Hirdetés

Mi az a Konami kód, és hogyan terjedt el?

|

Fel, fel, le, le, balra, jobbra, balra, jobbra, B, A, Start. Ha ezt a kombinációt (Start helyett Enterrel vagy anélkül) játékokban, weboldalakon beütjük, meglepetéssel találhatjuk szembe magunkat - elmondjuk, miért.

Hirdetés

Akár hiszitek, akár nem, voltak olyan idők, amikor a Konami meghatározó szereplőnek számított a videojátékok piacán, nem csak mobiljátékokból, pacsinkógépekből, klasszikusok gyűjteményeiből, meg a Pro Evolution Soccer szériából tartotta el magát. Mostanában is beesik néhány, általuk birtokolt nagy franchise-hoz tartozó cím, de a legutóbbi Contra és Metal Gear esetében is azt éreztük, hogy ha csak ennyire telik a kiadótól, inkább nem kérjük (Oké, simogassunk is, ne csak pofozzunk: a Super Bomberman R nem lett rossz.) A '80-as és '90-es években viszont nagyon sokat köszönhettünk nekik; ekkor született meg a videojátékipar egyik legendás billentyűkombinációja, a Konami kód is.

Hirdetés

Mint arról egy korábbi cikkben írtunk, a cheat kódok és hasonló kombinációk eleinte fejlesztői eszközök voltak, tesztelési céllal kerültek be, csak előfordult, hogy elfelejtették deaktiválni őket. A Konami kód először az árkádgépekre 1985-ben megjelent Gradius 1986-os, NES-es változatában bukkant fel. Ennek portolója, Kazuhisa Hashimoto úgy érezte, a játék túl nehéz ahhoz, hogy kényelmesen lehessen tesztelni, ezért leprogramozta, hogy egy billentyűsorozat lenyomását követően minden power-upot azonnal megkapjon. Eredetileg nem tervezte, hogy ez a végleges változatban is benne marad majd, de azért próbálta olyan bonyolultra csinálni, hogy ne üthesse be véletlenül. Valamilyen úton-módon rátaláltak a játékosok, és elkezdték elterjeszteni, aztán miután kitudódott a létezése, a fejlesztők nem merték kivenni, nehogy a kód módosítása több problémát okozzon, mint amennyit így okoz.

Igazán ismertté csak 1988-ban, a NES-es Contra megjelenésekor vált, méghozzá azért, mert többen úgy gondolták, annyira nehéz volt a játék, hogy végigjátszásához elengedhetetlen a használata. 30 extra életet adott, ami nyilván nem kis könnyedséget jelentett.

A kódsort később más játékokhoz is átvették. A Contra sorozat részeiben Sega Genesisen, PS2-n és Nintendo DS-en alkalmazták, de különféle variációkban (pl. Start helyett Selecttel vagy Start nélkül) megtalálható volt Castlevaniákban, a Gradius folytatásaiban, Metal Gearekben, illetve számos egyéb Konami játékban. Értelemszerűen ahol nem volt A és B gomb, ott kiváltották valami mással, PS-en például a körrel és a kereszttel. Érdekesség, hogy a Gradius III-ban az eredeti kód azonnali halált eredményezett, viszont a bal és jobb nyilakat a bal és jobb ravaszra cserélve jártak a bónuszok.

A Konami kódot a mai napig alkalmazzák, leginkább poénból. Amikor Kanada fennállásának 150. évfordulóját ünnepelte 2017-ben, a Bank of Canada weblapján pénzesőt lehetett előidézni vele (ez ma is működik a cikkben lévő linken található aloldalon). Legutóbb a Fortnite-ban segített elütni az időt az általa előhívható burgeres minijáték, amikor az univerzumot beszippantotta egy fekete lyuk. Használható továbbá a Netflix bizonyos alkalmazásaiban a program visszaállítására, a Google oldalain jellemzően április 1-jén aktiválható vele valami, de érdemes a Polaroid Originals oldalán is kipróbálni, ott ugyanis egy Stranger Things minijáték vár titeket.

A Konami kód angol nyelvű Wikipedia oldalán számos példát találhattok még felhasználási módjaira. Ti hol találkoztatok vele, melyik előfordulása volt a kedvencetek?

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)