Hirdetés

És te képes vagy egy játékban másokkal valódi csapatot alkotni?

|

A valóságban sokszor vannak előítéleteink a csapatmunkával kapcsolatban, de mi a helyzet az online együttműködéssel? Bányai Fanni pszichológus most ezt a témát vizsgálta meg közelebbről is.

Hirdetés

Nem mindig pozitív a csapatmunka megítélése a valóságban. Nekem például, ha a munkahelyen vagy egy tanórán meghallom, hogy csapatban kell dolgozni, az első gondolatom valahol a "mit vétettem" és a "bármit, csak ezt ne" között keresendő. Törvényszerűnek tűnik, hogy a teamben mindig van valaki, aki lazsál, és a társai a hátukon hurcolják a közös munka végéig. Van a balek, aki saját korlátait figyelmen kívül hagyva, egyszerre öt ember helyett dolgozik. Ismerjük a tudálékost, aki folyamatosan megtorpedózza a többiek által felvetett javaslatokat, de építő gondolatot nem tesz hozzá a munkafolyamathoz. Így a való életben a csapatmunka sokszor inkább mumusként jelenik meg a produktív tevékenység szinonimája helyett, annak ellenére, hogy manapság mennyire felértékelt képességnek minősül egy állásinterjún vagy már az önéletrajzban is, ha azt valljuk magunkról, csapatjátékosok vagyunk. Nem is csoda, hiszen egyre több az olyan munkáltató, aki ilyen személyt keres.

 

Online csapatmunka

Nem kell messzire mennünk, ha a jó csapatmunkát akarjuk megtapasztalni. Elég, ha aktív tagjai vagyunk egy MMO-közösségnek, ahol lehetőségünk van az epikus győzelmet társainkkal együtt átélni egy közös küldetés során. A laikusok általában bele sem gondolnak, hogy a játék komoly erőfeszítés is egyben. Ahogy tartja a mondás: előbb a munka, aztán a szórakozás. Mentálisan komolyan igénybe veheti a játékost, aminek fizikai és fiziológiai jelei is sokszor láthatók. Például egy hatalmas győzelemhez közeledve vérnyomásunk megugrik, koncentrálás közben minden izmunk megfeszül, kiver a víz, és a sikeres bossfight végeztével azonnal elönti agyunkat az endorfin.

A játékos az online csapatban megtapasztalhatja, hogy a közös munka olykor monoton, és annak ellenére többször is wipe-olunk egymás után, hogy minden a terv szerint halad. Viszont érezzük, hogy az erőfeszítés, az idő- és az energiabefektetés nem hiábavaló, és kölcsönösen felelősek vagyunk a team sikeréért vagy kudarcáért. Így a játék önmagában motivál, és felelősséget ruház ránk.

Nick Yee pszichológus a Stanford Egyetemen MMORPG-játékosok motivációit vizsgálva rámutatott arra, hogy az MMORPG-használat és az aktív tevékenykedés az online közösségben a játékosokat olyan képességek birtokosaivá teszi, mint a demokratikus vezetői stílus, a csapatban dolgozás, a kimagasló kommunikációs készség, a rugalmas problémamegoldás. Az online csapatjáték amellett, hogy élvezet részesének lenni, olyan jellegű fejlődést is elősegít, amit a való életben a különböző együttműködések során kamatoztathatunk. További pluszként a játékban begyakorolt csapatmunka felbátoríthatja az egyént, hogy a valóságban is belemenjen hasonló helyzetekbe, hiszen megvan már a kellő rutinja hozzá.

Online csapatösszetétel

Azokban az online játékokban, amelyekben a karakterek létrehozásakor vagy kiválasztásakor lehetőségünk van arra, hogy eldöntsük, milyen szerepe legyen karakterünknek, nemcsak a játékstílusunkat határozzuk meg, hanem a csoporton belül betöltött szerepünket is. Természetesen bármikor van lehetőségünk talentet váltani, ha nem tetszik az adott harcstílus, de előbb-utóbb mindenki megtalálja magának a tökéletes karakter-összetételt és ezzel helyét is a csapatban.

Ismerünk egyszerűbb és összetettebb buildeket. A hagyományos Holy Trinity rendszer a mai napig megállja a helyét, ebben a karakter tank/DPS/healer szerepet tölthet be, de még ezen belül is van némi mozgástere a játékosnak, hogy milyen legyen a játékstílusa.

Ma már nagy népszerűségnek örvend a szentháromság megbontása, ami különböző hibrid kasztokat is elérhetővé tesz. Így sokkal jobban testre szabható a karakter játékstílusa, de a csapatmunka szempontjából ugyanúgy az egyes hibrid kasztok közötti egyensúly megtalálása a fontos, hogy a team a legjobb teljesítményt nyújtsa.

A valóságban sajnos a jó csapat kialakítása általában nehezebb, mint a játékban. Míg a játékban mindenki tudja, hogy ki DPS, tank vagy healer, és elég összeszedegetnünk a játékosokat az optimális csapatösszetételhez, addig a valóságban sokszor nem ismerjük azokat, akikkel együtt kell dolgoznunk, vagy éppen túl jól ismerjük őket ahhoz, hogy ne tudjunk együtt dolgozni velük. Ilyenkor jól jöhet az a rutin, amit az online játékokban szereztünk. 

Hogyan alkalmazkodjunk offline?

A csapatmunka egyik legpozitívabb és legfontosabb eleme online és a valóságban is, hogy az egyén nem szólóban néz szembe a kihívással, hanem többedmagával, így ennek köszönhetően a csapatot alkotók teljesítménye összeadódik, és hatványozottan ütőképesek lesznek. Másrészt vannak olyan küldetések is a játékokban, amelyeket egyedül képtelenek lennénk véghezvinni, hacsak nem várunk három kiegészítőnyi időt, majd tízszer nagyobb szinttel visszamegyünk, és egyedül legyőzzük szegény bosst. A valóságban azonban nem lehetséges fogni magunkat, és két év múlva egyedül nekiállni egy feladatnak, amit korábban csapatban kellett volna megoldanunk. A játékosok közötti kommunikáció elengedhetetlen a jó csapatmunkához, melynel során lefektethetjük, kinek mi a feladata a csoportban, mire kell ügyelnie, ki mihez ért, mit szeretne, mit vár el a többiektől. Ha a csapattagok szabadon kifejthetik véleményüket, megoldási javaslatokkal élhetnek a feladattal kapcsolatban.

A csapatmunka akkor válik online és offline is igazán produktívvá, ha a tagok elkötelezettek az ügy mellett. A valóságban is fontos, hogy mindenki számára nyilvánvaló és vágyott legyen a cél, tehát a kényszer szülte offline csapatokban, ahol a tagoknak nincs érzelmi motivációja a munkára, nehéz együttműködésre ösztönözni bárkit is. Az online játékok mechanikai elemei viszont önmagukban is együttműködésre késztetnek, és azt erősítik (pl. raid, capture the flag). A valóságban is ösztönzően hathat, ha értelmet találunk az elvégzendő munkában, és elismerjük, hogy a feladat véghezviteléhez összefogásra van szükség.

A csapaton belüli versengés, amikor egymás statisztikáit látjuk egy-egy meccs után, összehasonlítási alapot jelentenek számunkra, rámutatnak, hogy miben van értelme fejlődnünk. A versengés a csapaton belül bomlasztó lehet, de nagy előnnyel is járhat hasonló karakterű játékosok esetén, hiszen eltanulhatunk egymástól fortélyokat, megoszthatjuk tapasztalatainkat, és versengésünk a többiekkel nemcsak a saját teljesítményünket, de a csapat teljesítményét is növelheti. A valóságban is a csoporton belüli versengés - ami alatt nem viszálykodást vagy a vezetőség általi önkényes összehasonlítást értjük, vagy egy-egy csapattag kiemelését a többi közül - fejlesztheti a tagok képességeit, és pozitívan hathat a team összteljesítményére.

Az online környezet a többi játékossal való együttműködést pozitív visszajelzésekkel (xp-pontok) vagy tárgyi formában (jobb fegyverek, új cím, skin, mount) jutalmazza. Emellett önmagában jutalmazó erejű a csapattagok pozitív hozzáállása és a hála kifejezése egymás iránt, a befektetett idő és energia köszöneteként. A valóságban is környezetünk pozitív visszajelzései, a jutalmak és a csapattagok válaszreakciói (ahogy mi reagálunk rájuk, illetve ahogy ők reagálnak ránk és a közös sikerre) nemcsak megerősíthetnek minket abban, hogy valamit jól csináltunk, hanem a későbbi csapatmunka iránti elköteleződést is növelhetik.

A cikket Bányai Fanni pszichológus írta, aki jelenleg az ELTE Pszichológia Doktori Iskolájának PhD hallgatója. Kutatási területe a videojátékokban megfigyelhető versengési stratégiák és a virtuálisan elsajátított képességek valóságban történő pozitív felhasználása.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)