Hirdetés

Iskolakezdés gamer módra - játékok, amelyekben becsengettek

|

Hamarosan itt az iskolakezdés, a nyári pihenés után pedig nehéz visszarázódni, de mi összeszedtünk egy rakás olyan játékot, amely átmenetet képez a kettő között, hogy könnyebb legyen az átállás.

Hirdetés

Meglehetősen sivár időszak a játékiparban a nyár, alig jelennek meg erős címek, mindenki a karácsonyi szezonra készül. Ami azt jelenti, hogy a nyár végét jelző iskolakezdéssel már lehet is ráhangolódni arra, hogy sorra jönnek a sikeres sorozatok új játékai, húzónevek és régóta várt indie cuccok. De hogyan lehet ráhangolódni az iskolakezdésre? Reménytelennek tűnő feladat még hetekkel az évnyitó után is, de szerencsére van pár videojáték, amivel fel lehet dolgozni ezt a traumát. Iskolákban játszódó videojátékokból szedtem össze egy gyűjteményt - nem feltétlenül minőség alapján, de a maga nemében mindegyik érdekes.

Hirdetés

Skool Daze (1984)

A ZX Spectrum egyik legjobb játéka, amelynek befogadásához persze ma már kell némi nyitottság (meg legalább egy emulátor). Főhőse egy Eric nevű diák, akinek az iskolájában kell csínyeket elkövetnie, illetve ellopnia egy széfből az iskolai priuszát, de úgy, hogy lehetőleg ne kapjon sok büntetést a tanároktól - vagyis két folyosón rohangálás között be kell ülni az órára. Az iskolában valós időben mászkálnak a tanárok és más diákok (akik közül többen bajba akarják keverni Ericet), a velük való okos interakció a játék megoldásának kulcsa. Ha a sandbox játékok fejlődéséről van szó, sokszor ma is előkerül a Skool Daze neve, technikailag csodálatra méltó darab.

 

Momoko 120% (1986)

Jóval egyszerűbb a Jaleco játéktermi akciója, amely ugyancsak Japánban jelent meg, de a MAME emulátor korában ez már nem akadály. A címszereplő Momoko, egy fiatal lány, akinek négyéves korától fiatal felnőttlétéig követhetjük végig küzdelmes életét: valamilyen furcsa okból az oviban, a középsuliban és a főiskolán is mindenféle különös lények lelövöldözésével kell töltenie az időt. Az iskola itt csak díszlet, a vég pedig meglepő: Momoko férjhez megy.

 

Revenge on School (1994)

A legismertebb magyar fejlesztésű iskolai játék egy nem PC, trágár, primitív kalandjáték - amely persze részben éppen felsorolt erényei miatt lett népszerű, és terjedt kézen-közön a kilencvenes években. Fejlesztője, a később necces közéleti szerepvállalásaival ismertté vált Tomcat egyszerű szinopszist talált ki: egy diák bosszút áll az utált iskolán. Az aprócska állóképek és a ma már nehézkes felület helyett a szövegek maradtak emlékezetesek, bár a Revenge on School így is inkább kornyomat, mint élvezhető játék. Később készült hozzá két folytatás is, azokban a rendőrség és a katonaság volt a célpont.

 

Star Trek: Starfleet Academy (1997)

A világűr legmenőbb iskolájában űrhajó vezetésére és szimulált űrharcban történő helytállásra tanítják a diákokat - a Star Trek sorozat kadétjainak képzését bemutató Interplay játék ide viszi el a játékost. Sok élőszereplős filmbetét, rengeteg pofázás, hamisítatlan Star Trek hangulat (William Shatner is szerepelt a programban) és cirkálás az űrben - csemege a sorozat rajongóinak.

 

White Day: A Labyrinth Named School (2001)

Persze az iskola szörnyű hely is tud lenni, főleg egy koreai túlélő-horrorban (amelynek 2015-ös remake-je a nyugati piacon is megjelent). A belsőnézetes, nyomasztó játék helyszíne a Yeundu Gimnázium; némi szentségtelen feng shui-ból kifolyólag tele van szellemekkel, és még egy holtakat feltámasztó rituálé is megkavarja a szószt. A játékos feladata rendet tenni egy fegyverek nélkül szaladgáló átlagdiák bőrében. Ennél a helyzetnél azért egy röpdoga is jobb.

 

Obscure (2004)

A horrorsuli ötlete nem csak távol-keleti fejlesztőknek akadt be: a francia Hydravision Entertainment szintén egy komor iskolát festett le az Obscure-ben. Leafmore High környékén furcsa dolgok történnek, és amikor három diák megpróbálja kinyomozni egy társuk eltűnését, egyszer csak az iskolába zárva találják magukat éjszaka. Mint kiderül, ez nem életbiztosítás, mert mutáns lényekbe botlanak úton-útfélen, nem is beszélve a tanárokról, akiknek közük van a mutánsokhoz. Van az úgy, hogy a bioszfaktosok kicsit túltolják a kísérletezést, na.

 

School Tycoon (2004)

Jóval békésebb műfajt képvisel az amerikai Cat Daddy Games gazdasági szimulátora. A tycoonjátékokra ráállt indie cég egyik alkotásában egy iskolát kell felépíteni és menedzselni olyan, velőtrázóan izgalmas feladatok által, mint a tornaterem berendezése. A játékot direkt a fiatalabb játékosokra szabták, így sokkal könnyebb, mint a cég többi tycoonja - persze kérdés, miért akarna bárki iskolát menedzselni, amikor más játékokban például dinóparkot is lehet.

 

Super Columbine Massacre RPG! (2005)

Ez egy szomorú apropóból született, mai napig erősen kritizált játék. 1999-ben a Colorado állambeli Columbine Gimnázium két diákja, a 18 éves Eric Harris és a 17 éves Dylan Klebold megölt 13 embert, 21-et megsebesített, majd mindketten öngyilkosok lettek. A tragédia a mai napig a legtöbbet idézett iskolai mészárlás, amelyből videojáték is készült. Ezt a filmiparban dolgozó Danny Ledonne követte el az RPG Maker 2000 című játékszerkesztővel, és a lövöldözés hatodik évfordulójára adta ki. Ledonne a játékkal akart tiltakozni az erőszak ellen, de mivel a mészárlásról készült képeket is beépített a játékba, illetve helyenként súlyosan demagóg módon kezelte a témát (a srácok például haláluk után a pokolba kerülnek, ahol a Doom szörnyeit kell tovább irtaniuk), nagy felzúdulás követte a megjelenését. Az áldozatok hozzátartozói felháborodtak, és a játék betiltását követelték. A sajtó egy része szörnyűségként kezelte a programot, másik része jó és párbeszédet kezdeményező próbálkozásként, de a játékfejlesztőket is megosztotta a dolog. Ledonne azóta is magyarázkodik félresikerült szándéka miatt.

 

Bully (2006)

A cenzorok kedélyét a Rockstar Vancouver játéka is borzolta, mert a Bully olyan témákat érint, amelyekre mostanában különösen érzékeny a világ: az iskolai zaklatásokat és a diákok közti erőszakot. Csak hát ezt amolyan rockstarosan boncolgatja. Például a főhős egy kamasz, akit korábban már hét iskolából kicsaptak, és ő maga is gyakran használja a játékban puszta öklét, miközben a képzeletbeli Bullworth Academy táplálékláncában lépeget előre. A vitatott témához remek játékmenet társult - ahogy azt a Rockstar játékaiban megszokhattuk.

 

Detention (2017)

A legutóbbi iskolai játék megint csak túlélő-horror, méghozzá a tajvani Red Candle Gamestől. Az oldalnézetes, 2D mászkálós program a hatvanas évek Tajvanján játszódik, ahol az eldugott Greenwood Gimnáziumot gonosz lények kísértik. Nemigen lehet megküzdeni velük, inkább csak elbújni előlük, és a főszereplő diákoknak és tanároknak pontosan ezt kell tenniük, hogy életben maradjanak, amíg kinyomozzák az iskola sötét múltját. Ahhoz képest, hogy egy kis kétdimenziós indie cuccról van szó, elég ijesztő lett. Persze nem annyira, mint a félévzáró felmérő.

És persze rengeteg olyan cím akad még, ahol jelentős szerepet kap az iskolai légkör: a Harry Potter játékadaptációk, a Life is Strange, vagy de még a különösen beteg Lollipop Chainsaw vagy a röhejesen addiktív Corridor Z is kapcsolható valahogy az oktatási intézmények egyedi és megismételhetetlen hangulatához. Kimaradt volna valami? Mondjátok el kommentben!

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)