Az első áldozat kritika - kerüljük, mint vámpír a napfényt?

|

Leszbikus szerelmespárral és sok-sok nyúlással próbálja feledtetni a Netflix sorozata, hogy a sikerhez nem ártott volna egy jó forgatókönyv, meg egy hozzáértő rendező.

A Netflix új vámpíros sorozattal rukkolt elő, amit a trailere alapján sokan vártak, de aztán jött a fekete leves... Tény, hogy az Alkonyat filmek, majd az olyan népszerű sorozatok, mint a Vámpírnaplók, az Originals vagy a True Blood után nem könnyű már eredeti alaptörténettel, kellően színes karakterekkel és elegendő fordulattal megírt sorozattal előrukkolni, de azért lehetett volna próbálkozni.

Néhány évtizeddel ezelőtt még Gary Oldmant tartották a legszexibb vámpírnak, és lássuk be, jó is volt. Az általa életre keltett sötét lelkű Drakulában megvolt minden, amire a néző szomjazott: vadság, szenvedély, ősi tudás, fájdalom és vérszomj, miközben a környezetét is kellő mennyiségű rejtély és izgalom övezte. A modern vámpíros sorozatok főhősei már lényegesen könnyedebbek ennél, de mégis, az Alkonyat-béli Cullen családnak, vagy a Vámpírnaplók ősi vérszívóinak, a Mikaelson famíliának ennek ellenére megvan a maga tartása, eleganciája. Miközben képesek viccesen, már-már emberien viselkedni, ha átváltoznak, rájuk sem lehet ismerni, mert a másik énjük hideg, könyörtelen, lelketlen - és teljes mértékben embertelen.

Az első áldozat története egy gimiből indul. Az egyébként igencsak bájos és tehetséges főszereplő Juliette Fairmont (Sarah Catherine Hook) egy Elena Gilbert / Bella Swan-klón. A szürkének tűnő jó kislány, akiről tudjuk, hogy a látszat ellenére nem átlagos teremtés. A teljes koppintás elkerülése érdekében a készítők a főhősnőt leszbikussá tették, mintha ettől a klisékkel teli dögunalmas, sehová sem vezető történet izgalmassá válna. És hogy Juliette életében is meglegyen a feszültség és a szerelem, rögtön az első részben egy leszbikus vámpírvadász Calliope Burns (Imani Lewis) toppan az életébe. Juliette még nem "igazi" vámpír, az első vérszívás előtt áll, Calliope pedig még nem igazi vámpírvadász, még nem esett át az első (karó)döfésen. Rém gyenge a történet, ráadásul rettenetesen el van nyújtva, mint a rétestészta, így a szemernyi izgalom, amit ez a csavar adhatna, rögvest el is vész.

Pedig maga a környezet nem lenne rossz. A cselekmény helyszíne a Georgia államban található Savannah, amely az árnyas fákkal övezett utcáival, a gyönyörű kertes házaival, a modern küllemű sulival és az elegánsan berendezett enteriőrökkel akár jó is lehetne. Az azonban enyhén szégyenletes, hogy a készítők szinte teljes mértékben lemásolták Cullenenék otthonának küllemét, mintha nem lett volna annyi fantáziájuk, hogy legalább egy más stílusú épületet álmodjanak meg Juliette családjának, ráadásul a szülők karaktere is nagyon durván Carlisle és Esme párosára hajaz, csak sokkal gyengébb kivitelben.

A sorozat a showrunner, Victoria Schwab saját novellája alapján készült. Próbáltam fellelni a történet epizódjaiban valamiféle újdonságot, ami eredeti és amit nem máshonnan koppintottak, de ez a sorozat fércmű, minden elemét más filmekből ollózták össze, és mindezt még tetézi, hogy Jet Wilkinson rendezése rettenetes. A két lány első verekedése olyan, mint egy vicc, mintha a színészek a forgatás szünetében bohóckodnának, de a többi "akciójelenet" is röhejes. Mintha nem lett volna szakember erre a stábban, aki összerakott volna egy normális verekedést, ráadásul a küzdelmek alá vágott hangok és zenék is a zs-kategória alatt vannak, igencsak mélyen.

A párbeszédek laposak, unalmasak, sehová sem vezetnek. Nincsenek érzelmi mélységek, sem magasságok. Ha fekete komédiaként néznénk, lehet, viccesebb lenne, csak épp az alkotók ezt teljesen komolyan gondolták.

A két lány között szövődő szerelem is teljesen steril. Vonzódnak egymáshoz (ebből semmi nem látszik), aztán utálják egymást, aztán mégiscsak szerelmesek lesznek. Nem hiszem, hogy ez a színészek hibája lenne, mert szerintem a lányok jól játszanának, ha normális szövegeket és jeleneteket kaptak volna. A rémes rendezés és a pocsék forgatókönyv az, ami tönkreteszi a minden fantáziát nélkülöző sorozatot, de ezáltal az egész stáb, és az összes színész csúnyán elvérzik a történetben. A Vámpírnaplókban és a True Bloodban tökéletesen meg tudták oldani ezt a fajta feszültséget, a vámpír-ember, vagy az ellenségek közti lüktető félelemmel vegyes különös vonzódást, a kilátástalanságot, a végzet mindent elsöprő erejét, de ebben a sorozatban ebből sajnos egy szikrányit sem sikerült megjeleníteni.

Juliette családja olyan, akár egy paródia. Hangsúlyozom, nem a színészek, hanem a bárgyú párbeszédek, a tőlük elvárt szájcsavargatás és a holtukból való feltámadás, illetve Edward Cullen nővérének, Rosalie Hale karakterének komplett lemásolása. Ezzel szemben Calliope családja még színtelenebb. A lány szüleiben és fivéreiben nincs semmi méltóság, amit egy vámpírvadász famíliától elvárhatnánk, helyette olyanok, mint a bohócok. Nem félelmetesek, nem lengi őket körül semmiféle misztikum, nem érzi azt az ember, hogy különlegesek vagy erősek volnának. A sorozatban megjelenő szörnyek annyira gagyik, hogy inkább röhögni lehet rajtuk, mintsem frászt kapni tőlük. Süt az olcsóság a gumi-jelmezekről, a béna "akciókból", ezek a legmegdöbbentőbb jelenetek. Pedig ott lenne a ködös temető, a kihegyezett karó, és az esély, hogy valami nagyon izgalmas történjen, de aztán sokkolóan amatőr képsorok következnek és az ember eltűnődik: hogy engedhették mindezt adásba?

Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!


Az olcsóság nem csak a szörnyeknél szembetűnő. Juliette első megkarózása ékes példája ennek: a lány szívébe mártott karón látszik, hogy van a lány mellkasára ráragasztva. Szabályosan látszik, ahogy a fadarab dülöngél (mer nem fogja jól a ragasztó), miközben Juliette levegőt vesz. De ha más vámpíros produkciókban már sok-sok évvel ezelőtt meg tudták úgy oldani, hogy hiteles legyen, itt miért kellett ezt ilyen szerencsétlenül felvenni?

Maga, a Rómeó-Júlia vonal nem lenne rossz, és hogy ellenség a két lány, vagy hogy leszbikusok, csak mögéjük kellett volna tenni egy mai igényeknek megfelelő szövevényes, izgalmas, eredeti történetet. Sajnos még a kifejezések, mint "fényben járó", és "öröklő vámpír" is máshonnan lenyúlt ötletek, de nincs mögöttük mítosz, nincs eredettörténet, semmi nincs megmagyarázva, nem ismerjük meg sem a vámpírcsalád, sem a vámpírvadász család valódi múltját, jelenjét vagy jövőjét.

Nyilvánvalóan a tizenéves korosztálynak készült ez a gimis-vámpíros sorozat, ám annyira gagyi és unalmas, hogy ők is sokkal jobban járnak, ha a Vámpírnaplókat, az Originalst vagy a True Bloodot nézik, de az Underworld széria, A pap - Háború a vámpírok ellen, a Kárhozottak királynője, az Alkonyat-filmek, a Drakula 2000, a Legacies és a Vámpírakadémia is nagyságrendekkel szórakoztatóbb.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)