Hirdetés

Az erdő egy kegyetlen hely, ahol mindenki másképp él túl

|

Nagyon különleges élményt kínál a Root, amelyben az erdőlakók mindegyike más-más taktikával vívhatja ki magának a győzelmet.

Hirdetés

Valamivel több mint egy éve kezdtem igazán elmélyülni a társasjátékok világában, de még mindig vannak olyan, a közösség által kötelezőnek tartott játékok, amikhez nem volt szerencsém - nyilván, hiszen évente több száz újdonság jelenik meg, miközben vannak, amik kifutnak, elfogynak a boltok polcairól, és legfeljebb emelt áron, használtan lehet beszerezni őket. Nem könnyű egyszerre lépést tartani az újdonságokkal és időt szakítani a klasszikusokra.

Ezen klasszikusok egyike az angolul 2018-ban megjelent, magyarul 2022 folyamán befutó Root, ami egyedi játékmenete miatt egy alapmű - joggal áll a BoardGameGeek összesített listájának 28. helyén. Még ha nem is való mindenkinek, alkalom adtán kipróbálni érdemes, hiszen nem sok olyan játékkal találkozhatunk, amiben a játékosok egymás ellen, ugyanazon célért, de teljesen más módszerrel küzdenek.

Hirdetés

Az erdő nem a béke szigete

Az alapjátékban négy frakció található. A Macska márkinő uralma alá hajtotta a vidéket, amit az Erdei Szövetség, a Sasfészek-dinasztia és a Csavargó sem néz jó szemmel, bár utóbbi hajlandó a többieket támogatni saját céljai elérése érdekében. A végén az győz, aki előbb szerez 30 pontot, vagy teljesíti a kijátszott dominanciakártyáján található kihívást, de hogy milyen módon jutnak el a célig, az minden játékos esetében más és más. Az közös, hogy mindenki tárgyakat gyárthat, mozoghat, területeket foglalhat el így vagy úgy (csak a Csavargó nem), a küzdelmek során pedig két, 0-3-ig számozott kockával kell dobni, melyek közül az alacsonyabb érték a védőé, a nagyobb pedig a támadóé lesz (a szövetséggel folytatott harcokban meg pont fordítva, de erre máris rátérünk). Cselekedni sokszor kártyák kijátszásával lehet, melyeknek egyrészt a típusa számít (nyúl, egér, róka, vagy madár, mely utóbbi bármit helyettesíthet), másrészt az, hogy ha gyártásra használjuk, hány győzelmi pontot ér a velük elkészített tárgy.

A macskák célja például a terjeszkedés: az őket irányító játékosnak fát kell termelnie, épületeket pakolnia az erdő tisztásaira, miközben toborzás útján új egységekkel védelmezi a birodalmat a trónbitorlóktól, és műhelyekben tárgyakat gyárt. Ő minden kör elején, a Pirkadat fázis során termel, aztán nappal három akciót hajthat végre a választható ötből (a legtöbbet akár többször is), végül éjszaka húz lapokat. Mozoghat, toborozhat, harcolhat, építhet, termelhet, amit épp szükségesnek lát.

A sasok feladata ugyancsak a területfoglalás, fészkek telepítésével gyűjtögethetnek pontokat, de a körük teljesen másképp zajlik. Ők egy rendelet szerint járnak el, melynek négy, egymás után végrehajtandó akciójához (toborás, mozgás, harc, építkezés) kártyákat kell rendelniük okosan taktikázva, minden körben, majd ezen kártyákból az azok színének megfelelő tisztáson feladatot végrehajtani. Ha egy akciót nem tudnak meglépni, zavargás alakul ki, de ez olykor jól is jöhet a tábla felfrissítéséhez, új, egyedi képességgel bíró vezér életbe léptetéséhez.

Beszélgetnél velünk erről a hírről?

Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!

A Szövetséget terelgető játékosnak támogatókat kell gyűjtenie erdőszerte, a nép haragját kihasználva döntheti meg a többiek uralmát. Bázisokat telepíthet, hogy újabb tiszteket állíthasson maga mellé, akiknek száma meghatározza, hányszor hajthat végre akciókat a következő napszakban.

Végül pedig ott a Csavargó, aki bárkit maga mellé állíthat vagy ellenségévé tehet, küldetéseket teljesíthet, egyetlen figuráját az erdőben mozgathatja, nem pedig az ösvényeken. Neki a tárgyakra kell ráúsznia, ezek segítségével cselekedhet, illetve adhat kártyákat más játékosoknak, hogy kapcsolatokat alakítson ki velük, és így győzelmi pontokhoz juthasson. Harcok során nem a kockadobások, hanem a kardjai száma döntik el a sikerét. Úgy is nyerhet, hogy valakivel összeáll, és osztozik vele a győzelmen.

Az akciók, egyedi szabályok követését a kiválóan megtervezett játékostáblák segítik, melyek hátoldalán láthatók az előkészületek lépései, elől pedig a lehetséges cselekvések. A játékszabály egyszeri áttanulmányozása után nem nehéz átlátni lehetőségeinket, bár az is jelölve van, hogy melyik frakció mennyire összetett, mennyi odafigyelést igényel az egyes játékosoktól.

A játékszabály végén láthatjuk a különböző lehetséges játékoskombinációkat, és azt is, hogy melyik milyen nehézséget nyújt, várhatóan mely frakciók dominálnak majd a menetek során, és kinek mire érdemes figyelnie. A Root négy fővel működik a legjobban, de kettővel vagy hárommal is teljesen élvezhető. A nagyobb kihívásra vágyó, tapasztalt játékosok a térkép téli oldalát is használhatják, ahol a tisztások típusa véletlenszerűen kerül kiosztásra, így ez megbolygatja egy kicsit a játékmenetet.

Nem könnyű beletanulni, de a komponensek, az áttekintőkártyák, a bevezető füzet, a kisebb és a nagyobb, részletesebb játékszabály is azért dolgozik, hogy mihamarabb átlássuk a játékot. Ajánlott, sőt, elengedhetetlen egymás után több frakcióval próbálkozni, hogy értsük, ellenfeleink mit miért tesznek, kiismerjük lehetőségeiket és ehhez igazíthassuk a saját taktikánkat.

Mi is itt vagyunk!

Mivel a Root világszerte óriási siker lett, a LederGames nem bátortalankodott, máig szórja a kiegészítőket. Ezek közül magyarul elsőként A Vízinépek jelent meg, de már úton van és 2023. második negyedévére várható A Földmélyi és a Masinériák kiegészítő, valamint A csavargópakk és a Száműzöttek és partizánok pakli is.

A Vízinépek számos újítással dobja fel a játékot, lehetővé teszi például azt is, hogy 6 játékos mérkőzzön meg egymással, hogy valaki egyedül szálljon szembe a a "gépi" ellenfelével, a Mechanikus Márkinővel, netán 2-4 játékos kooperatívan küzdjön ellene. A két új frakció, a Gyíkok Kultusza és a Vízinépek Társasága haladó játékosoknak való. Előbbi lényegében egy szekta, amely radikalizálja az erdő állatait és arra törekszik, hogy egyre több hívet állítson maga mellé, majd követőit beáldozva hajthatja végre aljas terveit, utóbbi pedig a kereskedelemből él, szolgáltatásokat kínál más játékosoknak - kártyákat, csónakokat, amikkel a vevők közlekedhetnek a folyókon át, és zsoldosokat, akik a harcban segítenek. A doboz kínál még egy extra csavargót is minden szükséges játékelemmel, így akár ketten is betölthetik ezt a szerepet.

A Rootnak (és kiegészítőjének) már a dizájnja is megnyerő, gyönyörű a doboz, a tábla, a lapok. Ha bárkiben felmerült volna, hogy mivel aranyos figurák vannak benne, a rajzok is bájosak, és a doboz szerint 10 éven felülieknek ajánlott, biztosan gyermekeknek való, ne kételkedjen: ez határozottan nem nekik szól, hanem olyanoknak, akik hajlanak a bonyolultabb, összetettebb, agyalósabb játékok felé. Nem megtanulhatatlan, és ha belerázódunk, egy-másfél óra alatt letudhatunk egy menetet, de kell egy jó délután a szabályok elsajátításához, az egyes frakciók működésének kitapasztalásához, különösen a kiegészítő esetében - de ez úgyis azoknak való, akik nagyon rákapnak az alapjátékra.

(A játékot köszönjük a Delta Visionnek!)

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)