Hirdetés

Kemény háború folyik a Twitch ellen, de ezzel tényleg jól járnak a streamerek?

|

A 2019-es év rengeteg változást hozott a videojáték streamerek életében, mivel a Twitch egyeduralmát több másik platform is megpróbálja megdönteni. Egyáltalán nem biztos viszont, hogy minden főállású játékos jól jár a piac átrendeződésével.

Hirdetés

Egy évtizeddel ezelőtt szinte elképzelhetetlennek tartottuk, hogy valaki megélhet pusztán abból, hogy közvetíti, ahogy játszik. Noha egy külső szemlélőnek valóban így tűnhet, hogy ennyiből áll egy streamer élete, de valóságban azzal, hogy egyre nagyobb nyilvánosságot kap a szakma, úgy válik egyre bonyolultabbá, stresszesebbé és egyúttal egyre rizikósabbá, ha valaki főállásban ebből szeretne megélni. Márpedig sokan, sokféleképpen szeretnének megélni ebből, és egy idő után már kevésbé szól ez a nézőkről, mint a számok varázsáról.

Hirdetés

Ninja az élen

A tavalyi év hatalmas változásokat hozott a streaming piac terén, ugyanis a Microsoft beindított egy komoly piaci átrendeződést azzal, hogy leigazolta a Mixerre a legnagyobb videojáték streamert, Tyler "Ninja" Blevinst. Jessica Blevins, Ninja felesége és menedzsere nem sokkal a Twitchcsel való szakítás után azt nyilatkozta, hogy nem a pénz volt az elsődleges szempont, amikor elhatározták a váltást; egész egyszerűen a cég nagyon hátrányos szerződést kötött velük, nem hagyta, hogy megfelelően kiépíthessék a saját brandjüket, ennek következtében már a szponzoraikkal is összetűzésbe keveredtek. 

Az, hogy egy tartalomgyártó milyen imázst húz fel maga köré, hogy milyen megállapodásokat köt, elképesztően fontos, hiszen ezzel tudják biztosítani a stabil megélhetésüket.

Ha valaki főállású streamerként képzeli el a jövőjét, akkor mindenképp bele kell kalkulálja, hogy rengeteg megállapodást kell kötnie, szponzorokkal, stúdiókkal, cégekkel és magukkal a platformokkal is, amin munkásságukat végzik.

Ninja bejelentése után a Mixer felkerült a térképre, és sok tartalomgyártó gondolkodott el azon, hogy talán neki is megérné váltani, hiszen az új, feltérképezetlen területeken kisebb konkurenciára számíthatnak, ellenben azzal is számolniuk kellett, hogy sokkal szűkebb az a közönség, mely a platformot látogatja. Ennek ellenére sokan döntöttek a váltás mellett, ilyen volt például Michael "Shroud" Grzesiek, aki szintén Mixerre váltott, de sok nagyobb név vándorolt a Facebookra vagy a YouTube-ra is.

Kölcsönösen hasznos együttélés 

A Kotaku több iparági forrást is megszólaltatott a témával kapcsolatban, amiből talán egy kicsit tisztább képet kaphatunk arról, hogy miért érheti meg egyes tartalomgyártóknak átigazolni, míg másoknak ugyanez ez a lépés az egzisztenciájuk kockáztatását jelenti. A nevük elhallgatását kérő nyilatkozók azt mondták, hogy a Twitch évi 15 millió dollárt ajánlott Ninjának azért, hogy maradjon, mindezt egy három éves szerződés keretében. Az exkluzivitásért folyó licitben még a Facebook és a Mixer vett rész, melyet végül ez utóbbi nyert meg, feltehetően egy 20 millió dollár körüli összeggel. 

Ez az összeg elsőre elképesztően soknak hangzik, és felmerül a kérdés, hogy vajon miért éri meg egy cégnek, hogy ennyit költsön pusztán egy emberre? Devin Nash, aki a CLG e-sportszervezet vezérigazgatója, emellett pedig marketingigazgató a N3rdfusion nevű streaming cégnél erre a kérdésre egész egyszerű választ ad: még mindig olcsóbb ez, mint bármilyen más felület.

"Megéri a Microsoftnak, hogy kifizet egy ekkora összeget, hiszen mennyivel többe kerülne ez nekik a médiában? Mennyivel többe kerülne reklámpercekre költeni a tévében, óriásplakátokat bérelni, internetes hirdetéseket venni? Ez lényegesen több pénz lenne."

Így tehát ne csodálkozzunk, hogy a Microsoft egy olyan streamerért, mint Ninja - aki nagyjából 20 millió követővel rendelkezik -, komoly összegeket hajlandó kifizetni. Már csak azért is, hiszen nem csak a saját felületüket promótálhatják ezzel, hanem játékaikat, konzoljaikat sőt egy jól kivitelezett együttműködés esetében még a Windowshoz köthető termékeiket is. 

Tévé helyett stream

De mit kockáztatnak a streamerek, amikor váltanak, hiszen látszólag egyszerű a döntés, hogy a tartalomgyártókkal teli Twitch helyett, egy kevésbé zsúfolt platformra nyergeljen át, aki sikeresebb szeretne lenni. Ryan Morrison, egy e-sportolókkal és influencerekkel foglalkozó ügynökség feje szerint ez közel sem ilyen egyszerű:

"A Twitch felhasználók úgy tekintenek a platformra, mint a tévékészülékükre. Már nincs átfogóan internet, pusztán a Twitch van. És minden csatorna a Twitchen olyan, mint amilyen egy tévéadó. A dolog így néz ki: a kedvenc műsorod Ninja volt? Nos ezt eltörölték. Viszont te nem dobod ki a tévéd, hogy vegyél egy másikat, ami fogja az új műsorát. Egyszerűen keresel egy másik műsort."

Erre erősít rá, hogy a Twitchen az egyes játékosok rajongói közösséget alakítanak ki a chaten, saját szubkultúrával rendelkeznek, amit nem lehet egyik pillanatról a másikra importálni egy másik felületre. Az ilyen módon megváltozott fogyasztói szokások elképesztően nehéz helyzetbe sodorják a streamereket, mivel nem számíthatnak arra, hogy a közösségük feltétel nélkül követi őket egy újabb platformra.

Ahol fát vágnak, ott hullik a forgács

Míg egy Ninjának vagy egy Shroudnak megéri elfogadni a nagy pénzt, hiszen ezzel anyagi stabilitást tud teremteni a csatornáján úgy is, hogy kevesebben követik őket, mint Twitchen; addig egy kisebb csatornának bizony ezek a változások komolyan veszélyeztethetik a fennmaradását. 

Siefe Awade az első tartalomgyártók között volt, akik exkluzív szerződést kötöttek a Mixerrel még 2016-ban. A platform elősegítette a csatornája növekedését, és esze ágában sem volt elhagyni közösségét és azt a felületet melynek sikerét köszönheti. Miután a Microsoft bejelentette, hogy megállapodtak Ninjával, egészen megváltozott az Awade felé mutatott hozzáállásuk. Elmondták, hogy szívesen meghosszabbítanák a szerződését, de a feltételeket teljesen megváltoztatták, ami anyagi bizonytalanságba sodorta volna az alkotót. A tárgyalások végül nem vezettek eredményre, így a streamer már a Facebookon munkálkodik. 

Ez egyáltalán nem egyedi eset, több tartalomgyártó is beszámolt róla, hogy az átigazolás után teljesen megváltozott a Mixer képviselőinek magatartása, amivel lényegében elüldözték a számukra nem túl értékes alkotókat. Egy másik névtelen belsős forrás szerint ez azért történik, mivel a cég prioritásai egyszerűen megváltoztak; 

ahelyett, hogy mennyiségben próbálná utolérni a piacvezető Twitchet, inkább egy gondosan kiválogatott streamerekből álló kínálatot szeretne létrehozni, ami beleillik a Microsoft arculatába.

Azzal, hogy kevésbé promózzák a kisebb csatornákat, és előnytelenebb megállapodásokat kötnek velük értelemszerűen csökkentik az elérésüket, ezután pedig könnyedén hivatkozhatnak arra a következő tárgyalásnál, hogy az alkotó nem tudja felmutatni a megfelelő nézettségi számokat, ezzel pedig kialakul az a 22-es csapdája, amiből nagyon nehéz kiszakadni egy olyan streamernek, aki úgy vágott bele az egészbe, hogy ő pusztán játékokat szeretne közvetíteni azoknak, akik kíváncsiak rá.

Pénzszagra gyűl az éji vad

Itt pedig vissza is kanyarodhatunk arra, hogy milyen fiatal szakmáról is beszélünk. Lényegében a streamerek első generációjának karrierjét követhetjük nyomon, akik mind menet közben kell megtanulják, hogy nem elég jól és szórakoztatóan játszani, üzletemberként is résen kell lenni.

Azt már korábban láthattuk, hogy milyen elképesztő pénzek mozognak már most ezen a piacon, ilyenkor pedig óhatatlanul megjelennek a hiénák. 

A legtöbb alkotó valamilyen ügynökséggel áll szerződésben, akik felhajtják nekik szponzorokat és tető alá hozzák  a megállapodásokat. Ez azt jelenti, hogy maguk a tartalomgyártók sokszor nem is kommunikálnak közvetlenül a megrendelő céggel, pusztán az ügynökséggel, ami érthető is, hiszen valószínűleg mind ráhagynánk a profikra, hogy szerződéseket nyálazzanak át. Csakhogy nem egy ügynökség akad, aki masszívan visszaél ezzel.

A már korábban említett Devin Nash elmondása szerint ismert olyan alkotót, aki egyszer igent mondott egy 10 ezer dolláros szponzorációra - ezt valószínűleg bármelyikünk megtenné, hiszen több mint 3 millió forintról beszélünk. Mint később kiderült, a megbízó cég 100 ezer dollárt fizetett a promócióért, csakhogy a közvetítő ügynökség - kihasználva azt, hogy az ügyfelük nem ellenőrzi a szerződéseket - a maradék 90 ezret zsebre tette. Sőt a streamerhez eljutó 10 ezer dollárból még levonták a saját díjukat, így az végül  kilencezret kapott kézhez a százból. Awade  szintén megerősíti a jelenség létezését:

"Ez arra sarkall, hogy mindent megkérdőjelezz. Ez az, amit a legjobban gyűlölök ebben. Csak arra gondolok, hogy »Jézus Krisztus, mi van ha van 6 millió dollárom valahol, és még csak nem is tudok róla?«"

Vannak olyan cégek, akik már elve komolyabb összegeket ígérnek az ügynökségek, akik ezek után nagyobb befolyást gyakorolnak az alkotókra, hogy reklámozzák a megrendelő termékét.

Hús/piac

Mivel a legtöbb streamer még mindig csak egy lelkes játékos, akik alapvetően nem egy karrieren gondolkodtak pályájuk kezdetén, így valószínűleg sokáig rá lesznek utalva a rutinosabb piaci szereplőkre. Ettől függetlenül számíthatunk arra, hogy a szakma sztárjai további átigazolásokra adják majd a fejüket, hiszen rengetegen cserélik fel az idők múltával a követőszámok feltornászását az anyagi biztonságra, és úgy tűnik jelenleg ezt biztosítja számukra a Mixer. 

Sokan meséltek arról, hogy tartalomgyártóként lényegében nincs szabadságuk, hiszen egy párnapos szünet is rengeteg feliratkozó elvesztésével jár. Ez rengeteg embert sodor a kiégés szélére, mivel napi 12 óránál is többet kell közvetíteniük, sokszor olyan játékot is, amit egyáltalán nem szeretnének, ami komoly szellemi megterhelést jelent. 

A Microsoft valószínűleg további exkluzív megállapodásokat köt majd, hiszen 2019-ben az összes megnézett streaming mindössze 2,6%-át követték az ő platformjukon, míg a Twitch 61%-on áll. A Mixert a YouTube és a Facebook is megelőzi, akik ráadásul előnnyel indulnak, hiszen eleve rengeteg emberhez érnek el, és folyamatosan fejlesztett algoritmusaik remekül lekövetik, hogy mire kíváncsi egy adott felhasználó. 

Noha a Twitch magasan kiemelkedik ebből a mezőnyből, egy belsős forrás megjegyezte, hogy ettől függetlenül nem jövedelmező a platform. Ez azért is van, mivel a reklámbevételeik jóval alacsonyabbak, mint az egy ilyen elérésnél elvárt lenne, másrészt pedig az anyavállalatuk, az Amazon profiljába nem kifejezetten passzol a streaming.

Ezen a téren a Facebook, a YouTube-ot tulajdonló Google, de legfőképpen a Microsoft van előnyben, hiszen a megállapodásaiknak köszönhetően könnyedén promóztathatják saját szolgáltatásaikat a streamerekkel, viszont egy olyan online bolt reklámozását, mint az Amazon, kevés alkotó tudná hitelesen a munkásságába illeszteni. 

Az elkövetkezendő időszak tehát mindenképp érdekes lesz ezen a téren, hiszen komoly háború kialakulására számíthatunk a piac egyes szereplői között, ami viszont a streamerek egy új generációjának felemelkedését is jelentheti. Talán tudatosabb működéssel.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)