Hirdetés

Kutatás állapította meg, hogy sokkal kevesebbet beszélnek a játékok női karakterei, mint a férfi szereplők

|

Egy csapat tüzetesen átvizsgált 50 játékot, és egészen érdekes eredményeket találtak.

Hirdetés

Dr. Stephanie Rennick vezetésével készült egy tanulmány a Royal Society Publishing oldalára. A cikk címe "Gender Bias in Video Game Dialogue", azaz Nemi részrehajlás videojátékok dialógusaiban. A Rennick csapata által elvégzett vizsgálat 50 szerepjátékot érintett, köztük olyan címekkel, mint a Final Fantasy XIII, a Kingdom Hearts és a Star Wars: Knights of the Old Republic. A merítésben az RPG műfaj minden szeglete képviselve volt a JRPG-től az akció-RPG-ig.

A kutatás eredménye több ponton is meglepő volt. Kiderült, hogy a vizsgált játékok 94 százalékában több volt a férfi dialógus, mint a női. Még olyan címekben is ugyanezt figyelhették meg, amelyek több női főszereplővel is rendelkeztek, ilyen volt például a Final Fantasy X-2.

Hirdetés

A számok nem csak a főszereplők esetében lesújtók, a mellékszereplők tekintetében is a férfiak kapták a legtöbb mondanivalót. A The Elder Scrolls IV: Oblivion az egyik legjobb példa erre: a 700 000 szóból álló szövegkönyvből a nőknek alig jut valami. Általában csak egyfajta érzelmet képviselnek, miközben a férfi mellékszereplők négyszer nagyobb eséllyel kapnak egyedi dialógus opciókat és komplexebb érzelmeket. Ez az eltérés hatványozottan igaz a nembináris és queer karakterek esetében, akikből alig 30 darabot találtak a 13 000 megvizsgált karakterből.

Noha ezek lesújtó eredmények, fontos megjegyezni, hogy sokat javult a helyzet a '80-as évek óta. A Horizon Zero Dawn és a Tomb Raider sikere is segített, és egyre többször jelennek meg női főszereplővel készült játékok. A tanulmány megjegyezte, hogy 1986-tól 2020-ig a női dialógusok mennyisége 6,3 százalékkal növekedett évtizedeként. A gond az, hogy ebben a tempóban nagyjából 2036-ig fog tartani, mire a női karakterek dialógusmennyisége utoléri a férfiakét.

Dr. Rennick később nyilatkozott a tanulmányról a Phys.orgnak, ahol kiemelte a King's Quest II-t, a King's Quest IV-et és a Lightning Returns: Final Fantasy XIII-at, melyek nagyon szépen teljesítettek az összevetésben. Mindeközben 28 másik játék jóval gyengébben szerepelt, mint hitték volna.

"Számítottunk arra, hogy a férfiak párbeszédei lesznek többségben, de meglepődtünk, amikor láttuk, hogy milyen kevés játékban (csak 3 az 50-ből) voltak többségben a női dialógusok. A játékosok is osztoztak a döbbenetünkben: az előzetes felmérésekben a vállalkozók jóval túlbecsülték azon játékok számát, melyekben a női szerepek voltak többségben."

Rennick kihangsúlyozta, hogy nemcsak a mennyiség a probléma, hanem a dialógus tartalma is. Sokszor előfordul, hogy a női karakterek csak egy bizonyos érzelmeket képviselhetnek (félelem, hezitálás, udvariasság, szomorúság stb.), miközben arra lenne szükség, hogy a női karakterek is teljesen felépített, többdimenziós szereplőkké váljanak.

"A játékosok nagyjából fele nő, és sajnos ők számítanak a kirekesztésre és zaklatásra. Komolyabb reprezentációra van szükség, amit a játékosok és fejlesztők is elvárnának. Szóval reméljük, hogy az érintettek lépni fognak a jövőben majd ezzel kapcsolatban."

Reméljük, hogy az arányok javulni fog a jövőben, amelyek meglepően torz voltára rámutatott ez a tanulmány.

Beszélgetnél velünk erről a hírről?

Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)