Hirdetés

Vélemény: jó lesz nekünk a Fallout 76?

|

BZ atomjaira cincálta a Bethesda poszt-apokaliptikus sorozatának legújabb darabját: a sorozat rajongójaként pro és kontra véleménye is akad, meg persze sok-sok kérdése.

Hirdetés

Valószínűleg csak az nem látta Todd Howard előadását, aki egy viszonylag méretes kő alatt töltötte az E3 eddigi napjait. Na jó, meg az, akit egyáltalán nem hoz lázba a Fallout sorozat, de az ilyeneket általában módszeresen irtom kiffelé az életemből. Lényeg a lényeg, a Bethesda legendás játékdizájnere nem csak a szokásosan magas színvonalú teasert mutatta meg a november 14-én érkező új Fallout epizódból, hanem egy csomó ingame tartalmat és kapcsolódó egyéb videót is, amelyeket narrálva egy csomó kérdésre kapásból meg is adta a választ. Most ezeket boncolgatjuk egy kicsit, és azért persze felteszünk még néhány olyan kérdést is, amire nem tért ki Mr. Howard.

Hirdetés

Szóval, először szépen idebiggyesztjük a teljes előadás videóját, tessék mindenkinek átrágni magát rajta, aztán jön az élveboncolás, mert bizony vannak itt érdekes kérdések, imádni valóan várós dolgok és néhány szemöldökráncolós részlet is.

Nos, akkor kezdjük, menjünk sorban végig minden olyan kérdéses ponton, amit az egyszeri Fallout rajongó azonnal tudni akarna a fentiek láttán. Aztán ti is mondjátok a magatokét a hozzászólások között, mert erről szívesen folytatom a diskurzust ilyen formában is. Elvégre egyik kedvenc játéksorozatom új tagjáról van szó, és valóban nagy változások jönnek. Nézzük!

War... war never changes. Or wait...

A legnagyobb változás egyértelműen az, hogy az eddig egyértelműen egyjátékos módra kihegyezett Fallout játékok után a novemberi versenyző MMO-vá változik. Hinnétek vagy sem, de nem ez az első próbálkozás arra, hogy online formába öntsék a poszt-apokaliptikus világot, hiszen 2008-ban az első két Falloutot jegyző Interplay a Masthead Studiosszal karöltve már elkezdett fejleszteni egy Project V13 munkacímen futó MMO-t, ami igazából a Fallout Online lett volna, de a Bethesda perre ment a megvásárolt jogokkal kapcsolatban, ezért végül az addig elkészült részleteket egy teljesen más, független játékba, a Mayan Apocalypse-be húzták be, ami nem is futott be nagy karriert.

Szóval 2018-ig kellett várni arra, hogy online játék legyen a Falloutból, ami valahol érthető is. Még Todd Howard is többször hangsúlyozta az előadása során, hogy ez az egész teljesen új terület számukra, és tény, hogy kb. a World Of Warcraft óta minden MMO-ról kiderül, hogy kisebb-nagyobb sikerek ellenére valahol azért vérzik és biceg.

De mi lehet más egy online Falloutban az eddigiekhez képest? Egyrészt mindenképpen az, hogy a korábban brilliánsan kidolgozott NPC-k (vagy legalábbis jó részük) helyére más élő játékosok lépnek, ami egyrészt jó dolog, mert valóban emberi reakciókra számíthatunk a többi kalandortól és lakótól, viszont nagyon kérdéses, hogy hogyan sikerül kiszűrni a mindenkire azonnal lövöldözni kezdő orosz vérvlagyimireket vagy az angolul megszólalni se képes mindenféle népségeket, akik bizony orrba tudják gyűrni a játékélményt. Meg úgy egyáltalán, a Falloutban az volt a szép mindig is, hogy az NPC-k és minden egyéb környezeti elem egy teljesen más világba repített, ahol órákig, sőt (saját tapasztalat alapján) évekig el lehetett veszni - ebbe valahogy furcsán illik bele, hogy egy power armort viselő harcos közölje velem, hogy bocs, most mennie kell, mert a mamája paprikás krumplit főzött és különben is kezdődik a Barátok közt.

Szintén nem tudjuk, hogyan változik az onlájnosítástól az NPC-k aránya. Mert azért questek lesznek bőven, erről esett szó az előadáson, ehhez mindenképp kellenek jól felépített sztoriszálak és bőséggel adagolt nem játékos karakterek is - remélhetőleg ellensúlyozni tudják a világban hemzsegő játékosok seregét.

Ami pedig egyáltalán nem derült ki az előadásból: milyen módon lesz elérhető a Fallout 76? Vajon egyszer megvásárlós, aztán ingyen játszható lesz, vagy havidíjas megoldást kapunk? Én az előbbinek drukkolnék, de itt embere válogatja, kinek mi lenne a legjobb. Csak olyan ne legyen, könyörgöm, hogy free to play lesz egy csomó mikrotranzakcióval, az kinyírná az egészet. Ugye, nem lesz ilyen? Ugye? Ugyeugyeugye?

Ja, és még valami: az eddigi Falloutok harcrendszerének fontos része volt az idő megállítása, amikor pontosan kiválaszthattuk, milyen fegyverrel, honnan és milyen extrával támadva az ellenfél melyik részét vesszük célba, hogy így a különféle sebzési és siker-esélyek kombinálásával hatékonyabban harcolhassunk, mintha csak lövöldöznénk vagy csapkodnánk a nagyvilágba. Ezt egy MMO-ban nem lehet megtenni, főleg akkor, ha csapatban indulunk - az élő játékostársak és persze a szintén valós ellenfelek hülyét kapnának, ha tíz másodpercenként valaki fagyasztaná az időt, és elkezdene molyolni azzal, hogy a sörétessel a bal lábszárat, vagy inkább a kampós bottal a lapockát... Ez pedig kár, mert néha kifejezetten üdítő pluszt jelentett ennek a rendszernek a használata - jó lenne, ha nem teljesen eltűnne ez a rendszer, csak valahogy ügyesen az MMO-világhoz igazítanák.

Sugárzó jókedvvel, bőséggel

Mint megtudtuk, előzmény-játékot kapunk, és egy olyan bunkert a Vault 76 formájában, amely messze esik az eddigi Falloutok környékétől. Korábbi játékokban persze volt már rá utalás, a Fallout 3-ban egy terminal-bejegyzésből tudhattunk meg ezt-azt róla, egészen pontosan ezt:

Bunker száma: 76
Építés kezdete: 2065 február
Építés vége: 2069 október
Lakók teljes létszáma: 500
Teljes életciklus: 240 hónap
Irányító számítógép-rendszer: Brainpower 4
Elsődleges áramforrás: LightLife (geotermikus)
Másodlagos áramforrás: General Atomics (nukleáris)
Nem általános felszerelés: nincs
Összefoglaló: "A 76-os bunker a 17 irányító bunker egyike. Pontosan a Vault-Tec marketing-anyagaiban meghatározott terv szerint fog működni, a lakók elvárásainak tökéletesen megfelelve. A bunker 20 év elteltével automatikusan megnyílik, a lakókat pedig kiterelik a nyílt világba tanulmányozás és az egyéb kísérletekkel való összehasonlítás céljából."

A 76-os bunker ezen kívül a Mothership Zeta kiegészítőben is felbukkan egy idegen bejegyzés formájában. Ebben egy ufók által elrabolt mérnök pár mondatát találjuk, Giles Wolstercroft arról beszél, hogy a 76-os bunker építése közben rabolták el az idegenek. A Fallout 4 bevezetőjében a hírolvasó is megemlíti a 76-ost, de ennél többet idáig nem tudtunk róla.

Ebből egyébként már láthatjuk, hogy van egy apró összeférhetetlenség az új játék és a korábbi lore között, hiszen a fentiek szerint a bunker 20 év után automatikusan megnyílt és a lakóit kiterelték, de most Todd Howard szerint a főhős (és nem is mindenki) 25 év után távozik.

Mindenesetre soha ennyire nem voltunk közel a Nagy Háború és a nukleáris katasztrófa dátumához (a Fallout 4 rövid bevezetőjén és egy kiegészítőn kívül). A Fallout történelem szerint ugyebár ebben az alternatív világban eleve kissé máshogy alakult a technológiai fejlettség, a tranzisztorok és más egyéb modern kütyük nem, vagy nem úgy készültek el, mint saját valóságunkban, ezért is látjuk azt, hogy a 2077-es atomháború idején egy olyan Amerika élte hétköznapjait, mint ami a valóságban az 1950-es éveket jellemezte. De nézzük sorban, milyen korszakokat láthattunk eddig a Fallout részekben!

A Nagy Háború 2077 október 23-án tört ki, és két órán belül véget is ért, ugyanis Alaszka megtámadása után Kína és az Egyesült Államok, valamint a két nagyhatalom szövetségesei kölcsönösen szanaszét bombázták egymást és az egész Földet atommal. Az ezt megelőző hidegháború (tehát fegyverkezési verseny) során épültek a bunkerek, amelyek pont a lakhatatlanná váló Föld alatt kínáltak túlélést. Tehát 2077-ben jött a sok-sok nagy Bumm, aztán így alakult a sztori:

Fallout: 84 évvel a háború után
Fallout 2: 164 évvel a háború után
Fallout 3: 194 évvel a háború után
Fallout 4: 210 évvel a háború után

Szóval most mindegyik eddigi játéknál korábban bukkanunk fel majd a sugárzó és meggyötört világban, az atomeső után 25 évvel, azaz 2102-ben. A helyszín Nyugat-Virginia, ami egy viszonylag kis amerikai állam a fővárostól, Washingtontól nyugatra, de még a keleti parthoz közel. Tehát nem leszünk messze a korábbi játékok egyik fontos helyszínétől, a Capital Wastelandtől (ez gyakorlatilag a szénné bombázott Washington helyén maradt senki földjét jelenti), de az eddig látott jelenetek alapján itt jóval gazdagabb flóra és fauna maradt a sugárzó sivatagoknál. És az se tévesszen meg senkit, hogy maga az állam nem nagy: a bejárható térkép a Fallout 4 világánál négyszer nagyobb lesz, ami bizony tényleg súlyos.

Mutánsfutás, avagy lényeg a lények

Annak ellenére, hogy csak 25 év telt el a bombák pusztítása óta, az előzetesek alapján elég rendes adag mutáns lepi el már ekkor is a játékteret. Érdekes módon nem láttunk a trailer-részletekben pontosan olyan kreatúrákat, mint a korábbi játékokban, de az óriás brutálbéka, vagy épp a megalajhár elég érdekesnek tűnnek. Ezen kívül egy csomó olyan lény (valószínűleg nem mindenhol felbukkanó sokaság, hanem minibossok és quest-karakterek) is feltűnik majd, amelyek az amerikai folklórból merítenek - ez érdekesen hangzik. És persze lesznek megint a letűnt korból fennmaradt robotok és egyéb érdekes gépezetek is.

Jahajjj, még annyi kérdés motoszkál bennem a játékról... Szó volt például itt is szintlépésekről és hasonlókról, de nem láttunk erről képet. Jó kérdés, hogyan igazítják az online játékmenethez a specializációk és perkek eddig kényes egyensúlyát.

Aztán egy picit az is bizgeti a fantáziámat, hogy azt mondta a bácsi: dedikált szerverek lesznek. SzerverEK. Szóval hány valós játékos lehet egyazon világban? Olyan óriásiakat kell elképzelni, mint a WoW esetében, ahol sok-sokezer játékos mászkál ugyanott? Vagy jóval kisebbeket, ahol pár százan lézengenek, és mégis inkább az NPC-ken lesz a hangsúly?

Aztán láttunk olyan akciót is, amikor a már felépített kolóniákat zúzza szét valamilyen boss. Ez egyrészt marha izgalmas, de ezzel együtt borzalmasan frusztráló is lehet.

Az meg aztán mindennek a teteje, hogy az előzetes szerint találhatunk még működőképes atomrakétákat is, amiket az összes kilövési kódrészlet felderítése után kilőhetünk egy ellenséges területre. Tehát akkor hiába építkezünk, egyáltalán nem lehetünk biztonságban sehol?

Atyaég, lassan rájövök, hogy ez olyan, mint a Lost, vagy az X-akták: minél több választ kapunk, annál több lesz az újabb kérdés. Egyvalami tény: annak ellenére, hogy az eddigi reakciók alapján a közönség fele imádja, a másik fele pedig főleg az MMO-sága miatt felhúzott szemöldökkel már a trailerek alapján is kritizálja a Fallout 76-ot, az új játék tényleg nagyot lép az eddigiek lábnyomából. És minden félelmem ellenére egyelőre azt mondom, szerintem előre megy az a lépés, hiszen egy még szebb grafikával, az előzőeknél kicsit más helyszínre pakolva már valóban nem kéne ötödjére is eladni ugyanazt. Persze, tartok az online-ság hátulütőitől, de nagyon-nagyon várom november 14-ét.

Mert a fanság... a fanság sosem változik.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)