Hirdetés

Hány menedék van a Fallout világában, és mit tudunk róluk?

|

A Vault-Tec az Egyesült Államok minden táján nyitott menedékeket, mindegyiket más céllal; összeszedtük, mit lehet tudni a túlélők búvóhelyeiről.

Hirdetés

Mint azt a Fallout széria teljes idővonalát végigvevő cikkünkben is olvashattátok, az Egyesült Államok döntéshozói egy esetleges atomháborúra készülve úgy látták biztosítottnak a dicső nép fennmaradását, ha menedékeket létesítenek országszerte. Ezek kialakításának feladatát a Vault-Tec vállalat kapta meg, amely azonban - mint az a Fallout sorozatban is megerősítést nyert - nem egyszerűen csak szállást akart kínálni a menekülteknek, nagyobb tervei voltak az egyes létesítményekkel.

Megoszlanak az információk arról, hogy hány menedéket hoztak létre: a 2002-ben kiadott Fallout Bible szerint 122-t, de nem gondoljuk, hogy a Bethesda ne bukkanhatna még többre, ha egy a jövőben elmesélni kívánt sztori ezt kívánja. Ugyanakkor még ezeknek is kevesebb mint a feléről tudjuk, mi történt velük, milyen szerepet szánt nekik a Vault-Tec - most végigmegyünk az ismert menedékeken, de kihagyjuk azokat, amik már nem tartoznak a kánonba (például a 70-es, amit a Van Buren néven készült, ám az Interplay csődje miatt elkaszált projektben kívántak bemutatni).

Ezen a ponton talán már mondanunk sem kell, hogy amiből csak lehet, spoilerezni fogunk, ennek tudatában haladjatok tovább. A könnyebb kereshetőség érdekében a menedékeket "Vault N"-ként jelöljük, nem pedig magyarul.

Hirdetés

Vault 0 (Tactics) - A Csillagkapu sorozatból is ismert Cheyenne Mountain Complex, az Egyesült Államok Űrhaderejének coloradói bunkerét jelentősen kibővítve hozták létre a menedékek legnagyobbikát. Az elképzelés az volt, hogy az ország legnagyobb koponyáinak agyát összekapcsolják a Calculator névre keresztelt szuperszámítógéppel, amely a zsenikkel közösen kidolgozza a háború utáni ideális társadalmi berendezkedést az óvóhely lakói és más túlélők számára, gondoskodik róluk és tanítja őket. Csakhogy a Védelmi Minisztérium visszavágta a büdzsét, így nem építették be azokat a biztonsági rendszereket, amelyek megakadályozták volna, hogy a Calculator meghibásodjon, és az eredeti célokat félreértelmezve a 0-s menedék robotjait minden élőlény elpusztítására használja. Ezt a szuperszámítógépre kapcsolt emberi agyak sem tudták megakadályozni, mivel a zömük súlyosan károsodott az idő múlása és az őket ért sugárzás következtében. A Calculator és robotjai ámokfutását az Acél Testvériség egyik szakadár frakciója fékezte meg súlyos áldozatok árán.

Vault 3 (New Vegas) - Azon menedékek egyike, ahol nem zajlott kísérlet (kontrollmenedék). Lakói több mint egy évszázadon át zárva tartották, aztán műszaki meghibásodás miatt muszáj volt kinyitniuk, de fosztogatók lemészároltak mindenkit benne.

Vault 4 (Fallout sorozat) - Nem titkoltan tudósok menedéke volt, akik a felszínről érkező túlélőket beengedték, de csak azért, hogy kísérleteket végezzenek rajtuk. A kísérleti alanyok ennek annyira nem örültek, ezért meggyilkoltak minden tudóst, viszont azóta barátságosan viszonyulnak az új érkezőkhöz, menedéket kínálnak nekik. 

Vault 7 (Fallout: New California) - Ezt a menedéket egy tó mélyére építették, feltöltötték vízzel, és nem terveztek benne senkit elszállásolni, pusztán egy robotot, aki azokat vizsgálja, akik bejutnak.

Vault 8 (Fallout 2) - Kontrollmenedék, aminek lakói ütemterv szerint léptek a felszínre, és megalapították Vault Cityt.

Vault 11 (New Vegas) - Itt azt tesztelték, hogy a többség biztonsága érdekében a lakosság hajlandó-e egyéneket feláldozni: azzal fenyegették őket, hogy ha nem ölnek meg valakit évente, a menedéket vezérlő számítógép mindenkit kinyír. Valójában azonban ha elmaradt volna az áldozat, a Vault-Tec dicsérő üzenete szólalt volna meg, és a rendszer lehetőséget adott volna arra, hogy a lakók szabadon kilépjenek a menedék ajtaján. Mire erre rájöttek, mindössze öt lakó maradt, a gyors létszámcsökkenést belső feszültség, önzőség és puccs is elősegítette.

Vault 12 (Fallout) - Ezen menedék ajtaja nem zárt légmentesen (eleve így tervezték meg), így kis mértékű sugárzás folyamatosan érte a lakókat, minek eredményeképp azok ghoulokká változtak, és létrehozták Necropolist.

Vault 13 (Fallout, Fallout 2) - Kontrollmenedék, ennek ajtaján lép ki az első rész főhőse, miután meghibásodik a víztisztító chip, és valakinek pótalkatrészt kell szereznie. Sokan szintén távoztak, másokat az Enklávé gyilkolt meg.

Vault 15 (Fallout, Fallout 2) - Különböző etnikai és vallási hovatartozású embereket zártak össze, a terv szerint 50 évre, hogy megnézzék, hogyan viselik el egymást, ám 20 évvel a beköltözés után túlnépesedett, egyre kényelmetlenebb lett az élet. A többség kilépett a kapun, és magával vitte a leghasznosabb eszközöket, egy kis csoport maradt csak hátra. A távozók egy része megalapította Shady Sandst a G.E.C.K (Garden of Eden Creation Kit) használatával, a többiek fosztogatókhoz csatlakoztak. Végül behatolók és a természet erői tették teljesen élhetetlenné és kihalttá.

Vault 17 (New Vegas) - Azt nem tudni, hogy mi volt az itteni kísérlet célja, csak azt, hogy a Unity elrabolta a lakóit, és szupermutánsokká alakította őket.

Vault 19 (New Vegas) - A 19-es menedék lakóit két csoportra osztották, kékekre és pirosakra, saját felügyelőkkel, korlátozott kapcsolattartási lehetőségekkel. Azt akarták elérni, hogy vegyi és erőszakos eszközök nélkül is eluralkodjon a paranoia, de magas frekvenciájú zajokat is bevetettek. A lakók mindkét oldalon a másik felet okolták a meghibásodásokért és minden rosszért, az orvosokról azt gondolták, bedrogozták őket, és úgy hitték, a fények villogása valamiféle kód lehet. Azt nem tudni, hogy végül mi lett velük, de legkésőbb 2281-ig elhagyatottá vált a menedék.

Vault 21 (New Vegas) - Ha már Vegas, nyilván nem hagyhatták ki a Vault-Tec-esek a lehetőséget, hogy megnézzék, mi történik akkor, ha minden nézeteltérést a szerencsére bíznak: a vitákat szerencsejátékokkal döntötték el. Egész jól mentek a dolgok, a rendszer működött, aztán 2274-ben Robert House elnyerte a menedék tulajdonjogát blackjacken, az alsóbb szinteket feltöltette betonnal, a maradékot szállodává változtatta, kibővítve azt a földfelszín felett.

Vault 22 (New Vegas) - A génmódosítás nem játék, mint azt a 22-es menedék lakói is megtudhatták. A háború előtt a tudósok azzal kísérleteztek, hogy hogyan tudják a terméseket ellenállóbbá tenni a fertőzésekkel szemben, ezzel hosszútávon garantálva az élelmiszert az emberiség számára. Ezt aztán kibővítették mindenféle növényekkel, majd gombákkal is, ám az egyik gombafajta, aminek a kártevőkkel kellett volna elbánnia, emberi áldozatokat szedett, átvette az uralmat a fertőzöttek teste fölött. Hiába próbálták megfékezni, nem sikerült, így akik még tudtak, elmenekültek, a menedék pedig veszélyes csapdává vált mindenki számára, aki be merte tenni a lábát.

Vault 27 (Fallout Bible) - 2000 embert zártak itt össze, kétszer annyit, amennyivel még fenntartható lett volna a menedék működése.

Vault 29 (Fallout 76) - Jómódú családok gyerekeit küldték ide: senki nem volt 15 évnél idősebb. Több részletet erről nem tudni.

Vault 31, Vault 32, Vault 33 (Fallout sorozat) - Ezt a három menedéket együtt érdemes kezelni, ugyanis mindhárom ugyanazon kísérlet része volt: a Bud bajtársai (Bud's Buds) programot valósították meg itt, melynek célja az volt, hogy ha eljön a nap, a Vault-Tec lojális alkalmazottainak leszármazottjai népesíthessék be újra a felszínt. A Bud Askins (pontosabban az ő robotporszívóra kötött agya) által felügyelt 31-esben lefagyasztott Vault-Tec-alkalmazottak pihentek, akiket akkor olvasztottak ki, ha új vezető kellett a 32-es vagy 33-as menedék élére, vagy más problémát kellett megoldani, míg a két ehhez kapcsolt menedékben az emberek mit sem sejtve élték az életüket, várva a napra, amikor újra a fényre léphetnek. A 32-esben élők rájöttek a 31-es menedék titkára, megölték felügyelőjüket, majd válogatott módokon érte őket a halál (éhezés, öngyilkosság), de a 31-esbe nem jutottak be, a 33-as lakói viszont nem tudják az igazságot a másik két menedékről. A sorozat végén a 32-esbe a 33-as néhány lakója költözött át, hogy felvirágoztassa.

Olvasd telefonon csak a legfontosabb híreket!

Semmi spam, csak napi 2-3 értesítés Viberen, hogy képben maradj a játék- és filmvilág, a geek kultúra legérdekesebb híreivel.

Vault 34 (New Vegas) - A Vault-Tec itt azt próbálta ki, mi történik, ha mindenféle biztonsági intézkedések nélkül, de csurig töltött fegyverraktárral üzemeltetnek egy menedéket. A felügyelő nem akarta, hogy a lakók korlátlanul hozzáférjenek a fegyverekhez, így távolról zárta le a raktárat, ami lázadáshoz, az elégedetlenkedők távozásához vezetett; a távozókból jött létre a Boomers frakció. A 34-esnek meg kellett birkóznia a túlnépesedés problémájával is, amit a felügyelő szabályozással próbált volna megoldani, de erre puccskísérlet volt a válasz. Esemény eseményt követett, megsérült a reaktor hűtőrendszere és a központi számítógép, lezárult az elsődleges kijárat, és még radioaktív sugárzás is hatott a lakókra, akikből nagyrészt elvadult vagy fénylő ghoul lett. 

Vault 36 (Fallout Bible) - Annyit tudunk, hogy az itt lakók egyetlen eledele vizes kása volt.

Vault 42 (Fallout Bible) - Az itt élők kénytelenek voltak 40 wattosnál gyengébb izzókkal szerelt lámpákat használni. 

Vault 43 (One Man, and a Crate of Puppets) - 20 férfit, 10 nőt és egy párducot zártak össze, rejtély, milyen céllal.

Vault 44 (Fallout: New California) - Látszólag semmi extra nem történt itt, egy titkos szekcióban viszont veszélyes teremtményeken végeztek vizsgálatokat tudósok. Mivel túl sok áramra volt szükség a lények kordában tartásához, ledöglött a menedék hűtője, megromlott az élelmiszerek nagy része, ami meg nem, azokat rovarok fertőzték meg. Az ajtót nem lehetett kinyitni, a Vault-Teckel nem tudtak a lakók kapcsolatba lépni, így az emberek idővel meghaltak, a lényeket pedig a fertőzött kajával robotok tartották életben.

A folytatáshoz lapozz a következő oldalra!

Oldalak: 1 2

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)