Hirdetés

Az EA már faragja a játékok Netflixét

|

A koncepció nem új, de eddig senki nem ért el sikert a felhő alapú, távolról elérhető játékkönyvtárakkal. Talán az EA (és annak masszív büdzséje) képes életet lehelni az ötletbe.

Hirdetés

Kezdjük a lényeggel: az Electronic Arts az EA Play keretében demózta azt a kísérleti szolgáltatását, aminek segítségével (hasonlóan a Microsoft Game Pass megoldásához) szakíthatunk a "megveszem és birtoklom" szemlélettel, ehelyett szolgáltatás keretében, időarányosan érhetünk el mindent, ami a kínálat része. Másrészt az így bérelt szolgáltatás fejében akár alacsonyabb kategóriájú PC-ken, vagy akár egy olcsó kontrollerrel ellátott okostévével is játszhatunk olyan címekkel, amik egyébként csúcsgépeket zabálnának. Ez a koncepció sok szempontból nem új, a zenék, filmek és sorozatok kiadói, és persze a játékipar világa is kapargatja egy ideje ezt a modellt, a streaming és az időarányos bérlés évek óta sikersztorinak tekinthető sok fronton. De tényleg sikerül működőképessé tenni a játékvilágban.

Hirdetés

Tegyük hozzá, hogy az EA megoldása sem piackész még: ahogy a helyi bemutatón és az utána következő interjúkban az illetékesek is jelezték, erősen fejlesztés alatti fázisban tartanak, de már jóval előrébb minden korábbi hasonló kísérletnél. Be is húztak egy csomó szakembert a cloud gaminggel foglalkozó izraeli GameFly-tól, akik külön egységként az Origin szolgáltatás alatt dolgoznak majd az EA játékbérlős, távoli eléréses szolgáltatásán.

Knock-knock-knocking on cloud's door

Tulajdonképpen érdekes is, hogy mindeddig nem született meg működőképes és általánosan elterjeszthető cloud gaming megoldás, miközben a Spotifytól a Netflixig elég szépen zakatolnak hasonló bizniszek más területeken. Az OnLive vagy a Gaikai már próbálkozott hasonlóval a játékvilágban 2010-ben és 2011-ben, aztán valahogy mindkét próbálkozás elhalt. A Gaikai-t a Sony vette meg 2012-ben, hogy aztán ebből növessze ki a PlayStation Now szolgáltatást, miközben az OnLive egyszerűen nem tudott annyi tőkét összekalapozni, hogy a komoly szerveres és szolgáltatási hátteret biztosítani tudták volna egy világméretű közönség számára. Meg aztán az is tény, hogy az internet általános sávszélessége sem volt elég ahhoz, hogy egy igazán minőségi játékot át lehessen rajta tuszkolni élőben.

Más az, amikor pár megabájtos mp3-akat streamel valaki, esetleg szintén az egyoldalú kapcsolatokon át nézünk netről filmet. Játékoknál egyrészt egy nagyon komoly grafikát és egyéb elemeket kell átalakítani a fogadó eszköz formátumára, miközben folyamatosan figyelni a játékos oldaláról érkező összes interakciót, és mindezt nem lehet úgy megvalósítani, hogy egy gombnyomás vagy irányváltás után másodpercek telnek el addig, míg a játék reagál a kijelzőn.

Értem én, hogy gőzgép, de mi hajtja?

A technikai háttérrel kapcsolatban azért elég homályos volt az EA: Ken Moss műszaki igazgató szerint "nagyjából" elhárultak azok a technikai akadályok, amelyek korábban nehezen használhatóvá tették a játékok streamingjét. Másrészt pedig úgy fogalmazott, hogy legalább annyira ki kellett várni azt, hogy a játékosok már ne idegenkedjenek az előfizetéses modelltől, mint azt, hogy a technikai feltételek adottak legyenek, márpedig ez mostanában érkezett el. Ha a már említett Netflix-Spotify és a többi hasonszőrű szolgáltatás már tényleg hétköznapi szintűnek számít egy átlagos háztartásban, akkor ezzel burkoltan azt mondta volna, hogy már ugyanilyen sima ügy az is, hogy normális válaszidővel lehessen fullHD minőségben a legfrissebb játékokat is futtatni úgy, hogy mindössze egy netre kötött okostévénk és egy hozzá kapcsolt kontrollerünk van?

Egyrészt valamelyest ez a helyzet, többen már bejutottak az E3-on egy olyan zártkörű bemutatóra, ahol az EA belső játékteszterei cloud kapcsolaton keresztül, tévén játszottak például Titanfall 2-vel. Másrészt persze Moss, valamint a forgalmazó vezérigazgatója, Andrew Wilson is úgy fogalmazott, hogy a játékstreaming valószínűleg "az elkövetkezendő években" forrja ki magát kereskedelmi termékké.

Ez még azért kevés

Persze jöttek már olyan morgó hangú reakciók is, hogy az EA biztos csak ezzel akarja felhájpolni az idei, kissé laposra sikerült E3-as bemutatójukon bejelentett prémium előfizetési módot az Originen. A Microsoft Game Passhez hasonló megoldást az Electronic Arts berkeiben Access Premier néven hozták ki, és a legújabb játékok megjelenés előtti, teljes értékű elérésére szolgál, havonta 14,99 vagy évente 99,99 dollárért.

Mindenesetre valami tényleg mocorog a háttérben, mert a Ubisoft vezére, Yves Guillemot is azt nyilatkozta, hogy a jelenlegi módon működő konzolokban már legfeljebb egy további generációt lát, majd ez a platform átadja a helyét a valós időben streamelt, felhasználói oldalon platformfüggetlen játékoknak.

Vége a hardver rovatnak?

Szóval egy a lényeg: most tényleg megindult valami a játékvilág egyik óriásánál annyira, hogy már merjen róla beszélni, és ha a fejlesztés üteme nem lassul, pár év múlva talán már nem a legfrissebb konzolokról és az izmos gaming PC-kről szól majd a GameStar hardvermelléklete, hanem arról, hogy milyen sávszélességű netet és milyen okostévét érdemes venni a távolról streamelt, időszakokra bérelt játékkönyvtárunk otthoni eléréséhez. Furcsa világ lesz, legalább annyi előnnyel, mint megszoknivalóval.

Ti mit gondoltok erről? Jó irány lenne az iparnak - főleg az optimalizáció terén -, vagy elrontana mindent? Mi legyen a videojátékok jövője?

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)