Hirdetés

Gyönyörű a The Matrix Awakens, csak épp jelenleg így nincs sok értelme

|

Azt már látjuk, mennyire elképesztően néz ki egy játék az Unreal Engine 5-tel, csak épp a jelenlegi konzolok nem készültek fel rá.

Hirdetés

Már a 2021-es The Game Awards előtt belengették, hogy a show közben fog élesedni a The Matrix Awakens, az Unreal Engine 5-ös "Mátrix élmény". Gyakorlatilag azt kaptuk a menetrendnek megfelelően publikált "élménytől", amire számítani lehetett: egy gyönyörű techdemó prezentálta nekünk azt, mire is képes az UE5, ami a jövőben egyre több játékban köszönhet majd vissza - elvégre ez a motor duruzsol majd kedvesen a S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl, az Ark II, vagy épp a Hellblade II: Senua's Saga alatt is.

A Fortnite egy ideje már Unreal Engine 5-öt használ, de nyilván nem az Epic mókás battle royale lövöldéje fogja megcsillogtatni az új grafikus motor minden extra kunsztját. Erre a feladatra a The Matrix Awakens lett volna alkalmas, de sajnos nem írhatjuk be rá a csillagos ötöst, mindez igyekezet és valós technikai bravúr ellenére ez bizony mindössze egy ceruzás hármas (kis jóindulattal négyes) lett, egyetlen végtelenül egyszerű okból.

Hirdetés

És akkor most nincs mese, mondjuk ki a nyilvánvalót: az Xbox Series X és a PlayStation 5 legyenek bármilyen bika konzolok, nem bírnak el a The Matrix Awakens techdemóval. A prezentáció álomszép, elképesztően élethű maga a város, a jelenben láthatjuk tényleg működni a jövő technológiáit, valamint Keanu Reeves és Carrie-Anne Moss karakterei is szinte tökéletes másai a színészeknek, a látvány valóban arcleszaggató. Fps-téren azonban komoly gondok vannak, és ennek tükrében nem teljesen értem, így, ebben a formában mi értelme volt az egész hajcihőnek - vagy csak engem nevelt rá túl hamar és túl konkrétan a jelenlegi generáció a fix 60fps-re. 

De beszéljenek helyettem a számok, melyeket az alábbi videó tökéletesen prezentál. A Digital Foundry nagyjából egy órán át meséli el nektek ebben az anyagban, mit is látunk, és mire képes tényleg az UE5 ebben a demóban. Mindenképp ajánlom a teljes videó megtekintését, ha érdekel benneteket, hogyan működik a Nanite és a Lumen rendszer, techkedvelőknek igazi csemege ez a beszélgetés. A matekhoz a 33. perc környékére kell tekernetek.

A demó elején a beszélgetős, filmszerű rész még 24fps-sel fut, de ez egy kreatív döntés csupán, nem arról van szó, hogy itt ne lehetett volna kisajtolni az egészből többet is, valószínűleg csak a tényleg filmszerű hatást akarták még inkább nyomatékosítani a készítők. Később viszont, mikor elkezdődik Carrie-Anne Moss szavaival élve a "szexi akció", világosan látszik, hogy a nagyjából 30fps-t csak az autóból lövöldözős résznél tudja tartani a PS5 és az Xbox Series X (60-ról ne is álmodjatok), amikor pedig "nyílt világra" váltunk és szabadon kezdünk el vezetni, bőven 30 alá esik be a képkockaszám, ütközéseknél 20-ra is csökkenhet.  

Egyetlen gondolat erejéig érdemes megemlíteni az Xbox Series S-t is, ami képfrissítés terén hasonlóan teljesít, mint a nagytesó, a Series X. Bár a távoli járművek jóval elmosottabbak, és a kép is sokkal szemcsésebb, ami annak fényében nem meglepő, hogy itt csak 720p-t bír el a vas, szemben a Series X és a PS5 váltakozó, 1440p körül, a nyílt világban bizonyos beállítások mellett 1620p-re is húzható felbontása mellett.

Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!


Fontos többszörösen aláhúzni, hogy egy még jelenleg is fejlesztés alatt álló motorról van szó, és biztos, hogy nagyon sokat fog még javulni, csiszolódni az Unreal Engine 5, mire tömegével gyártják már nekünk az UE5-ös játékokat. De az alapvetésen ez semmit sem változtat: értelmetlen megmutatni egy (jelenleg még) olyan állapotban lévő technológiát, ami csodaszép, csak épp élhetően, élvezhetően kezelhetetlen korunk legdrágább és legerősebb konzoljai számára. 

2021-ben már konzolokon is teljesen valid elvárásnak számít a 4k mellett 60fps - sőt bizonyos játékoknál a 120 is elérhető. Bármennyire is gyönyörű a The Matrix Awakens, ezektől a minimumoktól még nagyon messze van a mögötte álló technológia. Ez pedig felveti a kérdést: mikor lesz jelentősen jobb a helyzet, és mit jelent mindez az UE5-öt használó játékok szempontjából? Mennyire nehezíti meg mindez esetleg a már 2022-ben megjelenő S.T.A.L.K.E.R. 2 helyzetét? Válaszaim sajnos nincsenek, de én egyáltalán nem vagyok nyugodt - legalábbis abban a tekintetben semmiképp sem, hogy egy esetleges félgenerációs váltás előtt a demóban látott döbbenet élvezhető körülmények között felkerül a polcokra. A dolog működik (sőt pár éve elképzelhetetlen lett volna, hogy ezt a látványt egy konzol valós időben rendereli - ne feledjétek a techdemóban egyetlen előre rögzített pillanat sincs), csak most épp még nem úgy, hogy azért az ember fizessen is 80 dollárt.

Ti mit gondoltok minderről? Kár messzemenő következtetéseket levonni egy techdemóból, vagy ez jelenleg hiába szép, túl kevés a konzolokra? Meséljetek lent, a kommentek között!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)