékosok, de az erőszakos játékok ellen tüntetők számára is. Erőszakossága miatt azonban, ahogy elődeit, úgy ezt sem sikerült elgáncsolni - azt, hogy meg kellett semmisíteni a játék egyes példányait, nem ez idézte elő, hanem a fejlesztők hanyagsága.

A megjelenést követően modderek észrevették, hogy a kódban rejtett sorok maradtak, amiket szabályok szerint játszva nem, csak némi trükközéssel lehetett előhívni, azonban akinek úgy sikerült, egy perverz minijátékot játszhatott: a főszereplőt, CJ-t irányíthatta szexuális aktusok során. A Hot Coffee-botrány következtében az amerikai korhatár-besorolási bizottság, az ESRB a lehető legdurvább kategóriába sorolta át a játékot, a fogyasztóvédelem pedig perrel fenyegette a Take-Two-t, így az kénytelen volt visszahívni a hibás példányokat a boltokból, majd kiadni egy javított változatot, amiben a minijáték már semmilyen formában nem volt elérhető.

X-Men Destiny

A Silicon Knights csapata néhány egészen élvezhető játékot is készített, köztük például a Blood Omen: Legacy of Kainnel, a gamecube-os Eternal Darknessel és az első Metal Gear játék The Twin Snakes címet viselő remake-jével, azonban a 2010-es évek elején a srácok csúnya ügyekbe keveredtek. 2007-ben beperelték az Epic Gamest az Unreal Engine 3 miatt, amivel részben az volt a bajuk, hogy nem a korábban ígért időpontban jelent meg, részben meg az, hogy a motor mellé kiadott dokumentáció hiányos volt, ám az Epic viszontperelte őket, mondván tudniuk kellett, hogy a funkciókat folyamatosan teszik majd elérhetővé, ahogy haladnak a Gears of War fejlesztésével, valamint bizalmas információk közzétételére, illetve az UE3 kódrészleteinek saját motorjukban való felhasználására sem voltak jogosultak.

Az ügy 2012-ben zárult le, az Epic nyert, minek következtében a 2008-ban kiadott Too Human és a 2011-ben debütált X-Men Destiny minden egyes el nem adott példányát meg kellett semmisíteni, hiszen ezek mind jogosulatlanul használták az Epic szellemi tulajdonait. A Silicon Knights 2014-ben csődbe ment, és bár a Too Human ma már újra elérhető, mi több, ingyenesen lehet letölteni Xboxra, az X-Men Destiny végleg az enyészeté lett - csupán néhány példány kering még az eBay-en.

Batman: Arkham Knight PC

Ritkán látunk akkora balhét, amibe az Arkham Knight keveredett 2015-ben. Míg a konzolos változatok alapján a Batman-központú sorozat legfrissebb része méltán került az előző konzolgeneráció legjobb játékai közé, a PC verziót a Warner Bros. vállalhatatlan állapotban adta ki, technikai problémák tömkelege szennyezte az élményt, gyakorlatilag játszhatatlan volt, ezért a megjelenés után egy nappal felfüggesztették az árusítását a Steamen, és visszavonták a PC-s verziót a boltokból is. Végül csak októberben tudtak kiadni belőle egy javított változatot, ami nem volt tökéletes, de legalább működött, és nagyjából azt az élményt kínálta a PC-seknek, amit a konzolosok már júniusban átélhettek. A portért felelős Iron Galaxynak nemrég egyébként egy másik balhéja is volt: ők hozták össze a The Last of Us: Part I számítógépekre írt verzióját, ami förtelmes lett, és folyamatosan gigantikus patchekkel javítgatják - de legalább meg lehet venni. Vagy ez sovány vigasz?

The Race Against Time

Jöjjön egy kevésbé ismert játék egy közismert kiadótól. A Codemasters és az Oliver ikrek szándéka nemes volt: 1988-ban egy sportolókat segítő szervezetre, a Sport Aidre szerették volna felhívni a figyelmet egy Amstrad CPC-re, C64-re és ZX Spectrumra kiadott játékkal, amelynek összes bevételét a szervezetnek szánták. A The Race Against Time-ban a szudáni futó, Omar Khalifa szerepében kellett hat kontinensen meggyújtanunk egy-egy lángot, elfutva a Buckingham Palota, a Sydney-i Operaház és a Rushmore-hegy előtt, kerülgetve a különféle, területenként változó akadályokat.

Alapvetően egész élvezetes volt, célját viszont nem érte el: bár 1 millió angol font gyűjtése volt a cél, ezt messze nem sikerült elérnie, ráadásul még a Sport Aid is összeomlott, miután 2 milliós tartozást halmozott fel - ez nem tett jót a Codemasters megítélésének sem. És hogy még jobban fájjon az egész: a megjelenés után nem sokkal be kellett darálni, mivel a borítón Jesse Owens szerepelt, akinek képét engedély nélkül használták fel. Utána lecserélték Carl Lewisra, aki ezért semmit nem kért; így adták ki ismét, de ez már a helyzeten nem segített.

Stadium Events

Ha esetleg az eBay felé tévedtek, és rákerestek a Stadium Events címére, láthatjátok, hogy a játék eredeti példányait több százezer forintért kínálják, de van olyan darab is, aminek 41 millió forintért keresnek új tulajdonost. Az észak-amerikai kiadásból nem tudni, mennyi, de feltehetően nagyon kevés került forgalomba - 1987 szeptemberében jelent meg, majd miután a Nintendónak megtetszett a táncszőnyegre hasonlító Family Fun Fitness pad kiegészítő, nem árulta tovább az eredeti kiadást, World Class Track Meet néven jelentette meg újra 1988-ban a játékot, a Nintendo Power Padre átkeresztelt kiegészítővel együtt. Pletykák szerint 2000 darab készült, amiből csak 200-at küldtek boltokba, de a részletek ködösek.

Spider-Man 2: Enter: Electro

2001. szeptember 11-én szörnyű tragédia rázta meg a világot: terrortámadás érte az Egyesült Államokat, a New York-i World Trade Center jellegzetes ikertornyaiba repülőgép szállt. Ennek következtében számos filmet, sorozatot, és természetesen videojátékot is elhalasztottak, módosítottak: volt, amit még időben át tudtak alakítani (például a GTA III-at), és volt, aminek gyártását le kellett állítani, átírni a fájlokat, majd újra a másolóba küldeni. A Spider-Man 2: Enter: Electro szeptember 18-án jelent volna meg, és a legvégén Pókember egy a Világkereskedelmi Központról mintázott felhőkarcoló tetején harcolt volna, de a megjelenés napján az Activision bejelentette, hogy a játék csúszni fog, az áldozatok és hozzátartozók iránti tiszteletből eltávolítják a problémásnak ítélt részeket. Pályákat neveztek át, átvezetőket változtattak meg, és persze az utolsó összecsapás is másképp alakult.

LittleBigPlanet

A LittleBigPlanet egy nagyon bájos játék, főszereplője, Sackboy hamar a PlayStation 3-as játékosok szívéhez nőtt. A kritikusok is dicsérték, a játékosok izgatottan várták a megjelenését, ám egy muszlim gamernek ismerős szavak ütötték meg a fülét, amikor meghallotta az egyik betétdalt a bétában. Ebben ugyanis az iszlám vallás szent könyvéből, a Koránból voltak hallhatók idézetek, ami sérthette a vallásos embereket, ezért a Sony inkább visszakérte a boltokba már kiküldött, de polcokra még nem került lemezeket, majd egy héttel elcsúsztatta a megjelenést. A kérdéses számot egyébként a botrány közepette alkotója, Toumani Diabate igyekezett megvédeni, ő az idézetekkel próbálta a vallása felé terelni a hallgatókat, és egyébként nincs olyan szabály, ami tiltaná Mohamed próféta szavainak ilyesfajta felhasználását, országában, Maliban ez gyakori. Mindenesetre a kiadó nem akarta megkockáztatni a megsértett gamerek haragját, a LittleBigPlanet pedig egy héttel később, ezen zene nélkül is egy ugyanolyan jó játék lett.

Olvasd telefonon csak a legfontosabb híreket!

Semmi spam, csak napi 2-3 értesítés Viberen, hogy képben maradj a játék- és filmvilág, a geek kultúra legérdekesebb híreivel.

Limbo of the Lost

Néha előfordul, hogy ismerős elemek bukkannak fel egy-egy játékban, de olyan pofátlan plagizálást, amilyet a Majestic Studios elkövetett, nagyon kevesen mernek megkockáztatni. A 2007-ben megjelent játék fejlesztését még a '90-es évek elején kezdték el, aztán többször is abbahagyták, amikor azok a platformok, amikre meg akarták volna jelentetni, olyan mértékben veszítettek népszerűségükből, hogy a bukást inkább egyik kiadó sem kockáztatta meg. Végül 2003-ban nyúltak újra hozzá, a koncepciót megtartották, de sok elemet lecseréltek: sajnos kreativitás híján a helyszínek egy részét az Oblivionból vették át, emellett voltak a Sea Dogsból és a World of Warcraftból lopott dolgok, mi több, a Black & White 2-ből a kurzort emelték el, és a Thiefből is a megengedettnél durvábban inspirálódtak. A végeredmény borzalmas lett, a fejlesztőcsapat több tagja is leköszönt a botrány után, a játékot pedig annak visszavonása után már nem kavarták meg, inkább a kukába dobták az egészet. Rajongók egy bootleg demake formájában emlékeztek meg róla, a Macarena of the Missing ennek állít emléket.

Mario Party 8

A LittleBigPlanethez hasonlóan a Mario Party játékokról sem gondolná az ember, hogy bármi baj lehetne velük, de a Mario Party 8-at az Egyesült Királyságban kénytelen volt a Nintendo visszakérni a boltoktól. A kiadó gyártási hibára hivatkozott, de viszonteladók arról számoltak be, hogy a visszavonás oka a "spastic" szó használata - ez a briteknél szitokszónak számít, amit a fogyatékkal élőkre használnak. Később aztán a Nintendo is elismerte, hogy emiatt kellett kavarni. Lehetett valami akkoriban a levegőben, ugyanis a Ubisoft a Mind Quiz című, agytornáztató PSP-s játékát ugyanezen szó miatt volt kénytelen visszahívni.

ET: The Extra Terrestrial

És hát egy ilyen listáról természetesen nem hiányozhat minden idők egyik legrosszabb játéka, a játékipart kis híján romokba döntő E.T. the Extra-Terrestrial, ami nem korának egyetlen rossz játéka volt, de szerepet játszott a piac 1983-as összeomlásában. A játékosoknak elege lett a borzalmas, összecsapott, élvezhetetlen, csak a lehúzásukra játszó címekből, így amikor megtudták, hogy az E.T. is rossz lett, már nem álltak érte sorba a boltokban. Az Atari nem tehetett mást (vagy legalábbis úgy gondolta), a megmaradt készleteket más, hasonló sorsú és megítélésű játékokkal együtt egy új-mexikói területen elásta, összesen 728 ezer kazetta végezte ott. Ezt a temetőt 2014-ben feltárták, az ott megtalált játékkazetták körülbelül 10%-a volt E.T., a többi más, el nem adott címeket tartalmazott.

Van szerintetek olyan játék, amit ugyan nem daráltak be, de megérdemelte volna, hogy a világ tudomást se szerezzen róla?

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)